Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2011, 08:12   #1
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard Zigeunerproblematiek

Elke zomer opnieuw is het prijs. Op hun doortocht strijken ze her en der in grote groepen neer waar het hen uitkomt ,en palmen ze parkings of privégronden in.
Niet alleen tijdens de zomermaanden , maar ook gedurende het jaar duikt dit fenomeen regelmatig op.

Wat ik niet begrijp ,is waarom er hierover geen duidelijk regelment bestaat. De ene gemeente stuurt ze onmiddellijk weg, bij een andere gemeente mogen ze een paar dagen blijven staan,en dan nog een andere gemeente richt zelfs speciale standplaatsen voor hen in.

Hierboven spreek ik mezelf eigenlijk tegen, want wettelijk gezien bestaat er wel een regelment. Namelijk dat wild kamperen verboden is op straffe van boete. Dus waarom kunne ze die zigeuners niet direkt beboeten en desnoods wegtakelen bij weigering om het terrein te verlaten?

Of is dit weer een typisch voorbeeld van de belgische 2 maten - 2 gewichten politiek ?

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)

Laatst gewijzigd door Vlaamse Leeuwin : 30 juli 2011 om 08:12.
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2011, 08:20   #2
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Niet enkel de Belgische, de Europese.
Vergeet niet dat mijnheer verhofstad verleden jaar nog Sarkozy op de vingers tikte omdat die het Europese uitwijzingsbeleid (drie maanden verblijf, dan aantonen waar de inkomsten vandaan komen of terug naar huis) toepaste op Roma zigeuners. Was heel foei volgens Verhofstad.
Ik heb aan het Centrum voor Roma zigeuners toen een mooie staanplaats doorgegeven, ergens in Toscane.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2011, 21:11   #3
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Niet enkel de Belgische, de Europese.
Vergeet niet dat mijnheer verhofstad verleden jaar nog Sarkozy op de vingers tikte omdat die het Europese uitwijzingsbeleid (drie maanden verblijf, dan aantonen waar de inkomsten vandaan komen of terug naar huis) toepaste op Roma zigeuners. Was heel foei volgens Verhofstad.
Ik heb aan het Centrum voor Roma zigeuners toen een mooie staanplaats doorgegeven, ergens in Toscane.
Verhofstadt heeft ze zelf uit Gent gezet las ik toen in Knack als ik me niet vergis. Je spreekt hier wel over de grootste hypocriet die ooit deze planeet heeft bewoond.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2011, 21:37   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Waarom zouden gemeenten hier niét zelf over mogen beslissen?
Oud 30 juli 2011, 22:37   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Elke zomer opnieuw is het prijs. Op hun doortocht strijken ze her en der in grote groepen neer waar het hen uitkomt ,en palmen ze parkings of privégronden in.
Niet alleen tijdens de zomermaanden , maar ook gedurende het jaar duikt dit fenomeen regelmatig op.

Wat ik niet begrijp ,is waarom er hierover geen duidelijk regelment bestaat. De ene gemeente stuurt ze onmiddellijk weg, bij een andere gemeente mogen ze een paar dagen blijven staan,en dan nog een andere gemeente richt zelfs speciale standplaatsen voor hen in.

Hierboven spreek ik mezelf eigenlijk tegen, want wettelijk gezien bestaat er wel een regelment. Namelijk dat wild kamperen verboden is op straffe van boete. Dus waarom kunne ze die zigeuners niet direkt beboeten en desnoods wegtakelen bij weigering om het terrein te verlaten?

Of is dit weer een typisch voorbeeld van de belgische 2 maten - 2 gewichten politiek ?
Roma's zijn steeds een zwevend volk geweest.

En de wet in Europa is tweeledig.

Wild-kamperen is namelijk verboden, doch wel toegestaan gedurende 72 uur in een daarvoor geschikte stevige verblijfplaats. En voor onbeperkte tijd als men niet op openbaar terrein staat en de toelating heeft van de eigenaar.

En het bewijs van inkomsten moet pas geleverd worden als men geen EU-burger is en/of een vast adres aanvraagt.

Zo lang ik Belg ben, mag ik dus jaren lang met een zwerfwagen door Europa trekken zonder dat iemand mij kan uitwijzen of wegjagen, zolang in de termijn van 72 stil staan op dezelfde openbare plaats maar respecteer.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 05:00   #6
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Wild-kamperen is namelijk verboden, doch wel toegestaan gedurende 72 uur in een daarvoor geschikte stevige verblijfplaats. En voor onbeperkte tijd als men niet op openbaar terrein staat en de toelating heeft van de eigenaar.

En het bewijs van inkomsten moet pas geleverd worden als men geen EU-burger is en/of een vast adres aanvraagt.

Zo lang ik Belg ben, mag ik dus jaren lang met een zwerfwagen door Europa trekken zonder dat iemand mij kan uitwijzen of wegjagen, zolang in de termijn van 72 stil staan op dezelfde openbare plaats maar respecteer.
Je moet er wel bijvertellen, dat je dan met niets in orde bent wat betreft ziekenkas enz .... dop,pensioen enz...
De belastingen zullen je dan ook forfaitair belasten/jaar.Maar ze kunnen je het niet opsturen daar je zonder adres zit en dan komt de veroordeling wegens wanbetaling.
Wat ik wel eens heb gelezen,is dat een Belg tot 6 maanden zonder vast adres mag zitten en toch met alles in orde blijft.
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 05:05   #7
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Met wildkamperen is niets mis. Tenzij je natuurlijk als kampeerder overal je rommel achter laat en andere mensen lastig valt. Hetzelfde geldt voor zigeuners.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 07:39   #8
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Elke Europeaan mag tot drie maanden in een ander Europees land verblijven, en nadien moet hij aantonen dat hij een inkomen heeft. Als gepensioneerde is er geen enkel probleem vermits uw inkomen blijft doorlopen, dus kan je met je zwerfwagen blijven rondtoeren. Als seizoenarbeider heb je drie maanden, is de oogst gedaan, dan moet je terug naar huis na drie maanden, tenzij je natuurlijk een andere job hebt gevonden.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 31 juli 2011 om 07:43.
Oud 31 juli 2011, 07:59   #9
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu het tot midden augustus politiek kalm is in ons land moest er dringend iets of iemand anders gevonden worden om over te jammeren, janken en te kakken.
Zigeuners zijn natuurlijk weer een dankbaar onderwerp.

Proficiat.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 08:09   #10
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nu het tot midden augustus politiek kalm is in ons land moest er dringend iets of iemand anders gevonden worden om over te jammeren, janken en te kakken.
Zigeuners zijn natuurlijk weer een dankbaar onderwerp.

Proficiat.
Je kan je adres en vrije staanruimte steeds doorsturen naar het roma center. De mensen zullen er zeer blij mee zijn dat je hen voor een aantal maanden de mogelijkheid biedt om te komen verblijven.
Oud 31 juli 2011, 08:12   #11
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan je adres en vrije staanruimte steeds doorsturen naar het roma center. De mensen zullen er zeer blij mee zijn dat je hen voor een aantal maanden de mogelijkheid biedt om te komen verblijven.
U snapt de ware inborst blijkbaar niet.
Vreemdelingen, Walen, Zigeuners, enz...
Komen daar binnenkort ook nog Zieken, Gehandicapten, Daklozen, enz. bij ?
Oud 31 juli 2011, 08:14   #12
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
U snapt de ware inborst blijkbaar niet.
Vreemdelingen, Walen, Zigeuners, enz...
Komen daar binnenkort ook nog Zieken, Gehandicapten, Daklozen, enz. bij ?
ga JIJ die allemaal opvangen eens de vetpotten leeggelepeld zijn?
Oud 31 juli 2011, 08:18   #13
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Het zal er wel weer op neerkomen dat rechtsen gewoon willen dat zij hetzelfde seutige leven willen als "gewone" burgers die op vaste adressen wonen. Die zigeuners stralen teveel vrijheid uit en dat is natuurlijk een doorn in het oog van rechts.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 31 juli 2011 om 08:18.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 08:18   #14
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ga JIJ die allemaal opvangen eens de vetpotten leeggelepeld zijn?
JA dus.

Bedankt voor de toelichting.
Oud 31 juli 2011, 08:19   #15
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Het zal er wel weer op neerkomen dat rechtsen gewoon willen dat zij hetzelfde seutige leven willen als "gewone" burgers die op vaste adressen wonen. Die zigeuners stralen teveel vrijheid uit en dat is natuurlijk een doorn in het oog van rechts.
Waarom gaan zigeuners dan niet zwerven in landen waar er nog te zwerven valt? Dat ze naar Hongarije trekken of zo, uitgestrekte pampa's waar niemand hen stoort (maar waar ze natuurlijk ook niet kunnen pikken).
Oud 31 juli 2011, 08:23   #16
Bhairav

Standaard

Citaat:
Waarom gaan zigeuners dan niet zwerven in landen waar er nog te zwerven valt? Dat ze naar Hongarije trekken of zo, uitgestrekte pampa's waar niemand hen stoort (maar waar ze natuurlijk ook niet kunnen pikken).
Ik dacht het al. Ze moeten naar de pijpen dansen van het adressenvolk.
Oud 31 juli 2011, 08:24   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als we deze denkpiste zouden doortrekken gaan we binnenkort metershoge prikkeldraad en wachthuisjes rond ons land plaatsen ?

Ik huiver van de kijk op het ideale vlaanderen of belgie hier van velen.
Oud 31 juli 2011, 08:29   #18
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Als we deze denkpiste zouden doortrekken gaan we binnenkort metershoge prikkeldraad en wachthuisjes rond ons land plaatsen ?

Ik huiver van de kijk op het ideale vlaanderen of belgie hier van velen.
NIEMAND (dus ook geen zigeuners) mogen hier vrij kamperen. Waarom maak je onderscheid voor zigeuners? Ga je op dezelfde manier tekeergaan als ik met mijn sleurwagen even in je buitenverblijf ga kamperen? (mèt achterlating van al de rommel en natuurlijk ook eventuele "verwijdering" van een aantal spullen uit je chaletje).

Het rondtrekkende zigeunerleven past nu eenmaal niet meer in het Europese maatschappelijk systeem. Shit happens. Ketels worden ook niet meer gelapt en scharen niet meer geslepen. De hoefsmid van weleer heeft ook geen lap meer te doen als de paarden verdwenen zijn uit het straatbeeld. Wat nu? ga je paarden kweken zodat de smid toch nog werk heeft? of verwacht je van de smid dat hij zich aanpast? Behalve als het zigeuners zijn precies? want d�*t is een beschermde soort blijkbaar.
Oud 31 juli 2011, 08:35   #19
Bhairav

Standaard

Citaat:
NIEMAND (dus ook geen zigeuners) mogen hier vrij kamperen. Waarom maak je onderscheid voor zigeuners? Ga je op dezelfde manier tekeergaan als ik met mijn sleurwagen even in je buitenverblijf ga kamperen? (mèt achterlating van al de rommel en natuurlijk ook eventuele "verwijdering" van een aantal spullen uit je chaletje).

Het rondtrekkende zigeunerleven past nu eenmaal niet meer in het Europese maatschappelijk systeem. Shit happens. Ketels worden ook niet meer gelapt en scharen niet meer geslepen. De hoefsmid van weleer heeft ook geen lap meer te doen als de paarden verdwenen zijn uit het straatbeeld. Wat nu? ga je paarden kweken zodat de smid toch nog werk heeft? of verwacht je van de smid dat hij zich aanpast? Behalve als het zigeuners zijn precies? want d�*t is een beschermde soort blijkbaar.
We zijn anderzijds wel modern genoeg om een oplossing te vinden zodat die mensen rustig kunnen blijven rondtrekken. Vinden dat anderen zich moeten schikken naar normen waar gij al aan voldoet vind ik lafheid van de bovenste plank. Die mensen kampeerplekken ontzeggen waar anders geen kat naar omkijkt is dat ook. "En wijle maar huur betalen" is het enigste waar het om draait.
Oud 31 juli 2011, 16:01   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elke Europeaan mag tot drie maanden in een ander Europees land verblijven, en nadien moet hij aantonen dat hij een inkomen heeft. Als gepensioneerde is er geen enkel probleem vermits uw inkomen blijft doorlopen, dus kan je met je zwerfwagen blijven rondtoeren. Als seizoenarbeider heb je drie maanden, is de oogst gedaan, dan moet je terug naar huis na drie maanden, tenzij je natuurlijk een andere job hebt gevonden.
Nee, elke Europeaan mag zolang hij wil in een Europees land verblijven, zolang hij geen criminele feiten pleegt. En het is aan de overheden om te bewijzen dat er criminele feiten worden gepleegd en niet aan de burger om te bewijzen dat hij ze niet pleegt.
Na 3 maanden verblijf mag een overheid je wel als belastingplichtige beschouwen, tenzij je ergens anders belastingen betaald.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be