![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Gisteren ging Paars onder druk van de oppositie schijnbaar akkoord met meer inspraak voor de Drongenaar bij de heraanleg van hun dorpsplein. Een goede evolutie gezien schepen De Regge twee weken geleden onwrikbaar leek. "Als jullie het niet autovrij willen, dan laten we het maar zo", zei ze toen op de informatievergadering. Maar het risico bestaat dat de beloofde bevraging een lege doos wordt. Want opnieuw zullen alleen de bezoekers aan de kermis worden bevraagd. Daarom is N-VA Gent duidelijk: “Als het stadsbestuur niet akkoord gaat met het gedeeltelijk behoud van de parkeerfunctie van het Drongenplein, organiseren we in de zomermaanden zelf een bevraging bij alle Drongenaren.”
Een schijnmanoeuvre? Twee jaar geleden schotelde de Stad Gent de toevallige passant op Drongenkermis diverse ontwerpen van het dorpsplein voor. Het stadsbestuur concludeerde hieruit dat de Drongenaar massaal koos voor een Drongenplein als ontmoetingsplaats. “Dat was een kromme redenering“ zegt N-VA. “Bezoekers van een kermis kan men toch niet gelijkschakelen met inwoners? Bovendien had men duidelijk moeten vragen naar de mening van de Drongenaar over een autovrij Drongenplein“. En nu doet het stadsbestuur het dus opnieuw. In plaats van rekening te houden met de verzuchtingen van de inwoners, zal men opnieuw alleen de bezoekers van de kermis bevragen.” Parkeerchaos N-VA Gent is voorstander van de heraanleg van Drongenplein. Maar het dorpsplein helemaal autovrij maken, is onverstandig. Niet alleen gaat het om een ongenuanceerde beslissing met rampzalige gevolgen voor de horeca en de parochie, maar het is ook compleet onlogisch. “Onlangs kocht de stad Gent het Boerenhof op - een pand op een steenworp van het dorpsplein. Het opzet van de stad (het aanbieden van een nieuw clubhuis voor de senioren) is nobel, maar aangezien die mensen niet altijd even goed te been zijn, is een autovrij plein beslist geen goed idee,” aldus nog N-VA Gent. N-VA eist duidelijke taal De N-VA Gent pleit voor het behoud van Drongen Centrum als ontmoetingsplaats, maar is net daarom tegen een totaal autovrij dorpsplein. Bovendien protesteren wij tegen de ondemocratische wijze waarop deze beslissing tot stand gekomen is. De eis van de N-VA is eenvoudig. Ofwel laat de Stad Gent haar plannen vallen, en stemt in met het gedeeltelijk behoud van de parkeerfunctie op het plein. Of het stadsbestuur houdt een echte bevraging bij ALLE Drongenaars over de toekomst van het kerkplein. Als de stad hier niet op ingaat, zullen wij tijdens de zomermaanden alle Drongense gezinnen zelf bevragen, en de resultaten overmaken aan het stadsbestuur. De N-VA is overigens bereid haar eigen mening te herzien, mocht blijken dat de Drongenaars toch gewonnen zijn voor een totaal autovrij plein. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Het is een algemeen verschijnsel dat war beleidsmakers koning auto willen terugdringen er een meerderheid van "omwonenden" en vooral handelaars tegen zijn. Intussen zijn die stadsdelen en straten waar er effectief koning auto uit verwijderd is gelukkige stadsdelen en desgevallend bevraagd zal er niemand terug willen naar de oude toestand.
Zo ook in drongen, Lier en andere stedelijke gebieden waar dezelfde kwestie speelt : in de eerste plaats moeten deze mensen eens een kijkje gaan nemen daar waar er reeds autoverkeer geweerd is en in de tweede plaats moeten ze eens bedenken dat verkeerstoestanden die ongewenst zijn altijd desgevalland teruggedraaid kunnen worden. De voorbeelden van kleine steden waar het centrum door democratische akties van de bevolking niet autoluw gemaakt zijn, zijn helse oorden met onnoembaar leed van verkeerslachtoffers en failliet gaande handelaars, waarvan het kliënteel zich beperkt tot die gelukkigen die net voor hun winkeldeur kunnen parkeren. Iedereen is vrij eens de handelaars op de Meir in antwerpen en in de Nieuwstraat in Brussel te bevragen of ze het autoverkeer terug in de straat zouden wensen...
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |