Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Yves Leterme (CD&V) - 7 tot 13 juni
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Yves Leterme (CD&V) - 7 tot 13 juni "Huidig voorzitter van de partij en Volksvertegenwoordiger in het federale parlement. Deze man wordt, gezien de jongste peilingen, getipt als volgende minister-president van Vlaanderen. Hoe ziet hij het regeringswerk van een vernieuwde christen-democ

Discussietools
Oud 10 juni 2004, 07:39   #1
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Jasper's schermafbeelding

Standaard

...maar ik hoop dat je mijn vertrouwen niet beschaamt.

Ik ben partijloos, maar wel veertig jaar VU-militant geweest.

Ik behoor dus tot de vlottende kiezersmassa. Een blik op de politieke arena leert mij:

-SP.a is een rommelmarkt (alles gratis, tournée générale, links en rechts staat er zelfs één beschaamd met een vlaams vlaggetje te zwaaien)
-VLD is een vreemdelingenlegioen, in zo'n partij moet er wel ruzie komen; een premier die uitsluitend europese ambities heeft en een vlaamse minister-president die net de kleuterschool ontgroeid is.
-Groen! ik hoop dat zij de kiesdrempel halen; maar ik ben het principieel oneens over een aantal zaken, zoals de uitdoving van kernenergie.

-Vlaams Blok. Ik geef toe dat dit voor mij lange tijd een mogelijke optie was. Ze waren toch gematigder geworden in hun optreden, niet? Ze waren toch salonfähiger geworden? Maar de verwoede pogingen van voorzitter Van Hecke ten spijt, stel ik vast dat de "harde lijn", die van de bokshandschoenen, de vreemdelingen-haat, de syndicale afkeer, de anti-alles, nog steeds overheerst.

Als Vlaamsnationalist zal ik dus voor het Kartel CD&V-N-VA stemmen. En ik heb al mijn vrienden aangeraden hetzelfde te doen. Vlaanderen kan er enkel op vooruitgaan door geleidelijk alle Vlaamse verzuchtingen te realiseren. Dat kan enkel door aan de macht deel te nemen, zij het op een bescheiden wijze. Het Vlaams Blok zal nooit in een regering komen, zal nooit wat dan ook verwezenlijken.

Mijnheer Leterme,

Mijn stem gaat naar N-VA kandidaten, Kris Van Dijck en Flor Van Noppen.
Maar door mijn stem versterk ik het kartel, en hoop ik dat u het nefaste paarse beleid kunt bijsturen.

Maar ik hoop ook dat de engagementen inzake de vijf vlaamse resoluties en de splitsing van B-H-V waar gemaakt worden.

Mijnheer Leterme,

Ik geef u mijn vertrouwen, en ik hoop dat u het niet zal beschamen.
Jasper is offline  
Oud 10 juni 2004, 09:08   #2
Pd
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar Pd
Standaard

Ik wil hier volledig in bijtreden!
Na de vorming van het kartel wou ik ook overstappen naar het vlaams blok. Maar na enkele mailtjes met Geert Bourgeois en Kris Van Dijck is mijn menig toch terug veranderd!
Ik hoop dat na de verkiezingen NV-A genoeg macht krijgt om verschillende Vlaamse standpunten tot een goed eind te laten komen met de hulp van CD&V!
Laat ons hopen, want Vlaanderen heeft er nood aan!

btw Jasper, ik wist ni da onze minister president de kleuterschool al ontgroeid was??? Kdacht da hem in zen 2de jaar zat, maar da hem gebuisd is!!

NV-A: Nodig in Vlaanderen Nuttig in Europa!
Vlaanderen leeft als nooit ervoor!
Pd is offline  
Oud 10 juni 2004, 13:58   #3
pope
Gouverneur

pope's schermafbeelding

Standaard

Na de verkiezingen IS er GEEN kartel meer.
CD&V heeft SP.A. of VLD nodig om een regering te vormen en géén enkele van die 2 wilt met N-VA samenwerken.

Beste Y. Leterme, toon nu voor één keer dat je ballen aan je lijf hebt en doe tenminste een póging om met het Vlaams Blok aan de tafel te zitten.
Je zou er een mooi Vlaams gebaar mee stellen en het zou de SP.A. en de VLD aan je voeten leggen.

A patriot must always be ready to defend his country against his government.
---Edward Abbey---
pope is offline  
Oud 10 juni 2004, 14:43   #4
bernard
Vreemdeling

Standaard

Als je de berichten en de stijl van die meneer
pope hier ziet
Dan weet je het wel
Dit is het niveau bij het blok
Café-praat
Wel ga daar eens mee rond de tafel zitten
Serieus kan je dat niet nemen
bernard is offline  
Oud 10 juni 2004, 15:40   #5
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Pope,

Wat er na de verkiezingen gebeurt dat zullen we dan vanaf maandag weten.

Maar ik kan de heer Leterme niet aanraden om met het Vlaams Blok te onderhandelen.
Jasper is offline  
Oud 11 juni 2004, 19:16   #6
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pd
Ik wil hier volledig in bijtreden!
Na de vorming van het kartel wou ik ook overstappen naar het vlaams blok. Maar na enkele mailtjes met Geert Bourgeois en Kris Van Dijck is mijn menig toch terug veranderd!
Ik hoop dat na de verkiezingen NV-A genoeg macht krijgt om verschillende Vlaamse standpunten tot een goed eind te laten komen met de hulp van CD&V!
Laat ons hopen, want Vlaanderen heeft er nood aan!

btw Jasper, ik wist ni da onze minister president de kleuterschool al ontgroeid was??? Kdacht da hem in zen 2de jaar zat, maar da hem gebuisd is!!
Ook ik hoop dat Leterme ons, flaminganten, na de verkiezingen toont dat een stem op het Vlaams Kartel het waard was
Groot Bakkes is offline  
Oud 11 juni 2004, 19:31   #7
Salubrio
Vreemdeling

Salubrio's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook ik hoop dat Leterme ons, flaminganten, na de verkiezingen toont dat een stem op het Vlaams Kartel het waard was!
Ik zou er niet te hard op hopen, kwestie van u enkele harde desillusies te besparen. Voor de CD&V is Vlaamse onafhankelijkheid geen prioriteit. Zij hopen wellicht dat het rabiate separatisme in hun wollige kartel een zachte dood zal sterven.

--S--
Oud 11 juni 2004, 19:34   #8
Yves Leterme
Vreemdeling

Standaard

U kunt op mij rekenen. Een sterk Vlaams kartel is de beste garantie voor de realisatie van het Vlaams 5-puntenprogramma zoals samengevat in de resoluties van het Vlaams parlement.
Yves Leterme is offline  
Oud 11 juni 2004, 19:45   #9
Salubrio
Vreemdeling

Salubrio's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves Leterme
U kunt op mij rekenen. Een sterk Vlaams kartel is de beste garantie voor de realisatie van het Vlaams 5-puntenprogramma
-meer fiscale autonomie voor de deelstaten
-de overheveling van de gemeente- en provinciewet
-de splitsing van de gezondheidszorg en de kinderbijslagen
-een minimumvertegenwoordiging voor de Vlamingen in Brussel
-de creatie van homogene bevoegdheidspakketten.

Hoe meer de Franstaligen uitpakken met hun afwijzingsfront, hoe minder ze daar nog op kunnen terugkomen. En zal Vlaanderen het spel zo hard spelen dat het de vorming van een federale regering blokkeert en men gevaarlijk dicht komt bij het einde van België? Wellicht niet..

Waarom zouden de Franstaligen na 13 juni plots instemmen met wat zij voordien steeds afgewezen hebben?

Belofte maakt schuld, nietwaar Mr. Leterme? U pakt paars zo graag aan op hun beloftes, maar nu maakt u er zelf die op voorhand al vrij onmogelijk lijken. Wordt dit uw equivalent van Verhofstadts 200.000 banen? Of houdt u deze 4 van de 5 punten bewust vaag om er later niet te kunnen op afgerekend worden? Had Verhofstadt simpelweg 'meer banen' gezegd, dan had hij nu gelijk gekregen.

--S--
Oud 11 juni 2004, 19:58   #10
Pd
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salubrio
Citaat:
Ook ik hoop dat Leterme ons, flaminganten, na de verkiezingen toont dat een stem op het Vlaams Kartel het waard was!
Ik zou er niet te hard op hopen, kwestie van u enkele harde desillusies te besparen. Voor de CD&V is Vlaamse onafhankelijkheid geen prioriteit. Zij hopen wellicht dat het rabiate separatisme in hun wollige kartel een zachte dood zal sterven.

--S--
Daarom dat het belangrijk is nog steeds onderscheid te maken tussen CD&V en NVA denk ik! NV-A vormt zijn eigen fractie (als ze genoeg stemmen halen). Hierdoor zouden ze dan meer inzeg krijgen. Dit is volgens mij bij spirit en spa ni zo. Daar worden de stemmen van beide geteld en dan deelt spa gratis postjes uit zonder te zien wie er het meeste stemmen had. Als je voor een meer vlaanderen bent moet je nog altijd bij NV-A zijn en niet op cd&v stemmen omdat ze nu toch een kartel gevormd hebben. Dit is mijn mening, ben ik hierin juist? Of heb ik het verkeerd voor? Ik weet dat jullie allen bronnen willen, maar dat vraag ik nu net aan jullie.

Pd is offline  
Oud 11 juni 2004, 21:28   #11
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Salubrio,

Ik zou ook gemakkelijk bij voorbaat al de geloofwaardigheid van de Kartelpartners kunnen in twijfel trekken.

Ik doe dat niet, want ik kan dat evengoed voor alle andere partijen.

Het Vlaams Kartel is voor mij de enige manier om een gedeelte van het programma naar meer Vlaamse autonomie te verwerzenlijken.

Het Vlaams Blok is geen alternatief, want deze partij zal nooit aan de macht deelnemen. Als u reeds in twijfel trekt dat de waalse vrienden niet ingaan op de Kartel-eisen, denkt u dat ze dan zelfs maar zouden willen onderhandelen met het Vlaams Blok? Daar is in de verste verte geen sprake van.

EEN STEM VOOR HET VLAAMS BLOK IS EEN VERLOREN STEM.

Ik raad alle vlaamsnationalisten aan een N-VA kandidaat te kiezen op de Kartellijst.
Jasper is offline  
Oud 11 juni 2004, 23:41   #12
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jasper
Salubrio,

Ik zou ook gemakkelijk bij voorbaat al de geloofwaardigheid van de Kartelpartners kunnen in twijfel trekken.

Ik doe dat niet, want ik kan dat evengoed voor alle andere partijen.

Het Vlaams Kartel is voor mij de enige manier om een gedeelte van het programma naar meer Vlaamse autonomie te verwerzenlijken.

Het Vlaams Blok is geen alternatief, want deze partij zal nooit aan de macht deelnemen. Als u reeds in twijfel trekt dat de waalse vrienden niet ingaan op de Kartel-eisen, denkt u dat ze dan zelfs maar zouden willen onderhandelen met het Vlaams Blok? Daar is in de verste verte geen sprake van.

EEN STEM VOOR HET VLAAMS BLOK IS EEN VERLOREN STEM.

Ik raad alle vlaamsnationalisten aan een N-VA kandidaat te kiezen op de Kartellijst.
ik benz elf egen Vlaams-nationalist/seperatist (eerder confederalist), en toch zal ik ook voorkeurstemmen brengen op de NVA-kandidaten, hoewel de facto NVA en CD&V voor mij beiden evenwaardig zijn wat betreft visie.

Alhoewel de verstandhouding in dit kartel volgens mij beter is, denk ik niet dat het een goede zaak zou zijn mocht de NVA in navolging van Spirit min of meer genegeerd worden. Ik weet dat de heer Leterme dat zeker niet zal laten gebeuren, maar volgens mij zitten er ongetwijfeld wel wat figuren binnen de CD&V die het niet erg zou vinden zulk scenario te zien gebeuren. Ik beschouw mijn stem op de NVA eigenlijk dus als een sterkere garantie voor de Vlaamse eisen...
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 12 juni 2004, 01:43   #13
Pd
Vreemdeling

Standaard

Zeker doen zou ik zeggen!
Als je een sterke garantie wilt voor vlaanderen is NV-A aan de orde! De stem komt misschien uit als CD&V en NV-A, maar toch houden ze rekening met de eigen verkozen. Of zo hebben ze me beloofd!
Dus in dit kartel maakt het nog wel uit wat je kiest! Of ben ik verkeerd meneer Leterme? Gaat het toch zijn dat de stemmen worden opgeteld en dan een beetje verdeeld?

Pd is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be