![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() http://www.overtaal.be/pdfarchief/janssens.pdf
Oproep aan N-VA en VB. Laat deze initiatieven van Wallonië ook eens horen in Vlaanderen. Of mag dat niet? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zouden "wij" dat moeten doen?
Is uwe mond daar te proper voor ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Iedereen in Vlaanderen krijgt al Frans vanaf het 5de leerjaar. WIj hebben geen keus. In Wallonië mogen ze kiezen tussen Nederlands en Engels. Als ze echt geïnteresseert zouden zijn wat in Vlaanderen gebeurd, dan hadden ze minstens Nederlands oven verplicht gemaakt als vak.
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Staat op jouw computer bord de O langs de E. ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb veel meer respact voor mijn Brusselse collega hier op het werk, die zoveel mogelijk nederlands spreekt om het te oefenen, zijn kinderen aanmoedigd het ook te doen, en ze stuurt naar een nederlandstalige jeugdbeweging om daar ook nederlands te oefenen. Zijn verklaring: "Nederlands is in België zeer belangrijk, en het is niet meer dan logisch dat je ten minste de moeite doet om het onder de knieën te krijgen." En iedereen kan wel eens een typfout maken. PS: Doe die pverdaad aan smiley's weg in je post, je komt dan immens infantiel over (maar je posts in het algemeen zijn eigenlijk in mijn ogen al enorm infantiel geschreven, en vol naïef gezever.)
![]() |
![]() |
#8 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Het beste is nog school volgen in een andere taal dan er thuis wordt gesproken, dan heb je direct 2 talen op moedertaalniveau ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Maar on topic: logisch is het niet dat ze geen Nederlands moeten leren in België waar de meerderheid Nederlandstalig is; maar wat zou je zelf doen zou je de keuze hebben tussen Frans of Engels? Het probleem zit hem bij het feit dat ze mogen kiezen, niet bij hun keuze zelf. En zoals Christophe Deborsu al enkele keren heeft aangehaald: "de Waal" is vragende partij voor verplicht Nederlands (en Engels) in hun scholen, het zijn hun politici die schuld heeft bij het behouden van hun taalpolitiek.
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dus dan is het alternatief alle Vlaamse kinderen in Wallonië gaan lesvolgen en alle Waalse in Vlaanderen; maar dat lijkt mij om evidente redenen niet haalbaar. Een ander alternatief is dat de leerkrachten allemaal over de taalgrens gaan beginnen lesgeven, maar ook dat lijkt mij iets dat eerder op stakingen dan op applaus zal onthaald worden.
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Wil je nu zeggen dat voor de splitsing van het onderwijs, het in Wallonie verplicht was om vanaf het derde studiejaar Nederlands te leren, zoals het verplicht was in Vlaanderen om vanaf het derde studiejaar Frans te leren? Dat moet ik dan toch gemist hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Nederlands zou verplicht moeten worden in Wallonië. Maar nog belangrijker vind ik het aanleren van de eigen streektalen, zoals o.a. Waals, Picardisch, Duits en Luxemburgs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nooit heeft Wallonie Nederlands als verplichte tweede taal vanaf het lager onderwijs in zijn lesprogramma's gezet. Tot voor een paar jaar konden zelfs franstalige ministers geen woord nederlands spreken (nu zijn er een paar, ik reken het keelklankgeluid van Onkelinx niet tot de Nederlandse taal). En dan is er nog de kwaliteit van de lessen: toen mijn dochter op verlof een exact even oud meisje uit Luik ontmoette (11 jaar) spraken ze af om afwisselend een Nederlandse en een Franse dag in te stellen. Dit duurde slechts twee dagen: het kind uit Luik kon totaal NIKS vertellen in het Nederlands. De rest van het verlof werd er dus frans gesproken, waarbij mijn dochter natuurlijk het meest heeft bijgeleerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allez, probeert eens iets van de heel oude stempel: (a + b)² = a² + b² + 2ab
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, want ze hebben nog uren over hé... ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik raad u aan het eens te proberen: bijles wiskunde geven aan een Waalse jongere die de leerstof totaal niet begrijpt.
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En bij uw voorbeeld uit de praktijk komen we weer tot het gegeven dat er iets mis is met het taalonderwijs in Wallonië maar dat de Vlaming daar, door een splitsing, geen vinger in de pap meer heeft. En de Waal, door communautair partijpolitieke spelletjes, ook niet.
![]() |