Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 maart 2011, 08:06   #1
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard Te hard rijden is sociaal aanvaard

Autokanaal.be

Citaat:
Te snel rijden is in België sociaal aanvaard. Amper drie op de tien bestuurders vinden het onaanvaardbaar dat iemand 50 per uur rijdt in een zone 30. Volgens een derde van de bestuurders zijn de snelheidsregels in ons land "onmogelijk te respecteren".



De meerderheid van de ondervraagden past de snelheid enkel aan uit vrees om geflitst te worden, niet om te gehoorzamen aan het oerwoud van verkeersborden in België.

Dat blijkt uit een peiling door het Observatorium voor de Verkeersveiligheid bij 1.500 Belgische bestuurders. Volgens deze "attitudemeting" is er ook voor gsm'en achter het stuur veel begrip, wel vinden de ondervraagde chauffeurs dat dronken bestuurders strenger moeten worden gestraft.

"Al streng genoeg"
De helft van de ondervraagde chauffeurs voelt zich bij te hoge snelheden nog veilig en acht de kans op een ongeval eerder klein. Niet minder dan zes op de tien bestuurders geven toe dat ze in de bebouwde kom soms 70 per uur durven rijden. Twee op de drie chauffeurs vinden dat de snelheidsovertredingen momenteel al streng genoeg worden aangepakt.

Volgens 80 procent van de ondervraagden is gsm'en achter het stuur niet abnormaal. Iedereen belt wel eens tijdens het rijden, is de redenering. Toch zijn negen op de tien chauffeurs zich bewust van de nefaste invloed hiervan op de aandacht en het rijgedrag.

Draagvlak
Wel vinden drie op de vier chauffeurs dat rijden onder invloed nog strenger bestraft moet worden. Tot opluchting van staatssecretaris voor mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). Hij vindt de resultaten van deze attitudemeting "ronduit verontrustend" maar is opgetogen over het feit dat er voor strengere straffen bij dronken rijden wel een ruim draagvlak is.

Ook inzake gordeldracht is er sprake van een mentaliteitsverandering. Niet minder dan 87 procent van de bestuurders zegt de gordel altijd om te doen.
Wat we hier reeds meerdere keren aangehaald hebben blijkt nu ook uit een enquete.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 08:57   #2
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Ook in Het Nieuwsblad uitgebreid aandacht ervoor. Een bellen komt ook aan de orde.
(Citaat uit...)
Ook gsm'en achter het stuur blijft door een grote groep mensen als aanvaardbaar beschouwd. 'Iedereen telefoneert wel eens tijdens het rijden', zo zegt bijna 80 procent van de ondervraagden. De risico's zijn nochtans bekend. Negen op de tien chauffeurs beseffen maar al te goed dat hun gedachten niet bij het verkeer zijn wanneer ze achter het stuur bellen. Vooral jongeren bellen én - nog gevaarlijker - sms'en achter het stuur.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) vindt de resultaten va deze attitudemeting 'verontrustend. Blijkbaar is hard rijden in dit land nog altijd sociaal aanvaard.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G3U38453U
Dus ik zou zeggen....laat ze de portemonee flink opentrekken...kassa-kassa voor Schouppe.
En van dat "iedereen telefoneert wel eens..." ikke dus niet.
Leuke anekdote hierover:
Vorig jaar ben ik naar het werk gereden en ik kom bij de uitvoerder van het project melden. (taak wegwerken beveiligen)
Hij: Goeien daaag, hebben ze je niet gebeld?
Ikke: Nee niks gezien op de antwoordapperaat thuis.
Hij: En mobiel dan?
Ikke : ??? geen idee staat niet aan en onderweg neem ik toch niet op.
Hij: Wel ge moogt vrij nemen, werk gaat niet door, grond te nat, kunnen geen beton storten.

En de baas, was me al vanaf 8u proberen te bereiken, tuurlijk, was ik voor niks gereden. Tja, das dan het nadeel van niet telefoneren onder rijden, zei hij.
Dus nu voortaan mob. in de carkit en aan, bij bellen dus even aan de kant en antwoorden. Maar bellen tijdens rijen, no way voor mij.
Enige alternatief is een radio\bluetooth dat gesprek over radio gaat. Hoef je alleen een knopje te duwen, net als radio aanzetten.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 09:12   #3
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ook in Het Nieuwsblad uitgebreid aandacht ervoor. Een bellen komt ook aan de orde.
(Citaat uit...)
Ook gsm'en achter het stuur blijft door een grote groep mensen als aanvaardbaar beschouwd. 'Iedereen telefoneert wel eens tijdens het rijden', zo zegt bijna 80 procent van de ondervraagden. De risico's zijn nochtans bekend. Negen op de tien chauffeurs beseffen maar al te goed dat hun gedachten niet bij het verkeer zijn wanneer ze achter het stuur bellen. Vooral jongeren bellen én - nog gevaarlijker - sms'en achter het stuur.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) vindt de resultaten va deze attitudemeting 'verontrustend. Blijkbaar is hard rijden in dit land nog altijd sociaal aanvaard.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G3U38453U
Dus ik zou zeggen....laat ze de portemonee flink opentrekken...kassa-kassa voor Schouppe.
En van dat "iedereen telefoneert wel eens..." ikke dus niet.
Leuke anekdote hierover:
Vorig jaar ben ik naar het werk gereden en ik kom bij de uitvoerder van het project melden. (taak wegwerken beveiligen)
Hij: Goeien daaag, hebben ze je niet gebeld?
Ikke: Nee niks gezien op de antwoordapperaat thuis.
Hij: En mobiel dan?
Ikke : ??? geen idee staat niet aan en onderweg neem ik toch niet op.
Hij: Wel ge moogt vrij nemen, werk gaat niet door, grond te nat, kunnen geen beton storten.

En de baas, was me al vanaf 8u proberen te bereiken, tuurlijk, was ik voor niks gereden. Tja, das dan het nadeel van niet telefoneren onder rijden, zei hij.
Dus nu voortaan mob. in de carkit en aan, bij bellen dus even aan de kant en antwoorden. Maar bellen tijdens rijen, no way voor mij.
Enige alternatief is een radio\bluetooth dat gesprek over radio gaat. Hoef je alleen een knopje te duwen, net als radio aanzetten.
Ik heb een radio\bluetooth, ik moet zeggen dat het perfect werkt.
Gewoon de nummer zeggen op de naam van de correspondent en de persoon wordt automatisch gebeld.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 10:30   #4
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Autokanaal.be

Wat we hier reeds meerdere keren aangehaald hebben blijkt nu ook uit een enquete.
Als iedereen zo goed zou kunnen rijden als ze zelf vinden waren er helemaal geen flitspalen of borden die overdreven snelheid moeten temperen. Het is net dankzij dergelijke mensen die denken dat ze goed kunnen rijden dat heel die shit ingeplant is.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 10:51   #5
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Als iedereen zo goed zou kunnen rijden als ze zelf vinden waren er helemaal geen flitspalen of borden die overdreven snelheid moeten temperen. Het is net dankzij dergelijke mensen die denken dat ze goed kunnen rijden dat heel die shit ingeplant is.
Volledig mee eens.
Beroepshalve zit ik op de baan en zie dagelijks 'bijna-accidenten' door stommiteiten.
Maar ik wil geen messen gooien. Ongewild komt het mij ook wel eens voor.
Heel even verstrooid en ...
We blijven tenslotte mensen en die maken fouten...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 10:54   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.618
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Als iedereen zo goed zou kunnen rijden als ze zelf vinden waren er helemaal geen flitspalen of borden die overdreven snelheid moeten temperen.
Dan zouden er alleen "waarschuwings", of "raadzame" borden moeten staan, dat klopt.
Helaas zijn de meeste mensen niet zo eerlijk ten opzichte van zichzelf.

Citaat:
Het is net dankzij dergelijke mensen die denken dat ze goed kunnen rijden dat heel die shit ingeplant is.
Je vergeet de bureaucraten en de drang naar ego-streling. Ook de opdeling van het wegennet is hier een "neurotisch" gegeven.

De provincie zet een bord 90, en 25m verderop zijn de wegenwerkers van het "dorp" bezig met een bord 50 te vervangen door een bord 30 "school".

Om maar 1 voorbeeld te geven.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 11:08   #7
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dan zouden er alleen "waarschuwings", of "raadzame" borden moeten staan, dat klopt.
Helaas zijn de meeste mensen niet zo eerlijk ten opzichte van zichzelf.



Je vergeet de bureaucraten en de drang naar ego-streling. Ook de opdeling van het wegennet is hier een "neurotisch" gegeven.

De provincie zet een bord 90, en 25m verderop zijn de wegenwerkers van het "dorp" bezig met een bord 50 te vervangen door een bord 30 "school".Om maar 1 voorbeeld te geven.
'k heb dat eens nagekeken op de weg naar moeder de vrouw haar werk. Op 15km veranderde de limiet wel 25 keer.....te gek voor woorden dus.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 11:09   #8
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Je vergeet de bureaucraten en de drang naar ego-streling. Ook de opdeling van het wegennet is hier een "neurotisch" gegeven.
Jammer genoeg zijn de chauffeurs niet neurotisch genoeg zich twee maand aan de regels te houden zodat er een degelijke argumentatie kan ontstaan over de overbodigheid van die regels. Liever de kas overbodig blijven spekken.

Of er nu een bord staat of niet, die chauffeur zal altijd alles aangrijpen om de fout niet op zich te moeten nemen ("de andere" reed te traag, "de andere" reed te rap,...). Les excuses sont faits pour s'en servir.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 11:28   #9
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Het is tijd voor een keiharde repressieve aanpak: monsterboetes voor de eerste snelheidsovertredingen, tijdelijk inleveren rijbewijs bij de volgende, definitief rijbewijs kwijt bij hardnekkige recidive. Wie niet horen wil, moet voelen.
Wat ook heel dringend moet ingevoerd worden is standaard snelheidsbegrenzers max. 120 km/u op alle productiewagens voor de Belgische markt.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 11:32   #10
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Thumbs down

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Wat ook heel dringend moet ingevoerd worden is standaard snelheidsbegrenzers max. 120 km/u op alle productiewagens voor de Belgische markt.

Waarom?

In de ons omringende landen willen ze net de snelheid opdrijven op de snelwegen.

Een begrenzer van 120 km/u zal daarenboven niets oplossen in de zone 30, 50, 70 of 90.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 11:35   #11
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Waarom?
herleens de openingspost misschien eens?
Citaat:
In de ons omringende landen willen ze net de snelheid opdrijven op de snelwegen.
Ah, de zaligmakende "ons omringende landen"!

Citaat:
Een begrenzer van 120 km/u zal daarenboven niets oplossen in de zone 30, 50, 70 of 90.
Wél op de autosnelweg. Vergeleken bij de huidige toestand is het dus wel een verbetering. Op termijn kunnen we dan een systeem van intelligente snelheidsbegrenzing invoeren voor de andere wegen. Technisch is dat perfect mogelijk.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 11:43   #12
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
herleens de openingspost misschien eens?
.
Ja en ......
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 11:46   #13
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

De resultaten van deze enquête verbazen mij niets. De maximumsnelheid ligt op veel plaatsen belachelijk laag, en door verschillende factoren (o.a. steeds meer en slecht afgestelde rode lichten) groeit de frustratie in het verkeer. Hoog tijd dat er een wat realistischer beleid wordt gevoerd.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 11:46   #14
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ja en ......
Wel daarom dus.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 11:49   #15
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
De resultaten van deze enquête verbazen mij niets. De maximumsnelheid ligt op veel plaatsen belachelijk laag, en door verschillende factoren (o.a. steeds meer en slecht afgestelde rode lichten) groeit de frustratie in het verkeer. Hoog tijd dat er een wat realistischer beleid wordt gevoerd.
...tot een van uw naasten heel realistisch van de weg gemaaid wordt door een geheel legale snelheidsduivel.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 11:53   #16
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Het is tijd voor een keiharde repressieve aanpak: monsterboetes voor de eerste snelheidsovertredingen, tijdelijk inleveren rijbewijs bij de volgende, definitief rijbewijs kwijt bij hardnekkige recidive. Wie niet horen wil, moet voelen.
Wat ook heel dringend moet ingevoerd worden is standaard snelheidsbegrenzers max. 120 km/u op alle productiewagens voor de Belgische markt.
Te belachelijk voor woorden, er is gewoon geen alternatief voor de wagen. Tijdens de werkweek is het grootste deel van het verkeer woon-werk gerelateerd. Een kameel schijt de straten vol dus dat is ook geen oplossing. Misschien moeten we gewoon met zen allen thuis blijven en stempelen of het OCMW op, de files en snelheidsovertredingen zijn meteen opgelost. Als je trouwens met het openbaar vervoer ergens moet raken.....

Laatst gewijzigd door lantjes : 28 maart 2011 om 11:54.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 12:00   #17
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
...tot een van uw naasten heel realistisch van de weg gemaaid wordt door een geheel legale snelheidsduivel.
Ah, het emo-"argument". Altijd goed voor een traan, maar objectief gezien volstrekt idioot. Met dat argument kan je immers alles gaan verbieden.

Maar goed, als jij het nodig vindt om om 22:00 aan een schoolpoort aan 30km/h voorbij te kruipen, of op een lege autostrade op het gemakje 120 te bollen, of op een kaarsrechte baan zonder obstakels en met volledig gescheiden voet- en fietspad 70 te bollen enkel omdat dat ding als gewestweg staat ingeschreven, mij niet gelaten. Niet verschieten dan dat iedereen effectief te snel gaat rijden, gefrustreerd geraakt, en dan elders ongevallen doet.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 12:05   #18
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Niet verschieten dan dat iedereen effectief te snel gaat rijden, gefrustreerd geraakt, en dan elders ongevallen doet.
Wie gefrustreerd raakt omdat hij niet zo snel kan rijden als hij zelf wil, hoort thuis in een instelling. Niet op de openbare weg met een potentieel moordwapen genaamd 'auto'.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 12:05   #19
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Wel daarom dus.
Daarom is een kleuterkesantwoord.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 12:15   #20
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Maar goed, als jij het nodig vindt om om 22:00 aan een schoolpoort aan 30km/h voorbij te kruipen, of op een lege autostrade op het gemakje 120 te bollen, of op een kaarsrechte baan zonder obstakels en met volledig gescheiden voet- en fietspad 70 te bollen enkel omdat dat ding als gewestweg staat ingeschreven, mij niet gelaten. Niet verschieten dan dat iedereen effectief te snel gaat rijden, gefrustreerd geraakt, en dan elders ongevallen doet.
Als je zo snel gefrustreerd geraakt hoor je geen rijbewijs te hebben. Heb ik gisteren nog meegemaakt. Motorijders/idioten die van hun oren maken dat ik mij aan de snelheid hou. Ik hoop dat ze allemaal tegen de boom vlammen aan 240/u.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Te belachelijk voor woorden, er is gewoon geen alternatief voor de wagen.
Er zijn zeker alternatieven maar het is gewoon dat autobestuurders LUI zijn. Dat is bewezen mbt het vervoer voor korte afstanden. Mensen zijn te lui om te wandelen. Te asociaal openbaar vervoer te nemen. Gemakzuchtigheid über alles.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be