![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Yves Leterme (CD&V) - 7 tot 13 juni "Huidig voorzitter van de partij en Volksvertegenwoordiger in het federale parlement. Deze man wordt, gezien de jongste peilingen, getipt als volgende minister-president van Vlaanderen. Hoe ziet hij het regeringswerk van een vernieuwde christen-democ |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Geachte Heer Leterme,
op uw website stelt Johan Sauwens voor om de verkiezingen in de toekomst niet meer te laten samenvallen met examenperiodes en studenten anders per brief te laten stemmen. Dat is een goed voorstel. Maar waarom laten we de studenten niet gewoon in de stembureaus in hun studentenstad kiezen? Omdat zij officieel ingeschreven zijn op het adres van hun ouders, moeten ze ook voor de lijst van die kieskring stemmen. Kan men het dan niet mogelijk maken dat zij zich in Gent, bijvoorbeeld met hun kotcontract, aanbieden en dan op een Antwerpse lijst kunnen stemmen? Later kunnen die stemmen dan aan de kieskring Antwerpen worden overgemaakt. Het is waarschijnlijk een relatief kleine groep die door de huidige regeling niet gaat stemmen (wat begrijpelijk is), maar om de gezonde democratie te bewaren moet men hier toch rekening mee houden? Met vriendelijk groet en veel succes zondag! Steven |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() Met de evolutie van de technologie kan het in de toekomst mogelijk worden uw voorstel te realiseren.
Het wezen van verkiezingen is dat iemand slechts één stem heeft. We moeten - wanneer je ook op een andere plaats je stem gaat uitbrengen - echt een sluitend systeem opzetten dat iemand geen twee keer kan gaan stemmen. Het aanleveren van stembiljetten voor andere kieskringen (en het juist in schatten van het benodigde aantal) is ook niet evident. De eenvoudigste oplossing blijft het verschuiven van de Europese en Vlaamse verkiezingen naar eind april. |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Raar?
Hoorde ik vorig jaar geen commentaar van CD&V op het feit dat Verhofstadt de federale verkiezingen verplaatste naar 18 mei voor de studenten? |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik vind het een goed idee om de verkiezingen vroeger te laten vallen. ik informeer me graag voor ik ga stemmen, en hierdoor ben ik al enorm veel studietijd kwijtgespeeld
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Nee, Paars-Groen was toen, door de wispelturigheid van Ecolo en de nachtvluchten, op zijn laatste benen aan het lopen en Verhofstadt wilde snel verkiezingen alvorens de bom helemaal zou barsten. |
|
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Welke tijd van het jaar ook, zelfs in de vakantie, kan het lastig zijn om te moeten gaan stemmen.
Stemmen in de plaats waar je studeert is niet zo evident. Ga je in uw universiteitsstad mee de gemeentepolitiek bepalen of die waar je woont ? Misschien is het raadzaam als de stemverrichting in de examenperiode valt, van dan op de volgende dag (maandag) geen examens te organiseren.
#7 |
Vreemdeling
|
![]() Het is niet omdat je de dag erna geen examen hebt dat je de dag ervoor 4u van je blok kan kwijtspelen door even te gaan stemmen!!
ik vind het gewoon erg dat ze dit tijdens de examenperiode moeten doen. Het gaat niet enkel om het stemmen maar ook om het op de hoogte blijven van wat er allemaal gebeurt. Enkel als je daarvan op de hoogte bent dat je u stem volledig kan uitbrengen (voor je eigen). Dit vind ik rotslecht dat ik mijn volmacht aan iemand anders moet geven. Mijn ouders hebben me gezegd dat ze mijn volmacht niet zouden aanvaarden als ik op het vlaams blok zou stemmen. Volmacht zou moeten zijn dat je op voorhand kan meedelen op welke partij je kiest en voor wie. Niet iemand anders in je plaats laten gaan en dat die een bolleke kan kleuren bij wie hij wilt. Gelukkig heb ik een vriend die dit voor mij wil doen. Ik stem niet voor het vlaams blok maar voor NVA, maar de twijfel heeft erin gezeten. En als ik toch voor het VB koos dan kon ik niet bij mijn ouders terecht, dat zou ik schandalig vinden!
#8 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik denk dat dit uiterst moeilijk te realiseren is zonder het stemgeheim te breken: het lijkt me onmogelijk om dergelijke stemming op papier te houden, dus kan het enkel elektronisch. Zelf via een menu op de stemcomputer iemand laten kiezen voor welke gemeente hij stemt, kan enkel fraude tot gevolg hebben, dus moeten er ofwel speciale kaarten gemaakt worden voor personen uit een andere gemeente (die je dan ook vooraf zou moeten aanvragen), ofwel zou je moeten werken met je SIS-kaart, waardoor je automatisch de kieslijst van je eigen gemeente krijgt. Mss zijn er andere methodes, maar geen van beide voorgaande kan volgens mij voldoende het stemgeheim garanderen, dus lijkt het systeem die we nu kennen, toch nog het beste.
![]() |
#9 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() Ik denk dat het niet aan te raden is om studenten in hun studentenstad te laten meekiezen voor het gemeentenbestuur, dat maakt alles praktisch onhaalbaar en bovendien... de belastingbetaler stemt! Mvg, Steven |
||
![]() |
![]() |
#10 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Nuja, stemmen heeft een voordeel, dat ik al om 8u naar da loket trek om vroeg te stemmen, dan win ik zelfs nog studietijd. Vraag: ze kunnen me daar, als 18-jarige, toch niet houden als bijzitter e? |
|
![]() |
![]() |
#11 |
Vreemdeling
|
![]() Da's een goeie vraag. want men vriendin gaat pas tege 10u gaan om het risico ni te lopen da ze daar moet blijve zitte!
En ja idd, die volmachten worden volgens mij ook zwaar misbruikt! En ik had heel graag zelf gaan stemmen. Maar ik ben een uur kwijt om naar huis te gaan, me de trein zelfs anderhalf uur. Dan daar een half uur tot een uur aanschuiven. Dan een uur terug. Daar dan vroeg voor moeten opstaan zodat ik sneller moe ben. Dat kost me allemaal te veel studietijd. En er zijn hier mensen op kot die 2u onderweg zoude zijn naar huis enzo. Dus da's echt ni mogelijk! Gewoon geen verkiezingen meer tijdens de examens zodat iedereen de mogelijkheid de verkiezingen te volgens en naar partijcongressen te gaan. Wat ik nu ook niet heb kunnen doen aangezien dit in de examens ook allemaal viel!
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ga ook pas rond 09.30. Eerst voor mezelf stemmen en daarna nog met een volmacht stemmen in Mechelen.
#13 |
Vreemdeling
|
![]() En waar moet je voor u eige gaan stemmen? Ik woon in duffel (en op kot in leuven). Dus woon je probably ni al te ver van duffel vandaan?
![]() Wel mooi dat je da wilt doen om nog naar en andere plaats te gaan om te gaan stemmen en daar ook nog eens aan te schuiven. Ik heb ook een kameraad gevonden die dit wilt doen voor mij!
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik woon in Bonheiden. Dus daar stem ik voor mezelf en daarna met een volmacht in Mechelen.
#15 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Vreemdeling
|
![]() [quote="ingenious"]
Citaat:
'k heb het zelf opgezocht op Standaard verkiezingssite voor de zekerheid: Elke kiezer die ten minste 30 jaar oud is en kan lezen en schrijven, kan door de voorzitter van het stembureau worden aangeduid als bijzitter of plaatsvervangend bijzitter op de verkiezingsdag. De bijzitters en plaatsvervangende bijzitters worden binnen de 48 uur na hun aanduiding door de voorzitter van het stembureau in kennis gesteld van hun aanstelling bij een aangetekende brief. lezen en schrijven kan ik, 30 jaar ben ik gelukkig nog niet! |
|
![]() |