![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() 't Is toch zo goed in België !!!
![]() Even twee verhaaltjes waarmee ik de publieke opinie even wil wakker schudden 1) Mijn vader is in september laatstleden gestorven. Mijn 64-jarige moeder is 44 jaar zelfstandige geweest en is ergens in haar jonge leven nog twee jaar arbeidster in een Antwerpse snackbar geweest. Zij is Belgische,hier geboren en getogen, heeft heel haar leven hard gewerkt, twee kinderen grootgebracht terwijl ze een meubelzaak openhield, en heeft haar ganse leven (zwaar) afbetaald aan pensioen- en andere belastingsplichten. Zij komt nu alleen te staan en heeft recht op een overlevings/weduwepensioen Na diverse communicatie met de dienst pensioenen dient zij te vernemen dat er met de twee jaar snackbar geen rekening meer gehouden kan worden en dat haar pensioen wordt vastgesteld op 542 euro. Dokters-, apothekerskosten en huisvesting zullen voor mijn moeder even hoog zijn als voor de andere Belgen. De winkel die ze nu geerfd heeft dient gestopt te worden en ze moet vervolgens ergens een appartement/huis gaan huren. Alleen al de huur kan met die 542 euro niet voldaan worden, laat staan dat ze er nog van kan leven. 2) Een Marokkaanse weduwe van 63 jaar woont een achttal jaar in Belgie. Naar hier gehaald door de rest van de familie om haar laatste dagen in Belgie te slijten. Gekleed in een typisch Marokkaans lang gewaad tot aan de grond met een hoofddoek op. Heeft geen enkele binding met ons land, spreekt de taal niet (geen enkel woord) en is het ook niet van zin 'vanwege te oud is en de taal te moeilijk',wenst zich niet te integreren, neemt niet deel aan de culturele of maatschappelijke activiteiten, heeft nooit enige belasting of pensioenbijdrage in dit land betaald, en trekt thans een overlevingspensioen (of OCMW, dat is het enige waar ik niet zeker van ben) in Belgie van 870 euro. Daarenboven zit ze in een dusdanig statuut dat meerdere zaken die de modale Belg aan de volle pot dient te betalen voor haar gratis, zeer goedkoop of goedkoop zijn (dokter, medicijnen, tramabonnement, huisvesting, .). Biedt zich nu aan bij de overheid om Belg te worden wat haar zonder een probleem toegestaan wordt gelet de wet zegt dat men in haar geval (>7 jaar in Belgie) zo maar Belg kunnen worden zonder dat je geintegreerd bent of een van de landstalen spreekt. LEVE BELGIE !!! Dit is 1 van de vele gevallen en dan maar verkondigen dat we langer zullen moeten gaan werken om de vergrijzing te kunnen blijven betalen!!!!! Wij dragen genoeg af om er later 30 jaar te kunnen van genieten, zoniet laat ons er dan zelf voor sparen zodat het niet aan die profiteurs moet gegeven worden. Ik kan er nog een verhaaltje bijdoen over het "luilekkerlandje" dat België heet !! In mijn dorp woont een alleenstaande moeder met 1 zoon in een huis van het OCMW. Ze werkt in de school als PWA'er voor de kinderopvang voor en na de school! 2 weken geleden kreeg ze bezoek van het OCMW met het bericht dat ze uit haar huis wordt gezet waar ze al jarenlang woont en in een dorp waar ze geboren en getogen is, omdat de gemeente te weinig plaats heeft voor de opvang van illegalen (politiek vluchtelingen), die op hun proces wachten. Ha ja, het OCMW doet wel een geste : ze krijgt tijd tot eind volgend jaar om op te krassen en ze hebben zelf geen alternatief !!! Haar geburen zijn politiek vluchtelingen uit Bulgarije en die mogen hier niet werken omdat ze geen werkvergunning krijgen, maar ze vinden dit zelf niet zo'n erg, ze wachten gewoon efkes hun proces af. (duurt ongeveer 2 jaar). Ze hopen dat het gerecht zegt dat ze hier mogen blijven, want dan kunnen ze doorreizen naar Engeland, want dat lijkt hen het beloofde land! Ondertussen gaan zij iedere maand hun centjes halen bij het OCMW, de zoon mag gratis mee op schoolreis enzo en iedere maand mogen ze langs het Rode Kruis om kleding en andere spullen te halen **T'is toch zo goed in Belgie...!!!!** |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De werkende jaren van uw moeder moeten altijd in rekening gebracht worden. Hiervoor zal zij een zeer klein pensioentje trekken Vervolgens moet zii pensioen trekken van een zelfstandige (zit ronde de 1200 €. Indien zij dit na berekeningen door bepaalde omstandigegheden niet haalt, wordt dit door een speciale pensioenkas opgetrokken tot min het leefloon. Ik wee't niet bij welke ziekenkas je bent (je bent van Antwerpen) maar elke donderdag van de maand zit er in iedere Katholieke ziekenkas iemand die dit in orde brengt. Mijn vriendin (binnenkort 65) had zogenaamd ook maar ronde de 400€ en nu plots iets over de 900/maand Achter vragen en niet laten afscheppen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() "Achter vragen en niet laten afscheppen".
Gemakkelijk gezegd, maar men moet weten waarnaar te vragen. Voor de marrokaanse vrouw zal de imam wel het woord doen en de weg weten, de vlaamse staat alleen in de wereld.
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Toch enerzijds herkenbaar. Bij ons wat het net hetzelfde.
Vader op 55 jarige leeftijd overleden en 50 jarige moeder krijgt weduwepensioen. Een weduwepensioen waar amper mee te leven is: 60% van pensioen die mijn pa ging ontvangen hebben op zijn 65. Dt pensioen was niet hoog aangezien de bijdragen van in de beginjaren en dus lager dan het plafond niet gecummulleerd worden door de bijdragen die enorm boven het pllafond uitsteken. Anyway, door dit schamel pensioen was mijn ma zowieso verplicht om haar job aan te houden, echter kreeg ze de mededeling dat ze minder zou moeten werken, anders verlies van weduwepensioen. Dan nog met 50% werk moest ze jaarlijks enkele duizenden euro terugbetalen aan de belasting. Zowieso zou ze dit weduwepensioen niet kunnen aanhouden als ze zelf pensioenrechten zou ontvangen waardoor het er ook niet meer toe doet om nog rechten op te bouwen en aldus enorm veel SZ te betalen. De oplossing volgens de belastingsdienst : niet meer werken en doppen naast het ontvangen van het weduwepensioen. Onze oplossing : job opgeven en als zelfstandige gaan werken. Uiteindelijk toch schandalig dat je omwille van het feit dat je een fractie krijgt van de fractie die de echtgenoot ooit aan pensioenrechten betaalt heeft en daardoor nog verplicht wordt van job te veranderen. En dan heb ik nog niet over de druk die met zich meekomt vanwege de erfenisrechten want t is godgeklaagt dat je bijna uw woning waar je zelf aan meebetaald hebt (en afbetaald is) moet opgeven omdat de echtgenoot overleden is. Zeker als je dan ziet dat de eerste beste asielzoeker (via het ocmw) naar een huis "begeleid" wordt zonder ooit een frank bijdrage betaald te hebben. Laatst gewijzigd door Bollywood : 7 juni 2011 om 08:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Iemand die werkt als zelfstandige heeft niet echt pensioenrechten opgebouwd toch niet van de SZ en het gemiddelde uitbetaalde pensioen schommelt rond de 300- 400 euro. Zelfstandige wordt nu eenmaal anders belast. De twee jaar werken in de snackbar zal het opgebouwde pensioen niet genoeg verhogen om boven de 542 euro te komen. Deze was dan 60% van het pensioen dat de echtgenoot had ontvangen zou ik denken. Althans dit is mijn idee erop. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zoonlief is hier toch aan het posten? Of is het leuker op de Marokkaanse buurvrouw haar kap te zitten omdat zij wel de weg kent? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn 3 pensioenpijlers.
1. via staat 2. via de werkgever 3. Eigen voorzieningen in pensioenfondsen. Als zelfstandige weet je op voorhand dat je voornamelijk zelf zal moeten voorzien in je pensioen. Na 40 jaar moet je dan natuurlijk ook niet komen klagen als je dat niet gedaan hebt.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
|
![]() Pensioenen onder een bepaald bedrag, een paar jaren terug was dat 100€, worden niet uitbetaald. Maar u en ik, belastingbetalers, moeten wel tot op de 0.01€ juist betalen.
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Als ze geen vastgoed heeft maakt ze aanspraak op een minumumpensioen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat dit weer 1 van die onnozele hoaxen is, daar waren we wel al uit denk ik.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Als ze niet aan het minimum leefloon geraakt, moet het OCMW dan niet bijpassen?
Anders kan je ook asiel aanvragen, één dag voor de stad Oostende gaan werken en minimum pensioen ontvangen. Of werkt dat niet als belg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een welgemeende FUCK la belgique!
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Er is iets fundamenteels fout met het pensioenstelsel. Nog wat waalse halvegaren aan die ministerpost laten lurken zal het probleem niet oplossen.
Een moeder van vier, nooit gewerkt, die weduwe wordt van een goedbetaalde ambtenaar ontvangt 2000 euro Een kinderloze mevrouw, steeds full time gewerkt, goed belastingen betaald en bijdragen geleverd, wordt eveneens weduwe (maakt niks uit, ze hadden toch ieder hun eigen pensioen"waarden") en ontvangt het MAXIMUM bedrag voor dat jaar, nl. 1200 euro (ze heeft bijgedragen voor het dubbele van dat bedrag, maar dat noemen ze solidariteit (om die weduwe van de ambtenaar te kunnen betalen zeker? - ik hoorde recent nog dat vroeger de ambtenarenweduwen zeer geliefd waren, vermits ze kunnen cumuleren: weduwe van ambtenaar A, hertrouwd en weduwe van ambtenaar B (dubbel pensioen), ambtenaar C etc.. etc.) Dan hebben we nog iemand die part time werkte én afdroeg, maar een man heeft die zeer goed verdient, waardoor het gezinspensioen meer gaat bedragen dat het persoonlijke pensioen van beiden apart. Ze heeft dus jarenlang voor niks betaald. nog een heel leuk weetje: thuisblijvende vrouwen gehuwd met een ambtenaar (die dus later het zéér riante ambtenarenweduwenpensioen zullen ontvangen) kunnen best niet scheiden: die pensioenrechten worden na scheiding niet doorverrekend. 30 jaar gehuwd met een ambtenaar die je nadien op straat zet = pensioen 0 Bij een werknemer in de privé worden die pensioenrechten wèl doorverrekend als de gescheiden vrouw later op pensioen gaat. Misschien had Daerden zich d�*�*r eens mee bezig moeten houden ipv aan de fles te lurken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zoals ik het begrijp heeft ze recht op een minimumpensioen van zelfstandige indien ze 2/3 van een loopbaan van (45) jaren heeft. Dus als ze meer dan 30 jaar gewerkt heeft. Maar dat bedrag wordt gedeeld door 45 (jaren volledige loopbaan) en daarna vermenigvuldigd met het aantal effectief gewekte jaren. Op basis van haar loopbaan zal ze mogelijk maar een laag bedrag krijgen, maar dan heeft ze m.i. wel recht op het het minimumpensioen. Of kan mij iemand aantonen dat daarvoor ook rekening gehouden wordt met eigen vermogen? Die bewering dat zelfstandigen te weinig bijdragen betaalden en daarom een laag pensioen ontvangen is zwans. Het is pas vanaf de bijdragen van 1983 dat er gedeeltelijk rekening gehouden met de hoogte. Al die jaren vooraf maakt niks uit of het minimum of 5 keer zo veel betaalde. houdt er ook rekening mee dat iedereen die geen werknemer is automatisch voor de sociale zekerheid zelfstandige is. En dat zijn naar ik verneem niet altijd mensen waarvan je denkt 'dikke zelfstandigen' Ps volgens een voorlopige berekening (2008) zou mijn pensioen op 65 jarige leeftijd bedragen: werknemer 21,86 euro en zelfstandige: 552.37. Dat si samen 574,23 euro per maand. Na 42 jaar bijdragen (dikwijls een pak hoger dan het minimum) te hebben betaald. Laatst gewijzigd door pajoske : 7 juni 2011 om 13:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 7 juni 2011 om 14:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Dat is natuurlijk typisch de fout van België.
Laatst gewijzigd door filosoof : 7 juni 2011 om 14:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het verschil tussen de pensioenregeling voor "zelfstandigen" - "werkenden in de privé"
en "staatsambtenaren" is inderdaad onrechtvaardig en zou moeten opgeheven worden. het is eigenlijk simpel : maak de pensioenbijdragen gelijk. Dat "zelfstandigen" minder veerdienen dan steuntrekkers al dan niet vreemdelingen of nieuwe belgen heeft hiermee in feite niets te zien. er is ook te veel "gesjoemel" met invaliditeiten en studiebeurzen enz.. een klare lijn ivm uitkeringsbeleid en inningsbeleid ivm "sociale zekerheid" zou helpen, maar het is in wezen niet eenvoudig, wegens "opgebouwde rechten"...