![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eén zinnetje uit de standaard van vandaag volstaat:
Citaat:
Papieren versie DS: 27 augustus pagina 2 Punt van discussie: moet iemand hier op dit forum daar nog commentaar bij hebben ? Context van het artikel: Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
||
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() dat verbaast me niet.
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tot nog toe werd er Nederlands gesproken als de Vlaamse partijen tijdens onderhandelingen even onderling overleg pleegden.
#4 |
Burger
|
![]() Iedereen zou gewoon in zijn eigen taal moeten kunnen spreken, en de andere zou het moeten kunnen verstaan.
|
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Natuurlijk dat! Indien de francos geen nederlands willen verstaan, moeten ze maar een tolk meebrengen (en zelf betalen).
#6 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad, als je de taal van de ander moet gaan spreken heeft de ander automatisch al een voordeel :S.
|
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Het bleiten van de Franstalige vrouwen aan de tafel wordt stilaan zielig
Laatst gewijzigd door Glenneke : 27 augustus 2010 om 13:14. |
![]() |
![]() |
#8 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() "Dat De Wever voor het eerst de hele dag Nederlands sprak, maakte de Franstaligen nog zenuwachtiger. "
Dat wil toch niet zeggen dat er voor het eerst tijdens de onderhandelingen Nederlands wordt gesproken. Wie weet was het altijd pakweg in de voormiddag in het Frans en de namiddag in het Nederlands of iets dergelijks?
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Spreekt di Rupo continu in het Frans tijdens de onderhandelingen eigenlijk? Indien Ja dan lijkt me de zenuwachtigheid bij een Nederlands sprekende BDW slechts te verklaren door een gewenning aan een situatie waarin de Franstaligen een voorrecht genieten. Die zenuwachtigheid is dan slechts toe te juichen zoals een cold turkey toe te juichen is bij een heroïneverslaafde ook al is de ervaring op zich niet prettig.
Uiteindelijk zal blijken, eens de situatie van voorrechten opgeheven, dat Franstaligen helemaal niet Belgisch gezinder zijn dan Vlamingen. Dan zal blijken dat hun Belgisch gezindheid uiteindelijk niet meer is dan opportunisme. Dat is wat ik vermoed, afgaande op de walen die ik ken en afgaande op de ingesteldheid van vele Belgicisten op dit forum, niet allemaal echter. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 augustus 2010 om 13:34. |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voordelen worden niet enkel binnen Belgische context aan minderheden gegeven hoor...
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Minderheden doen meestal wel hun best om de taal van de meerderheid te spreken en niet andersom. De belgische situatie is niet zozeer gegroeid als een gezamelijk project van twee bevolkingsgroepen de ene minder in aantal als de andere, maar vanuit een situatie van onderdrukking van die meerderheid door die minderheid. (Moeilijk om vergelijkbare voorbeelden te vinden. Te binnen valt me Irak onder Houssein waar een minderheid van Soeniten heerste over een meerderheid van Shiïten.) Deze historische onrechtvaardigheid wordt stilaan rechtgezet. Het is in die context dat de solidariteit van Noord met Zuid en de Vlaamse wrevel daaromtrend begrepen kan worden. Omwille van dit historische proces van ontvoogding is het uiteindelijk moeilijk voor een Vlaming de indruk te hebben dat de solidariteit met het zuiden vrijwillig is in plaats van een overblijfsel uit een onrechtvaardig verleden. België zou meer kansen hebben te overleven indien we komaf zouden kunnen maken met die historische 'last', indien de gemeenschappen dan nog echt willen een gemeenschappelijk project aanvangen. Nu zijn de motivaties van het zuiden om voorstander te zijn van zo'n project vertroebeld door het verleden. De Vlaamse argwaan omtrend omtrend die motivaties is te begrijpen.
Zolang er geen situatie van gelijkwaardigheid en vrijwilligheid gecreeërd kan worden zal België stilletjesaan blijven wegkwijnen. Dat is mijn indruk. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 augustus 2010 om 14:02. |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() *proest*
|
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat artikel in DS leest als een verhaaltje van een TV-programma. Ik blijf me afvragen hoeveel daarvaan waar is en hoeveel ervan verzonnen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() Uit jarenlange ervaring met vergaderingen en besprekingen met Franstaligen: ieder begint in zich eigen taal en na een tijdje zitten we allemaal Frans te praten uit bittere noodzaak. Doe je dat niet, dan knikken de Franstaligen ijverig en zeggen dat ze het verstaan hebben zodat je denkt dat je met een consensus van tafel gaat, terwijl er helem�*�*l geen akkoord is en je van vooraf aan kan herbeginnen.
Misschien is dat nu de tactiek van Bart De Wever, zeggen dat hij het niet begrepen heeft in het Frans om de Franstaligen die waanden een akkoord te hebben zo telkens weer de kast op te jagen |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Daarom is het zo goed als gegarandeerd dat een toestand waarbij hun “voorrechten zijn opgeheven” binnen een Belgisch kader totaal uitgesloten is. Eens de Belgische Franstaligen niet meer van bijzondere voorrechten kunnen genieten, heeft een samengaan met Vlaanderen voor hen geen enkel nut meer, en is het met België afgelopen. Dat is overigens een evidentie die de Vlaamse belgicisten maar niet lijken te snappen : de Belgische Franstaligen wensen België echt niet behouden te zien uit liefde voor hun Vlaamse landgenoten, hoor. Ik gaf het al vele keren op dit forum aan, en ik herhaal het : het zijn niet de Vlamingen die België uiteindelijk zullen opblazen, maar de Franstaligen. Als Vlaanderen een beetje te veel knabbelt aan hun voorrechten, hoeft België voor hen niet meer. |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De kennis van het Frans bij Nederlandstaligen daarentegen is ook niet meer van het niveau van de vorige generatie. De steeds verder gaande federalisering en bewustwording van de evenwaardigheid van het Nederlands zullen daar niet vreemd aan zijn. Dit mag evenwel niet leiden tot een gebrek aan kennis van het Frans, gezien Frankrijk een niet onbelangrijke handelspartner is (ook van Vlaanderen op zich) en de meertaligheid van de Vlamingen sowieso altijd al een sterk -economisch- argument geweest is om zich als bedrijf in Vlaanderen te vestigen. |
|
![]() |
![]() |
#20 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dat je daar politiek ruzie over gaat maken, tot daar. Maar de toekomstmogelijkheden van een hele generatie inperken, dat kan niet door de beugel.
![]() |