Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2011, 22:47   #1
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard Raad van State vernietigt ontslag Antwerpse ambtenaar die 5 jaar betaald thuis zat.

ANTWERPEN - De stad Antwerpen moet Dirk Martens terug in dienst nemen. Dat besliste de Raad van State maandag. Daardoor kan de stad het loon dat de ambtenaar vijf jaar lang ontving terwijl hij thuis zat, niet meer terugvorderen. De stad reageert ontgoocheld en ook Martens is verrast door de uitspraak.

Ambtenaar Dirk Martens werd in 2000 ontslagen als technicus bij het 'Ech Antwaarps Theater'. Door een administratieve vergissing werd de stad, zijn werkgever, daar echter niet van op de hoogte gesteld. De ambtenaar kreeg bericht dat 'er geen werk meer voor mij was, maar dat hij zich ter beschikking moest houden.'

Martens ontving zo tussen 2000 en 2005 een 155.000 euro aan brutoloon, terwijl hij thuis zat. Begin 2006 werd Martens effectief ontslagen om dringende redenen, wegens vijf jaar onwettige afwezigheid. Daarop besloot Martens zijn ontslag aan te vechten bij het gerecht.

De Raad van State vernietigde maandag het ontslag. Daardoor moet de stad Antwerpen Martens terug aannemen. De stad kan het loon dat Martens verdiende tussen 2000 en 2005 niet terugvorderen en moet zijn 'achterstallig' loon vanaf zijn officieel ontslag in 2006 uitbetalen.

Openbare dienst belachelijk gemaakt

Volgens de stad holt de Raad van State de ontslagreden van meer dan tien dagen onwettige afwezigheid volledig uit, door ook de intentie tot vrijwillig ontslag toe te voegen als voorwaarde. Die acht de Raad niet bewezen. Martens zat dan wel vijf jaar lang thuis, hij was naar eigen zeggen beschikbaar indien de stad hem nodig had.

De stad Antwerpen onderzoekt nu welke juridische procedures nog mogelijk zijn om de uitspraak terug te draaien. Ze hoopt dat 'de Raad van State beseft dat ze met dergelijke uitspraken de openbare dienst volledig ondergraaft en belachelijk maakt.'

'Altijd beschikbaar geweest voor de stad'

'Ik heb het nieuws zelf pas vanmorgen vernomen', reageert Dirk Martens zelf. 'Geen idee welke functie de stad Antwerpen voor mij zal hebben, ik wacht het verdere verloop van de procedure af. Vandaag ben ik al op gesprek gemoeten en morgen moet ik mij opnieuw aanmelden.'

Ander werk heeft de man niet, evenmin heeft hij elders gewerkt. 'Neen, ik ben altijd beschikbaar geweest voor de stad.'

Bron: De Standaard

Wat is jullie mening hierover? Naar mijn mening heeft de Raad van State overschot van gelijk. Of dat nu een profiteur is of niet, dat laat ik in het midden maar het gaat hier wel over een serieuze administratieve vergissing en een zware financiële blunder.

Laatst gewijzigd door Frost : 20 juni 2011 om 22:47.
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 22:58   #2
DONG ZHUO
Burgemeester

DONG ZHUO's schermafbeelding

Standaard

qua organisatie, controle én personeelsbeleid kan dat tellen !

als ge na vijf jaar pas merkt dat ge ne kerel aan het betalen zijt die niet komt werken......

heeft er daar dan niemand de verantwoordelijkheid om na te gaan wie er (aanwezig is) werkt en wie niet ???? overal in overheidsdiensten krioelt het van de chefs en de directeurs om de anderen te kontroleren.... maar in Antwerpen ????

waarschijnlijk zijn ze nu ne paraplu aan 't zoeken om zichzelf te beschermen want er zal geenen enkelen verantwoordelijk voor kunnen gesteld worden....

zou de "groten baas" niet verantwoordelijk kunnen gesteld worden gezien hij niet gemerkt heeft dat zijn medewerkers al méér dan vijf jaar liggen te slapen in plaats van te kijken wie er wat doet en wie niet ????

ja,ja.... en de mensen van t'stad maar belasting betalen.... zeker van dat iedere cent goed besteed zal worden
Oud 20 juni 2011, 23:08   #3
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
ANTWERPEN - De stad Antwerpen moet Dirk Martens terug in dienst nemen. Dat besliste de Raad van State maandag. Daardoor kan de stad het loon dat de ambtenaar vijf jaar lang ontving terwijl hij thuis zat, niet meer terugvorderen. De stad reageert ontgoocheld en ook Martens is verrast door de uitspraak.

Ambtenaar Dirk Martens werd in 2000 ontslagen als technicus bij het 'Ech Antwaarps Theater'.
Bij de Limburgers dus ! Een Trojaans paard. Daar geraak je nooit meer vanaf.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 23:12   #4
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Als je als stadsbestuur niet meer weet wat er met een werknemer moet gebeuren dan is het goed bestuur toch ver te zoeken. Hoe groot de stad ook is, zulke problemen worden altijd besproken met de burgemeester schepenen en hogere ambtenaren. Goed bezig daar in Antwerpen.

Laatst gewijzigd door Frost : 20 juni 2011 om 23:12.
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 23:14   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik kan die vent alleen maar gelijk geven dat hij profiteert van de mazen in de wet, Electrabel doet dat ook.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 23:16   #6
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

en diene gast dan "ja, ik was toch heel de tijd beschikbaar?"
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 01:09   #7
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
en diene gast dan "ja, ik was toch heel de tijd beschikbaar?"
Ewwel hij heeft gelijk!
Ze zouden eigenlijk de wedde van die gast moeten aftrekken van de wedde van rode sos Janssens.

Degoutant rood beleid noem ik dat.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 01:19   #8
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Zet het even op een rijtje

Hij werkte bij de Stad
Moest voor de Stad bij het theater gaan werken
Theater heeft geen werk meer voor hem en hij moet nietmeer komen
De Stad zegt "Hou je ter beschikking"
Deze man doet dit en zit al 5 jaar op een andere opdracht te wachten.
Wat deed hij verkeerd ?
De Stad ging in fout
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 05:51   #9
Dade
Parlementsvoorzitter

Dade's schermafbeelding

Standaard

En de kers op de taart is als ik het goed begrijp m dat zijn ontslag van toen niet geldig is en hij eigenlijk nog werknemer is en voor de laatste 5 jaar van 2005 tot nu nog eens loon moet uitbetaald krijgen. Prachtig gewoon, men probeert zijn eigen falen te verdoezelen door hard te staan roepen dat dit niet kan. Ben benieuwd wie hiervoor gaat hangen, ze zullen wel 1 of andere sukkelaar vinden die zogezegd verantwoordelijk was.
Typisch voor het beleid in Antwerpen.
Dade is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 06:25   #10
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is jullie mening hierover?
Hij heeft wettelijk recht op dat geld. Hij is ook een profiteur en een nietsnut.
Oud 21 juni 2011, 06:42   #11
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Hij heeft wettelijk recht op dat geld. Hij is ook een profiteur en een nietsnut.
Waarom is hij een profiteur en een nietsnut?
hij wou werken, hij stond ter beschikking, hij had een vast contract.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 06:57   #12
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik kan die vent alleen maar gelijk geven dat hij profiteert van de mazen in de wet, Electrabel doet dat ook.
Wat gaat er van dat loon tussen 2005 en nu overblijven nadat de fiscus er zijn hand op heeft gelegd? Dat zal gene vette zijn want 't Stad betaald die som in 1 keer uit.

Waarvan heeft hij in die laatste jaren geleefd? werkloosheidsuitkering sinds dat ontslag in 2005? Gezien dat ontslag nu vernietigd is, kan de RVA die sommen terugeisen, daar zal 't Stad wel haar "lange arm" voor gebruiken. Eindconclusie; die kerel gaat daar zijn broek aan scheuren.
Oud 21 juni 2011, 07:16   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Als mijn werkgever zegt dat ik thuis mag blijven zitten en mijn loon blijft storten, dan zal ik toch wel eens na een paar dagen bedenktijd over hoe raar dat is op mijn HR-dienst staan.

Los van het feit dat hij formeel wel alles heeft gedaan wat-ie moest, blijft er toch nog een menselijk aspect? Zijnde, dat als iemand je vraagt om thuis te zitten zonder reden of straf je dat toch eens even gaat dubbelchecken en dat niet voor waar aanneemt.

Deze zaak was heel wat sympathieker geweest als de man serieuze en niet-ophoudende moeite had gedaan om bij de stad achter werk te vragen.
Oud 21 juni 2011, 07:17   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
Wat gaat er van dat loon tussen 2005 en nu overblijven nadat de fiscus er zijn hand op heeft gelegd? Dat zal gene vette zijn want 't Stad betaald die som in 1 keer uit.

Waarvan heeft hij in die laatste jaren geleefd? werkloosheidsuitkering sinds dat ontslag in 2005? Gezien dat ontslag nu vernietigd is, kan de RVA die sommen terugeisen, daar zal 't Stad wel haar "lange arm" voor gebruiken. Eindconclusie; die kerel gaat daar zijn broek aan scheuren.
Het loon zou kunnen uitbetaald worden als de meerkost aan de RVA. De RVA en de Stad kunnen dan de rompsom die de RVA reeds heeft uitbetaald in der minne schikken.

Gewoon om even een voorbeeld te geven over hoe dat kan gaan misschien.
Oud 21 juni 2011, 07:37   #15
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
Dit zal een gewoon loon zijn.
Oud 21 juni 2011, 07:44   #16
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als mijn werkgever zegt dat ik thuis mag blijven zitten en mijn loon blijft storten, dan zal ik toch wel eens na een paar dagen bedenktijd over hoe raar dat is op mijn HR-dienst staan.

Los van het feit dat hij formeel wel alles heeft gedaan wat-ie moest, blijft er toch nog een menselijk aspect? Zijnde, dat als iemand je vraagt om thuis te zitten zonder reden of straf je dat toch eens even gaat dubbelchecken en dat niet voor waar aanneemt.

Deze zaak was heel wat sympathieker geweest als de man serieuze en niet-ophoudende moeite had gedaan om bij de stad achter werk te vragen.
Ze moeten daar niet over zeveren over hoe en waarom, de stad is volledig in de fout!
Dat ze nu in de pers zetten dat de RVS dat openbare diensten belachelijk gemaakt zijn, is klink klare nonssens.
Zij hebben een fout gemaakt, niet die werknemer.

Laatst gewijzigd door giserke : 21 juni 2011 om 07:44.
Oud 21 juni 2011, 07:45   #17
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Waarom is hij een profiteur en een nietsnut?
hij wou werken, hij stond ter beschikking, hij had een vast contract.

Je moet zo'n mens niet verdedigen, ook al kunnen we hem natuurlijk wel bewonderen omdat hij het zo slim gespeeld heeft. Hij is uiteraard een profiteur en een nietsnut. Een typische Vlaamse plantrekker waarvan er veel te veel rondlopen, en de voornaamste reden waarom er hier zoveel in het honderd loopt.

En dit probleem zal niet verdwijnen door België te splitsen...
Oud 21 juni 2011, 07:47   #18
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Je moet zo'n mens niet verdedigen, ook al kunnen we hem natuurlijk wel bewonderen omdat hij het zo slim gespeeld heeft. Hij is uiteraard een profiteur en een nietsnut. Een typische Vlaamse plantrekker waarvan er veel te veel rondlopen, en de voornaamste reden waarom er hier zoveel in het honderd loopt.

En dit probleem zal niet verdwijnen door België te splitsen...
Zit probleem zal verbeteren wanneer het Risiv een Vlaamse bevoegdheid word, en als sossissen burgemeesters een voetje gelicht worden. Want het is toevallig altijd in steden waar SPA aan de macht is dat dergelijke farcen uitkomen.
Oud 21 juni 2011, 07:51   #19
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Zit probleem zal verbeteren wanneer het Risiv een Vlaamse bevoegdheid word, en als sossissen burgemeesters een voetje gelicht worden. Want het is toevallig altijd in steden waar SPA aan de macht is dat dergelijke farcen uitkomen.
ik ben niet tegen de splitsing van België hé, integendeel. Maar we moeten ons ook niet inbeelden dat het alles gaat oplossen.
Oud 21 juni 2011, 07:58   #20
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ambtenaar Dirk Martens werd in 2000 ontslagen als technicus bij het 'Ech Antwaarps Theater'. Door een administratieve vergissing werd de stad, zijn werkgever, daar echter niet van op de hoogte gesteld. De ambtenaar kreeg bericht dat 'er geen werk meer voor mij was, maar dat hij zich ter beschikking moest houden.'

Martens ontving zo tussen 2000 en 2005 een 155.000 euro aan brutoloon, terwijl hij thuis zat. Begin 2006 werd Martens effectief ontslagen om dringende redenen, wegens vijf jaar onwettige afwezigheid. Daarop besloot Martens zijn ontslag aan te vechten bij het gerecht.

De Raad van State vernietigde maandag het ontslag. Daardoor moet de stad Antwerpen Martens terug aannemen. De stad kan het loon dat Martens verdiende tussen 2000 en 2005 niet terugvorderen en moet zijn 'achterstallig' loon vanaf zijn officieel ontslag in 2006 uitbetalen.

Openbare dienst belachelijk gemaakt

Volgens de stad holt de Raad van State de ontslagreden van meer dan tien dagen onwettige afwezigheid volledig uit, door ook de intentie tot vrijwillig ontslag toe te voegen als voorwaarde. Die acht de Raad niet bewezen. Martens zat dan wel vijf jaar lang thuis, hij was naar eigen zeggen beschikbaar indien de stad hem nodig had.

De stad Antwerpen onderzoekt nu welke juridische procedures nog mogelijk zijn om de uitspraak terug te draaien. Ze hoopt dat 'de Raad van State beseft dat ze met dergelijke uitspraken de openbare dienst volledig ondergraaft en belachelijk maakt.'

'Altijd beschikbaar geweest voor de stad'

'Ik heb het nieuws zelf pas vanmorgen vernomen', reageert Dirk Martens zelf. 'Geen idee welke functie de stad Antwerpen voor mij zal hebben, ik wacht het verdere verloop van de procedure af. Vandaag ben ik al op gesprek gemoeten en morgen moet ik mij opnieuw aanmelden.'

Ander werk heeft de man niet, evenmin heeft hij elders gewerkt. 'Neen, ik ben altijd beschikbaar geweest voor de stad.'

Bron: De Standaard

Wat is jullie mening hierover? Naar mijn mening heeft de Raad van State overschot van gelijk. Of dat nu een profiteur is of niet, dat laat ik in het midden maar het gaat hier wel over een serieuze administratieve vergissing en een zware financiële blunder.
Los van de uitspraak van de raad van state.
Iemand 5 jaar in dienst houden zonder te weten dat die persoon geen werk heeft, ergo, zonder te weten dat die persoon niet komt opdagen ....
Zegt veel, zeer veel over de mentaliteit bij de ambtenarij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be