Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 1 augustus 2011, 16:06   #1
Herbstnebel
Burger

Herbstnebel's schermafbeelding

Standaard Vier Walen op de tien zien een aanhechting bij Frankrijk wel zitten

Wat als België uit elkaar valt? Wordt Wallonië dan een deel van Frankrijk? Zestig procent van de Fransen ziet dat scenario wel zitten. De Walen zien het niet liever gebeuren. Slechts 39 procent wil bij een splitsing een aansluiting met Frankrijk. Dat leert een peiling van het Franse weekblad Journal du Dimanche ons.

22 procent van de Fransen is "zeker voorstander" van een aansluiting van Wallonië bij Frankrijk, en 38 procent "eerder voorstander".

Zes Walen op de tien omschrijven de huidige politieke impasse als "zeer ernstig". Van onze anderstalige landgenoten is dertien procent "zeker voorstander" van een aansluiting en 26 procent gewoon "voorstander".

In Wallonië is 83 procent van de ondervraagden overigens van mening dat hun leiders "de nieuwe eisen van de Vlamingen op vlak van regionalisering en autonomie niet moeten aanvaarden", terwijl 17 procent het tegenovergestelde vindt.

De peiling werd in België uitgevoerd van 13 tot 19 juli bij een representatieve steekproef van 500 mensen in Wallonië. De foutenmarge bedraagt 2,7 pct. In Frankrijk ondervroeg het Ifop (Institut français d'opinion publique) 1.002 mensen van 18 tot 21 juli.

Bron.

Dat vind ik wel straf van die 83 procent, ma soit 't is hun goed recht. Ik dacht dat het waalse kwaad em vooral stak in de politiekers...

Op 't werk zitten er ook verscheidene Waalse collega's maar over politiek wordt er over het algemeen in alle talen gezwegen op één na, dan nog enen met Vlaamse roots langs vaders kant, die het zich onlangs al lachende liet ontvallen dat wanneer Vlaanderen en Wallonië zouden splitsen hij nog steeds geld zou overbrengen van Vlaanderen naar Wallonië. Het lachen hield al gauw op toen ik hem antwoordde dat dat dan wel geld was waar HIJ voor gewerkt had .

Laatst gewijzigd door Herbstnebel : 1 augustus 2011 om 16:07.
Herbstnebel is offline  
Oud 1 augustus 2011, 16:11   #2
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herbstnebel Bekijk bericht
Wat als België uit elkaar valt? Wordt Wallonië dan een deel van Frankrijk? Zestig procent van de Fransen ziet dat scenario wel zitten. De Walen zien het niet liever gebeuren. Slechts 39 procent wil bij een splitsing een aansluiting met Frankrijk. Dat leert een peiling van het Franse weekblad Journal du Dimanche ons.

22 procent van de Fransen is "zeker voorstander" van een aansluiting van Wallonië bij Frankrijk, en 38 procent "eerder voorstander".

Zes Walen op de tien omschrijven de huidige politieke impasse als "zeer ernstig". Van onze anderstalige landgenoten is dertien procent "zeker voorstander" van een aansluiting en 26 procent gewoon "voorstander".

In Wallonië is 83 procent van de ondervraagden overigens van mening dat hun leiders "de nieuwe eisen van de Vlamingen op vlak van regionalisering en autonomie niet moeten aanvaarden", terwijl 17 procent het tegenovergestelde vindt.

De peiling werd in België uitgevoerd van 13 tot 19 juli bij een representatieve steekproef van 500 mensen in Wallonië. De foutenmarge bedraagt 2,7 pct. In Frankrijk ondervroeg het Ifop (Institut français d'opinion publique) 1.002 mensen van 18 tot 21 juli.

Bron.

Dat vind ik wel straf van die 83 procent, ma soit 't is hun goed recht. Ik dacht dat het waalse kwaad em vooral stak in de politiekers...

Op 't werk zitten er ook verscheidene Waalse collega's maar over politiek wordt er over het algemeen in alle talen gezwegen op één na, dan nog enen met Vlaamse roots langs vaders kant, die het zich onlangs al lachende liet ontvallen dat wanneer Vlaanderen en Wallonië zouden splitsen hij nog steeds geld zou overbrengen van Vlaanderen naar Wallonië. Het lachen hield al gauw op toen ik hem antwoordde dat dat dan wel geld was waar HIJ voor gewerkt had .
Ooit een studie gelezen waarin gesteld w dat X% van de publieke opinie bepaald word door de media. het was een stuk boven de 50%. Vandaar.
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline  
Oud 1 augustus 2011, 16:12   #3
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Dat zijn de vier op de tien die een echte job hebben en geen zin hebben om de nieuwe gastheren te worden van de parasitaire PS...
Oud 1 augustus 2011, 16:13   #4
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Wat betreft de 40% Walen die een aansluiting bij Frankrijk wel zien zitten zijn dit waarschijnlijk grotendeels werkende mensen voor wie het niks uit maakt dat doppen in Frankrijk sterk beperkt is in de tijd. De 60% Walen die de aansluiting bij Frankrijk niet zo zien zitten zijn waarschijnlijk grotendeels werklozen die maar al te goed beseffen dat het éénmaal bij Frankrijk zal gedaan zijn met onbeperkt doppen.
Wat de 60% Fransen betreft die er graag Wallonie bij willen, ja dat zijn waarschijnlijk Fransen die niet op de hoogte zijn van wat hun nieuwe landgenoten verwachten van Frankrijk oa doppen in de tijd onbeperkt. Nu voor mijn part niet gelaten, Wallonie mag gerust onderdeel van Frankrijk worden, als wij er maar van af zijn.
graaf de bethune is offline  
Oud 1 augustus 2011, 16:30   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
Wat betreft de 40% Walen die een aansluiting bij Frankrijk wel zien zitten zijn dit waarschijnlijk grotendeels werkende mensen voor wie het niks uit maakt dat doppen in Frankrijk sterk beperkt is in de tijd. De 60% Walen die de aansluiting bij Frankrijk niet zo zien zitten zijn waarschijnlijk grotendeels werklozen die maar al te goed beseffen dat het éénmaal bij Frankrijk zal gedaan zijn met onbeperkt doppen.
Wat de 60% Fransen betreft die er graag Wallonie bij willen, ja dat zijn waarschijnlijk Fransen die niet op de hoogte zijn van wat hun nieuwe landgenoten verwachten van Frankrijk oa doppen in de tijd onbeperkt. Nu voor mijn part niet gelaten, Wallonie mag gerust onderdeel van Frankrijk worden, als wij er maar van af zijn.
Oud 1 augustus 2011, 17:43   #6
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hun politici én hun media.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 1 augustus 2011, 17:50   #7
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Was er vorige week niet iemand die met een artikel in "la meuse" afkwam met nog hogere cijfers?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 1 augustus 2011, 17:52   #8
stuyckp
Banneling

Standaard

Misschien zien die walen het eerder als een aanhechting van Frankrijk aan Wallonië
stuyckp is offline  
Oud 1 augustus 2011, 18:18   #9
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Misschien zien die walen het eerder als een aanhechting van Frankrijk aan Wallonië
ze hebben een corridor naar zee nodig hé
Oud 1 augustus 2011, 18:43   #10
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
ze hebben een corridor naar zee nodig hé
En dan heet de Côte d'Azur plots de Côte Wallonne?
fonne is offline  
Oud 1 augustus 2011, 19:20   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik moet zeggen dat ik verbaasd ben. Ik dacht dat er in Wallonie een veel sterkere "Frenchman envy" heerste. Ik zou gedacht hebben dat 70% gemakkelijk de aansluiting met Frankrijk zou wensen. 't gaat moeilijker worden dan ik dacht...

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2011 om 19:21.
patrickve is offline  
Oud 1 augustus 2011, 19:26   #12
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eigenlijk is dat heel goed nieuws. We zijn elkaar dus kotsbeu. En het gevoel is wederkerig. Dat is dus duidelijk. Bijgevolg het minimum minimorum dat we moeten bereiken is dat dit koekoeksland wordt omgevormd tot een confederatie met deelstaten die over een maximale eigen beleidsbevoegdheid beschikken met responsabilizering. Gaan ze niet akkoord dan is het "adieu et le vent en poupe!"
Oud 1 augustus 2011, 20:07   #13
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Die Fransen zullen denken: "dan gaan die Vlamingen ook voor ons werken".
Oud 1 augustus 2011, 21:47   #14
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En dan heet de Côte d'Azur plots de Côte Wallonne?
Nee, Bruxelles Midi-sur-Mer dacht ik...
Oud 1 augustus 2011, 21:51   #15
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik moet zeggen dat ik verbaasd ben. Ik dacht dat er in Wallonie een veel sterkere "Frenchman envy" heerste. Ik zou gedacht hebben dat 70% gemakkelijk de aansluiting met Frankrijk zou wensen. 't gaat moeilijker worden dan ik dacht...
Franstalige Brusselaars willen helemaal geen aansluiting met Frankrijk - ze hebben geen zin om Lille-Ouest te worden... ik weet niet in welke mate dat meespeelt (zelfs indien er enkel 'Walen' gepeild zijn, grote delen van Waals Brabant alsook belangrijke delen van de bevolking elders in Wallonie voelens zich, althans deels, Bruxellois...)
Oud 1 augustus 2011, 23:36   #16
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Franstalige Brusselaars willen helemaal geen aansluiting met Frankrijk - ze hebben geen zin om Lille-Ouest te worden... ik weet niet in welke mate dat meespeelt (zelfs indien er enkel 'Walen' gepeild zijn, grote delen van Waals Brabant alsook belangrijke delen van de bevolking elders in Wallonie voelens zich, althans deels, Bruxellois...)
Wel dan.

Vlaanderen een republiek, Brussel een koninklijke stadstaat en Wallonie een vergeten departement van Frankrijk.
Zeno! is offline  
Oud 1 augustus 2011, 23:37   #17
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Eigenlijk is dat heel goed nieuws. We zijn elkaar dus kotsbeu. En het gevoel is wederkerig. Dat is dus duidelijk. Bijgevolg het minimum minimorum dat we moeten bereiken is dat dit koekoeksland wordt omgevormd tot een confederatie met deelstaten die over een maximale eigen beleidsbevoegdheid beschikken met responsabilizering. Gaan ze niet akkoord dan is het "adieu et le vent en poupe!"
De meeste inwoners van België lachen met uw brol en hebben geen interesse daarvoor. U kan dat betreuren maar het is zo en gelukkig maar. Ja, een zeker Vlaanderen is er kotsbeu met de Franstaligen maar ze heeft geen andere keuze te zwijgen en de situatie te accepteren zoals ze is tenminste ze geweld wil gebruiken. Maar ik zie die niet gebeuren aangezien geweld tot niets leidt.
Everytime is offline  
Oud 1 augustus 2011, 23:53   #18
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De meeste inwoners van België lachen met uw brol en hebben geen interesse daarvoor. U kan dat betreuren maar het is zo en gelukkig maar. Ja, een zeker Vlaanderen is er kotsbeu met de Franstaligen maar ze heeft geen andere keuze te zwijgen en de situatie te accepteren zoals ze is tenminste ze geweld wil gebruiken. Maar ik zie die niet gebeuren aangezien geweld tot niets leidt.
Het is altijd leuk dat u steeds met vernieuwende inzichten komt ...

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 2 augustus 2011, 00:17   #19
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
dus, een herhaling van het aloude franstalige gezegde "Vlaming zwijg en blijf betalen" ?
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 2 augustus 2011, 05:40   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Er is trouwens iets grappigs met die cijfers.

83% vindt dat Vlaanderen niet meer autonomie zou mogen hebben.

Maar 39% vindt het prima om het franstalige deel bij frankrijk aan te sluiten.

Dat wil dus zeggen dat er minstens 22% kwiebussen zijn die zelf bij frankrijk willen, maar geen grotere autonomie voor Vlaanderen wensen

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 augustus 2011 om 05:41.
patrickve is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be