Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 7 juni 2004, 23:43   #1
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

INTERVIEW. N-VA-voorzitter Geert Bourgeois op ziel getrapt
,,Een premier onwaardig''
Van onze redactrice

Geert Bourgeois (N-VA).
© mh
BRUSSEL - ,,Dit is niet meer met modder gooien, maar zo laag bij de gronds dat een premier er zijn waardigheid bij verliest. Ik krijg zelfs vanuit zijn eigen partij reacties op de hele leugens en halve waarheden die Verhofstadt over ons vertelt'', zegt N-VA-voorzitter Geert Bourgeois.

BOURGEOIS heeft zich zwaar geërgerd aan Het Groot Debat op de VRT, waarin premier Guy Verhofstadt zwaar uithaalde naar hem.

- Over welke leugens heeft u het?Ik heb nooit gezegd dat er nieuwe federale verkiezingen moeten komen. Ik heb altijd rechtlijnig gezegd dat dit Vlaamse en Europese verkiezingen zijn. Ik zeg alleen dat het mij zou verwonderen dat er een nieuwe federale regering komt, zonder nieuwe verkiezingen. Maar daar heeft de huidige meerderheid zelf de sleutel voor in handen.

Verhofstadt stelt zelf zijn federaal premierschap in de waagschaal door als boegbeeld op te treden. Hoe hij daar uitkomt, is zijn probleem. Steve Stevaert zet dan weer al zijn federale ministers in vooropzeg en zegt dat zijn partij uit de federale regering stapt als ze er op Vlaams niveau niet bij is.

- Het is niet het einde van uw ergernissen.Nee, het ergert me ook mateloos dat ik van Verhofstadt geen enkel voorstel hoor voor het Vlaamse beleid. Van de 1,3 miljard beleidsruimte, wil hij 1 miljard geven aan belastingverlaging en daar houdt het mee op. Daarna kan je niets meer doen voor de uitbouw van de kenniseconomie, voor scholen, voor woningbouw

- Verhofstadt en Stevaert vertrouwen Yves Leterme wel, maar u niet. Er is geen tweespalt tussen ons. Dat ze eens zeggen waar de dissonanten in ons hecht kartel zijn. Ik begrijp dat Verhofstadt bang is, maar dat geeft hem niet het recht zo campagne te voeren. Hij ziet natuurlijk de kiezers bij bosjes naar ons komen. Het gaat vooral om ex-VU'ers die voor de VLD kozen omdat die in 1999 nog met een echt confederalistisch programma naar de kiezers ging. Laat Verhofstadt maar eens zeggen of hij de oproep van Norbert De Batselier (SP.A) en Bart Somers (VLD) voor een hecht Vlaams front steunt. Daarover hebben we hem nog niet gehoord. Hij wil zelfs opnieuw met de groenen in zee, die zijn partij vorig jaar zo verketterd heeft. Dat hij dat eens aan zijn kiezers uitlegt.

- U zou weken en maanden chaos veroorzaken. Wij gaan voor de Vlaamse regering. Als we meebesturen - een hypothese vooralsnog - zullen we geroepen worden naar het Forum, waar we meer Vlaamse bevoegdheden uit de brand willen slepen. Die hebben we nodig om de kwaliteit van het leven in Vlaanderen te verbeteren. Zelfs Frank Vandenbroucke (SP.A) heeft ondervonden dat je geen federaal werkgelegenheidsbeleid kan voeren. Als er federaal chaos ontstaat, dan is het omdat er ruzie komt tussen Stevaert en Verhofstadt, of omdat de premier met een probleem zit in zijn eigen partij. Ik hoor sommige VLD'ers in het parlement zeggen: op 14 juni is het aan ons. Er komt een nacht van de lange messen aan bij de VLD.

- U bent niet bereid stap voor stap te gaan in communautaire zaken?Dat is niet juist. Het is niet omdat we bij Lambermont het been stijf gehouden hebben, dat we niet stap voor stap willen gaan. Dat is net het verschil tussen ons en het Vlaams Blok. De essentie van dit kartel is niet de volledige uitvoering van het N-VA-programma, maar de uitvoering van de resoluties van het Vlaams parlement. Ik zou wel eens willen weten of de VLD daar werk van wil maken.

- Wilt u wel in een regering met SP.A stappen? Als de SP.A met ons een regeerakkoord voor meer Vlaamse bevoegdheden wil maken, dan sluiten we ze niet uit. We willen vooral een sterke Vlaamse regering, die niet aan het handje loopt van Elio Di Rupo. Trouwens, op dezelfde dag van het debat heeft Stevaert op zijn congres gezegd dat hij Brussel-Halle-Vilvoorde wou splitsen. 's Avonds hoorde ik daar niets meer over.

Leterme had gelijk toen hij zei dat we de Vlaamse bevoegdheden nodig hebben, om bijvoorbeeld het gezins- en gezondheidsbeleid niet meer via arbeid te financieren. Daar heb ik Verhofstadt geen antwoord op horen geven. Het gaat bij hem al lang niet meer om ideeën, maar alleen om de macht.

- Wat zal het resultaat zijn van deze verbale boksmatch?Hoe meer men ons conservatief en onbetrouwbaar noemt, hoe minder mensen dat geloven. Dit zal Verhofstadt zuur opbreken.

08/06/2004 Anja Otte

©Copyright De Standaard

http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum

Forumnar Hans1 over de Vlaamse transfers naar Wallonië: "Bovendien komt er niet voldoende economische steun uit het noorden zoals van West- naar Oost-Duitsland."
Lesane is offline  
Oud 8 juni 2004, 01:28   #2
Dino
Burger

Standaard

De Geert is eigenlijk toch nen echte zoetwaterlul é. Die uitleg over het breken van de federale regering... *chuckle*
Dino is offline  
Oud 8 juni 2004, 02:58   #3
Creativo
Vreemdeling

Standaard

Wat gaat Bourgeois eigenlijk de komende vijf jaar doen in het Vlaams Parlement? Toegegeven, hij heeft een waardevolle inbreng in het werk van de Commissie Justitie, maar in de Kamer zal hij nu worden vervangen door een onderwijzer uit Oostkamp. Wanneer het dus echt over staatshervorming gaat, spreekt Bourgeois niet mee. Iemand een idee in welke commissie hij zal zetelen in het Vlaams Parlement (overigens zonder stemrecht, indien N-VA een aparte fractie vormt)? Hij kan trouwens ook geen minister worden, want de N-VA-statuten verbieden dat.
Creativo is offline  
Oud 8 juni 2004, 05:20   #4
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dino
De Geert is eigenlijk toch nen echte zoetwaterlul é. Die uitleg over het breken van de federale regering... *chuckle*
hij wil gewoon zeggen dat er geen 'inbraak' kan zijn zonder federale verkiezingen
hij zegt niet dat er een federale regeringswissel moet komen hé .
Oud 8 juni 2004, 06:43   #5
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

het wordt tijd dat echte Vlaamse partijen de handen in mekaar slaan in plaats van elkaar te bestrijden en dat doe je niet door andere kiezers als potentiële criminelen te bestempelen... ik vind dit een zeer spijtige uitspraak, misschien in het heetst van de kiesstrijd.

Maar na 13 juni is er één Vlaams Front nodig, want met de SPa en/of VLD moet je niet veel verwachten van Vlaamse vooruitgang, noch welvaart noch meer autonomie, laat staan meer onafhankelijkheid zoals NVA het ziet (met alle respect !).
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 8 juni 2004, 07:56   #6
VL Nationalist
Burger

Standaard

En terecht dat Geert reageert op de laffe kleuterspelletjes van 'het konijn'. Koning twee-tand weet dat zijn rijk nog een weekje stand houdt en dat het er dan opzit. Daarom dat hij poogt zijn vel nog met hand en tand te verdedigen voor hij definitief 'gestroopt' wordt.
VL Nationalist is offline  
Oud 8 juni 2004, 09:49   #7
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Creativo
Wat gaat Bourgeois eigenlijk de komende vijf jaar doen in het Vlaams Parlement? Toegegeven, hij heeft een waardevolle inbreng in het werk van de Commissie Justitie, maar in de Kamer zal hij nu worden vervangen door een onderwijzer uit Oostkamp. Wanneer het dus echt over staatshervorming gaat, spreekt Bourgeois niet mee. Iemand een idee in welke commissie hij zal zetelen in het Vlaams Parlement (overigens zonder stemrecht, indien N-VA een aparte fractie vormt)? Hij kan trouwens ook geen minister worden, want de N-VA-statuten verbieden dat.
1 wie zit nu al te spreken over commissies na 13 juni?
2 Wanneer N-VA als FRACTIE wordt erkend heeft ze wel stemrecht. Want dit isq de voorwaarde: 5 parlementsleden.
3 Het valt me op dat de meeste hier niet reageren op de scrupuleuze uitspattingen van verafstoot.
giserke is offline  
Oud 8 juni 2004, 10:05   #8
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
het wordt tijd dat echte Vlaamse partijen de handen in mekaar slaan in plaats van elkaar te bestrijden en dat doe je niet door andere kiezers als potentiële criminelen te bestempelen... ik vind dit een zeer spijtige uitspraak, misschien in het heetst van de kiesstrijd.

Maar na 13 juni is er één Vlaams Front nodig, want met de SPa en/of VLD moet je niet veel verwachten van Vlaamse vooruitgang, noch welvaart noch meer autonomie, laat staan meer onafhankelijkheid zoals NVA het ziet (met alle respect !).

Vlaams front?????
die VB'ers en NVA'ers die mekaar het licht in de ogen niet gunnen????
Yveske Leterme die Van Cau ontvangt in de taal van Molière samen met diene Van Rompuy, VandenBrande en consoorten die mekaar trachtten de loef afsteken in het geven van schouderklopjes aan de kleinzoon van een uitgeweken Vlaming van Cau die geen Vlaams kent noch verstaat, dat alles in een uitermate onderdanige Franse taal...

allez... een beetje ernst... Vlaams front.... maar mensen toch, dat krijgt niemand in hey NL-talig gedeelte van België voor mekaar... tenzij Paars die langzaam maar zeker aan een eerbaar compromis werken...
Oud 8 juni 2004, 12:03   #9
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil hier nu niet zeggen dat hij minister zou (willen) worden, maar ge moet onze statuten wel beter lezen.
Voor zover de zelfstandigheid van Vlaanderen en Wallonië niet in één beweging kan gebeuren, wil de N-VA niet toetreden tot een federale regering zonder gewaarborgde verwezenlijking van de resoluties van het Vlaams Parlement (1999) inzake de staatshervorming. Ze vraagt van de andere Vlaamse partijen hetzelfde engagement. De N-VA zal slechts deelnemen aan een federale Belgische regering als een 2/3-meerderheid van haar partijcongres daarmee instemt.

http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum

Forumnar Hans1 over de Vlaamse transfers naar Wallonië: "Bovendien komt er niet voldoende economische steun uit het noorden zoals van West- naar Oost-Duitsland."
Lesane is offline  
Oud 8 juni 2004, 12:41   #10
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Ik herhaal wat ik op een andere thread schreef : de verkochte Bourgeois en De Wever zijn de twee redenen waaromik toch niet op CD&V ga stemmen.

Ik ben er nog niet uit. Maar dit weet ik al zeker.
Oud 8 juni 2004, 13:52   #11
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Ik herhaal wat ik op een andere thread schreef : de verkochte Bourgeois en De Wever zijn de twee redenen waaromik toch niet op CD&V ga stemmen.

Antoon, alten we nu eens rationeel nadenken. De N-VA ging duidelijk niet overleven met die kiesdrlempel; De Wever is ook heel eerlijk om toe te geven dat er stuk opportunisme bijzit, maar eigenlijk meer revanche voor die kiesdrempel. Ik denk dat iedereen die zich in de positie van de N-VA bevond dat zou doen, daar kun je niet omheen. Dus ipv langzaam maar zeker weg te rotten door de kiesdrempel kunnen ze nu de arrogantie van de paarse kiesdrempel breken
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 8 juni 2004, 14:03   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:

Antoon, alten we nu eens rationeel nadenken. De N-VA ging duidelijk niet overleven met die kiesdrlempel; De Wever is ook heel eerlijk om toe te geven dat er stuk opportunisme bijzit, maar eigenlijk meer revanche voor die kiesdrempel. Ik denk dat iedereen die zich in de positie van de N-VA bevond dat zou doen, daar kun je niet omheen. Dus ipv langzaam maar zeker weg te rotten door de kiesdrempel kunnen ze nu de arrogantie van de paarse kiesdrempel breken
Dat klopt als een bus Seba.
De vraag is wat de CD&V feitelijk zal doen n�* het breken van paars.
Oud 8 juni 2004, 14:37   #13
België04
Schepen

België04's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:

En "Groen!" dan?
België04 is offline  
Oud 8 juni 2004, 14:59   #14
Creativo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
1 wie zit nu al te spreken over commissies na 13 juni?
Dit is een relevante vraag. Bourgeois wordt Vlaams Volksvertegenwoordiger. Kiezers hebben het recht te weten waar hij zijn prioriteiten zal leggen.

Citaat:
2 Wanneer N-VA als FRACTIE wordt erkend heeft ze wel stemrecht. Want dit isq de voorwaarde: 5 parlementsleden.
Klopt niet. Commissies bestaan uit 15 leden. Het Vlaams Parlement telt 124 leden. Als fractie kun je inderdaad erkend worden, maar om stemrecht te krijgen heb je minstens ongeveer 8 (124 / 15) volksvertegenwoordigers nodig. Lees maar eens het reglement na.

Citaat:
3 Het valt me op dat de meeste hier niet reageren op de scrupuleuze uitspattingen van verafstoot.
Iedereen moet verantwoording afleggen voor zijn uitspraken en daden, ook Bourgeois.
Creativo is offline  
Oud 8 juni 2004, 15:00   #15
Creativo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
Ik wil hier nu niet zeggen dat hij minister zou (willen) worden, maar ge moet onze statuten wel beter lezen.
Voor zover de zelfstandigheid van Vlaanderen en Wallonië niet in één beweging kan gebeuren, wil de N-VA niet toetreden tot een federale regering zonder gewaarborgde verwezenlijking van de resoluties van het Vlaams Parlement (1999) inzake de staatshervorming. Ze vraagt van de andere Vlaamse partijen hetzelfde engagement. De N-VA zal slechts deelnemen aan een federale Belgische regering als een 2/3-meerderheid van haar partijcongres daarmee instemt.
Je kent blijkbaar niet het onderscheid tussen het partijprogramma en de partijstatuten. Het eerste bevat de inhoudelijke doelstellingen bij verkiezingen, het tweede de regels betreffende de organisatie en inrichting van de partij. Daarin staat dat Bourgeois als algemeen voorzitter geen minister kan worden tot twee jaar na zijn aftreden.
Creativo is offline  
Oud 8 juni 2004, 18:17   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Je kent blijkbaar niet het onderscheid tussen het partijprogramma en de partijstatuten. Het eerste bevat de inhoudelijke doelstellingen bij verkiezingen, het tweede de regels betreffende de organisatie en inrichting van de partij. Daarin staat dat Bourgeois als algemeen voorzitter geen minister kan worden tot twee jaar na zijn aftreden.
Voor Ansjoo werden die statuten wel even aangepast.
We zullen zien of Bourgeois ook zo ver wil gaan.
Oud 8 juni 2004, 19:37   #17
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Toch het beste bewijs dat Bourgeois het niet voor (zijn) postje doet? Hij zit eigenlijk véél liever in de Kamer omdat Justitie nog niet gefederaliseerd is, zijn motivatie? Een beter beleid voor Vlaanderen!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be