![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
ik beken, ik hou enorm van wiskunde. het is een passie, misschien zelfs een verslaving. ooit was ik met een superknappe gast samen, maar hij heeft het uitgemaakt. hij dacht namelijk dat ik meer van wiskunde hield dan van hem. toen ik hem eerlijk zei dat dit niet zo was, vroeg hij me om het te bewijzen. ik dacht even na en begon: "stel dat [H={i}:i є I, ≥] de geordende verzameling is van alles waar iemand van kan houden. stel dat [H*={i}:i є I, ≥] de deelverzameling van H is met als elementen alles waar ik zelf van hou. stel dat..." ik heb hem daarna helaas nooit meer terug gezien. vrede, redwasp
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() en daar een stuk brood bij...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
onlangs schreef was er bij een grote multinationale onderneming een vacature voor een wiskundige. drie kandidaten meldden zich: een zuiver wiskundige, een toegepast wiskundige en een statisticus. om te beslissen wie de job zou krijgen, werd een examenvraag gesteld: "hoeveel is één gedeeld door drie, maal drie? " de zuiver wiskundige aarzelde geen moment en zei: "1" de toegepast wiskundige nam zijn zakrekenmachine en gaf na een paar seconden het antwoord: "0,9999..." de statisticus nam pen en papier, keek de ondervrager aan en vroeg: "hoeveel wilt u dat het is?" vrede, redwasp
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
vraag: maak een anagram met de letters van "banach-tarski" antwoord: "banach-tarski banach-tarski" vrede, redwasp
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 17 augustus 2009 om 15:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#7 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
ook hij liet me vallen. ik was er namelijk niet in geslaagd te bewijzen dat ik zielsveel hield van hem en alleen van hem. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#8 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
gelezen op een affiche: "kleinfles te koop, voor inlichtingen: kom binnen" vrede, redwasp
![]() |
#9 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
het bewijs dat ieder oneven getal n ≥ 3 een priemgetal is volgens een wiskundige: "3 is priem, de opvolger van 3 (ie.5) is priem. hieruit volgt via inductie dat alle oneven getallen n ≥ 3 priem moeten zijn" volgens een natuurkundige: "3 is priem, 5 is priem, 7 is priem, 9 is een meetfout in het experiment..." volgens een ingenieur: "3 is priem, 5 is priem, 7 is priem, 9 is bijna priem..." volgens een verkoper: "3 is priem, 5 is priem, 7 is priem, wat 9 betreft... we kunnen altijd wel iets regelen." volgens een computerverkoper: "3 is priem, 5 is priem, 7 is priem en in onze volgende versie zal 9 ook priem zijn" reclamemaker: "3 is priem, 5 is priem, 7 is priem, 11 is priem..." advocaat: "3 is priem, 5 is priem, 7 is priem, het bewijs dat 9 geen priemgetal zou zijn, weegt niet zwaar genoeg..." prof wiskunde: "3 is priem, 5 is priem, 7 is priem, de rest laten we als een oefening voor de student." psycholoog: "3 is priem, 5 is priem, 7 is priem, 9 is priem, maar probeert dat te onderdrukken." vrede, redwasp
![]() |
#10 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
![]() vrede, redwasp
![]() |
#11 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
een klassieke: een natuurkundige (experimenteel), een bioloog en een wiskundige staan bij de deur van een appartement. ze zien twee mensen naar binnen gaan en even later drie mensen eer buiten komen. "hier klopt iets niet," zegt de natuurkundige, "we hebben vast een ergens meetfout gemaakt en moeten het experiment opnieuw beginnen." "volgens mij hebben ze zich voortgeplant," zegt de bioloog, "maar ik weet niet hoe dat zo snel kon gaan." "allemaal nonsens, het is eigenlijk vrij simpel," zegt de wiskundige, "als er nu nog één iemand het appartement binnen gaat, is het gewoon weer leeg." vrede, redwasp
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
vraag 1: je hebt een pan met 1 liter water op kamertemperatuur en je wil die aan het koken brengen. hoe ga je te werk? antwoord 1: je zet de pan op het gasvuur, steekt het gasvuur aan en wacht tot het kookt. vraag 2: je hebt een pan met 1 liter water op van 70°C en je wil die aan het koken brengen. hoe ga je te werk? antwoord 2: je zet de pan in de frigo en laat ze afkoelen tot kamertemperatuur. nu heb je het probleem gereduceerd tot het vorige. ga vanaf hier op dezelfde manier te werk als bij het oplossen van vraag 1. vrede, redwasp
![]() |
#16 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
een ingenieur en een wiskundige wonen samen een congres bij waarin een prof een paar stellingen bespreekt over een ruimte met 13 dimmensies. na het congres klaagt de ingenieur bij de wiskundige: "dit is volgens mij te veel voor de menselijke intuitie. hoe ik me ook inspan, ik kan me in alle eerlijkheid niet voorstellen hoe een ruimte in 13 dimmensies er moet uitzien." de wiskudige antwoordt: "zo moeilijk is dat niet. ik stel met gewoon een ruimte in n dimmensies voor, waarna ik bedenk dat n = 13" vrede, redwasp
![]() |
#17 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() 'dimensie' is met 1 muh.
voor humor die kan spellen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De kleuter: 2. De ingenieur: 1.9999999999999999999999999, eventuele meetfouten mogelijk. De filosoof: wat bedoelt u juist met 1 + 1? De zuivere wiskundige: ik weet het niet. Ik herken dat keihard in mijn opleiding. Ik kan het Gram-Schmidtprocede uitvoeren in een redelijk dronken toestand. Maar vraag mij niet om 143 + 46 op te tellen in mijn hoofd. Ik gebruik soms rekenmachines voor getallen van 2 cijfers bij elkaar op te tellen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |