Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2003, 10:32   #1
Leo Delcroix
Burger

Standaard

De lijsten bij CD&V zijn klaar. Het was niet altijd een even gemakkelijke bevalling, maar het resultaat mag gezien worden.
En dat resultaat zou best wel es voor een enorme vernieuwing van de fractie kunnen zorgen.
In het slechtste geval (status quo of licht verlies voor CD&V) komen er 9 jongeren in het parlement.
In het beste geval (lichte winst voor CD&V) 14 jongeren (jonger dan 35).
In het ideale geval komen er natuurlijk nog meer in, maar bon, ik ga de andere partijen ook nog wat gunnen...
En jullie, geloven jullie in die CD&V-vernieuwing (of je nu voor of tegen CD&V bent, doet er niet toe)?
Leo Delcroix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2003, 10:39   #2
Frolic
Burgemeester

Frolic's schermafbeelding

Standaard

De CD&V heeft de vernieuwingstrein al een tijdje gemist. Een nieuwe vlag onder een oude lading. Dat is toch duidelijk gebleken in Kortrijk. Hoeveel hebben de jongeren daar gehaald met hun 6/6 actie? Als we heel mild zijn kunnen we stellen dat ze nipt geslaagd waren. Maar om een vernieuwend signaal te geven is er meer nodig dan alleen jongeren op de lijst. Het standpunt van de jongeren moet ook doordringen in het programma en in de statuten, en dat gebeurt momenteel niet. Daar gaan de Wouter Beke's of Inge Vervotte's ook weinig aan veranderen vrees ik.
Oud 15 januari 2003, 10:49   #3
Leo Delcroix
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
De CD&V heeft de vernieuwingstrein al een tijdje gemist. Een nieuwe vlag onder een oude lading. Dat is toch duidelijk gebleken in Kortrijk. Hoeveel hebben de jongeren daar gehaald met hun 6/6 actie? Als we heel mild zijn kunnen we stellen dat ze nipt geslaagd waren. Maar om een vernieuwend signaal te geven is er meer nodig dan alleen jongeren op de lijst. Het standpunt van de jongeren moet ook doordringen in het programma en in de statuten, en dat gebeurt momenteel niet. Daar gaan de Wouter Beke's of Inge Vervotte's ook weinig aan veranderen vrees ik.
In Kortrijk werd 4 op 6 gehaald, schoon geslaagd. De statuten zijn alvast helemaal vernieuwd(nooit geweten dat men bij de VLD de statuten (in 's hemelsnaam, waar zijn ze daar mee bezig) van de CD&V in de gaten hielden
En het programma wordt geschreven in overleg met de jongeren, in de betrokken commissies maken ze dikwijls de helft uit van de leden.
Maar het lijkt me wat te vroeg om daarover te oordelen; het programma wordt pas binnen enkele weken bekend gemaakt.
En, ik weet het , ze volgen veel bij de VLD, maar een nog niet definitief uitgeschreven programma kunnen zelfs de zieners van de VLD niet kennen...
Trouwens; hoevel jongeren zal de VLD in haar fractie tellen na 2003? 5 en dat is dan nog heel misschien...
Oud 15 januari 2003, 10:53   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Delcroix
En, ik weet het , ze volgen veel bij de VLD, maar een nog niet definitief uitgeschreven programma kunnen zelfs de zieners van de VLD niet kennen....
Is het CD&V-programma top-secret?
M�*g het wel gekend zijn?
Gaan jullie het programma aan de kiezer voor of na de kiezingen ter info voorleggen?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2003, 11:00   #5
Leo Delcroix
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
En, ik weet het , ze volgen veel bij de VLD, maar een nog niet definitief uitgeschreven programma kunnen zelfs de zieners van de VLD niet kennen....
Is het CD&V-programma top-secret?
M�*g het wel gekend zijn?
Gaan jullie het programma aan de kiezer voor of na de kiezingen ter info voorleggen?
Gezien de grote waarde ervan, wordt het voorlopig in een kluis bewaakt en het leger zal worden ingezet om deze op zijn beurt te bewaken...

Nee, het programma wordt pas aan de Algemene Vergadering voorgelegd midden februari. Jullie zullen dus nog even moeten nagelbijten...
Oud 15 januari 2003, 11:08   #6
Frolic
Burgemeester

Frolic's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
In Kortrijk werd 4 op 6 gehaald, schoon geslaagd. De statuten zijn alvast helemaal vernieuwd(nooit geweten dat men bij de VLD de statuten (in 's hemelsnaam, waar zijn ze daar mee bezig) van de CD&V in de gaten hielden
En het programma wordt geschreven in overleg met de jongeren, in de betrokken commissies maken ze dikwijls de helft uit van de leden.
Maar het lijkt me wat te vroeg om daarover te oordelen; het programma wordt pas binnen enkele weken bekend gemaakt.
En, ik weet het , ze volgen veel bij de VLD, maar een nog niet definitief uitgeschreven programma kunnen zelfs de zieners van de VLD niet kennen...
Trouwens; hoevel jongeren zal de VLD in haar fractie tellen na 2003? 5 en dat is dan nog heel misschien...
U niet zo opjagen, dat is slecht voor het hart. Ook op jonge leeftijd. Waarom u mij lieert aan de VLD is mij wel een raadsel hoor. Maar in Kortrijk hebben de jongeren maximaal 3 op zes gehaald. Wat er daarna eventueel nog in Blankenberge is beslist kan misschien nog een half puntje opleveren. Maar de jongeren hebben te weinig impact gehad op deze vernieuwingsfase.
Oud 15 januari 2003, 20:03   #7
Tom Christiaens
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar Tom Christiaens
Standaard

Als niet CD&V'er ben ik toch niet onder de indruk van heel het CD&V gebeuren in ons landje, het valt me op dat het oppositievoeren een zeer moeilijk opgave is, waarmee ik bedoel dat ik nog niets van constructieve of serieus afbrekende commentaar heb gehoord of gelezen vanuit de partij zelf.
Uit de geschreven pers valt dan soms wel de voorkeur af te lezen en breekt men graag VLD af wat mag, kan en zelfs moet! En men CD&V naar voor schuift. Maar de bevriende pers de job laten doen van een partij, dat klopt volgens mij niet?! En hoort niet te gebeuren bij een partij die zichzelf respecteert....
Persoonlijk valt het mij dan toch wel op dat jullie 40jaar de macht hebben gehad en er niet bijster veel van gebakken hebben, zie maar eens naar onze schulden..... Natuurlijk zijn er ook goede dingen gebeurd maar het kon zeker veel beter!

Deze regering heeft in 4 jaar tijd de belastingsdruk doen afnemen met wat Deheane en vrienden in 10jaar er hebben bijgedaan!
Overheidsdossiers worden serieus genomen en failliete bedrijven blijven geen steun krijgen, dat is toch hopeloos.

Jullie voorzitter heeft ook niet direct het charisma dat hij hoort naar buiten te brengen als voorzitter, weet je lachen kan iedereen, nuttige dingen zeggen niet en blijkbaar moet hij dat laatste nog leren!

Als CD&V zou winnen en de macht grijpen zal hun succes groeien op de inspanningen van deze regering, en dat zou zeer zwak zijn...

Ma bon , ieder zijn mening.
En als het programma er is mag u mij dat gerust eens doorsturen, ik zal het dan eens doornemen en graag nuchter beoordelen. U ziet maar.

mvg,
Tom
Tom Christiaens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2003, 22:44   #8
moon
Lokaal Raadslid

Standaard

kheb het niet zo voor de CD&V eigelijk mar ik ben wel blij dat ze eindelijk eens veranderen en wa moderner worde
en nu zette ze een knappe inge vervotte op de lijst
mar toch ga ik NIET stemme op haar
hoewel ik wel blij ben da er wat meer knappere politica rondlope ,da werd ook langzaam tijd
moon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2003, 23:03   #9
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tom Christiaens

Deze regering heeft in 4 jaar tijd de belastingsdruk doen afnemen met wat Deheane en vrienden in 10jaar er hebben bijgedaan!
Overheidsdossiers worden serieus genomen en failliete bedrijven blijven geen steun krijgen, dat is toch hopeloos.
Misschien wel wat aan het afdwalen van het oorspronkelijk onderwerp, maar kan niet nalaten van hierop te antwoorden.
Belastingen verminderen kan alleman, daar is niets aan. Het probleem is dat dit niet gepaard is gegaan met echte besparingen enerzijds, en dat anderzijds de vergrijzing als een lawine op ons afkomt (het zilverfonds zal binnen enkele jaren nog een grotere mediashow blijken, dan dat het nu al is). Persoonlijk denk ik, dat binnen een tiental jaren, we zullen zeggen, dat deze belastingensverminderingen, beter nooit hadden plaatsgehad.
Wat de steun aan failliete bedrijven betreft, dit heeft niets met deze regering te maken, doch alles met europa.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 09:39   #10
Leo Delcroix
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tom Christiaens
Als CD&V zou winnen en de macht grijpen zal hun succes groeien op de inspanningen van deze regering, en dat zou zeer zwak zijn...
Beste,

De belastingsverminderingen (die grotendeels op de kap van de lokale besturen gebeuren, die moeten bijna allemaal, gelijk welke partij er aan de macht is, hun belastingen verhogen) zijn er gekomen na een strikt financieel beleid onder Dehaene. Dat beleid is nu verkwanseld. Waarom werd er gespaard onder Dehaene? Om de schulden te verminderen, zodat ook in de toekomst onze sociale zekerheid betaalbaar zou blijven.
Nu ligt dar een serieuze hypotheek op.
En de regering heeft een serieus palmares aan verspilling opgebouwd. Enkele voorbeelden:
- de onderhandelingen over het politiestatuut, waarbij de vakbonden alles kregen wat ze vroegen
-de ontslagvergoedingen van alle mogelijke overheidsmanagers
-de benoemingen van dure consultants en managers bij de overheid, MET de juiste parrtijkaart
-de website van meer dan 2 miljard frank (!)
...

Daarom vind ik het nogal raar als iemand zegt dat een volgende regering kan bouwen op het werk van Verhofstadt I. Integendeel, het wordt echt puin ruimen. En de beleidsruimte is opgesoupeerd. Want de maatregelen die nu aangekondigd worden, kennen maar een financiële weerslag in de loop van de komende jaren.

Mvg,

Leo
Oud 16 januari 2003, 12:28   #11
Fonz
Vreemdeling

Standaard

De VLD ruilen voor de CD&V is de cholera vervangen door de pest.
Die minieme belastingverminderingen van Verhofstad zullen zeer snel vervangen worden door nieuwe lasten verhogingen.
Ook CD&V durft de vermogenbelasting niet aan.
Ook die zetten al de belastingcontroleurs op de formulieren van de kleine werkman om peanuts te zoeken. De grote inkomsten zijn te halen bij de aangiften van de bedrijven, maar O nee, daar komen ze niet aan.
Fonz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 16:16   #12
Kevin Devos
Lokaal Raadslid

Kevin Devos's schermafbeelding

Standaard

Ik heb er zeker niets op tegen dat er belastingen verminderd worden, integendeel. Daar heeft Stefaan De Clerck een kleine fout gemaakt vorige week in Polspoel en Desmedt door iets te lang te wachten voor hij antwoorde. We moeten zonder nadenken direct zeggen dat als het mogelijk is om belastingen te verminderen we dat direct moeten doen.

Daar zit hem juist het probleem. Men heeft willen verlagen om te verlagen en ze hebben er niet bij nagedacht. Op Vlaams niveau werd het kijk en luistgeld afgeschaft, maar waarom helemaal? Ze konden toch een deel verminderen en de rest gebruiken om bv. de waterslast die er nu is te belaten ... of om de schulden van de Vlaams overheid mee af te betalen...
Waarom moest de federale overheid een website bouwen van 2 miljard frank die door de gemiddelde Belg toch bijna nooit of zelfs nooit zal gebruikt worden? Verloren geld! Ze hadden ook dat beter geïnvesteerd in de toekomst, namelijk de staatschulden afbetalen. Dat was wat Dehaene deed, niet wat Verhofstadt doet. Daarom is het belangrijk jongeren in het parlement te krijgen voor de CD&V omdat we die ministers van nu kunnen op de vingers tikken en zeggen dat ze moeten denken aan de generaties die komen. Want wat deze regering nu doet is gewoon de schulden doorschuiven naar een volgende regering ... wat mij uiterst stoort omdat Dewael al heeft laten merken dat wanneer de groenen slechts iets zakken ze niet meer mogen meedoen. En dan zal de CD&V weer mogen de broeksriem aanspannen om de fouten van de regering nu recht te trekken. En dat zal tegen ieders wil (van gelijk welke fractie) misschien zijn met verhogingen van ...

Nuja, ik heb niet gestemd voor deze regering, verre van, dat deed de andere helft ...
Oud 16 januari 2003, 16:43   #13
Rogier
Banneling

Rogier's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
De lijsten bij CD&V zijn klaar. Het was niet altijd een even gemakkelijke bevalling, maar het resultaat mag gezien worden.
En dat resultaat zou best wel es voor een enorme vernieuwing van de fractie kunnen zorgen.
In het slechtste geval (status quo of licht verlies voor CD&V) komen er 9 jongeren in het parlement.
In het beste geval (lichte winst voor CD&V) 14 jongeren (jonger dan 35).
In het ideale geval komen er natuurlijk nog meer in, maar bon, ik ga de andere partijen ook nog wat gunnen...
En jullie, geloven jullie in die CD&V-vernieuwing (of je nu voor of tegen CD&V bent, doet er niet toe)?

Goed zo, en nu de vragen.
  • 1. Een degelijk vlaams front moet mogelijk zijn. WAt denkt men daar aan te doen. Alleen wat postjes aan vlamingen doorgeven of ook eens aan de transferts denken.
    2. Welk drugbeleid mogen we verwachten.
    3. Wat gaat men doen met het asiel beleid en de inport bruiden en bruidegommen.
    4. Verkeer, 1500 doden hier t.o.v. de helft in Nederland.
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 16:46   #14
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Devos
Ik heb er zeker niets op tegen dat er belastingen verminderd worden, integendeel. Daar heeft Stefaan De Clerck een kleine fout gemaakt vorige week in Polspoel en Desmedt door iets te lang te wachten voor hij antwoorde. We moeten zonder nadenken direct zeggen dat als het mogelijk is om belastingen te verminderen we dat direct moeten doen.
Nog nooit vertoond. Een CD&V'er die moet nadenken vooraleer te liegen.
Volgens jou moet hij dus zonder aarzelen de kiezer voorliegen.
Oud 16 januari 2003, 19:50   #15
Kevin Devos
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Nog nooit vertoond. Een CD&V'er die moet nadenken vooraleer te liegen.
Volgens jou moet hij dus zonder aarzelen de kiezer voorliegen.
Tja, Superstaaf, liegen is inderdaad niet moeilijk, maar ik heb alleen maar goeie bedoelingen en ik lieg niet.
Oud 16 januari 2003, 20:12   #16
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, Superstaaf, liegen is inderdaad niet moeilijk, maar ik heb alleen maar goeie bedoelingen en ik lieg niet.
Wel, Kevin,
je zal het misschien moeilijk van mij aannemen, maar ik ben er van overtuigd dat jij zelden of nooit de intentie tot liegen hebt.
Als je al eens met een onwaarheid komt aandraven, dan is die meestal te wijten aan naïef overenthousiasme voor je politieke formatie, foute informatiebronnen (m.a.w. je werd zelf belogen) of een soort negatie van de historische roots van je 'nieuwe' CD&V.
Een ander paar mouwen is jouw aanbeden voorzitter De Kortrijkse Klerk.
Diens body-language, intonatie, en neuzelende klankproductie, naast onwaarschijnlijk inhoudsloos wattig gewauwel, doen mij bijna letterlijk (zonder overdrijven) over mijn nek gaan. Zelden straalde iemand zoveel onechtheid, geforceerde jovialiteit uit. Zelden zag ik rond iemand een bijna tastbaar, waarneembaar aura van bedrog, leugen en onoprechtheid.
Ik moet die vent niet, zelfs zonder zijn ideologische achtergrond in rekening te brengen.
Hopelijk beleef je met jouw (Jong?) CD&V niet de teleurstelling van je leven, hopelijk brengt de politiek jou niet de frustratie die ik voorzie voor een oprecht goedmenend iemand, hopelijk raak je niet verstrikt in het vulgaire leugenachtige web van bedrog en misleiding dat de politiek vroeg of laat voor iedereen die ermee vandoen heeft wordt.........
Oud 17 januari 2003, 12:43   #17
Kevin Devos
Lokaal Raadslid

Standaard

Wel Superstaaf,

Je mag gerust dat ik mij niet te vlug laat beliegen. Ik heb hier in mijn stad veel vrienden, maar ook uit andere strekkingen. Ik ben iemand die oor heeft voor alles. Ik ben vandaar ook de middelmaat in een politiek programma. Welke partij buiten de CD&V kan je een middelmaat aanbieden? Zowel sociaal als economisch. Ik geloof in Christelijke waarden, ik steun het programma van de partij. Ik laat mij zeker niet beïnvloeden door mensen, want ik weet wat het programma is van de CD&V daarvoor hoef ik sommigen niet horen te spreken. Ik geloof in een jonge generatie die klaar staat en zal verkozen worden al moet ik er dag en nacht aan werken, maar verkozen zullen ze worden!
Mijn gedrevenheid in die partij is zo groot dat ik een persoonlijke kreet van vreugde zal slaan als we een overwinning zullen halen.

Ik vergelijk het met een 'mentaal orgasme' (niet fout opnemen). Ik bedoel hiermee dat je heel wat tijd steekt in een operatie om mee te helpen een partij te vernieuwen. Al is mijn steentje maar heel klein, misschien maar een zandkorreltje toch ben ik blij dat dat korreltje resultaat zou kunnen bieden bij de volgende verkiezingen. Al die energie wordt in één dag bevredigd door te misschien (ik hoop het toch) te mogen horen dat we vooruit gegaan zijn. Al is het maar 0,1 of 0,2% ik ben van mening dat we vooruitgegaan zijn dan. Het is een begin, en alle begin is moeilijk.

Inderdaad De Clerck krijgt van mij heel wat bewondering, maar mij daarom naïf noemen, nee. Jij zegt dat omdat je het zelf niet eens bent met De Clerck en de partij erachter.
Ik weet waarmee ik bezig ben. En ik steun dat waarmee ik bezig ben. Ik geloof in die kracht van die partij.

Kevin
Oud 17 januari 2003, 12:58   #18
bartje
Minister-President

Standaard

Wel Kevin voor mensen (jongeren) als u kan ik nog respect opbrengen en de eerlijk gebied mij te zeggen dat je commentaarstukken altijd goed zijn (alhoewel ik het uuiteraard niet altijd eens ben). Ik ben iemand die altijd opgekeken heeft en nog steeds naar Verhofstadt, hij is en blijft mijn grote voorbeeld.

Wat Declercq betreft persoonlijk vind ik dat hij aan sympathie heeft ingeboet in vergelijking toen hij nog minister van justitie was. Ik weet niet hé, maar ik denk dat de CD&V betere voorzitters zou kunnen hebben.
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2003, 15:32   #19
Leo Delcroix
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Ik ben iemand die altijd opgekeken heeft en nog steeds naar Verhofstadt, hij is en blijft mijn grote voorbeeld.
Heb je het er dan niet moeilijk mee dat Verhofstadt een leugenaar is. Cfr. Heinzmann-affaire, de manipulatie van de misdaad-statistieken, " de economische groei zal 3,5% bedragen", ...
Dat voorbeeld van jou teert vooral op andermans werk en is vooral goed in profiteren. Kijk maar naar de burgermanifesten (geschreven door Frans Verleyen en Dirk Verhofstadt), de 'leningen' van Goovaerts, de dioxinecrisis (kleine vooruitgang VLD, maar door dioxinecrisis worden ze nipt de grootste - die crisis kwam er na gegevens van een VLD-lid dat IVK-keurder was, die ze op zijn beurt had doorgespeeld aan Guytje, die laatste wachtte dan weer tot 10 dagen voor de verkiezingen om ze uit te brengen (volksgezondheid kon wachten, eerst een politieke crisis uitlokken)),...
En dat is jouw voorbeeld? Of mis ik hier iets?
Oud 17 januari 2003, 15:36   #20
bartje
Minister-President

Standaard

Hoe meer kritiek hij krijgt en hoe meer ze op zijn kap zitten des te groter mijn sympathie voor hem wordt. Trouwens véél bla bla wel maar werkelijk aantonen oei oei oei. En trouwens je kan altijd iets zeggen dat het blijkt dat je vergist hé, een zich vergissen is nog altijd een enorm groot verschil met liegen.

En wees maar zeker met of zonder dioxine dat de CD&V anders ook een grote klap zou gekregen hebben, 6 % verlies je niet zomaar door dioxine. En nog iets Verhofstadt heeft kwestie deze affaire NOOIT iets verzwegen. Maar ja de toenmalige CVP ging het graag in het doofpotje gehouden hebben tot na de verkiezingen hé.
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be