Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 20 juli 2011, 13:06   #1
me gusta
Burger

me gusta's schermafbeelding

Standaard Di Rupo stelt een ultimatum.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...ltimatum.dhtml

Citaat:
Formateur Elio Di Rupo wil morgen om 13.00 uur van CD&V weten of de Vlaamse christendemocraten akkoord kunnen gaan met vijf principes om te onderhandelen over het hoofdstuk Brussel en Brussel-Halle-Vilvoorde. Dat meldt de formateur deze middag na afloop van de vergadering met de zeven partijen die bereid zijn te onderhandelen op basis van zijn nota.

Een eerste principe houdt in dat er gelijklopende onderhandelingen zouden starten over BHV en dit op basis van de juridische teksten die de formateur heeft neergelegd. Tegelijkertijd zouden de gesprekken starten over de sanering van de begroting en over de herziening van de financieringswet, en dan meer in het bijzonder over de modaliteiten van de fiscale autonomie.

De kwestie van het taalgebruik in Brussel en de tweetalige lijsten zou verhuizen naar een werkgroep. Die zou onder meer bestaan uit Brusselse vertegenwoordigers van de betrokken partijen. De wijzigingen aan Kamer en Senaat, de federale kieskring incluis in het kader van de hervorming van het tweekamerstelsel, zouden dan weer door een parlementaire commissie tegen het licht worden gehouden.

Over de verdeling van de inspanning tussen het federale niveau en de gemeenschappen en gewesten, om aan de eisen van het stabiliteitspact te kunnen beantwoorden, zou dan weer "te goeder trouw" worden onderhandeld met de deelentiteiten.

De ratificatie van het Minderhedenverdrag zou tot slot opnieuw worden voorgelegd aan de Werkgroep van de Interministeriële Conferentie van het Buitenlands Beleid. Die zou moeten nagaan of men het eens kan worden over een definitie van het concept "minderheid", die de ratificatie van het kaderverdrag mogelijk zou maken.

De formateur benadrukt dat tijdens de onderhandelingen uiteraard amendementen kunnen worden ingediend, maar dat het bereikte evenwicht "fragiel" is. De basisnota en de juridische teksten die hij dinsdag neerlegde aan PS, MR, CD&V, Open Vld, sp.a, cdH, Ecolo en Groen! zijn het resultaat "van een evenwicht tussen uiteenlopende programma's". "Het gaat om een uiterst moeilijke oefening, waarbij elk element belangrijk is." (belga/sps/ypu)

zo zo binnen 23 uur weten we als de tjeven de kiesdrempel halen of niet.

Laatst gewijzigd door me gusta : 20 juli 2011 om 13:21.
me gusta is offline  
Oud 20 juli 2011, 13:13   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Welke 5 principes ? Wat is er reeds bijgevijld ?

De gewone Vlaming moet niet ingelicht worden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 20 juli 2011, 13:17   #3
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Welke 5 principes ? Wat is er reeds bijgevijld ?

De gewone Vlaming moet niet ingelicht worden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door me gusta Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...ltimatum.dhtml

Het is eenvoudig: de CD&V beslist in deze 23uur of ze zal overleven, splitten of verdwijnen!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 20 juli 2011, 13:22   #4
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Merrie Karolien heeft nog niet laten weten dat het werken met deadlines en ultimata contraproductief is? Of gelden er voor Di Rupo aparte regels?

Citaat:
Benieuwd of daar geen moordpartijen van gaan komen binnen de CD&V. Wie plant er eerst een mes in de rug van Beke of Peeters?
fonne is offline  
Oud 20 juli 2011, 13:23   #5
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Als zij zich laten vangen aan die 5 principes dan zijn het dikke steenezels, want die principes zijn niets anders dan opnieuw commissies oprichten, werkgroepen samenstellen, studies organiseren, zaken bestuderen, kortom dingen waaraan de Vlamingen zich al van onder VHS aan laten vangen, maar die, een keer een regering op poten staat, sito presto in de diepvriezer worden gestopt om er liefst nooit meer uit te komen.

De CD&V moet nu toch stilletjesaan weten wat de Walen daarmee bedoelen!!!

De '5 principes' van Di Rupo zijn volgens een persbericht van de formateur:

Er worden gelijklopende werkzaamheden opgestart over de kwestie 'BHV' op basis van de juridische teksten die de formateur heeft neergelegd. Parallel daarmee worden onderhandelingen opgestart over de begrotingssanering in het licht van de komende geactualiseerde voorspellingen van het Monitoringcomité en over de herziening van de bijzondere financieringswet en meer specifiek over de modaliteiten van de fiscale autonomie.
De specifieke en technische kwesties van het taalgebruik in Brussel en van de tweetalige lijsten worden bestudeerd binnen een werkgroep die onder meer bestaat uit Brusselse vertegenwoordigers van de betrokken partijen.
Wat betreft de opvolging van de aanbeveling over de ratificatie van het Kaderverdrag ter bescherming van de nationale minderheden, die geformuleerd werd in het kader van het Universeel Periodiek Onderzoek dat plaatsvond op 2 mei ll in Genève: deze kwestie wordt, zoals de huidige minister van Buitenlandse Zaken heeft voorgesteld, opnieuw voorgelegd aan de Werkgroep van de Interministeriële Conferentie van het Buitenlands Beleid die reeds voorheen aan deze kwestie werkte. De opdracht van de werkgroep is om te bestuderen of een akkoord kan worden gevonden over een definitie van het concept van 'minderheid' die de ratificatie door ons land van het Kaderverdrag mogelijk maakt.
De wijzigingen aan de Senaat en aan de Kamer, met inbegrip van de kwestie van een federale kieskring in het kader van de hervorming van het tweekamerstelsel, kunnen worden bestudeerd in het kader van een parlementaire commissie.

Laatst gewijzigd door omaplop : 20 juli 2011 om 13:26.
omaplop is offline  
Oud 20 juli 2011, 13:24   #6
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Di Rupo stelt een ultimatum.
Ik ook:

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 20 juli 2011 om 13:25.
E. Gidius is offline  
Oud 20 juli 2011, 13:25   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Als zij zich laten vangen aan die 5 principes dan zijn het dikke steenezels, want die principes zijn niets anders dan opnieuw commissies oprichten, studies organiseren, zaken bestuderen, kortom dingen waaraan de Vlamingen zich al van onder VHS aan laten vangen, maar die, een keer een regering op poten staat, sito presto in de diepvriezer worden gestopt om er liefst nooit meer uit te komen.

Het ACW weet dat heel zeker, meer zelfs, ze zijn er zeer tevreden over.
Oud 20 juli 2011, 13:26   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En Merrie Karolien heeft nog niet laten weten dat het werken met deadlines en ultimata contraproductief is? Of gelden er voor Di Rupo aparte regels?

Benieuwd of daar geen moordpartijen van gaan komen binnen de CD&V. Wie plant er eerst een mes in de rug van Beke of Peeters?
Da's heel dubbelzinnig: Di Rupo heeft nooit last met of van regels.

Maar net daarom: een dubbele waarheid.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 20 juli 2011, 13:28   #9
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
We zouden forumlid tomm eens moeten vragen hoe partijzuivering in haar werk gaat ...
Ernst Niessen is offline  
Oud 20 juli 2011, 13:32   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...

....
Hoeveel moet ik u betalen om daar een link bij te krijgen? (anderen doen dat gratis, maar ja ...)

De schoofzak is offline  
Oud 20 juli 2011, 13:37   #11
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Als zij zich laten vangen aan die 5 principes dan zijn het dikke steenezels, want die principes zijn niets anders dan opnieuw commissies oprichten, werkgroepen samenstellen, studies organiseren, zaken bestuderen, kortom dingen waaraan de Vlamingen zich al van onder VHS aan laten vangen, maar die, een keer een regering op poten staat, sito presto in de diepvriezer worden gestopt om er liefst nooit meer uit te komen.

Er worden gelijklopende werkzaamheden opgestart over de kwestie 'BHV' op basis van de juridische teksten die de formateur heeft neergelegd. Parallel daarmee worden onderhandelingen opgestart over de begrotingssanering in het licht van de komende geactualiseerde voorspellingen van het Monitoringcomité en over de herziening van de bijzondere financieringswet en meer specifiek over de modaliteiten van de fiscale autonomie.
De specifieke en technische kwesties van het taalgebruik in Brussel en van de tweetalige lijsten worden bestudeerd binnen een werkgroep die onder meer bestaat uit Brusselse vertegenwoordigers van de betrokken partijen.
Wat betreft de opvolging van de aanbeveling over de ratificatie van het Kaderverdrag ter bescherming van de nationale minderheden, die geformuleerd werd in het kader van het Universeel Periodiek Onderzoek dat plaatsvond op 2 mei ll in Genève: deze kwestie wordt, zoals de huidige minister van Buitenlandse Zaken heeft voorgesteld, opnieuw voorgelegd aan de Werkgroep van de Interministeriële Conferentie van het Buitenlands Beleid die reeds voorheen aan deze kwestie werkte. De opdracht van de werkgroep is om te bestuderen of een akkoord kan worden gevonden over een definitie van het concept van 'minderheid' die de ratificatie door ons land van het Kaderverdrag mogelijk maakt.
De wijzigingen aan de Senaat en aan de Kamer, met inbegrip van de kwestie van een federale kieskring in het kader van de hervorming van het tweekamerstelsel, kunnen worden bestudeerd in het kader van een parlementaire commissie.
Jawatte, moet er nog zand zijn! Het verschil tegenover 2007 is dat ze nu al op voorhand zeggen dat ze het op de lange baan zullen schuiven!

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 20 juli 2011, 13:42   #12
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Jawatte, moet er nog zand zijn! Het verschil tegenover 2007 is dat ze nu al op voorhand zeggen dat ze het op de lange baan zullen schuiven!
Allé, tijd dus om het wetsvoorstel over de splitsing van BHV boven te halen en rücksichtlos te stemmen meerderheid tegen minderheid. Om de Belgische regeringsvorming weer los te krijgen.
Oud 20 juli 2011, 13:59   #13
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoeveel moet ik u betalen om daar een link bij te krijgen? (anderen doen dat gratis, maar ja ...)
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...cdv-852157.php

Graag gedaan !
Gwylan is offline  
Oud 20 juli 2011, 15:03   #14
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Kijk, even ernstig nu : wat Beke moet doen, is gewoon niet thuis geven op donderdag 21 juli 2011. Voor de Belgen is 21 juli een vrije dag (meen ik), dus dan kan je rustig een uitstapje maken met de familie, en je voor de rest niets van Di Rupo’s heisa of ultimatum aantrekken.

Laat Di Rupo en zijn roi maar wat panikeren. Ze zijn daar tenslotte goed in, zo blijkt.
Gwylan is offline  
Oud 20 juli 2011, 16:57   #15
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is eenvoudig: de CD&V beslist in deze 23uur of ze zal overleven, splitten of verdwijnen!
de Vlaams-radicalen kennen enkel zwart-wit. Cd&V'ers denken anders; die weten dat er altijd meer dan 2 oplossingen bestaan.
azert is offline  
Oud 20 juli 2011, 16:58   #16
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat komt omdat VL enkel kan dreigen met onafhankelijkheid; dat ze echter niet kunnen uitvoeren omdat ze anders BRU kwijt zijn.
azert is offline  
Oud 20 juli 2011, 16:59   #17
me gusta
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
de Vlaams-radicalen kennen enkel zwart-wit. Cd&V'ers denken anders; die weten dat er altijd meer dan 2 oplossingen bestaan.
Je valt in herhaling.

Overigens gaf hij 3 oplossingen.
me gusta is offline  
Oud 20 juli 2011, 17:01   #18
me gusta
Burger

Standaard

Citaat:
dat komt omdat VL enkel kan dreigen met onafhankelijkheid; dat ze echter niet kunnen uitvoeren omdat ze anders BRU kwijt zijn.
Want wallonië kan Brussel financieren natuurlijk. Zeker als alle vlaamse bedrijven wegtreken. Zonder de vlaamse financiering gaat ook europa weg. Het ziet er mooi uit voor broeksele!
me gusta is offline  
Oud 20 juli 2011, 17:01   #19
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Want wallonië kan Brussel financieren natuurlijk. Zeker als alle vlaamse bedrijven wegtreken. Zonder de vlaamse financiering gaat ook europa weg. Het ziet er mooi uit voor broeksele!
als...
azert is offline  
Oud 20 juli 2011, 17:08   #20
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
als...
Die zullen, wees gerust! Mechelen zal op korte tijd opleven van een braaf provinciestadje tot een economische draaischijf!

Citaat:
Bokkenreyder is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be