Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Yves Leterme (CD&V) - 7 tot 13 juni
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Yves Leterme (CD&V) - 7 tot 13 juni "Huidig voorzitter van de partij en Volksvertegenwoordiger in het federale parlement. Deze man wordt, gezien de jongste peilingen, getipt als volgende minister-president van Vlaanderen. Hoe ziet hij het regeringswerk van een vernieuwde christen-democ

Discussietools
Oud 8 juni 2004, 12:32   #1
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Mr Leterme,

eerst en vooral proficiat met je puike campagne. Ik zal wellicht niet voor jouw partij stemmen omwille van de NVA-component, maar als "neutrale" waarnemer vind ik dat jullie campagne het best verloopt.

Het blijft me echter heel erg onduidelijk wat de concrete plannen van het kartel zijn bij eventuele federale verkiezingen. Ervan uitgaande dat het kartel dan ook samen opkomt, vraag ik me af wat jullie plannen met het land Belgie zijn. De NVA spreekt graag over een bruistabletscenario, waarbij Vlaanderen opgaat in een multi-level government EU. Vooreerst stoort zo'n wollig taalgebruik me, en ten tweede getuigt zo'n idee van de Vlaamse kaasstolpmentaliteit die me mateloos irriteert. Als je immers even over de grenzen kijkt, weet je maar al te goed dat EU-grootmachten als Frankrijk, Spanje, Italie en Groot-Britannie alles behalve zullen instemmen met multi-level government omwille van lokale problemen.

Dus dat bruistabletscenario komt er heel waarschijnlijk niet. Wat komt er dan wel? Is de CD&V bv bereid om de Europese hoofdstad Brussel af te staan in een Belgische opsplitsing? Immers, als Vlaanderen een zelfbeschikkingsrecht heeft, dan heeft Brussel dit evenzeer en Brussel kiest nooit ofte nimmer voor annexatie bij Vlaanderen. Of is de NVA bereid om water in de wijn te doen en zich tevreden te stellen met nog een rondje staatshervormingen?

Wat me bij een tweede vraag brengt. Zou het eigenlijk niet beter om de reeds doorgevoerde staatshervormingen te herbekijken? Mij lijkt het alsof het de heren politici niet langer om goed bestuur te doen is, maar om het stemmengewin dat een nieuwe staatshervorming misschien wel kan opleveren. Zou het eigenlijk niet van beter bestuur getuigen om de gedane staatshervormingen eens te herbekijken en de nodige bijsturingen te doen?

Vriendelijke groeten,

Guy.
gm10 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be