Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2011, 10:28   #1
Roderik
Gouverneur

Standaard Waarom niet gelukkig in de zuidelijke landen van Europa

Opvallend is dat de zuidelijke landen van Europa nooit in de top 10 staan.
Hoe zou dit komen?
Ze leven toch zo bourgondisch.
citaat trouw:

Australiërs zijn het gelukkigste volk op deze wereld. Dat blijkt uit de rangschikking van de OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development). De OECD stelde een nieuwe 'Better Life Initiative index' of geluksindex op, volgens dewelke Australië op nummer 1 prijkt als land met de gelukkigste inwoners ter wereld. Nederland staat op plek 10
Bij het OECD zijn 34 landen aangesloten. Van die landen werden elf indicatoren gemeten, zoals inkomen, opleiding, werkgelegenheid en gezondheidszorg. De index houdt ook rekening met andere factoren, zoals jouw antwoord op de vragen 'Hoe tevreden ben je met je leven?' en 'Kan je bij iemand terecht in geval van nood?'

Scandinavië scoort goed
Traditioneel staan zowat alle Scandinavische landen bij de eerste tien. Nog niet meegerekend, maar binnenkort waarschijnlijk wél, zijn de groeilanden Brazilië, China, India, Indonesië, Rusland en Zuid-Afrika. Het OECD kent zelf geen rangschikking toe, maar laat die bepalen door wie deelneemt aan hun enquête.

Top 10 gelukkigste landen ter wereld

1. Australië 6. Denemarken
2. Canada 7. Verenigde Staten
3. Zweden 8. Zwitserland
4. Nieuw-Zeeland 9. Finland
5. Noorwegen 10. Nederland
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2011, 19:53   #2
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Is Finland ook niet het land met de meeste zelfmoorden ter wereld? :-s
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2011, 21:09   #3
St Germain Tourist
Burgemeester

St Germain Tourist's schermafbeelding

Standaard

De Grieken zullen waarschijnlijk in de toekomst als één van de meest ongelukkige inwoners worden van Europa, als ze failliet willen gaan.
Dat hebben de corrupte mensen aan zichzelf te denken, het is alleen nogal vervelend voor degenen die wel eerlijk en hardwerkend zijn.

De zuidelijke landen in Europa zijn niet gelukkig omdat ze door die hitte minder productief en vooral in de zon willen liggen?
Hoewel landen buiten Europa zoals Brazilie, India, Indonesie, Zuid-Afrika gedeeltelijk ook China en zeker Australie ook kokend heet (vaak) zijn in de zomer.

Misschien komt het ook omdat de economie minder goed is, slechte beslissingen in Spanje door zich alleen te concentreren op de toerismebouw, en nu de crisis in Portugal..
Maar het blijven natuurlijk aan de ene kant mooie landen met een warm klimaat, mediterrane natuur, veel cultuur enzovoort.. Maar politiek en economisch gezien zijn dat niet de beste landen. (hoewel, jullie politiek in Belgie).
St Germain Tourist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2011, 21:24   #4
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Geluk hangt van zoveel factoren af. En ook de perceptie van "geluk" speelt mee.
Nederlanders vinden alles altijd "super" en "geweldig". Zouden ze dat echt vinden of is het gewoon omdat je geacht wordt dat te zeggen?

De minst gelukkige mensen vind je waarschijnlijk in Rusland, omdat ze te veel nadenken over alles en intelligent zijn. Geluk en intelligentie zijn geen goede combinatie. Ze kennen pieken van extase en van depressie.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 00:24   #5
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Afhankelijk van hoe je 'geluk' meet krijg je een hele ander lijst. Ik herinner me een lijst rond dit thema met vele Latijns Amerikaanse landen in de top tien.

We zouden naar de methodologie moeten kijken om iets zinnigs te zeggen over deze uitslag.

Neem je als geluk bv. hoeveel mensen (glim)lachen op neem je er dat niet bij. Europa is in het algemeen nors in dat opzicht.

Zeer manipuleerbare index.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 00:45   #6
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

In Zuid-Amerika, behalve Mexico, ben ik nooit geweest. Als mijn moeder straks wegvalt, dan verdwijn ik die richting uit. Dan mik ik op Uruguay/Paraguay - misschien daarna Argentinië.
Het huis heb ik immers bij me.
Oud 29 juni 2011, 00:53   #7
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Afhankelijk van hoe je 'geluk' meet krijg je een hele ander lijst. Ik herinner me een lijst rond dit thema met vele Latijns Amerikaanse landen in de top tien.

We zouden naar de methodologie moeten kijken om iets zinnigs te zeggen over deze uitslag.

Neem je als geluk bv. hoeveel mensen (glim)lachen op neem je er dat niet bij. Europa is in het algemeen nors in dat opzicht.

id
geluk is complex

onderzoekers analyseren dat niet of breken dat niet op in een lijstje, maar gaan uit van het algemene concept en nemen genoegen met een welles -nietes verklaring van de ondervraagden.

Dat levert allemaal niks betrouwbaars op

Ik vind een locatie belangrijk om gelukkig te zijn, en mijn locatie is het Zuiden

Een locatie is evenwel maar één factor.
Alleen is hij voor mij steeds belangrijker geworden...

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 juni 2011 om 00:55.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 02:12   #8
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
In Zuid-Amerika, behalve Mexico, ben ik nooit geweest. Als mijn moeder straks wegvalt, dan verdwijn ik die richting uit. Dan mik ik op Uruguay/Paraguay - misschien daarna Argentinië.
"Het huis heb ik immers bij me".

Wil mij mijn klein off-topic zijstapje vergeven, maar dat is een goed voorbeeld van het soort uitspraak dat mij altijd intrigeert : het Nederlands niet mijn eigen taal zijnd, begrijp ik niet wat daar precies mee wordt bedoeld. Is dit een Nederlands gezegde of een veel gebruikte beeldspraak ? Wat betekent het ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 04:46   #9
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

"Geluk" is een van de meest subjectieve dingen die er bestaan.

Als je "glimlachen op straat" neemt, dan scoren Russen waarschijnlijk als laatste. Toch kunnen deze mensen intens gelukkig zijn in het gezelschap van vrienden of familie. Ik vraag mij af of Amerikanen met de "walmart smile" de capaciteit hebben om intens gelukkig te zijn. Bij veel westerlingen ervaar ik een enorme oppervlakkigheid, ze doen zich voor als perfecte mensen terwijl er in hun hart een grote leegte ervaren.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 10:09   #10
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
"Het huis heb ik immers bij me".

Wil mij mijn klein off-topic zijstapje vergeven, maar dat is een goed voorbeeld van het soort uitspraak dat mij altijd intrigeert : het Nederlands niet mijn eigen taal zijnd, begrijp ik niet wat daar precies mee wordt bedoeld. Is dit een Nederlands gezegde of een veel gebruikte beeldspraak ? Wat betekent het ?
Een echte uitdrukking lijkt het mij zeker niet, zelf zou ik het iets anders verwoorden (bijv. "mijn huis heb ik namelijk altijd bij" of zoiets), in ieder geval wordt dus bedoeld dat hij zijn woning altijd op zak heeft, in welke interpretatie dan ook. Dat kan zowel betekenen dat hij ne caravan, woonwagen, oid heeft, of zijn tent als zijn huis beschouwt; of zelfs dat hij aan een huis zo weinig waarde hecht dat zijn "thuis" overal is waar hij gaat en zich goed voelt, ongeacht waar hij is of waar hij slaapt, zich thuis voelt zowel onder de blote sterrenhemel als in een stal van vriendelijke boeren waar hij mag logeren enz.
Van het type "Mijn thuis is waar mijn Stella staat", de bekende reclameuitdrukking

Dit was mss geen duidelijk genoeg antwoord, maar die uitdrukking viel m.i. afhankelijk van persoon & situatie op zoveel verschillende manieren te interpreteren.
Oud 29 juni 2011, 10:55   #11
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Opvallend is dat de zuidelijke landen van Europa nooit in de top 10 staan.
Hoe zou dit komen?
Ze leven toch zo bourgondisch
.
citaat trouw:
Ik versta het verband niet. Kan je even toelichten?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 11:33   #12
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik versta het verband niet. Kan je even toelichten?
Veel eten en elke dag wijn drinken = het fundament van geluk. Mensen die soberder/niet Bourgondisch leven kunnen nooit volledig gelukkig worden. Waar is die toelichting nodig?
Oud 29 juni 2011, 14:03   #13
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Een echte uitdrukking lijkt het mij zeker niet, zelf zou ik het iets anders verwoorden (bijv. "mijn huis heb ik namelijk altijd bij" of zoiets), in ieder geval wordt dus bedoeld dat hij zijn woning altijd op zak heeft, in welke interpretatie dan ook. Dat kan zowel betekenen dat hij ne caravan, woonwagen, oid heeft, of zijn tent als zijn huis beschouwt; of zelfs dat hij aan een huis zo weinig waarde hecht dat zijn "thuis" overal is waar hij gaat en zich goed voelt, ongeacht waar hij is of waar hij slaapt, zich thuis voelt zowel onder de blote sterrenhemel als in een stal van vriendelijke boeren waar hij mag logeren enz.
Van het type "Mijn thuis is waar mijn Stella staat", de bekende reclameuitdrukking

Dit was mss geen duidelijk genoeg antwoord, maar die uitdrukking viel m.i. afhankelijk van persoon & situatie op zoveel verschillende manieren te interpreteren.
Oprechte dank voor de uitleg, mijnheer Fj9lnir.

Van de door u aangehaalde bekende reclameslogan "Mijn thuis is waar mijn Stella staat" had ik nog nooit gehoord.

Evenwel, ook daarin gaat het om een “thuis” en niet om “een huis”.

Kijk, had mijnheer of mevrouw d’Artois geschreven “Mijn huis heb ik immers bij me”, dan zou ik dat begrepen hebben zoals u het uitlegt : ofwel in de meer letterlijke zin (een woonwagen, bijvoorbeeld), ofwel in de betekenis “thuis”. Ik weet immers dat “huis” en “thuis” wel eens worden verward, en niet enkel in het Nederlands, trouwens.

Mijnheer of mevrouw d’Artois schreef echter “Het huis heb ik immers bij me”. Ik zag daarin geen verwijzing naar zijn/haar eigen huis noch naar een “thuis” : ik dacht dat “het huis” in die uitdrukking of beeldspraak een mij onbekende andere en wellicht diepzinniger betekenis had.

Mmmja, ik ga het kennelijk soms wat te ver zoeken….
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 14:07   #14
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goede keuze. Ik zou (terug) naar Uruguay gaan. Ik heb een voorkeur voor kleinere landjes.
Oud 29 juni 2011, 14:09   #15
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Als de keuze voor de bewoording (HET huis) inderdaad betekenisvol was en niet gewoon een minder poignante verwoording van wat ik schreef, dan zou ik kiezen voor mijn eerstvermelde, 'letterlijke' interpretatie, namelijk dat hij een caravan/tent heeft en dus letterlijk "een huis".

Laten we maar de verklaring van D'Artois afwachten.
Oud 29 juni 2011, 14:11   #16
D'ARTOIS

Standaard

Citaat:
Goede keuze. Ik zou (terug) naar Uruguay gaan. Ik heb een voorkeur voor kleinere landjes.
Het huis is mijn zeilboot/dobbertje ........ Ja, ik dacht als eerste aan Uruguay. Ik hoop dat ze daar Frans spreken ......
Oud 29 juni 2011, 14:16   #17
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het huis is mijn zeilboot/dobbertje ........
En het mysterie is opgelost!

(dus toch in de tent/caravan-richting )
Oud 29 juni 2011, 14:19   #18
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het huis is mijn zeilboot/dobbertje ........ Ja, ik dacht als eerste aan Uruguay. Ik hoop dat ze daar Frans spreken ......
Zeer weinig. Ze hebben daar Italiaanse manieren terwijl ze Spaans spreken. Als Europeaan voel je je daar vlug thuis. In sommige andere landen zal je steeds de vreemdeling zijn. Als je van water houdt dan is Uruguay vele malen beter dan Paraguay.
Oud 29 juni 2011, 14:31   #19
D'ARTOIS

Standaard

Citaat:
Zeer weinig. Ze hebben daar Italiaanse manieren terwijl ze Spaans spreken. Als Europeaan voel je je daar vlug thuis. In sommige andere landen zal je steeds de vreemdeling zijn. Als je van water houdt dan is Uruguay vele malen beter dan Paraguay.
Yes, ik hou van water (vooral als het goedkoop is.) Lagen we 30 jaar geleden rustig voor La Noppica in Spaanse/Noord_Afrikaanse havens, is dat beeld nu totaal veranderd. 30 Euro per nacht voor mijn boot is in het Mediterraanse heel normaal (geworden). In Spanje, bij de roofridders die de jachthavens exploiteren is het nog stukken meer. En het wordt er niet beter op, ook al gaat het nog zo slecht.
Oud 29 juni 2011, 15:00   #20
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Veel eten en elke dag wijn drinken = het fundament van geluk. Mensen die soberder/niet Bourgondisch leven kunnen nooit volledig gelukkig worden. Waar is die toelichting nodig?
Wat een prietpraat.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be