Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 juni 2011, 23:53   #1
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard Wetstraatjournalist Jos Bouveroux: 'Het gaat bijzonder hard'

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110618_052

Citaat:
Gewezen Wetstraatjournalist Jos Bouveroux schreef een boek over de barst in België. Hij meent het. ‘Komen er dit najaar opnieuw verkiezingen en komen de N-VA en de PS er nog versterkt uit, dan kan het plots echt over Plan B beginnen te gaan.'

Met ‘De barst in België... is er altijd al geweest’ levert Jos Bouveoux een inzichtelijk geschiedeniswerkje af, dat meteen ook de huidige politieke crisis becommentarieert. ‘Het Belgische huwelijk tussen Vlamingen en Walen is voorbij’, leest de kaft.

“Ik beleefde vanop de eerste rij de strijd rond het Egmontpact. Toch is dit nu van een andere orde. We beleven absoluut unieke tijden. Ik heb nooit gedacht dat het zo ver zou komen. Ik volg het met verbijstering. Ten tijde van het Egmontpact was het ook woelig, en lag de politiek ook een paar jaar stil. Maar nu is het anders.’
(...)
Vandaag zitten we een jaar en een week zonder regering.
‘Historisch is dat de Vlaams-nationalistische partij de grootste partij van Vlaanderen is geworden en dat wellicht ook zal blijven. CD&V heeft zichzelf in de voet geschoten door een kartel aan te gaan met de N-VA. Het is CD&V dat de N-VA politiek geloofwaardig heeft gemaakt. Het is Yves Leterme die Bart De Wever in the picture heeft gebracht. Dankzij CD&V mocht De Wever voor het eerst mee aan tafel aanschuiven in Hertoginnedal. De rest kennen we.’
‘Nooit gezien is vooral dat de Vlaamse economische elite het separatisme niet meer afwijst. Het Vlaams-nationalisme was er voordien nooit in geslaagd om de leidende economische actoren achter zich te krijgen. In het beste geval hadden ze een deel van de middenklasse achter zich, met hier en daar wel een ondernemer die sympathie had voor de Volksunie. Nu is dat helemaal anders.’
(...)
Hoe gaat deze crisis eindigen?
‘Ik verwacht vooreerst verkiezingen in oktober. Bart De Wever stuurt daarop aan, om daarna met een nog sterker mandaat de Franstaligen het mes op de keel te zetten. Zo wil hij uiteindelijk toch de grote staatshervorming doorvoeren die van België een confederaal land maakt. Met verkiezingen en een nieuwe goede uitslag, waar alle peilingen toch op wijzen, kan hij de Franstaligen die er nog aan twijfelen of de N-VA wel een blijver is, met de neus op de feiten drukken.’
‘Er zal dan een federale regering overblijven met een pak minder bevoegdheden, en na die copernicaanse revolutie kan de Vlaamse deelstaat een veel rechtser beleid gaan voeren dan Wallonië. Dat is tenminste De Wevers strategie, maar of die ook lukt...’
(...)
Stevenen we af op de scheiding volgens u?
Alleen Brussel staat in de weg. Vlaanderen heeft de economische macht van Brussel nodig en Brussel heeft ook het Vlaamse hinterland nodig. Wat de Franstaligen nu doen met Wallobrux, vind ik erg gevaarlijk. Als de Franstaligen daarmee officieel zeggen dat Brussel zich afkeert van Vlaanderen, dan houdt niks het separatisme nog tegen. Dat maakt het de Vlaamse separatisten veel makkelijker om een minirepubliekje Vlaanderen uit te roepen. Voor alle duidelijkheid: ik ben Vlaamsgezind, maar een Vlaanderen dat als een soort Beieren aan de Noordzee verder zou moeten zonder Brussel, zonder wereldstad, daar bedank ik voor.
(...)
Enkele opmerkingen:
1. Waarom zou NVA niet aanvaardbaar geweest zijn zonder kartel met CD&V?
2. Verkiezingen in oktober? Lijkt mij vroeg, als er verkiezingen zijn, verwacht ik eerst nog enkele rondjes draaien na de zomer.
3. Verkiezingspeilingen wijzen inderdaad op een goede uitslag voor NVA. Maar dat deden ze ook voor OVLD voordat die de stekker uit de regering Leterme trokken. Ik denk eerder dat BDW zelf, zoals hij trouwens zelf zegt, geen verkiezingen wil, net omwille van onvoorspelbare verkiezingsdebatten en dus vrij onvoorspelbaar verkiezingsresultaat (niet dat ze terug op niveau van 2007 gaan komen, maar volgens mij kan één schandaal of foute stap pakweg het percentage naar 20% doen dalen, dus ...)
4. Leuk nog eens iemand te zien die het nut van Brussel voor Vlaanderen inziet. Een streling voor het oog, in vergelijking met sommige discussies hier op het forum waar Brussel als verwaarloosbaar en nutteloos voor Vlaanderen wordt voorgesteld

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 19 juni 2011, 00:00   #2
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110618_052

Enkele opmerkingen:
1. Waarom zou NVA niet aanvaardbaar geweest zijn zonder kartel met CD&V?
2. Verkiezingen in oktober? Lijkt mij vroeg, als er verkiezingen zijn, verwacht ik eerst nog enkele rondjes draaien na de zomer.
3. Verkiezingspeilingen wijzen inderdaad op een goede uitslag voor NVA. Maar dat deden ze ook voor OVLD voordat die de stekker uit de regering Leterme trokken. Ik denk eerder dat BDW zelf, zoals hij trouwens zelf zegt, geen verkiezingen wil, net omwille van onvoorspelbare verkiezingsdebatten en dus vrij onvoorspelbaar verkiezingsresultaat (niet dat ze terug op niveau van 2007 gaan komen, maar volgens mij kan één schandaal of foute stap pakweg het percentage naar 20% doen dalen, dus ...)
4. Leuk nog eens iemand te zien die het nut van Brussel voor Vlaanderen inziet. Een streling voor het oog, in vergelijking met sommige discussies hier op het forum waar Brussel als verwaarloosbaar en nutteloos voor Vlaanderen wordt voorgesteld
Ahum.

Zonet met Bart himself gesproken (op de Barbie Q ). Laat ik gewoon zeggen dat je analyse niet klopt. Het NIET willen van verkiezingen, nogmaals de uitspraak van de kiezer vragen over het huidige circus, is nu net iets wat de VERLIEZERS niet willen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 19 juni 2011, 00:03   #3
respublica
Minister

Standaard

Liever een Beieren of Denemarken (5,5 miljoen inwoners; hoofdstad Kopenhagen 0,5 inwoners) aan de Noordzee en een werkbare staat, dan een onwerkbare staat en een internationale hoofdstad die er alleen maar op achteruit gaan. Ik betwijfel dat er ooit nog een akkoord komt, de meeste politici en politieke verslaggevers ook. We moeten beseffen dat onze tijd opgeraakt. Ik hoop dat we na de zeer waarschijnlijke verkiezingen nog een akkoord kunnen vinden over confederalisme ofzo, ik hoop dat het iets fundamenteels wordt. Maar ik zie niet veel redenen om te denken dat er meer mogelijk gaat worden na de verkiezingen.

Laatst gewijzigd door respublica : 19 juni 2011 om 00:09.
respublica is offline  
Oud 19 juni 2011, 00:12   #4
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ahum.

Zonet met Bart himself gesproken (op de Barbie Q ). Laat ik gewoon zeggen dat je analyse niet klopt. Het NIET willen van verkiezingen, nogmaals de uitspraak van de kiezer vragen over het huidige circus, is nu net iets wat de VERLIEZERS niet willen.
Dus Bart heeft tegen u gezegd dat ie verkiezingen wil? Waarom zegt ie dat dan niet meteen luidop aan iedereen?

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 juni 2011 om 00:15.
solidarnosc is offline  
Oud 19 juni 2011, 00:13   #5
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ahum.

Hij zei nochtans op terzake vorige week dat hij geen verkiezingen wou, en hij bevestigde met zijn Vlaamse front dat hij geen verkiezingen wou?

Bart De Wever, de eerste doorbreker van het Vlaamse front :S?

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110616_125

Citaat:
De drie partijen zeggen dat ze er alles aan willen doen om formateur Elio Di Rupo (PS) te laten slagen.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 19 juni 2011, 00:14   #6
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ahum.

Die Bart laat enigmatische ideeën achter. Wat staat hier nu eigenlijk?
Johan Bollen is offline  
Oud 19 juni 2011, 00:16   #7
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dus Bart wil verkiezingen? Waarom zegt ie dat dan niet meteen?
Hij roept dat niet van de daken. Er ios ook al weinig kans op, gezien de panielreacties op de internationale problemen binnen de EU (Griekenland en zo)

Moeilijk is dat niet he. Als je zeker bent dat je de verkiezingen zal winnen, ... moet ik er een tekeninkske bijmaken?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 19 juni 2011, 00:17   #8
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij zei nochtans op terzake vorige week dat hij geen verkiezingen wou, en hij bevestigde met zijn Vlaamse front dat hij geen verkiezingen wou?

Bart De Wever, de eerste doorbreker van het Vlaamse front :S?

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110616_125
N-VA wil aan verkiezingen sinds september vorig jaar alleen spelen ze eerst met iedereen hun kloten om vervolgens misschien nog een paar percentjes meer te halen.
solidarnosc is offline  
Oud 19 juni 2011, 00:17   #9
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Die Bart laat enigmatische ideeën achter. Wat staat hier nu eigenlijk?
loosers willen géén verkiezingen. Nederlands verleerd?
EddyBal is offline  
Oud 19 juni 2011, 00:18   #10
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij roept dat niet van de daken. Er ios ook al weinig kans op, gezien de panielreacties op de internationale problemen binnen de EU (Griekenland en zo)

Moeilijk is dat niet he. Als je zeker bent dat je de verkiezingen zal winnen, ... moet ik er een tekeninkske bijmaken?
Ten koste van CD&V en VLD wiens stemmen nodig zijn om verkiezingen uit te schrijven?
solidarnosc is offline  
Oud 19 juni 2011, 00:19   #11
EddyBal

Standaard

Citaat:
N-VA wil aan verkiezingen sinds september vorig jaar alleen spelen ze eerst met iedereen hun kloten om vervolgens misschien nog een paar percentjes meer te halen.
Nee, niet echt, maar als er niks serieus uit de bus van Elio komt, dan zijn er niet veel opties. Blijkbaar kunnen jullie nogal moeilijk denken vandaag
EddyBal is offline  
Oud 19 juni 2011, 00:20   #12
EddyBal

Standaard

Citaat:
Ten koste van CD&V en VLD wiens stemmen nodig zijn om verkiezingen uit te schrijven?
Ongeveer ja. Ik schreef toch: loosers willen geen verkiezingen...
EddyBal is offline  
Oud 19 juni 2011, 00:27   #13
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ongeveer ja. Ik schreef toch: loosers willen geen verkiezingen...
De meerderheid van de bevolking zijn, blijkbaar, loosers.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110610_129

Citaat:
Bij de vorige peiling toonde nog tweederde (65 procent) van de Vlamingen zich een tegenstander van nieuwe verkiezingen om uit de politieke impasse te raken. Dat cijfer is nu gezakt naar 59 procent.
Leuke manier om tegenover uw toekomstige kiezers te staan, kunt ge dat niet morgen eens in de zevende dag live zeggen ?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 19 juni 2011, 00:33   #14
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Even terzijde:
http://www.clint.be/actua/binnenland...p-alles-zetten

Citaat:
"Ofwel zetten we nu alles op alles om een akkoord te vormen, ofwel gaan we naar een verderzetting van Leterme, ofwel gaan we naar nieuwe verkiezingen. Verkiezingen moeten we proberen te vermijden, we moeten alles op alles zetten. Ik wil het mandaat dat ik van de kiezer heb gekregen omzetten in resultaten. Dat men mij beschuldigt de zaak bewust te blokkeren, daar word ik neerslachtig van."
Deze uitspraak, in combinatie met de uitspraak van het Vlaamse front, laat geen uitsluitsel tov. Bart De Wever zijn mening.

Hij kan natuurlijk ook liegen, ofwel tegen u, ofwel tegen de rest van Vlaanderen op tv. Maar als uw uitspraak dat Bart De Wever aanstuurt op verkiezingen juist is, en dat hij dat gezegd heeft, en dat kan bewezen worden, dan lijkt het mij niet zo goed voor zijn imago: in deze onderhandelingen zijn wel meer akkefietjes geweest tussen Bart De Wever en de PS, als kan bewezen worden dat hij eenmaal liegt, opent dat een doos van Pandora.

Of niet?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 19 juni 2011, 01:04   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Eddy Bal, je kunt blijkbaar moeilijk je waffel houden.
Oud 19 juni 2011, 06:26   #16
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Zonet met Bart himself gesproken (op de Barbie Q )...
En wie had het diepst in 't glas gekeken: Bart himself, of EddyBal?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 19 juni 2011 om 06:27.
djimi is offline  
Oud 19 juni 2011, 07:57   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het wordt tijd dat er eens nagedacht wordt over een aantal zaken.

BXL bijvoorbeeld. Hoe is het mogelijk dat een stad als Brussel 19 Burgemeesters heeft ?
Een stad als New York met ongeveer 10 miljoen inwoners heeft er 1.

Gewesten :
Hoe komt het dat een land met pakweg 10 milj. inwoners 5 regeringen heeft ?

Geen enkele van onze partijen is bereid om deze goedbetaalde "zetels" op te geven, maar de bevolking draait wel op voor de topzware staatsstruktuur.

Ik pleit hier al langer voor een volledig 2-talig België met 1 regering onder het stelsel van 1 man 1 stem.
Henri1 is offline  
Oud 19 juni 2011, 08:11   #18
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het wordt tijd dat er eens nagedacht wordt over een aantal zaken.

BXL bijvoorbeeld. Hoe is het mogelijk dat een stad als Brussel 19 Burgemeesters heeft ?
Een stad als New York met ongeveer 10 miljoen inwoners heeft er 1.

Gewesten :
Hoe komt het dat een land met pakweg 10 milj. inwoners 5 regeringen heeft ?

Geen enkele van onze partijen is bereid om deze goedbetaalde "zetels" op te geven, maar de bevolking draait wel op voor de topzware staatsstruktuur.

Ik pleit hier al langer voor een volledig 2-talig België met 1 regering onder het stelsel van 1 man 1 stem.
Goed idee. Nederlandstalige politici willen dit al 180 jaar. Nu de Franstaligen nog overtuigen en nieuw België staat in de steigers. Ik ben alleen bang dat haast geboden is, want de weigerachtige houding van de Franstaligen rijpt de geesten in Vlaanderen dat noodgedwongen andere opties overwogen moeten worden.
Hollander is offline  
Oud 19 juni 2011, 08:16   #19
EddyBal

Standaard

Citaat:
De meerderheid van de bevolking zijn, blijkbaar, loosers.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110610_129

Leuke manier om tegenover uw toekomstige kiezers te staan, kunt ge dat niet morgen eens in de zevende dag live zeggen ?
Heel graag; maar dan zonder JOUW toevoegingen. Ik spreek over partijen, jij laat dat plots over mensen gaan. Het zijn nl niet de mensen, maar de verkozenen die dat beslissen.
EddyBal is offline  
Oud 19 juni 2011, 08:18   #20
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ahum.

en mag je zomaar zeggen wat "Bart" je verteld heeft?
of wist hij dat je het zou rondbazuinen en zo de mensen op een verkeerd spoor zetten?
azert is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be