Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wat is je netto inkomen, zonder extra's?
> 2500€ 12 14,29%
2000€ - 2500€ 9 10,71%
1500€ - 2000€ 19 22,62%
1000€ - 1500€ 24 28,57%
500€ - 1000€ 5 5,95%
0 - 500€ 15 17,86%
Aantal stemmers: 84. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2004, 12:42   #1
Ex'er
Vreemdeling

Standaard

Ik hoor meer en meer mensen rondom mij klagen, dat ze moeilijk rondkomen. Het is ook niet verwonderlijk. Alles is duurder geworden.
Maar... de lonen zijn nauwelijks gestegen dan in de jaren 70.

Mijn ouders konden gerust sparen. Hard werken, en toch nog iets over houden. Voor hunzelf of voor hun kinderen. En hun ouders konden zelfs nog overhouden om aan hun kleinkinderen te geven ! Zoiets is onmogelijks de dag van vandaag. Ik weet dat ik nooit een mooi spaarboekje zal hebben, alhoewel ik niet exuberant uitgeef. Integendeel.

Het is ook moeilijk een eerlijk zicht te krijgen op lonen. Iedereen neemt de verhofstad houding aan: het gaat goed ! Maar ik zie toch veel armoede om me heen. Meer en meer. Ik weet van niemand hoeveel ze verdienen. Zelfs niet men beste vrienden.

Daarom deze eerlijke vraag, en open discussie. Graag uw meningen.
Ex'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 12:50   #2
Maus
Banneling

Maus's schermafbeelding

Standaard

Laatste optie gestemd, aangezien ik student ben.

De enige "inkomsten" die ik dus heb is mijn zakgeld (zo'n 120 euro per maand) en het babysitbaantje dat ik elke week 3 keer doe (zo'n 100 �* 130 euro per maand).

En ja, ik leg van dit geld maandelijks "iets opzij". Als student zijn mijn kosten immers nog beperkt.
Maus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 12:51   #3
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

vriend, het gaat HEEL goed met de gemiddelde burger.

Als de mensen klagen is het meestal om dingen te verwerven die men in de jaren '70 niet nodig achtte zoals een keuken die een miljoen kost, een badkamer met marmer afgewerkt, een tweede auto, 3 �* 4 maal per jaar op verlof trekken en liefst ver.. etc..
Luxe dus.
trouwens, mensen klagen ALTIJD.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 13:00   #4
Ex'er
Vreemdeling

Standaard

Paulus, daar kan ik je perfect in volgen. Mensen willen meer en meer elkaar de loef afsteken. Het perfecte koppeltje zijn met veel luxe en glamour. De media maatschappij pompt het er wel in.

Onlangs nog een discussie gehad op een forum met een koppel dat samen 4000€ verdiende (zo kraamden ze toch uit) maar nauwelijks rond kwam. Ik heb hun verteld dat ik beschaamd was in hun plaats. Er zijn mensen die met 1/4 moeten rondkomen in het leven !

Maar toch. Wat is luxe? Ik zelf ben niet zo, en veel van mijn vrienden ook niet. En toch merk ik de trend dat mensen het moeilijker krijgen.

Volgens mij komt er meer en meer een grote kloof tussen arm en rijk in ons land, in europa ook op termijn...

Toen je in de 70s hard werkte verdiende je goed en kon je genieten. Vandaag komt er zoveel druk te staan op je persoon, dat je niet anders kunt dan hard werken om juist gepast over te houden.
Oud 29 mei 2004, 13:02   #5
iPod
Partijlid

iPod's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ex'er
Ik hoor meer en meer mensen rondom mij klagen, dat ze moeilijk rondkomen. Het is ook niet verwonderlijk. Alles is duurder geworden.

Mijn ouders konden gerust sparen. Hard werken, en toch nog iets over houden. Voor hunzelf of voor hun kinderen. En hun ouders konden zelfs nog overhouden om aan hun kleinkinderen te geven ! Zoiets is onmogelijks de dag van vandaag. Ik weet dat ik nooit een mooi spaarboekje zal hebben, alhoewel ik niet exuberant uitgeef. Integendeel.

Het is ook moeilijk een eerlijk zicht te krijgen op lonen. Iedereen neemt de verhofstad houding aan: het gaat goed ! Maar ik zie toch veel armoede om me heen. Meer en meer. Ik weet van niemand hoeveel ze verdienen. Zelfs niet men beste vrienden.

Uw ouders waren ook snel tevreden he. Die moesten geen twee auto's, ne cinema in huis, ne jacuzzi, 40 posten op televisie, GSM, ...

'We leven al jaren in een multiculturele maatschappij. Antwerpen is één van die steden met de meeste multiculturele invloeden. Anders had je nooit zo'n grote groeiende economie, haven en nieuwe trendzettende stad gehad'

-Jurgen Verstrepen-
iPod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 13:15   #6
Ex'er
Vreemdeling

Standaard

Ik heb geen 2 auto's ! eentje maar. Een klein rijhuisje, een douchetje (bijna), een oude 2e hands tv. Een homecinematje van 100€ dvd+boxkes.
Werk full time en zelfs meer...

Alles is veel goedkoper geworden he. Een video of DVD kost nu 100€ vroeger 1000€ idem voor tv enz. Alle luxeproducten kosten bijna niets meer. Maar ga maar eens gaan winkelen in de delhaize... Je bent geruïneerd. Meer dan de Aldi kan er niet meer vanaf bij ons.
Oud 29 mei 2004, 13:23   #7
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ex'er

Wat mogelijk nog het ergst van al is, is dat mensen die nu "beginnen" en niet over eigen middelen beschikken of van thuis uit ook op geen steun kunnen rekenen, zich geen eigen huis meer kunnen veroorloven, als ze geen meer dan gemiddeld inkomen hebben.

De immobiliënmakelaars hebben het enkele maanden geleden nog op TV komen vertellen: gezinnen met kleinere inkomens zullen over zeer korte tijd niet meer in staat zijn om een huis te kopen; zij zullen zich tevreden moeten stellen met een klein appartementje.

Voor kinderen uit een gezin in Vlaanderen met een klein inkomen zal het binnenkort dus niet meer mogelijk zijn om in de tuin te spelen, omdat hun ouders zich geen woning met een tuin kunnen veroorloven. Huren is bovendien nog duurder dan kopen, dus dit helpt ook niet.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 13:32   #8
uwagan
Lokaal Raadslid

Standaard

Een groot verschil is ook de inflatie vroeger. Mijn vader begon in de jaren 50 aan een loon van netto 1800 oude belgische frankses en moest 500 bf aftbetalen aan zijn huis. Door de snelle stijging van de lonen in de jaren 60 werd die zware afbetaling snel een belachelijk klein bedrag. Nu blijf je 20 jaar lang met een zware lening opgescheept.
Oud 29 mei 2004, 13:38   #9
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Same here... Het wanbeleid van Verhofstadt laat zich voelen: belastingen die stijgen en sociale uitkeringen die verminderen.
Oud 29 mei 2004, 14:01   #10
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Same here... Het wanbeleid van Verhofstadt laat zich voelen: belastingen die stijgen en sociale uitkeringen die verminderen.
De meeste uitkeringen zijn gestegen. Wat meteen ook één van de redenen is voor de hoge huurprijzen. Samen met de lage rente. En de enorm lage inflatie, zelfs eerder deflatie van alles behalve huizen (zonder de stijgende belastingen op olie en sigaretten in heel de EU was er in heel de EU een daling van de prijzen). En natuurlijk een slecht beleid dat het moeilijk maakt om appartementen te zetten.
Oud 29 mei 2004, 14:04   #11
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uwagan
Een groot verschil is ook de inflatie vroeger. Mijn vader begon in de jaren 50 aan een loon van netto 1800 oude belgische frankses en moest 500 bf aftbetalen aan zijn huis. Door de snelle stijging van de lonen in de jaren 60 werd die zware afbetaling snel een belachelijk klein bedrag. Nu blijf je 20 jaar lang met een zware lening opgescheept.
da's redelijk onzin.

De lening die je nu aangaat zal waarschijnlijk je limiet zijn tav je loon.
Je loon zal mettertijd stijgen ( door indexatie en/of door promotie/leeftijd)
Binnen 20 jaar is het bedrag dat je betaalt aan je lening nog steeds hetzelfde maar wél ongeveer 4 maal minder waard.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
Oud 29 mei 2004, 14:08   #12
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Vroeger betaalde je 12% op een huis. Nu 4%. Als je 100.000 euro leent betekende dat vroeger 1500 per maand, en nu 1000 per maand. Als je op 20 jaar leent weet ik het niet, maar dan was het verschil nog groter geweest.
Oud 29 mei 2004, 14:13   #13
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Vroeger betaalde je 12% op een huis. Nu 4%. Als je 100.000 euro leent betekende dat vroeger 1500 per maand, en nu 1000 per maand. Als je op 20 jaar leent weet ik het niet, maar dan was het verschil nog groter geweest.
Goed geredeneerd. Alleen zeg je er niet bij dat de huizen vele duurder geworden zijn, en dat je dus meer moet lenen.
Oud 29 mei 2004, 14:20   #14
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:
Goed geredeneerd. Alleen zeg je er niet bij dat de huizen vele duurder geworden zijn, en dat je dus meer moet lenen.
Juist, en die rente is één van de hoofdredenen. Een daling van de rente van 12% naar 4% zorgt ervoor dat mensen zich allemaal een duurder huis kunnen permitteren.
Er zijn nog regio's met goedkopere huizen in Europa. De klagers kunnen daar gaan wonen. Hier zijn er hoge prijzen omdat je hier zo'n hoge lonen (of uitkeringen) krijgt. Normaal zouden die hoge prijzen moeten leiden tot meer bouwen en investeren in appartementen en nieuwe wijken. Maar onze regeringen houden daar blijkbaar niet van.
Oud 29 mei 2004, 14:23   #15
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik hoor het m'n ouders nog vertellen hoe zwaar ze het wel hadden in de jaren '70 om rond te komen (afbetaling huis => hoge rente)

De laatste afbetalingen lachten ze er es mee.

Oud 29 mei 2004, 14:30   #16
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience
vriend, het gaat HEEL goed met de gemiddelde burger.

Als de mensen klagen is het meestal om dingen te verwerven die men in de jaren '70 niet nodig achtte zoals een keuken die een miljoen kost, een badkamer met marmer afgewerkt, een tweede auto, 3 �* 4 maal per jaar op verlof trekken en liefst ver.. etc..
Luxe dus.
trouwens, mensen klagen ALTIJD.
jij hebt makkelijk praten paulus.
niet iedereen is zelfstandige en kan heelder dagen 'tijdens het werk' ook nog lekker op het forum zitten.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 14:32   #17
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:

Juist, en die rente is één van de hoofdredenen. Een daling van de rente van 12% naar 4% zorgt ervoor dat mensen zich allemaal een duurder huis kunnen permitteren.
Er zijn nog regio's met goedkopere huizen in Europa. De klagers kunnen daar gaan wonen. Hier zijn er hoge prijzen omdat je hier zo'n hoge lonen (of uitkeringen) krijgt. Normaal zouden die hoge prijzen moeten leiden tot meer bouwen en investeren in appartementen en nieuwe wijken. Maar onze regeringen houden daar blijkbaar niet van.
Mja, mijn vriend (hij werkt al drie jaar, heeft ferm spaarpotje) en ik kunnen ons zelfs geen klein, miniem huizeke permitteren met de prijzen die er nu zijn. Zelfs als ik redelijk snel een goed jobke zou vinden.
Je moet tegenwoordig met twee gaan werken, omdat je anders niet rondkomt. En dan nog is het amper mogelijk om een fatsoenlijk huis te kopen. Ik spreek hier wel van jonge koppelkes, van 25-30 zoiets...
Oud 29 mei 2004, 14:35   #18
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Mja, mijn vriend (hij werkt al drie jaar, heeft ferm spaarpotje) en ik kunnen ons zelfs geen klein, miniem huizeke permitteren met de prijzen die er nu zijn. Zelfs als ik redelijk snel een goed jobke zou vinden.
Je moet tegenwoordig met twee gaan werken, omdat je anders niet rondkomt. En dan nog is het amper mogelijk om een fatsoenlijk huis te kopen. Ik spreek hier wel van jonge koppelkes, van 25-30 zoiets...
en dan klagen ze dat er te weinig kindjes geboren worden...
Oud 29 mei 2004, 14:46   #19
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Citaat:
Idd, daar heb ik dus ook al bij stilgestaan. Niet dat ik eraan wil beginnen ofzo. Maar idd, als het voor jonge koppelkes zo moeilijk is een huis te kopen, dan is dat het gevolg.
Enfin, vanaf juli woon ik dus op laste van ma en pa en mijn vriend blijft in zijn klein studioke...
Oud 29 mei 2004, 14:51   #20
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard

Idd, daar heb ik dus ook al bij stilgestaan. Niet dat ik eraan wil beginnen ofzo. Maar idd, als het voor jonge koppelkes zo moeilijk is een huis te kopen, dan is dat het gevolg.
Enfin, vanaf juli woon ik dus op laste van ma en pa en mijn vriend blijft in zijn klein studioke...
maarja, de migranten zorgen wel voor kindjes naar t schijnt hé
die hoeven blijkbaar niet met 2 te gaan werken om een huisje te kunnen betalen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be