![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
|
![]() vrede,
op 3 augustus 2010 gaf broeder guy consolmagno zijn lezing voor de reeks tech talks van google. de man is astronoom (afgestudeerd aan MIT) en jezuiet. hij legt aan een publiek van techneuten uit hoe hij als techneut zijn religie beleeft. heel interessante lezing. http://www.youtube.com/watch?v=JPMylBOhZ5w ik denk niet dat de man veel atheïstische techneuten zal overtuigen om gelovig te worden. dat is de bedoeling niet. consolmagno merkt op dat techneuten eigenlijk vooral geïnteresseerd zijn in hoe iets werkt. daarom doet hij een poging om in techneutentaal uit te leggen hoe religie volgens hem werkt. hij gooit een aantal interessante ideeën op, bijvoorbeeld de verschillende strategieën die hij beschrijft waarmee techneuten omgaan met het probleem van de verschillende theologieën en de vaststelling dat ze niet allemaal tegelijk waar kunnen zijn. geniet ervan, zou ik zo zeggen. vrede, redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.929
|
![]() Jesus was a techie
![]() Bedankt, het was inderdaad een erg interessante en herkenbare lezing. Ook het gedeelte waarin hij stelt dat kerken momenteel techies niet genoeg in hun eigen taal aanspreken, vond ik persoonlijk erg boeiend.
__________________
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 26 april 2009
Berichten: 4.914
|
![]() Ook een aanrader:
Seyyed Hossein Nasr - Critique of Modern Philosophy (Schuon) Beiden (Nasr en Schuon) zijn uiteraard schatplichtig aan Guénon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.181
|
![]() Citaat:
En verder doen techneuten ook niet aan waarheidsvinding, dat is het terrein van justitie en, naar men zegt, van theologie. Laatst gewijzigd door Piero : 6 augustus 2011 om 19:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.181
|
![]() Citaat:
Hossein zegt in de video niets bijzonders; onder andere dat alle religies een aantal dingen gemeen hebben, zoals dat de mens zijn primordial state of perfection verloren zou hebben. Deze uitdrukking refereert aan Guénon (wikipedia). Wat nu? De antithese ligt voor de hand, namelijk dat de mens oorspronkelijk n�*et perfect was, namelijk een soort aap.maar daar kan religie geen broodwinning van maken. Bovendien merk ik op dat perfectie een woord is van filosofie en religie. Godsdienst had dat woord nodig om Gods werken te beschrijven: "God zag dat alles wat hij gemaakt had goed was" (nee, perfect was). Een normaal weldenkend mens weet dat perfectie op zichzelf niet bestaat. Het is een kwalificatie met een zeer specifieke en beperkte betekenis. Iets wat nu perfect is voor een doel of functie is volgend jaar overbodig. Het perfecte antwoord van gisteren ben ik vandaag al weer vergeten. De perfecte rat van 50 miljoen jaar geleden zou nu sterven aan de pest. Zo zit het. De perfecte God van de Joden is een verschrikking voor de christenen en die van de christenen is nooit goed uit de driekleurige verf gekomen en die van de islam is nog gruwelijker dan Jezus en Jaweh. En nu gaan jullie je druk maken over het herstel van de oorspronkelijke perfecte mens? Nu ja, hij kan niet slechter zijn dan de perfecte God, dus misschien levert het wat op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.929
|
![]() Citaat:
__________________
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 6 augustus 2011 om 21:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.181
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||||
Banneling
Geregistreerd: 26 april 2009
Berichten: 4.914
|
![]() Citaat:
Citaat:
De moderne (westerse) filosofie heeft de idee van een kenbare, objectieve werkelijkheid opgegeven met alle gevolgen van dien: ze is het verhaal van één lange race-to-the-bottom. Dat alles is niet begonnen, maar wel voor het eerst goed samengevat met het Kantiaanse wereldbeeld. Citaat:
Men moet met betrekking tot de oorsprong van de mens een "agnostisch" standpunt innemen. De moderne wetenschap mist bescheidenheid. Een hoop botten is gewoon een hoop botten. En broodwinning? Het gaat om de oorsprong en de ultieme bestemming van de mens. Kan een beschaving die de belangrijke zijnsvragen zelfs niet meer stelt nog wel een beschaving worden genoemd? Ik betwijfel dat. Het is een geestelijk vacuüm waar ook de maatschappelijke waarden geen enkele vaste grond meer hebben. Citaat:
Hier nog een filmpje: Frithjof Schuon - The Primordial Man & The Noble Man Citaat:
Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 6 augustus 2011 om 23:29. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Staatssecretaris
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
|
![]() vrede,
Citaat:
Citaat:
het zou trouwens wel interessant zijn moest je op zijn minst eerst zijn lezing bekijken voor je er een oordeel over velt. vrede, redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Staatssecretaris
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
|
![]() vrede,
Citaat:
we krijgen problemen wanneer we de ene manier van denken op de materie van de andere manier proberen toe te passen. de mooiste religieuze en spirituele inzichten kunnen in een logisch discours worden weggeredeneerd, tegelijk kan de meest exacte wetenschappelijke kennis totaal verkeerd geïnterpreteerd worden wanneer we er op een niet rigoreuze manier mee omgaan. Citaat:
vooreerst is niet ieder fundamentalisme op literalisme gestoeld. er bestaan fundamentalistische bewegingen die bijvoorbeeld vooral op één charismatisch leiderfiguur gericht zijn (bijvoorbeeld bepaalde vormen van fundamentalistische paus-aanbidding). als we bijvoorbeeld het spiegel-fundamentalisme van sommige islamofoben bekijken, dan zien we dat er niet eens een brontekst bestaat die letterlijk geïnterpreteerd kan worden. de literaire bronnen van die stroming bestaan uit een netwerk van teksten geproduceerd door een kleine groep mekaar wederzijds citerende zelfbenoemde specialisten. er bestaan dus verschillende vormen van fundamentalisme die niet gekenmerkt worden door literalistische omgang met bronteksten. maar ik wil dieper gaan met mijn kritiek. ik geloof dat het beroep op alleen de grondtekst (luthers 'sola scriptura' voor onze protestantse zusters en broeders, het 'alleen kitab en sunnah' van onze salafitische moslim vrienden) eigenlijk een slogan is die niet op de werkelijkheid gebaseerd is. wanneer een jonge salafi-broeder op het internet over de heilige qur'an discussieert, dan heeft hij het niet over de hele qur'an (over alle mogelijke betekenissen die deze heilige tekst genereert), maar over die interpretaties die uitgekristaliseerd wereden in de traditie van ahmad ibn hanbal - ibn thaymiya - ibn kathir - ... - ibn abdul wahhab. de evangelisch fundamentalistische evenknie in de verenigde staten die zijn bijbel 'from cover to cover' zegt te geloven, gelooft eigenlijk vooral de interpretatie die in zijn traditie werd uitgekristaliseerd. de slogan van het sola scriptura is vals, aangezien hij de aandacht afleidt van het werkelijke mechanisme van de betekenisproductie in fundamentalistische (en overigens vele andere) middens. tussen de brontekst en de individuele gelovige staat er steeds een hele brede laag van interpretatoren, van geleerden die hun enge interpretatie van de bronnen substitueren voor de potientieel oneindig veelvuldige interpretaties die de eigenlijkte tekst belooft. aangezien er vaak vele eeuwen liggen tussen de context waarin heilige teksten ontstonden en de context waarin wij ze vandaag lezen, is het vaak nodig om bij het openen van verschillende interpretatie-schema's een aantal sleutels aangereikt te krijgen van mensen die de tekst grondig bestudeerd hebben. er zullen altijd geleerden nodig zijn. zo lang hun rol zich beperkt tot het aanreiken van sleutels waarmee steeds meer en diepere betekenenissen van de tekst ontsloten kunnen worden, hebben ze een heel positieve inbreng. wanneer ze hun invloed en hun kennis echter gebruiken om juist verschillende betekenissen af te sluiten, de interpretatiemogelijkheden te kortwieken, dan wordt hun positie problematischer. in veel fundamentalistische bewegingen zien we op juist op dit punt hoe vals de slogan van het sola scriptura is. door valselijk te claimen dat de interpretatie van de geleerde de enige juiste is, wordt een dubbele leugen verspreid. enerzijds wordt beweerd dat de enge interpretatie overeenkomt met de (enige juiste) interpretatie van de goddelijke auteur van de tekst. dit betekent impliciet dat iedere uitdaging van die interpretatie een uitdaging van god, rebellie tegen het opperwezen zou zijn. anderzijds word de aandacht helemaal bij de tekst en dus de goddelijke auteur gelegd. door te beweren dat de geleerde zelf niets toevoegt en alleen maar toont hoe de brontekst moet geïnterpreteerd worden, maakt de geleerde zichzelf onzichtbaar. de brontekst wordt het masker waarachter de geleerde zich verbergt. vrede, redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.929
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.181
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat veel mensen volgens mij wel van tijd tot tijd voelen is existentiële angst of een gebrek aan zingeving in hun leven en het verlangen naar een hoger doel voor hun bestaan. Dit kan de techneut het beste het hoofd bieden door maatschappelijke verantwoordelijkheden te aanvaarden en vertier te zoeken en daarbij het eigen bestaan te zien als louter een biologisch proces van groei, voortplanting en vergaan. Anders vervalt hij misschien tot religie of het gebruik van opium. Wat betreft religie heeft de techneut maar één strategie, namelijk: laten degenen die zeggen dat ze theologie bedrijven eerst maar tot een vergelijk komen voordat ik mij daarin verdiep. Een techneut heeft net als een wiskundige een grondige hekel aan onbetrouwbare handboeken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.181
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 8.400
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Banneling
Geregistreerd: 26 april 2009
Berichten: 4.914
|
![]() Citaat:
Uw onderstaande opmerking is juist voor de drie theïstische godsdiensten: jodendom, christendom en islam, omdat de logica en de metafysica (waaruit de logica voortkomt) hier vermengd zijn met een religieus, d.w.z. gevoelsmatig element. Van die drie godsdiensten zou de islam in zijn esoterie de metafysica het zuiverst bewaard hebben (volgens Guénon). Citaat:
Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 7 augustus 2011 om 13:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||||
Staatssecretaris
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
|
![]() vrede,
Citaat:
bewegingen kunnen vrij gelijkend zijn kwa rituelen maar op fundamentele punten van mekaar verschillen op theologisch gebied. ze kunnen ook een vrijwel identieke theologie verkondigen maar deze beleven via een totaal andere rituele praktijk. het is dus vrij belangrijk om hier het onderscheid te maken tussen theologie als onderdeel en godsdienst of religie als geheel. vreemd dat je dat onderscheid niet kende. eigenlijk gaan mijn beide posts over een video. als je die zou bekijken, dan zou een en ander nog een heel stuk verhelderender zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
blijkbaar ben je niet geïnteresseerd in die video. hoeft ook niet hoor. maar probeer dan niet om hem af te breken voor je hem gezien hebt. Citaat:
ook met deze invalshoek (het idee dat we allemaal een andere bedrading hebben en dus niet allemaal dezelfde religieuze behoeftes) houdt die broeder rekening wanneer hij de hierboven beschreven strategiën uiteen zet. Citaat:
Citaat:
overigens viel het broeder consolmagno op dat techneuten niet zozeer geïnteresseerd zijn in de vraag of de door hen (door de kerk waar zij zich een deel van beschouwen) aangehangen theologie 'waar' is. deze vraag is niet oplosbaar en dus ook niet interessant. wel belangrijk is de vraag of die theologie niet intern tegenstrijdig is. maar, merkt hij verder op, veel meer dan de vragen over wat er binnen een religie geloofd wordt, is de vraag 'hoe werkt dat dan' belangrijk voor die techneuten. vrede, redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.181
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Overigens veronderstel ik dat een zogenaamde religieuze ervaring niets anders is dan een euforisch gevoel van verbondenheid met een groter geheel dat mensen ervaren die een gemeenschappelijk doel realiseren, zoals sporters, dansers en zangers. Het is een vleug van dionysische extase. Citaat:
Citaat:
Is 'onze broeder' niet de mening toegedaan dat zijn oplossing (de geopenbaarde islam?) voor levensvragen ook de oplossing is voor alle anderen en in het bijzonder techneuten? Of steekt het hem dat techneuten zijn opvattingen afwijzen? Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||||||
Staatssecretaris
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
|
![]() vrede,
Citaat:
theologie is godsgeleerdheid of godsleer. in een ruimere betekenis kan het woord als synoniem voor 'geloofsleer' worden gebruikt. ik beweerde dat sommige religies een vrij gelijkaardige verzameling rituelen kan hebben, maar een vrij verschillende geloofsleer of omgekeerd een vrij gelijkaardige geloofsleer maar vrij verschillende rituelen. we zouden dat kunnen samenvatten als hetgeen jij schrijft: zowel de rituelen als de geloofsleer typeren verschillende godsdiensten. jij ziet een tegenstelling waar die niet bestaat. je bekritiseert me dat ik een onnodige omhaal gebruik, terwijl ik alleen een synoniem (theologie voor geloofsleer) gebruik. lees wat ik schreef nog eens opnieuw maar vervang het woord 'theologie' overal door het door jou gebruikte 'geloofsleer'. ben je het nu wel eens met wat ik schreef? Citaat:
deze ervaringen zijn niet alleen transcendent doordat ze ons in contact brengen met die werkelijkheid die ons eigen bestaan overstijgt, maar ook doordat ze de grenzen van het uitdrukbare, de grenzen van onze taal, overstijgen. we kunnen de stand van zaken beschrijven waarin deze transcendente ervaring ontstond, we kunnen proberen de omringende emoties onder woorden te brengen. maar de echte ervaring van transcendentie blijft altijd buiten het domein van het zegbare, buiten de grenzen van onze taal. we zijn voor even uitgetreden uit de wereld van het profane en hebben de wereld van het sacrale betreden. onze ervaring is religieus omdat het profane nooit genoeg zal zijn om uit te drukken wat we beleefd hebben. achter dit alles zit een vrij materiële oorzaak. de bedrading in onze hoofden maakt het mogelijk om van tijd tot tijd dit soort ervaringen hebben. we zijn genetisch belast om religieuze ervaringen te hebben. maar deze biologische verklaring helpt ons geen stap verder bij vragen over hoe we met die ervaringen moeten omgaan. in het allerbeste geval slaagt de wetenschappelijke verklaring erin ons tijdelijk te verstrooien zodat we tijdelijk niet met die vragen over de inhoud van die religieuze ervaringen bezig zijn. mensen die wel die inhoud van die religieuze ervaringen willen onderzoeken, komen uiteindelijk altijd bij een of andere vorm van religie terecht. religieuze taal biedt tal van mogelijke niet wetenschappelijke strategieën aan om de vragen over die inhoud verder te onderzoeken. tegelijk bieden de begeleidende rituelen de mogelijkheid om niet alleen op een intellectueel, maar ook op een meer emotioneel en fysiek niveau die religieuze ervaring uit te diepen. broeder consolmagno vertelt in de video over zijn vaststelling dat techneuten vaak tijdens hun studententijd breken met de religie van hun ouders. vaak sluiten ze hierbij niet alle deuren naar de religie. ze blijven de religieuze optie openhouden, maar doen er jaren aan een stuk niets mee. wanneer ze een gezin stichten komen ze vaak in een periode waarin ze opnieuw over religie nadenken. vaak eindigt die periode op het punt waarbij het nieuwe gezin samen beslist om tot een bepaalde religie toe te treden. consolmagno merkt op dat dat bij de meeste gezinnen dit uiteindelijk de religie van de ouders van de echtgenote is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
overigens spreekt hij als techneut en heeft hij het niet over de preciese inhoude van die verschillende theologieën. hij heeft het over verschillende manieren om om te gaan met het probleem van hun verschillen. het uitkiezen van één van die religies als de enige juiste is slechts één van de strategieën die hij beschrijft. andere strategieën (verschillende geloofsleren zien als convergerende reeksen waarbij het punt waarnaar geconvergeerd wordt de uiteindelijke niet bereikbare ultieme waarheid voorstelt) hebben dan weer een hierarchie van verschillende religies (de ene reeks convergeert sneller dan de andere). bekijk de video eens. misschien dat het model met die vijf soorten strategieën je nog bij andere zaken van pas kan komen. Citaat:
overigens had ik tot vandaag het vooroordeel dat techneuten een bepaald model eerst zelf willen onderzoeken voor ze het verwerpen. bedankt dat je me van dat vooroordeel afgeholpen hebt. Citaat:
overigens ben ik van mening dat je misschien toch die video eens moet bekijken voor je je er over uitspreekt. de kern van zijn betoog is precies dat het bij alle religieuze techneuten die hij kent niet draait om de geloofsleer, maar om het stel regels dat bij een religie komt. techneuten denken in "doe dit dan gebeurt dat" patronen en stellen hem dus ook vooral dat soort vragen over zijn religie. ze vragen niet "wat geloof je?" maar "hoe doe je dat precies?" vrede, redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.181
|
![]() Citaat:
Overigens verbaas ik mij (ook als techneut) over Jezuïeten die niet inzien dat de geloofsleer van de RK-kerk strijdig is met de strekking van het O.T. en de oudste gedeelten van het N.T. en dat de RK-kerk de mensheid niets goeds heeft gebracht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 10.112
|
![]() Citaat:
probabiliteiten. Justitie: meer dan waarschijnlijk bij >50%, Wetenschap: meer dan waarschijnlijk indien >95% Geef mij maar wetenschap
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
|
![]() |
![]() |