![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
Het compromis wordt hoogstwaarschijnlijk goedgekeurd. Straatsburg, 6 juni 2011. Morgen staat het Eurovignet-dossier op de agenda van de plenaire vergadering van het Europees parlement.
In de voormiddag vindt het debat plaats. Vanaf 12 uur wordt er ook over de tekst gestemd. Het voorstel van de Commissie dateert al van juli 2008. Na de eerste lezing van het Parlement, heeft het dossier een tijd vastgezeten in de Raad. Het Belgisch Voorzitterschap slaagde er uiteindelijk in om met de lidstaten tot een akkoord te komen. Er werden vanaf de start van de tweede lezing in het Europees Parlement onderhandelingen gevoerd met het Hongaars Voorzitterschap. Deze hadden als doel snel tot een tweede lezing akkoord te komen. Op 23 mei kwamen de Raad en het Parlement uiteindelijk tot een compromis. Het is over deze tekst dat het voltallige Parlement morgen zijn stem uitbrengt. Dirk Sterckx: "De tekst die ter stemming voorligt, is echt een compromis. Wij hebben veel toegegeven aan de Raad, en de Raad is ook opgeschoven naar ons. Het oorspronkelijk voorstel van de Commissie is fel afgezwakt. Ik ben dus zeker niet enthousiast over de tekst, maar ik ben wel tevreden dat het principe van de internalisering van de externe kosten eindelijk is vastgelegd. Met deze tekst kunnen we verder werken om uiteindelijk tot een echte internalisering van externe kosten voor alle transportmodi te komen. Daarom zullen wij, met de liberale fractie, de tekst steunen" Of de tekst de vereiste meerderheid kan halen, weten we morgen rond 13 uur. ACHTERGROND: Wat staat in het bereikte compromis? o Earmarking: Volledige, verplichte earmarking was voor het EP een must maar voor de Raad onaanvaardbaar. De nieuwe richtlijn verplicht dat 15% van de inkomsten uit infrastructuur en externe kosten heffingen terugvloeit naar de trans-Europese netwerken. De lidstaten moeten een deel van de opbrengst dus gebruiken om de mobiliteit te verbeteren. Hieraan wordt ook een transparantievereiste gekoppeld die de lidstaten verplicht om kenbaar te maken wat de totale inkomst van de externe heffingen is, alsook welke acties genomen zijn in het kader van de earmarking. o Toepassingsgebied: In principe zijn alle vrachtwagens vanaf 3,5 ton in het toepassingsgebied opgenomen. Lidstaten kunnen hierop een uitzondering maken door enkel vrachtwagens vanaf 12 ton te belasten. Ze moeten hiervoor wel een goede reden hebben én ze moeten de Commissie hiervan op de hoogte brengen. o vernieuwing van de vloot: Vrachtwagens die voldoen aan de strengste Euro-emissienormen worden gedurende 4 jaar vrijgesteld van de heffing op externe kosten, dit om de hernieuwing van de vloot te bevorderen. De rapporteur koppelde hier ook het toepassen van de mark up aan, zo wordt het voor lidstaten mogelijk om een mark up te combineren met een externe kosten-heffing, maar enkel voor de meest vervuilende vrachtwagens, namelijk Euroklasse 0, I, II en vanaf 2015 Euro III. o Congestieheffing: congestie wordt niet meer expliciet als externe kost aanzien, maar de Raad stelde wel een variatie in de infrastructuurheffing voor. Dit voorstel maakt het voor de lidstaten mogelijk hun infrastructuurheffing te variëren naar gelang het tijdstip en zo dus vrachtwagens die in de spits rijden, meer te belasten. Die variatie kan gaan tot 175% over een tijdspanne van 5 uur per dag. o Interoperabiliteit: om de werking van de interne markt te garanderen is de interoperabiliteit van de verschillende tolsystemen in de EU enorm belangrijk. We moeten vermijden dat een vrachtwagen die Europa doorkruist 20 verschillende kastjes nodig heeft. Alles moet in één kastje samengebracht worden. o volgende stappen: De EP delegatie wou dat de Commissie in haar verslag een tijdschema opstelt om voor andere categorieën voertuigen of andere vervoerswijzen de externe kosten te internaliseren, alsook moet worden nagegaan of ook de kosten van CO2-emissies, congestie, ongevallen en de kosten van biodiversiteitverlies als externe kosten aanzien kunnen worden. Helaas was ook dit voor de Raad onaanvaardbaar, waardoor er een afgezwakte versie in de uiteindelijke tekst staat. Meer informatie? Contacteer het bureau van Dirk Sterckx Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|