![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Vuile flik' roepen kost je 250 euro in Kortrijk
zondag 26 juni 2011 KORTRIJK - Wie ‘vuile flik' roept naar een politieagent in Kortrijk, mag zich straks aan een administratieve boete verwachten. En die kan oplopen tot 250 euro. Grote steden van het kaliber Brussel of Antwerpen zijn niet meteen van plan om hetzelfde te doen. Wie al eens ‘vuile' of ‘smerige' flik roept naar een agent, heeft een goede kans om ermee weg te komen. ‘Dat zijn beledigingen die je niet altijd als smaad voor de rechter kan brengen', zegt Stefaan Eeckhout, de Kortrijkse korpschef van de politiezone Vlas. ‘Smaad moet volgens de wet namelijk zo ‘bedoeld' zijn. Wie een politieman beledigt en voor de rechter vertelt dat hij het niet zo bedoeld heeft, komt er dus eigenlijk mee weg.' Toch – Of net daardoor? – is het aantal beledigingen volgens Eeckhout fors toegenomen. ‘In een jaar tijd is de fysieke en verbale agressie zelfs verdubbeld. Vaak gaat het om jongeren. Daarom dokteren we nu in samenspraak met het parket een reglement uit. Als de Kortrijkse gemeenteraad daar in september zijn fiat over geeft, kunnen we het invoeren. Maar let op, fysiek geweld en zware beledigingen zullen wél voor de rechter blijven komen.' Grote steden De Kortrijkse korpschef geniet daarvoor de steun van Vincent Houssin, ondervoorzitter van het VSOA-Politie. ‘Ik roep alle korpscheffen in het land op om het voorbeeld van de collega's in Kortrijk te volgen', zegt hij. Maar grote steden als Brussel of Antwerpen zijn niet onder de indruk van het nieuwe Kortrijkse reglement, ook al zijn de samenlevingsproblemen met (hang)jongeren daar een stuk groter. ‘Misschien zijn we in Brussel meer gewend en minder gevoelig aan dat soort problemen', zegt Michel Schauwers, adjunct-korpschef van Brussel Noord met o.a. gemeenten als Schaarbeek en Sint-Joost-ten-Node. ‘Ja, ze doen dat hier ook. En het zijn zelfs niet alleen jongeren die zich bezondigen aan beledigende taal. Maar ik denk wel dat het huidige arsenaal aan maatregelen volstaat om alle problemen rond smaad te verhelpen.' Ook de Antwerpse politie ervaart niet meteen de nood om een nieuw reglement. ‘Ik heb nog geen signalen opgevangen van agenten die vinden dat we beledigingen aan de politie onvoldoende kunnen aanpakken', zegt Fons Bastiaenssens, woordvoerder van de politie Antwerpen. ‘Toch lijkt het me de moeite om eens na te denken over dat voorstel.' En ook Filip Rasschaert, korpschef van de politie Gent, relativeert. ‘Dergelijke beledigingen zijn niet echt het grote probleem op dit ogenblik.' http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=FN3BTEG7 Storm in een glas water zeg ik. Oké dat "vuile" hoort niet maar sinds "Flikken" uit Gent is dit woord een eretitel geworden. Vroeger was het in Gent ook een scheldnaam maar de serie heeft het een andere betekenis gegeven. Dit zei indertijd zelfs de burgemeester. Ik ben altijd -flikkenfan- geweest, gebruik het in deze betekenis: een goeie vakbekwame politieman noem ik: een flik. Zelfs hier in Limburg introduceer ik het woord in die betekenis. Kijk maar eens naar de serie- Flikken Maastricht- nu om het image ook een positieve impuls tegeven. Daar komen de acteurs ook de dag van de hulpdiensten als slagroom op de vlaai... ![]() Misschien moeten ze in Kortrijk maar eens een serie FLIKKEN beginnen? ![]()
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 26 juni 2011 om 08:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() "Flik" klinkt redelijk vulgair...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iedereen mag,mits een bijdrage ,"v*le fl*kken roepen.Wat is het probleem misschien?
![]() Neen,ik heb begrip voor die Kortrijkse maatregel......Wat men in grotere steden tolereert in het kader van een of ander poco-correcte misvatting hoeft men in Kortrijk niet te aanvaarden... Zelfs elementaire pogingen om wat luidruchtig gedrag te kalmeren,om op te treden tegen vroegtijdig buitengezet huisvuil,tegen verkeerd parkeren,of gewoon maar om iemand te berispen omdat die niet deelneemt aan het verkeer zoals het behoort..... zijn tegenwoordig al reden om scheldwoorden rond te slingeren... Als we terug willen naar een "civiele" maatschappij,dan mag niet langer getolereerd worden dat de officiele vertegenwoordigers (ONZE officiele vertegenwoordigers) van recht en orde uitgescheten worden gewoon omdat ze hun werk doen... Wie daar niet mee akkoord is,pak uw koffers en vertrek,de wereld is groter dan die paar tienduizend vierkante kilometer Vlaanderen.....mogelijk is men elders niet zo "bekrompen" U mag een kaartje zenden als het daar beter is ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 26 juni 2011 om 10:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Mwa de Gentse serie juist opgezet op het image te verbeteren toont aan dat -flik- op zich niet meer als scheldnaam gezien wordt.
Zeker niet van mij uit. Trouwens ben nog steeds op zoek waar het woord vandaan komt.
![]() |
#5 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Wat me wel stoort is dat het begrip "Vuile flik" rap kan worden uitgebreid naar andere nietszeggende zaken.
Bovendien is een overlastboete moeilijk aanvechtbaar ook omdat het bedrag te laag is. -> Boete voor smaad komt niet in aanmerking -> Overlast boete wel mogelijk. Lijkt me de wet van de willekeur te worden. Bovendien heb ik wel juridische twijfels, of dit zomaar kan. Gezien het niveau van onze flikken, kan dit snel misbruikt worden om niet via gerechtelijke weg te moeten gaan en alles te gaan beschouwen als "overlast". Lees dit artikel uit antwerpen. Die flikken zijn niet anders dan in Kortrijk. http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=JJ2U1SDL Lees vooral de laatste zin van de flik die de boete gaf. Als dat krapul die achteraf zelfs niet beseft dat ze in de fout gaan nog dergelijke zever durft uit te kramen, houd ik mijn hart vast. Want hezelfde geval maar geen straathoekwerker, heb je het zweten. En flikken zijn omwille van hun domheid snel op hun tenen getrapt. Citaat:
Laatst gewijzigd door giserke : 27 juni 2011 om 08:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er automatisch van uitgaan dat "Vuile flik" roepen naar een, flik onterecht is, is een grove inschattings fout. Laatst gewijzigd door giserke : 27 juni 2011 om 08:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als die mens hem nu echt niet gewassen heeft, ... ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Het is maar menselijk dat iedereen al eens een keer de gedachte of het woord "vuile flik(ken)" laat rollen uit frustratie, als een onschuldige slip.
Wil je echter daar bewust ze met kwetsen of beledigen.. tja moet je maar uitmaken voor jezelf of je dar echt voor hebt of niet. Als je iets verkeerds doet en je wordt gesnapt of berispt dan moet je op jezelf kwaad zijn maar niet op de agent die juist maar zo objectief als mogelijk zijn werk tracht te doen. En ja als er machtsmisbruik is of je staat recht in je schoenen en onterecht onheus behandelt wordt dan zijn er veel intelligente en beschaafde manieren dan te reageren als een beest.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je mag niet vergeten dat je tegenover iemand staat, gewapend met piston en traangas,l met het verstand van een kuiken (let wel niet van een kieken). Het verstand van een kieken is al voldoende groot om te snappen dat ze de verkeerde job gekozen hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het grapje, van in de tijd van mei 68 ?, van Féderation Légale des Imbéciles Casqués, zou dus niet aan de oorsprong liggen. Maar over de grond van de zaak: mensen beledigen is nooit erg proper; een flik beledigen mag voor mijn part bestraft worden, vb. een eerste keer met 50 € boete, en vervolgens met de bedoelde 250 €.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet allemaal slecht natuurlijk, er zijn ook goede kanten aan de politie. Neem nu de sociale tewerkstelling, de meeste van die mensen zijn te lui om zelfs maar taxi-chauffeur te worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat hier trouwens niet om het woord "flik" zoals sommigen hier weer maar al te graag laten uitschijnen. Het gaat over dat adjectief dat ervoor geplaatst wordt door sommigen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/flik1
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() Smaad aan de politie. Niets nieuws toch?
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Op de blog ven een gerenomeerd Kortrijks blogger lees ik dat volgens de criminaliteitsbeeldanalyse van politiezone vlas
werden er in 2010 in de politiezone niet minder dan 16 processen-verbaal wegens smaad opgesteld! 16! Dat is verdorie meer dan 1 per maand! En 14 gevallen van agressie jegens een agent of officierDiezelfde compostmeester oppert ook nog Eeckhout is gewoon bang dat de rechtbank zijn processen-verbaal niet echt ernstig neemt en wil daarom zelf rechtertje spelen. Dat is een bijzonder ranzig trekje van hem dat de fundamenten van de rechtstaat uitholt. In wereldstad Kortrijk kan dat allemaal. Geen wonder echter dat zijn collega’s van de dorpen Gent, Antwerpen en Brussel Eeckhout in zijn pleidooi niet volgen.http://perongeluck.wordpress.com/201...f-der-domheid/ Daar heeft hij wel een punt. Laatst gewijzigd door artisjok : 27 juni 2011 om 19:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Als je verbaal niet in staat bent om wat beters uit te braken dan 'vuile flik' tegen een tiranniek smurfke met een narcistische persoonlijkheidsstoornis, dan wordt het hoog tijd om het een beetje eloquenter uit te drukken of uw vocabularium een beetje uit te breiden.
"Verhip! U heeft volkomen gelijk, inspecteur Flikkemans. Bedankt dat u zo begaan bent met uw bijdrage aan de dystopische maatschappij. Nogmaals m'n oprechte excuses." |
![]() |
![]() |