![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Ook vakbonden bepalen de concurrentiekracht van een organisatieDe spoorbonden plannen op dinsdag 31 mei opnieuw een actie. Deze keer is ze gericht tegen de bijkomende besparingen bij NMBS Logistics. “De grootste Belgische spooroperator heeft deze hervorming nochtans nodig om concurrentieel te zijn in de geliberaliseerde markt van het spoorvervoer”, zegt Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen. “In Duitsland zien we dat vakbonden positief meewerken aan hervormingen omdat dit ook de beste garantie is voor werkgelegenheid. In België daarentegen ondermijnt men de positie van de NMBS keer op keer door het spoorverkeer ernstig te hinderen. Het is tijd dat niet enkel ondernemen, maar ook actievoeren maatschappelijk verantwoord gebeurd.”
Een tiental acties bij het spoor in 2010, en nu al acht in de eerste vijf maanden van 2011. Gemiddeld is er dus minstens elke maand een spontane of aangekondigde actie bij de Belgische spoorwegen. Jo Libeer: “Deze acties schaden het imago van de NMBS als betrouwbare vervoerspartner. Daardoor zal wie transport via het spoor overweegt, geneigd zijn om te kijken naar andere spelers of andere transportmiddelen. De impact van een actie gaat dus veel verder dan de hinder van de dag zelf. En op termijn vergroot ze misschien zelfs de impact op de werkgelegenheid bij de NMBS of bij andere spooroperatoren.” Economische gevolgen De gevolgen van acties bij het spoor voelt iedereen: ondernemingen, treinreizigers en automobilisten. “Op 19 oktober vorig jaar leidde een onderbreking van anderhalf uur tot een monsterfile van 460 km. Dat brengt ongemak en onbegrip met zich mee, maar vooral de economische gevolgen zijn groot: leveringen lopen vertraging op, werknemers raken niet of met veel vertraging op het werk, enz. Nochtans hebben we een goed functionerende economie nodig om onze welvaart te garanderen”, benadrukt de gedelegeerd bestuurder van Voka. “We kennen allemaal maatschappelijk verantwoord ondernemen: een bedrijfsvoering waarin economische, sociale en milieuoverwegingen zijn geïntegreerd. Wel, ook bij het actievoeren is verantwoordelijkheidszin op zijn plaats. ” De terugkerende hinder als gevolg van acties remt ook de evolutie naar duurzame logistiek in Vlaanderen. “Bij de keuze voor een transportmiddel, zijn betrouwbaarheid en efficiëntie belangrijke criteria. Deze acties raken aan beide criteria. Spoor als transportmiddel wordt daardoor een minder evidente keuze. Want om duurzaam te zijn, moeten vervoer over de weg, binnenvaart en spoorverbindingen elkaar aanvullen en versterken. Als een van deze schakels teveel onzekerheid geeft, dan breekt de ketting. Alle inspanningen om de milieu-impact te verminderen door het promoten van alternatieve vervoerswijzen, verliezen dan minstens een deel van hun effect”, besluit Jo Libeer. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |