![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() klik: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=603DNTN7
titel: Schoonmaakster is grootste knelpuntberoep van Brugge Brugse werkloosheid blijft dalen Citaat:
Na hoeveel maanden werkloosheid, zou iemand verplicht moeten worden om zo'n job te aanvaarden, omdat anders zijn eeuwigdurende werkloosheidsvergoeding een einde zou nemen? Is het voor een man van 55 beneden zijn waardigheid om schoonmaker te worden ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb weinig medelijden met werklozen, tenzij het gaat om 50+'ers.
Zelf heb ik ook lang bij McDonalds en Carrefour gewerkt wegens gebrek aan meer toepasselijke vacatures.
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De leeftijd speelt natuurlijk wel een rol: men moet fysiek wel in orde zijn, want het lijkt me een zware fysieke job. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het ook al gezegd. Zet werklozen aan het werk daar waar ze geen concurrentie zijn voor gewone werkzoekenden. Knelpuntberoepen kunnen daar inderdaad ook voor dienen. Weigeren zonder geldige reden? Schorsen. Het doen en er duidelijk uw botten aan vegen? Schorsen. Werk goed doen? Belonen met betere jobkes.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 6 augustus 2011 om 10:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van mij mogen mensen gerust gepusht worden in dergelijke knelpuntberoepen. Maar er moet dus idd rekening gehouden worden met hun fysiek. Als ik een hele dag kuis, heb ik de volgende dag flinke nekpijn. Als ik twee dagen kuis, sta ik op dag 3 op met een geblokkeerde nek en kan ik niet naar links, rechts, onder en boven kijken. Ge kunt daar natuurlijk op blijven verder werken, maar na een tijd ga ik helaas beginnen omvallen (duizeligheid), overgeven (wegens zenuwen gekneld), problemen met zicht (waardoor ik nogal slecht ga zien waar ik kuis), dus een goeie kuisvrouw ben je dan niet meer. Ze steken me dan beter in een knelpuntberoep dat wél haalbaar is. Nochtans lijkt schoonmaker, zeker zo bij mensen thuis, me helemaal geen vervelend beroep. Je hebt contact met mensen, ze zijn blij je te zien, je kan 'op maat' van de klant werken...
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Akkoord, maar er zijn nog andere (minder fysieke) knelpuntberoepen waarvoor je ook geen opleiding moet hebben. Bijvoorbeeld bewaker, treinbestuurder of taxichauffeur.
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Ehm,
het laatste wat ik achter het stuur van mijn transportmiddel wil is een gedemotiveerde werkloze die in die job gepusht is. Er zijn andere mogelijkheden genoeg. - Onkruid wieden in publieke aanplantingen - Opkuis van publieke ruimtes - Onderhoud publiek transport ... De opleiding treinbestuurder is trouwens wel wat meer dan dat ge denkt. Citaat:
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 6 augustus 2011 om 11:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Dit betwijfel ik: de meeste klanten zijn beiden uit werken, dus je zit een halve dag op je eentje te kuisen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ambulancier staat ook op de lijst van knelpuntberoepen. Dat lijkt me heel leuk, eigenlijk. Ik ben sowieso graag op de baan, en met een ambulance moogt ge ook al eens doorsjeezen. Ge komt natuurlijk redelijk wat bloed en andere gruwel tegen, en dan nog alle emotionele crisissen, maar dat zou mij niet afstoten, integendeel, eraan bijdragen om mensen in die situaties te helpen lijkt me net fijn.
Ge hebt daar ook een opleiding voor nodig (ik denk dat die niet ZO lang duurt), maar ge moet ook nog toegang krijgen daartoe eh (of het zelf betalen).
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onze kuisman werkt de helft van de tijd bij gepensioneerden eigenlijk.
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn natuurlijk soorten poetsjobs.
Kuisen van burelen en dergelijke, is heel wat gemakkelijker dan een huis. Kuisen van vb. ondergrondse garages of dinges gelijk luchthavencomplexen, is ook 'gemakkelijker', als ge zo'n machine kunt bedienen. 't Een zou natuurlijker iets meer mogen verdienen dan 't ander ... en daar zal het schoentje wel knijpen. Ze willen allemaal liefst eerst brugpensioen aan bijna 100 procent van hun mooiste pree, dan tweede keuze een gemakkelijk jobke voor een schone pree, en een derde keuze zit er niet meer in. We willen allemaal verdienen gelijk Kim Clijsters, maar we kunnen niet éénmaal rond een tennisplein lopen zonder buiten adem te geraken.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Mensen met fysieke problemen horen zeker niet thuis achter het stuur van openbaar vervoer (tenzij eventueel met een aangepast voertuig). En daar raken we een heikel punt. Die jobjes moeten tijdelijk zijn. Het is voor werklozen die mss na verloop van een aantal maanden of jaren toch in het normale arbeidscircuit terecht gaan komen. Daar gaat ge best geen al te lange periode van opleiding laten aan vooraf gaan. Een tweede punt is dat het geen concurrentie mag zijn voor de normale beroepen. Iemand die graag treinbestuurder wil worden ziet zo zijn kansen verkeken. Iemand die treinbestuurder is, zal zijn baan op de helling zien komen.
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bestrijden van ongedierte valt ook min of meer onder die sector trouwens. Ongedierte genoeg..vooral in Brussel. Laatst gewijzigd door Mambo : 6 augustus 2011 om 12:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() Sorry, ik heb me verkeerd uitgedrukt. Je moet er geen speciaal diploma voor hebben.
![]() |
#19 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Knelpuntberoepen ontstaan omdat de toekomstige generatie in mindere mate aan de opleiding beginnen, en omdat de verantwoordelijken van sociaal beleid een deel van de knelpuntberoepen misbruikt voor mindere arbeidsvoorwaarden, waardoor de waarde van hun opleiding tot nihil wordt getransformeerd. Dus uw argument heeft niets met knelpuntberoepen te maken, maar is een standpunt dat uitkeringsgerechtigde werklozen een job moeten aanvaarden om de financiele last van de gemeenschap te verminderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |