Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2011, 22:46   #1
HOUZEE !
Minister-President

Standaard vraag ivm parkeerboete

Ik heb een vraag en ik vind het antwoord niet terug op internet. Daar hier wel wat juridische experts op het forum zitten, stel ik ze dus hier:

Gisterenmorgen kreeg ik in de bus een parkeerboete van de stad Brussel. 36 euro.

De datum van vaststelling is echter van november 2010! Is dat wettelijk in orde dat het zolang duurt eer men een boete opstuurt??

Ik heb tot september 2011 om te betalen...
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2011, 23:03   #2
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Ik heb een vraag en ik vind het antwoord niet terug op internet. Daar hier wel wat juridische experts op het forum zitten, stel ik ze dus hier:

Gisterenmorgen kreeg ik in de bus een parkeerboete van de stad Brussel. 36 euro.

De datum van vaststelling is echter van november 2010! Is dat wettelijk in orde dat het zolang duurt eer men een boete opstuurt??

Stel die vraag hier eens: http://www.juridischforum.be
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2011, 23:31   #3
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

nee ik stel ze hier
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2011, 23:33   #4
giserke
Banneling

Standaard

Niet aan te raden. Hier zitten toch maar een stel onnozelaars bijeen.
Oud 13 juli 2011, 23:35   #5
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Toch in de juiste taal om te beginnen???
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2011, 23:38   #6
Alienation
Minister

Alienation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat ik zou doen.

Die boete aangetekend terug opsturen met de vermelding: niets onder mijn ruit gevonden, geen bewijs dat ik verkeerd geparkeerd stond.
Mits bewijs volgt de betaling direct.
Oud 13 juli 2011, 23:38   #7
Alienation
Minister

Standaard

En bij het flitsen vervalt uw boete na een jaar, misschien hier ook?
Oud 13 juli 2011, 23:48   #8
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alienation Bekijk bericht
Wat ik zou doen.

Die boete aangetekend terug opsturen met de vermelding: niets onder mijn ruit gevonden, geen bewijs dat ik verkeerd geparkeerd stond.
Mits bewijs volgt de betaling direct.
Niet juist.
Indien de vaststelling gebeurt is door een beëdigd ambtenaar in functie, zoals een domme flik, telt dit als bewijs.

Alleen kan men hier de vraag stellen door wie is de vaststelling gebeurt, en is de geldige termijn niet overschreden.
Oud 13 juli 2011, 23:54   #9
Alienation
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Niet juist.
Indien de vaststelling gebeurt is door een beëdigd ambtenaar in functie, zoals een domme flik, telt dit als bewijs.

Alleen kan men hier de vraag stellen door wie is de vaststelling gebeurt, en is de geldige termijn niet overschreden.
Maar dien ambtenaar moet toch iets onder uw ruit leggen? Als hij dat niet doet kunt gij U er niet van bewust maken of ge nu wel degelijk verkeerd geparkeerd staat?

Zoneen: ik zou zijn naam vragen en hem is goe laten zweten
Oud 14 juli 2011, 07:46   #10
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alienation Bekijk bericht
Maar dien ambtenaar moet toch iets onder uw ruit leggen? Als hij dat niet doet kunt gij U er niet van bewust maken of ge nu wel degelijk verkeerd geparkeerd staat?

Zoneen: ik zou zijn naam vragen en hem is goe laten zweten
Hij is niet veplicht een overtreding onder de ruit te steken.
Voor een snelheidsovertreding wordt je toch ook niet onmiddelijk tegengehouden, om de PV af te geven?
Je moet wel binnen een aanvaardbare termijn op de hoogte worden gebracht.

Volgens mij is die termijn hier overschreden.
Oud 14 juli 2011, 08:27   #11
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor een parkeerboete moet je twee dingen goed bekijken:

1. Wie heeft die uitgeschreven: een parkeerbedrijf of de politie? Indien de eerste: niet betalen, die mogen geen boetes uitschrijven.

2. Parkeerboetes zijn gemeentelijke bevoegdheid. Dus best even kijken in welke gemeente of stad de boete uitgeschreven is in Brussel. Is die van de stad Brussel, vraag dan even het parkeerreglement op.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 08:32   #12
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Heb je de parkeerboete in het Nederlands toegestuurd gekregen? Indien niet, mag je deze vertikaal klasseren. Heb ooit eens na het krijgen van een boete in het frans een mail gestuurd naar de desbetreffende politiezone dat ik niet begreep waarom ik van hen een overschrijvingsformulier in de bus kreeg aangezien ik niets bij hen gekocht heb. Nooit iets van gehoord.

Verder lijkt het mij bizar dat je een parkeerboete van 36 euro krijgt. Volgens mij zijn daar al extra kosten bij gekomen wegens het niet betalen en zo.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 08:57   #13
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Voor een parkeerboete moet je twee dingen goed bekijken:

1. Wie heeft die uitgeschreven: een parkeerbedrijf of de politie? Indien de eerste: niet betalen, die mogen geen boetes uitschrijven.

2. Parkeerboetes zijn gemeentelijke bevoegdheid. Dus best even kijken in welke gemeente of stad de boete uitgeschreven is in Brussel. Is die van de stad Brussel, vraag dan even het parkeerreglement op.
Daar ben ik nog niet zeker van . De stad Roeselare heeft zelf een parkeerberijf in dienst genomen om foutparkeerders te beboeten. Al genoeg inwoners zijn een rechtzaak gestart tegen dat bedrijf en de stad roeselare. Een deel van de boetes van voor een bepaalde datum werden geclasseerd, de andere boetes moesten betaald worden.
Vraag mar aan Duupje, zij heeft het aan de lijve ondervonden.

En wat bewijs van foutparkeren betreft, hier lopen de parkeerwachters rond gewapend met fotocamera .

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 09:03   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Niet juist.

Dat is de eerste vraag,

Was het een echte boete, of "u hebt gekozen voor het halve dag tarief..."

In het eerste geval moet het om een flik gaan,

Als het inbreuk was op het verkeersregelement en een smurf heeft een factuur tussen uw ruitenwisser gestoken, telt dat ook niet.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 09:06   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Daar ben ik nog niet zeker van . De stad Roeselare heeft zelf een parkeerberijf in dienst genomen om foutparkeerders te beboeten. Al genoeg inwoners zijn een rechtzaak gestart tegen dat bedrijf en de stad roeselare. Een deel van de boetes van voor een bepaalde datum werden geclasseerd, de andere boetes moesten betaald worden.

En wat bewijs van foutparkeren betreft, hier lopen de parkeerwachters rond gewapend met fotocamera .
Als het om foutparkeren gaat, moet een flik dat vaststellen.

Als het om niet betalen gaat, mag die smurf dat doen, die smurf is geen beedigde ambtenaar.
Oud 14 juli 2011, 09:09   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat privebedrijf mag vaststellen dat je niet betaald hebt om op "hun" parking te staan, maar wat ze niet mogen is uw nummerplaat opvragen, daar zit hem heel de discussie, waar al processen over gelopen hebben. Want de gevens van uw nummerplaat zo maar opvragen dat is schending van uw privacy.
Oud 14 juli 2011, 09:14   #17
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat privebedrijf mag vaststellen dat je niet betaald hebt om op "hun" parking te staan, maar wat ze niet mogen is uw nummerplaat opvragen, daar zit hem heel de discussie, waar al processen over gelopen hebben. Want de gevens van uw nummerplaat zo maar opvragen dat is schending van uw privacy.
Idd, had daar mee te maken. Maar feit is wel dat het niet de flikken van Roeselare zijn die foutparkeerders op de bon slingeren maar wel die parkeerwachters met hun fototoestelletje. En dan heb ik het niet over een "parking" maar wel gewoon over de centrumstraten en de marktpleinen hier in't stad. Wie de uiteindelijke boete uitschrijft en opstuurd weet ik niet. Zij stoppen wel een briefje tss je ruitenwisser, maar misschien sturen zij hun info en pv dan door naar de politie ofzo?

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)

Laatst gewijzigd door Vlaamse Leeuwin : 14 juli 2011 om 09:14.
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 09:17   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd, had daar mee te maken. Maar feit is wel dat het niet de flikken van Roeselare zijn die foutparkeerders op de bon slingeren maar wel die parkeerwachters met hun fototoestelletje. En dan heb ik het niet over een "parking" maar wel gewoon over de centrumstraten en de marktpleinen hier in't stad. Wie de uiteindelijke boete uitschrijft en opstuurd weet ik niet. Zij stoppen wel een briefje tss je ruitenwisser, maar misschien sturen zij hun info en pv dan door naar de politie ofzo?
Als het echt om een parkeerovertreding gaat, dus bvb parkeren op het voetpad, is dat een overtreding en moet dat door een flik worden vastgesteld.

Het zou nu wel kunnen dat de smurfenfoto aanvaard wordt als bewijs , maar dat is wel betwistbaar, wie zegt er dat die datum in dat toestel correct was ingevoerd, wie zegt er dat er niet geknoeid is met die foto...

Ze mogen ook geen parkeergeld innen want ge staat niet regelementair geparkeerd.
Oud 14 juli 2011, 09:22   #19
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Als het echt om een parkeerovertreding gaat, dus bvb parkeren op het voetpad, is dat een overtreding en moet dat door een flik worden vastgesteld.

Het zou nu wel kunnen dat de smurfenfoto aanvaard wordt als bewijs , maar dat is wel betwistbaar, wie zegt er dat die datum in dat toestel correct was ingevoerd, wie zegt er dat er niet geknoeid is met die foto...

Ze mogen ook geen parkeergeld innen want ge staat niet regelementair geparkeerd.
Veel vragen dus.
Oud 14 juli 2011, 10:19   #20
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat ze 10 werkdagen de tijd hadden om tenminste een vaststelling op te sturen, want na 10 werkdagen heb je het recht om niet meer te weten waar je die dag was

Laatst gewijzigd door Dronkoers : 14 juli 2011 om 10:19.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be