Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2011, 20:44   #1
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard De Standaard: 'rioolgazet' of kwaliteitskrant? De ombudsman aan het woord.

Met het interview van Bart Peeters en zijn 800 haatmails, kwam er kritiek op De Standaard dat ze 'enkel belgicisten aan het woord laten', dat ze 'een rioolgazet' zijn, enz.

De ombudsman reageert:

Citaat:
Om deel te kunnen nemen aan het debat op de site van de krant, moet je je aan regels houden. Gelden die ook als bekende stemmen hun mening ventileren? TOM NAEGELS wikt en weegt.
'Waarom vraagt u van uw lezers dat ze beschaafd en respectvol debatteren, als zoveel BV's die ongehinderd een platform krijgen in uw krant, dat niet doen?'

Die zat. Enkele dagen eerder had ik, op de blog van de ombudsman, benadrukt dat ik er voortaan zelf op zou toezien dat de regels voor het online debat correct zouden worden toegepast: geen commentaren naast de kwestie meer, geen sneren en gehoon, anders loopt het toch maar in het honderd. Waarop een aantal pientere lezers me de lastige vraag voor de voeten wierpen: waarom mag Daan dan, op vraag van de krant bovendien, een lied publiceren dat start met 'goeiemorgen imbecielen' en verder gaat met: 'Met je kutgevoel voor humor / Je zelfverzonnen tumor'? Stel dat 'Landmijn' een reactie was geweest op het forum: zou het er dan zijn afgezwierd?

Een en ander deed me denken aan de discussie over de achthonderd 'haatmails' die Bart Peeters zou hebben ontvangen, nadat hij in een radio-interview afkeurend (maar niet beledigend) had gesproken over Bart De Wever. (Heeft er iemand overigens dat cijfer gecheckt? Met name of het alle achthonderd haatmails waren?) Peter De Roover, geregeld op opinie in deze krant maar aan het woord in De Morgen, schreef daarover: 'Vele forumdeelnemers worden geconfronteerd met BV's die hun standpunten op ruime schaal kunnen verspreiden, terwijl voor weerwoord dikwijls weinig plaats wordt gemaakt. Dat leidt tot woede en soms tot scheldproza als uiting van machteloze frustratie... Als ons maatschappelijk debat voldoende ruim kon gevoerd worden, met woord en weerwoord, dan groeide er mogelijk wat minder frustratie bij de havenots, die hun mening te weinig aan bod zien komen.'

Dat gaat naar het hart van wat een krant doet. Die is bij uitstek een plaats waar 'het maatschappelijke debat' gevoerd wordt. Ze doet dat via wat je, mutatis mutandis naar analogie van de politiek, 'representatieve democratie' kan noemen: door de krant geselecteerde opinieschrijvers verdedigen elk een andere mening, opdat de verschillende opvattingen die leven in een samenleving aan bod komen.

Het is dat representatieve dat, sinds het internet twee-punt-nul geworden is, onder vuur ligt. Om Peter De Roover opnieuw te citeren: 'Vroeger vulden de “rotzak,-verwijten de huiskamers en gelagzalen. Ze bereikten de ivoren torens van de opiniehebbers zelden. Die bewogen zich in hun afgeschermde milieu waar vooral applaus van gelijkgezinden weerklonk.' Met andere woorden: de opinieschrijvers vertegenwoordigen het volk niet, zij vormen een van het plebs afgeschermde 'elite' in een 'ivoren toren', en daarom moet de representatieve opinievorming op zijn minst aangevuld worden door een directe variant ervan: een vrijplaats op de site van de krant waar iedereen moet kunnen schrijven wat hij wil. Als de zeden er wat ruwer zijn, so be it. De Roover: 'De verbreding van het debat heeft een prijs.'

Voor alle duidelijkheid: de bezorgdheid of alle meningen die leven in een samenleving wel ruimte krijgen in de krant, is niet beperkt tot flaminganten. Ik krijg ook vaak de tegenovergestelde klacht: dat de N-VA en haar voorzitter veel te dikwijls in de krant staan, en dat de mening van andersdenkenden niet aan bod komt.

Eerlijk gezegd denk ik dat de beide stemmen ongelijk hebben. Precies omdat de N-VA zo'n heftige gevoelens losmaakt, en zo vaak in het nieuws geweest is, en al zo lang bovendien, kan je niet zeggen dat er een gebrek geweest is aan voor- of tegenstanders om hun visie uit te dragen. Het is waar dat een grote groep kunstenaars zich negatief heeft uitgelaten over de partij, en het is ook waar dat er onder de columnisten een zekere oververtegenwoordiging is van niet-flaminganten - ook al schrijven die niet altijd over politiek. Daar staat tegenover dat de krant uitgebreid aandacht heeft besteed aan die kunstenaars die wél positief tegenover De Wever staan (Jan Verheyen, Jean-Pierre Rondas, Dirk Van Bastelaere, Koen en Peter De Graeve...), dat ze met Bart De Wever een wel zéér geprofileerde Vlaams-nationalistische columnist in huis heeft, dat ook Bart Maddens en Peter De Roover zeer regelmatig opinies leveren en niet te vergeten: dat De Wever en de N-VA bijzonder vaak, een tijdlang zelfs dagelijks, prominent op de gewone nieuwspagina's hun visie op de zaken hebben kunnen uitdragen. Dat was ook logisch: ze was nu eenmaal de grootste partij. Maar de perceptie 'Bart Peeters mag wél zijn zeg doen, maar Bart De Wever niet', komt niet overeen met de werkelijkheid. De omgekeerde perceptie evenmin.

Daarmee heb ik de vraag van de lezer aan het begin van dit stuk nog niet beantwoord: mogen BV's dan wél beledigen? Nee. Alleen werkt er daar een andere krantenregel: een bekend iemand die iets opmerkelijks doet - zoals het beledigen van de populairste politicus - is nieuws. Zijn of haar mening komt dus niet in de krant omdat ze als mening waardevol is, maar omdat ze nieuwswaarde heeft.

Al met al kan ik een boel onderwerpen bedenken waarover het maatschappelijk debat niet voldoende ruim kon gevoerd worden, wat dan tot frustratie had kunnen leiden bij hen die hun mening te weinig aan bod zien komen.

Alleen krijg ik over d�*e onderwerpen zelden post.

De ombudsman houdt de redactie van De Standaard wekelijks een spiegel voor. Opmerkingen over journalistiek in De Standaard kan u melden via [email protected] en via www.standaard.be/ombudsman, waar u ook links vindt naar zijn Facebook- en Twitterpagina (@OmbudsDS)

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=PJ3E3FUG

Voor mij heeft hij helemaal gelijk. Maar het calimerogevoel van sommigen komt maar al te graag naar boven bij sommigen...

Eén raad voor de mensen die zich verongelijkt voelen: stop met De Standaard te lezen en sticht een Vlaamsnationalistisch gazetje. Ik durf te wedden dat alle huidige kranten 100 keer objectiever zullen zijn dan die krant...

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 21:08   #2
freelancer
Banneling

Standaard

Ik vind het een echt typische belgicistische krant... Een krant die zelfs weken aan stuk op haar site een link had liggen naar het 'haatliedje' van Daan, dat volgens sommigen op verzoek van DS werd geschreven...

Het feit dat U dat trouwens een kwaliteitskrant noemt, bewijst trouwens voldoende...

(Enkel Guy Tegenbos kan men een objectieve 'politieke' journalist vinden)...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 21:10   #3
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Ik vind het een echt typische belgicistische krant... Een krant die zelfs weken aan stuk op haar site een link had liggen naar het 'haatliedje' van Daan, dat volgens sommigen op verzoek van DS werd geschreven...

Het feit dat U dat trouwens een kwaliteitskrant noemt, bewijst trouwens voldoende...

(Enkel Guy Tegenbos kan men een objectieve 'politieke' journalist vinden)...
Bart De Wever publiceert er zelfs zelf columns in. Je hebt volledig gelijk, typisch belgicistisch...

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 17 augustus 2011, 21:13   #4
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Mag ik u overigens ook wijzen dat De Standaard en Het Nieuwsblad beiden bijna volledig dezelfde nieuwsberichten brengen, beiden onder hetzelfde persagentschap VUM zitten en Het Nieuwsblad in juli 2008 kopte:

"Waalse Vrienden: Ca suffit"

Om de heer Vermassen te citeren: "de aanwijzingen zijn er, bewijzen hebben we niet nodig."

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[

Laatst gewijzigd door gehuigert : 17 augustus 2011 om 21:13.
Oud 17 augustus 2011, 21:13   #5
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Bart De Wever publiceert er zelfs zelf columns in. Je hebt volledig gelijk, typisch belgicistisch...
Tja... dat is natuurlijk voor de schijn... van onpartijdigheid...

Noem hun redacteurs eens op...en beoordeel ze eens...
Oud 17 augustus 2011, 21:15   #6
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tja... dat is natuurlijk voor de schijn... van onpartijdigheid...

Noem hun redacteurs eens op...en beoordeel ze eens...
De opinieartikels van de redacteurs maken maar een fractie uit van de totale krant. Nog nooit een krant opengedaan?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 17 augustus 2011, 21:16   #7
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Mag ik u overigens ook wijzen dat De Standaard en Het Nieuwsblad beiden bijna volledig dezelfde nieuwsberichten brengen, beiden onder hetzelfde persagentschap VUM zitten en Het Nieuwsblad in juli 2008 kopte:

"Waalse Vrienden: Ca suffit"

Om de heer Vermassen te citeren: "de aanwijzingen zijn er, bewijzen hebben we niet nodig."
Tja...

Vroeger stond er zelfs op hun krat AVV - VVK ...

Wat er ook van zij... Ik heb hun abonnement opgezegd...
En neen... ik ben geen Vlaams-nationalist...
Oud 17 augustus 2011, 21:18   #8
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tja...

Vroeger stond er zelfs op hun krat AVV - VVK ...

Wat er ook van zij... Ik heb hun abonnement opgezegd...
En neen... ik ben geen Vlaams-nationalist...
En waar hebt ge de illusie objectiever nieuws gevonden te hebben?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 17 augustus 2011, 21:19   #9
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
De opinieartikels van de redacteurs maken maar een fractie uit van de totale krant. Nog nooit een krant opengedaan?
Ik ben nog steeds lezer - en dit sinds jaren - maar niet lang meer...

Het feit dat een belgicist die krant objectief en kwaliteitsvol noemt, bewijst natuurlijk het tegenovergestelde....

(en inderdaad... Het Nieuwsblad en DS hebben bijna dezelfde inhoud...
Waarschijnlijk vind U liesbeth Van Impe ook neutraal en objectief )
Oud 17 augustus 2011, 21:20   #10
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen? Nergens...
(bij de weekbladen... Trends)
Oud 17 augustus 2011, 21:20   #11
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben nog steeds lezer - en dit sinds jaren - maar niet lang meer...

Het feit dat een belgicist die krant objectief en kwaliteitsvol noemt, bewijst natuurlijk het tegenovergestelde....

(en inderdaad... Het Nieuwsblad en DS hebben bijna dezelfde inhoud...
Waarschijnlijk vind U liesbeth Van Impe ook neutraal en objectief )
Sinds wanneer vinden belgicisten dat de nota van De Wever niet had mogen afgeschoten worden?

Ik kan u trouwens vertrouwelijk meedelen dat ik zowel een Slechte Belg als Slechte Vlaming ben, ik heb geen Belgische noch Vlaamse maar wel een EU vlag in huis.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[

Laatst gewijzigd door gehuigert : 17 augustus 2011 om 21:26.
Oud 17 augustus 2011, 21:22   #12
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen? Nergens...
(bij de weekbladen... Trends)
Dan raad ik u ten zeerste The News of the World aanraden, een krant in Engeland. Of nee, dis is opgedoekt.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 17 augustus 2011, 21:25   #13
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer vinden belgicisten dat de nota van De Wever niet had mogen afgeschoten worden?

Tussen de regeltjes lezen kan opmerkelijke resultaten opleveren (alhoewel dit bij DS echt niet nodig is)...

Maar ik ga er me niet druk meer om maken...

Alhoewel...

Laatst gewijzigd door freelancer : 17 augustus 2011 om 21:25.
Oud 17 augustus 2011, 21:29   #14
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Tussen de regeltjes lezen kan opmerkelijke resultaten opleveren (alhoewel dit bij DS echt niet nodig is)...

Maar ik ga er me niet druk meer om maken...

Alhoewel...
Mag ik een gokje wagen dat u een Vermassen sympathisant bent? Die kon ook heel veel tussen de regels lezen en interpreteren.

Zoals ik trouwens hierboven heb ge-edit: ik ben zelfs zo'n slechte Belg en Vlaming dat ik vang een beide een vlag in huis heb.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 17 augustus 2011, 21:38   #15
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Mag ik een gokje wagen dat u een Vermassen sympathisant bent? Die kon ook heel veel tussen de regels lezen en interpreteren.

Zoals ik trouwens hierboven heb ge-edit: ik ben zelfs zo'n slechte Belg en Vlaming dat ik vang een beide een vlag in huis heb.

Van een belediging gesproken...

Laatst gewijzigd door freelancer : 17 augustus 2011 om 21:38.
Oud 17 augustus 2011, 21:40   #16
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Ik vind van geen enkele Vlaamse krant dat ze het waard is om te kopen, laat staan er veel in te lezen (online dan). Het internationaal nieuws trekt hier altijd op niets en de artikels zijn behept met het subjectivisme van de grote Angelsaksische persagentschappen. Ironisch genoeg zijn de meeste van mijn alternatieve media Amerikaans.

Binnenlands nieuws is voor mij zo onbelangrijk (want wat gebeurt hier?) dat ik kranten niet daarop beoordeel, al kan ik ook daarvan zeggen dat het op niet veel trekt. De "opiniemakers" zijn overigens bijna altijd figuren van het establishment.

Laatst gewijzigd door donzigschaap : 17 augustus 2011 om 21:42.
donzigschaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2011, 11:08   #17
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu, een krant waarvan de journalisten gebombardeerd worden tot baron heeft toch minstens de schijn van belgicistisch te zijn...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2011, 11:09   #18
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Den tijd.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2011, 11:13   #19
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Den tijd.
Zelfs de tijd publiceert regelmatig letterlijke copy pastes van BELGA, net zoals De Standaard en Het Nieuwsblad. Verder leggen hun redacteurs meer de nadruk op het (socio)economische aspect van de onderhandelingen, dan het communautaire. Als ge de tijd objectiever dan De Standaard vindt, zijt ge bijna verplicht het communautaire aspect aan de onderhandelingen ondergeschikt aan het socioeconomische te vinden.

Wat natuurlijk een eerbare mening als elke andere is. Ik vind de tijd even goed als De Standaard, enkel ben ik niet zo geïnteresseerd in hun duizenden economische artikels.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 18 augustus 2011, 12:01   #20
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Zelfs de tijd publiceert regelmatig letterlijke copy pastes van BELGA, net zoals De Standaard en Het Nieuwsblad. Verder leggen hun redacteurs meer de nadruk op het (socio)economische aspect van de onderhandelingen, dan het communautaire. Als ge de tijd objectiever dan De Standaard vindt, zijt ge bijna verplicht het communautaire aspect aan de onderhandelingen ondergeschikt aan het socioeconomische te vinden.

Wat natuurlijk een eerbare mening als elke andere is. Ik vind de tijd even goed als De Standaard, enkel ben ik niet zo geïnteresseerd in hun duizenden economische artikels.
Gelukkig heeft DS nog een objectieve redacteur... Marc Reynebeau namelijk...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be