Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2011, 10:40   #1
The Syndrome
Parlementsvoorzitter

Standaard Schapen , wat drijft hen ?

Door omstandigheden ga ik een stuk grond van een 700 vierkante meter een paar jaar braak laten liggen .
Het is nu bezaaid met gras en onkruid , om onderhoud te minimaliseren wens ik er 2 schapen op te steken , een wit en een zwart .
Aan beide kanten van de grond staan megadichte hagen , daar hoef ik dus geen schutting te plaatsen , echter
Enkele jaren geleden zaten we hier met een taxusvergiftiging , iemand scheerde zijn taxushaag af , smeet zijn groenafval te goeder trouw bij de paarden van de buren die lekker smulden , de volgende dag lagen ze met hun poten omhoog .
Allergisch voor taxus .
Iemand zei mij , paarden zijn allergisch voor alles wat wintergroen blijft .
Beide hagen van de buren zijn wintergroen , geen taxus , wel soort coniferen , zouden mijn schaapjes ziek of erger kunnen worden als ze van die hagen knabbelen
Oud 11 augustus 2011, 10:45   #2
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Taxus en veel andere hagen zijn niet goed voor dieren... Maar 'k dacht dat ze der vanzelf zouden afblijven.
[politicsmodus] Zou je wel een gekleurd schaap op je wei zetten, voor je't weet is je hek verdwenen [/politicsmodus]
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 10:49   #3
The Syndrome
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Taxus en veel andere hagen zijn niet goed voor dieren... Maar 'k dacht dat ze der vanzelf zouden afblijven.
[politicsmodus] Zou je wel een gekleurd schaap op je wei zetten, voor je't weet is je hek verdwenen [/politicsmodus]
Ik ga ervan uit dat mijn schapen gaten in de hagen knabbelen zodat de buren de boel in de gaten kunnen houden .
Doen ze nu al , maar hun eigen aangeplante hagen staan een beetje in de weg .
Oud 11 augustus 2011, 10:53   #4
Tavek
Banneling

Standaard

Tof dat ge schapen op uw wei zet om de boel te onderhouden. Als buur van een braak stuk grond kan ik alleen maar toejuigen als mensen hunnen grond niet laten verkommeren met als gevolg dat het sluikstorters en ratten aantrekt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 10:57   #5
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Google, your friend

http://schapen.startpagina.nl/prikbo...en#msg-8102789

Citaat:
Dit is iets waar ik nogal wat ervaring in heb, maar dan wel met primitieve schapen, welke nog beter gifstoffen neutraliseren dan andere schapen.
geen probleem: klimop, alle ligusters, laurierkers, alle inheemse boomsoorten, behalve eik waarvan je best geen grote hoeveelheden groene eikels laat eten;
gevaarlijk maar normaal eten ze er niet van: jenerverbes, thuya, taxus, gevlekte aronskelk, narcis, herfsttijlloos. Taxus, jeneverbes en thuya zou ik niet aanplanten vanwege te hoog gifgehalte. Schapen die er toch om een of andere reden van eten lopen ernstig gevaar.
Ook een aantal vaste planten als monnikkap, vingerhoedskruid en lupinen die gekend zijn om hn giftigheid niet aanplanten waar de schapen erbij kunnen.
Jacobskruiskruid wordt normaliter niet gegeten maar is wel schadelijk omdat het gif cumuleert in de lever. Maar je moet wel heel dom zijn als je een terrein laat overwoeken door deze plant. De plant komt maar tot ontkieming in open grond, dus als je weide overbegraasd is dan help je de plant. Laat je de grasmat dichtgroeien dan wordt het nooit een probleem. Vermijd concentraties droge delen in hooi want dat eten de schapen wel zonder verpinken op.
Globale raad: plant aan met streekeigen groen en je zal geen problemen hebben. Plant veel wilg en voeder het snoeihout gedurende de winter, ze zijn er gek van. En laat in godsnaam wat kruiden staan in de weide, ze leveren een pak ander aminozuren en mineralen die niet in grassen zitten. Zo eten schapen graag kruipende en scherpe boterbloem, giftig voor koeien maar schapen zijn er tegen bestand, ze eten het zelfs heel graag tussendoor.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 11:54   #6
The Syndrome
Parlementsvoorzitter

Standaard

Shit , aan de ene kant staat ondermeer thuya , een schutting zetten dus , de andere kant zijn wellicht laurierbladeren , schijnen op t'eerst gezicht geen gevaar te vormen .
Oud 11 augustus 2011, 12:24   #7
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Schapen kunnen best heftig zijn hoor, en door hagen heen gaan.
Laurierkers is heel giftig voor schapen, laurier niet denk ik
zie ook http://www.levendehave.nl/kennisbank...en-en-struiken

Komt er dus op aan om goed te weten welke planten er staan.
Oud 11 augustus 2011, 12:31   #8
giserke
Banneling

Standaard

Steek er Antwerpenaars op.
Die kunnen tegen alle soorten hagen.

Laatst gewijzigd door giserke : 11 augustus 2011 om 12:31.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 12:36   #9
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.bouwinfo.be/forum/viewtop...63500&start=15

mss interessant voor je.

Waarom geen geiten ipv schapen?

Zoals in die link vermeld wordt is er best wel wat werk aan schapen - meer dan aan geiten.

Je moet ze scheren, zeker als ze altijd op gras staan heb je meer werk aan de klauwverzorging, en zonder voorzorgsmaatregelen heb je voor je't weet een schaap vol myiasis. Geiten moet je ook verzorgen, natuurlijk, maar ze zijn minder gevoelig aan vanalles. Bovendien kunt ge met geiten nog een klappeke doen, schapen negeren u totaal

Ze gaan in ieder geval die hagen opeten (nom nom nom), mss toch een afsluiting plaatsen voor de buren het niet zo fijn vinden dat hun haag weggevreten is én de schapen op hun hof rondhuppelen?
Oud 11 augustus 2011, 12:38   #10
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
http://www.bouwinfo.be/forum/viewtop...63500&start=15

mss interessant voor je.

Waarom geen geiten ipv schapen?
Zoals in die link vermeld wordt is er best wel wat werk aan schapen - meer dan aan geiten.

Je moet ze scheren, zeker als ze altijd op gras staan heb je meer werk aan de klauwverzorging, en zonder voorzorgsmaatregelen heb je voor je't weet een schaap vol myiasis. Geiten moet je ook verzorgen, natuurlijk, maar ze zijn minder gevoelig aan vanalles. Bovendien kunt ge met geiten nog een klappeke doen, schapen negeren u totaal

Ze gaan in ieder geval die hagen opeten (nom nom nom), mss toch een afsluiting plaatsen voor de buren het niet zo fijn vinden dat hun haag weggevreten is én de schapen op hun hof rondhuppelen?
Die stinken
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 14:24   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome Bekijk bericht
wens ik er 2 schapen op te steken , een wit en een zwart .
Wat is dat tegenwoordig met dat multikul-rassenvermenginggedoe, straks schieten er geen witte schapen meer over.
Oud 11 augustus 2011, 15:01   #12
Rasa
Vreemdeling

Standaard

Het hoort hier wel over koetjes en kalfjes te gaan ze...
Rasa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 15:11   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een herder of een hond, ...

die drijven schapen, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 15:12   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome Bekijk bericht
Door omstandigheden ga ik een stuk grond van een 700 vierkante meter een paar jaar braak laten liggen .
Het is nu bezaaid met gras en onkruid , om onderhoud te minimaliseren wens ik er 2 schapen op te steken , een wit en een zwart .
Aan beide kanten van de grond staan megadichte hagen , daar hoef ik dus geen schutting te plaatsen , echter
Enkele jaren geleden zaten we hier met een taxusvergiftiging , iemand scheerde zijn taxushaag af , smeet zijn groenafval te goeder trouw bij de paarden van de buren die lekker smulden , de volgende dag lagen ze met hun poten omhoog .
Allergisch voor taxus .
Iemand zei mij , paarden zijn allergisch voor alles wat wintergroen blijft .
Beide hagen van de buren zijn wintergroen , geen taxus , wel soort coniferen , zouden mijn schaapjes ziek of erger kunnen worden als ze van die hagen knabbelen
Ik denk dat ge beter gaat zijn met geiten die zijn niet zo kieskeurig, die vreten alles op ook distels en dat soort shit.

Wat die taxus betreft, geen idee, of ze daar tegenkunnen of niet.

anders een afsluitingske plaatsen dat ze daar niet aankunnen he.
Oud 11 augustus 2011, 15:13   #15
Alienation
Minister

Alienation's schermafbeelding

Standaard

Geen haag, een omheining zetten.
Oud 11 augustus 2011, 15:16   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Die stinken
Dat is alleen den bok he, ...
Oud 11 augustus 2011, 15:33   #17
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

zwarte schapen
Oud 11 augustus 2011, 16:24   #18
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Die stinken
alleen bokken, en als ge ze castreert stinken die ook nie meer.
'k denk dat het wel haalbaar moet zijn om twee vrouwelijke geiten te selecteren, ge ziet het geslacht wel zonder er een wetenschappelijke studie van te moeten maken
Oud 11 augustus 2011, 16:24   #19
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door donzigschaap Bekijk bericht
zwarte schapen
donzige schapen
Oud 11 augustus 2011, 16:45   #20
Albrecht
Banneling

Standaard

Schapen in de wei ... wie zijn zij, ... wat doen ze, ... en vooral, ... wat drijft hen? In de volgende draad tracht ik dit alles te achterhalen.

Sorry, ik kon niet anders dan hier aan denken.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be