Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2011, 05:00   #1
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard Over Taal.

http://www.overtaal.be/pdfarchief/janssens.pdf

Oproep aan N-VA en VB.

Laat deze initiatieven van Wallonië ook eens horen in Vlaanderen. Of mag dat niet?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 07:19   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Waarom zouden "wij" dat moeten doen?
Is uwe mond daar te proper voor ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 07:23   #3
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
http://www.overtaal.be/pdfarchief/janssens.pdf

Oproep aan N-VA en VB.

Laat deze initiatieven van Wallonië ook eens horen in Vlaanderen. Of mag dat niet?:-D

Iedereen in Vlaanderen krijgt al Frans vanaf het 5de leerjaar. WIj hebben geen keus. In Wallonië mogen ze kiezen tussen Nederlands en Engels. Als ze echt geïnteresseert zouden zijn wat in Vlaanderen gebeurd, dan hadden ze minstens Nederlands oven verplicht gemaakt als vak.
Oud 8 augustus 2011, 08:09   #4
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom zouden "wij" dat moeten doen?
Is uwe mond daar te proper voor ?
Poets mijn tanden 2 X per dag dus waarschijnlijk wel.
Bij deze heb "ik" het gedaan. Schijnt je echter niet te bevallen?
Oud 8 augustus 2011, 08:18   #5
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Iedereen in Vlaanderen krijgt al Frans vanaf het 5de leerjaar. WIj hebben geen keus. In Wallonië mogen ze kiezen tussen Nederlands en Engels. Als ze echt geïnteresseert zouden zijn wat in Vlaanderen gebeurd, dan hadden ze minstens Nederlands oven verplicht gemaakt als vak.
Had men onderwijs niet gesplitst, dan had Vlaanderen nog iets te zeggen over het onderwijsbeleid in Wallonië.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 08:24   #6
subocaj

Standaard

Citaat:
Je moet alles lezen eer je praat over vanaf het 5de leerjaar. In Wallonië kan je kiezen van in de kleuterklas. Was ik Franstalig, zou de keuze voor mijn kinderen zeker niet de "wereldtaal" Nederlands zijn , maar de Engelse "streektaal".
Staat op jouw computer bord de O langs de E.
Oud 8 augustus 2011, 08:48   #7
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Je moet alles lezen eer je praat over vanaf het 5de leerjaar. In Wallonië kan je kiezen van in de kleuterklas. Was ik Franstalig, zou de keuze voor mijn kinderen zeker niet de "wereldtaal" Nederlands zijn , maar de Engelse "streektaal".:-D
Staat op jouw computer bord de O langs de E.
De arrogantie spat er vanaf. U vindt het dus logisch dat Franstaligen de taal van de meerderheid in het land niet moeten studeren, omdat het geen wereldtaal is? Van zulke mensen krijg ik het op mijn heupen. En dan maar wenen dat ze niet slagen voor taalexamens, dat ze geen werk vinden, en dat Vlamingen oververtegenwoordigd zijn op posten waarbij men tweetalig moet zijn.
Ik heb veel meer respact voor mijn Brusselse collega hier op het werk, die zoveel mogelijk nederlands spreekt om het te oefenen, zijn kinderen aanmoedigd het ook te doen, en ze stuurt naar een nederlandstalige jeugdbeweging om daar ook nederlands te oefenen. Zijn verklaring: "Nederlands is in België zeer belangrijk, en het is niet meer dan logisch dat je ten minste de moeite doet om het onder de knieën te krijgen."

En iedereen kan wel eens een typfout maken.

PS: Doe die pverdaad aan smiley's weg in je post, je komt dan immens infantiel over (maar je posts in het algemeen zijn eigenlijk in mijn ogen al enorm infantiel geschreven, en vol naïef gezever.)
Oud 8 augustus 2011, 09:04   #8
dale
Partijlid

dale's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De arrogantie spat er vanaf. U vindt het dus logisch dat Franstaligen de taal van de meerderheid in het land niet moeten studeren, omdat het geen wereldtaal is? Van zulke mensen krijg ik het op mijn heupen. En dan maar wenen dat ze niet slagen voor taalexamens, dat ze geen werk vinden, en dat Vlamingen oververtegenwoordigd zijn op posten waarbij men tweetalig moet zijn.
Ik kan ook heel goed begrijpen dat men engels boven nederlands verkiest, maar dan moet er inderdaad niet gehuild worden als je niet gerespecteerd wordt door nederlandstalige collega's die wél de moeitye doen om naast nederlands en engels óók frans en een eventuele vierde taal spreken.
Het beste is nog school volgen in een andere taal dan er thuis wordt gesproken, dan heb je direct 2 talen op moedertaalniveau
dale is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 09:06   #9
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb veel meer respact voor mijn Brusselse collega hier op het werk, die zoveel mogelijk nederlands spreekt om het te oefenen, zijn kinderen aanmoedigd het ook te doen, en ze stuurt naar een nederlandstalige jeugdbeweging om daar ook nederlands te oefenen. Zijn verklaring: "Nederlands is in België zeer belangrijk, en het is niet meer dan logisch dat je ten minste de moeite doet om het onder de knieën te krijgen."

En iedereen kan wel eens een typfout maken.

PS: Doe die pverdaad aan smiley's weg in je post, je komt dan immens infantiel over (maar je posts in het algemeen zijn eigenlijk in mijn ogen al enorm infantiel geschreven, en vol naïef gezever.)
Wat zou overtaal vinden van deze overdaad aan spelfouten ?

Maar on topic: logisch is het niet dat ze geen Nederlands moeten leren in België waar de meerderheid Nederlandstalig is; maar wat zou je zelf doen zou je de keuze hebben tussen Frans of Engels?

Het probleem zit hem bij het feit dat ze mogen kiezen, niet bij hun keuze zelf. En zoals Christophe Deborsu al enkele keren heeft aangehaald: "de Waal" is vragende partij voor verplicht Nederlands (en Engels) in hun scholen, het zijn hun politici die schuld heeft bij het behouden van hun taalpolitiek.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 8 augustus 2011, 09:13   #10
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dale Bekijk bericht
Ik kan ook heel goed begrijpen dat men engels boven nederlands verkiest, maar dan moet er inderdaad niet gehuild worden als je niet gerespecteerd wordt door nederlandstalige collega's die wél de moeitye doen om naast nederlands en engels óók frans en een eventuele vierde taal spreken.
Het beste is nog school volgen in een andere taal dan er thuis wordt gesproken, dan heb je direct 2 talen op moedertaalniveau
Misschien wel, maar ik denk dat zoiets niet praktisch haalbaar is. Volgens mij zijn de huidige leerkrachten niet in staat om hun vakgebied in een andere taal uit te leggen (begin maar eens wiskunde in het Frans uit te leggen...)

Dus dan is het alternatief alle Vlaamse kinderen in Wallonië gaan lesvolgen en alle Waalse in Vlaanderen; maar dat lijkt mij om evidente redenen niet haalbaar. Een ander alternatief is dat de leerkrachten allemaal over de taalgrens gaan beginnen lesgeven, maar ook dat lijkt mij iets dat eerder op stakingen dan op applaus zal onthaald worden.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 8 augustus 2011, 09:16   #11
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Had men onderwijs niet gesplitst, dan had Vlaanderen nog iets te zeggen over het onderwijsbeleid in Wallonië.
Wil je nu zeggen dat voor de splitsing van het onderwijs, het in Wallonie verplicht was om vanaf het derde studiejaar Nederlands te leren, zoals het verplicht was in Vlaanderen om vanaf het derde studiejaar Frans te leren? Dat moet ik dan toch gemist hebben.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 09:16   #12
Albrecht
Banneling

Standaard

Nederlands zou verplicht moeten worden in Wallonië. Maar nog belangrijker vind ik het aanleren van de eigen streektalen, zoals o.a. Waals, Picardisch, Duits en Luxemburgs.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 09:18   #13
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Wil je nu zeggen dat voor de splitsing van het onderwijs, het in Wallonie verplicht was om vanaf het derde studiejaar Nederlands te leren, zoals het verplicht was in Vlaanderen om vanaf het derde studiejaar Frans te leren? Dat moet ik dan toch gemist hebben.
De link gemist in de openingspost? Of beginnen posten zonder het te lezen?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 8 augustus 2011, 09:22   #14
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
De link gemist in de openingspost? Of beginnen posten zonder het te lezen?
heb je het nu over Willem ? dat was voor de stichting van Belgique.
Nooit heeft Wallonie Nederlands als verplichte tweede taal vanaf het lager onderwijs in zijn lesprogramma's gezet. Tot voor een paar jaar konden zelfs franstalige ministers geen woord nederlands spreken (nu zijn er een paar, ik reken het keelklankgeluid van Onkelinx niet tot de Nederlandse taal).

En dan is er nog de kwaliteit van de lessen: toen mijn dochter op verlof een exact even oud meisje uit Luik ontmoette (11 jaar) spraken ze af om afwisselend een Nederlandse en een Franse dag in te stellen. Dit duurde slechts twee dagen: het kind uit Luik kon totaal NIKS vertellen in het Nederlands. De rest van het verlof werd er dus frans gesproken, waarbij mijn dochter natuurlijk het meest heeft bijgeleerd.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 09:40   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien wel, maar ik denk dat zoiets niet praktisch haalbaar is. Volgens mij zijn de huidige leerkrachten niet in staat om hun vakgebied in een andere taal uit te leggen (begin maar eens wiskunde in het Frans uit te leggen...)

Dus dan is het alternatief alle Vlaamse kinderen in Wallonië gaan lesvolgen en alle Waalse in Vlaanderen; maar dat lijkt mij om evidente redenen niet haalbaar. Een ander alternatief is dat de leerkrachten allemaal over de taalgrens gaan beginnen lesgeven, maar ook dat lijkt mij iets dat eerder op stakingen dan op applaus zal onthaald worden.
Lol ... dat is nu net het eenvoudigste. De kennis van een paar woorden in hun juiste vertaling is voldoende.
Allez, probeert eens iets van de heel oude stempel:
(a + b)² = a² + b² + 2ab

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 09:41   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Nederlands zou verplicht moeten worden in Wallonië. Maar nog belangrijker vind ik het aanleren van de eigen streektalen, zoals o.a. Waals, Picardisch, Duits en Luxemburgs.
Op school?

Ja, want ze hebben nog uren over hé...

Oud 8 augustus 2011, 09:41   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nooit heeft Wallonie Nederlands als verplichte tweede taal vanaf het lager onderwijs in zijn lesprogramma's gezet. Tot voor een paar jaar konden zelfs franstalige ministers geen woord nederlands spreken (nu zijn er een paar, ik reken het keelklankgeluid van Onkelinx niet tot de Nederlandse taal).

En dan is er nog de kwaliteit van de lessen: toen mijn dochter op verlof een exact even oud meisje uit Luik ontmoette (11 jaar) spraken ze af om afwisselend een Nederlandse en een Franse dag in te stellen. Dit duurde slechts twee dagen: het kind uit Luik kon totaal NIKS vertellen in het Nederlands. De rest van het verlof werd er dus frans gesproken, waarbij mijn dochter natuurlijk het meest heeft bijgeleerd.
En, hoe hebben ze het beide geschopt in het leven?
Oud 8 augustus 2011, 09:44   #18
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In vele sholen in HV Frans vanaf het derde leerjaar ...
Oud 8 augustus 2011, 09:45   #19
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Lol ... dat is nu net het eenvoudigste. De kennis van een paar woorden in hun juiste vertaling is voldoende.
Allez, probeert eens iets van de heel oude stempel:
(a + b)² = a² + b² + 2ab
Een formule voorlezen is het probleem niet. Een probleem stelt zich als iemand de leerstof niet begrijpt en ge tot in het absurde voorbeelden moet beginnen zoeken om ervoor te zorgen dat de formule begrepen (en niet alleen geleerd) wordt.

Maar ik raad u aan het eens te proberen: bijles wiskunde geven aan een Waalse jongere die de leerstof totaal niet begrijpt.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 8 augustus 2011, 09:49   #20
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Wallonië is een gebied die uit het niets is ontstaan bij de stichting van België?

En bij uw voorbeeld uit de praktijk komen we weer tot het gegeven dat er iets mis is met het taalonderwijs in Wallonië maar dat de Vlaming daar, door een splitsing, geen vinger in de pap meer heeft. En de Waal, door communautair partijpolitieke spelletjes, ook niet.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be