![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Zag daarnet in het nieuws die beelden van die zinkende tanker. Men gebruikt oude, enkelwandige schepen die jarenlang niet gecontroleerd worden. Nochtans voorspellen ze dat er binnen 50 jaar een grote olieschaarste zal zijn. En ze willen niet eens betalen om die olie uit dat schip te pompen! Geen geld voor nieuwe schepen, geen of nauwelijks controles, geen geld om de olie op te pompen wanneer zo'n oud schip dan gezonken is... Maar als de olie schaars wordt, zullen ze de prijs van de olie niet meer kunnen drukken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Jamaar, dat ze dan oude en enkelwandige schepen gewoon verbieden en indien de boot toch zinkt, dat ze dan die olie eruit pompen! Die mensen doen precies of dat er nog ik weet niet hoeveel olie is. Precies alsof die olieschaarste er niet aankomt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Dat komt omdat de meeste bedrijven hun policy er is op gericht om zoveel mogelijk winst te maken (aandeelhouders eh )
zonder weinig of geen rekening te houden met de effecten op lange termijn
![]() |
#5 |
Burgemeester
|
![]() Portugal hinderde berging tanker"
Een Portugees oorlogsschip heeft het bergingsbedrijf Smit tijdens zijn pogingen om de lekkende olietanker Prestige te redden, gesommeerd van koers te veranderen. Dat heeft Smit-directeur Van Rooij gezegd voor de KRO-radio. Door de manoeuvre kwam de tanker dwars op de golven te liggen, wat de bergers steeds hadden geprobeerd te vermijden. Het schip brak kort daarna doormidden. Volgens Van Rooij wilde Portugal niet dat het schip zijn economische zone zou binnenvaren. Europarlementariër Bouwman van GroenLinks zei dat Spanje op grond van EU-regels voor schepen in nood de Prestige nooit had mogen wegsturen. "Nos Nieuws"
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou het olieprobleem niet overschatten. Er zit nog zeker tienmaal zoveel steenkool in de aarde, dan olie. Verder zou het misschien eens niet slecht zijn, moest de wereld geconfronteerd worden met een olieschaarste (mensen zouden creatief worden: besparingen, nieuwe energiebronnen...). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() Er komt nog een tijd dat ze zullen zeggen :
" En ze staken dat in brand om te kunnen rijden en hun huizen te verwarmen ![]() Want het is toch dom om olie te verbranden , je moet eens om je heen kijken. Wat is er niet allemaal gemaakt van olie ? Plastic ![]() alle syntetische stoffen van kledij en schoenen. ( Nylon , Velcro ...) Binnen 100 jaar zullen de armen de vuilnisbelten doorzoeken achter een plastieken koffiebekertje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En als we niet vlug werk maken van een andere maatschappij, stevenen we regelrecht af op een sociaal en industrieel kerkhof! Eén troost: de superklasse gaat mee de dieperik in ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alpha, die superklasse komt van véél hoger: dus de klap bij hen is eens zo hard.
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Of die superklasse mee dedieperik in zal gaan is nog een andere vraag. De tweede wereldoorlog heb ik niet mee gemaakt, maar voor sommigen was er blijkbaar geen oorlog en dat waren niet de armen maar wel die superklasse. Toen Antwerpen met de vliegende bommen te maken had dan zat die superklasse aan zee. Het eerste punt gaat me echter meer aan. Hier in Antwerpen is men nog steeds bezig met havenuitbreidingen, niemand stelt zich echter de vraag of over dat binnen 25 jaar nog zinvol zal zijn. De Olie vooraden geraken uitgeput, grondstoffen worden immens duur. Tegen die tijd hebben we hier in Antwerpen onze beste landbouwgronden voor eeuwig en een dag verwoest en niet alleen in Antwerpen. Wat we over houden zal een industrieel kerkhof zijn. Het is natuurlijk moeilijk om de mensen daar op dit ogenblik van te overtuigen. Alles lijkt nog mogelijk en nergens schijnen er beperkingen te zijn aan de groei. Indien de economie niet toeneemt zitten we in de problemen, stijgt de werkloosheid en nog veel meer. Dit alles is echter maar een onbelangrijk iets in vergelijking met wat ons te wachten staat wanneer de Olie voorraden echt op geraken. Wanneer binnen 25 tot max 40 jaar. ![]() mvg. Rogier ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() De geschiedenis vertoont een opvallend versnellingsmechanisme: het duurde 500 miljoen jaar voor de trilobieten uitgestorven raakten, 10 miljoen voor het uitsterven van de dinosaurussen, 10.000 jaar voor het verdelgen van de Neanderthalers door de Homo Erectus,(ik sla nu wat stappen over) ... en in de laatste 20(!) jaar zijn de helft van de bestaande dier-en plantesoorten op de aarde uitgestorven(over de juiste cijfers en data ben ik niet zo goed geïnformeerd maar u snapt wel waar ik naar toe wil). Het ziet er dus niet zo best uit. Het gaat dus zéker geen 100 jaar meer duren...of we het nu proberen met petroleum, kernenergie of windmolens...binnenkort is het feest gedaan maar het is alleszins merkwaardig dat de overgrote massa zich daar niet van bewust is en bijv. pleit voor een"algemene amnestie voor zonevreemde woningen"(zie de bijdragen van de Zwijgende Meerderheid op dit Forum)en andere prangende sociale problemen. Ik moet dan altijd denken aan die Hollywood-films over de laatste dagen van Pompeï: terwijl de genodigden aan het banket van Glaucus zich te buiten gaan aan onversneden wijn en schandknapen staat de lava van de Vesuvius tot aan de rand van de krater...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Wel, zeker voor 11 september was de mantaliteit zo, vind ik. Net zoals in Pompei. De vakbonden waren nergens meer voor nodig, ouderwets en achterhaald. Ze gingen zelf wel onderhandelen over hun bedrijfswaren en andere privéleges. Vandaag nog zag ik dat personeel van Delsey airlines in 't nieuws. Die beseffen tenminste dat een goedbetaalde job niet vanzelfsprekend is. Ik moet nu ook denken aan die Australische tourist van op Bali. Verontwaardigd omdat de overheid hem niet verwittigd had. Indonesië is echter het land met de grootste moslimbevolking. Die wandaden op de Molukken, op Ambon en op West-Timor waren in het nieuws. O.K., ik geef toe dat Bali op 't eerste zicht erg veilig leek, maar als je ziet wat er op die eilanden die ik net noemde gebeurde, wat toch in hetzelfde land is als Bali...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Stefanie dat voorbeeld van die Australische toerist is heel goed gekozen en heel toepasselijk. Halfnaakt gaan staan dansen in een discotheek in het land met de meeste Moslims ter wereld is nu niet direct de meest doordachte activiteit die men zich kan voorstellen(waarbij ik zeker geen begrip voor bommen-fabricerende achterlijke Moslims wil vragen). In een breder kader illustreert dit het probleem van de consumptiemaatschappij: alles ondergeschikt beschouwen aan het eigen onmiddellijk materiëel genot en dan verschrikt vaststellen dat zoiets weerstanden en gevaren oproept, zowel vanwege andere bevolkingsgroepen als vanwege de natuur. Hebt ge dat boek van Michel Hoëllebecq,"platform", gelezen? Daar staat die bomaanslag in Bali bijna exact in beschreven, hoewel die roman in 2001 is gepubliceerd; maar ja, schrijvers komen altijd te laat...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() En dat negatief reisadvies voor Zuidoost Azië gingen ze afschaffen of hebben ze al afgeschaft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Een paar weken geleden sprak ik met een braziliaan. Een donkere man die hier in belgie was voor zijn studie en nu terug naar zijn land vertrokken is. Hij vertelde me over de armoede in zijn land. Ik ben toen ook mee gaan nadenken over de verspilling van onze rijkdom. Op zulke ogenblikken ga je in een spiegel kijken. Dan stel je vast dat je hier dag aan dag aan het werk bent om hopen rekeningen te kunnen betalen. Om kleren te kopen die je nooit zal afgedragen, om die kleren onnodig veel te wassen, om de auto te betalen. Men stelt dan ook vast dat men hopen overbodige en zelfs schadelijke dingen doet. We zijn zo proper dat we niet de kans krijgen om zelfs maar met weinig schadelijke organismen in aanraking te komen. Het gevolg is dat we bij het minste een anval krijgen van allergie, dat ons lichaam niet geoefend meer is om echte infecties tegen te gaan en we dan weer hopen pillen moeten slikken. Hopen eten gooien we weg. We leven verder in een soort video waan. Naast de deur leven er afwisselend vier mensen, elk met zijn auto. Op een oude heer na die met de hond gaat wandelen wordt elke verplaatsing met de wagen gedaan. Ik denk dat het jaren geleden is dat die mensen de straat nog te voet zijn afgewandeld. Als kind deden mijn ouders alles te voet. De vraag is in wat voor wereld zijn we terecht gekomen. Om dit waanzinnig leven vol te houden moet de vrouw meewerken en is tijd noch plaats voor kinderen. Je krijgt het gevoel op een trein te zitten waar je niet meer af kan. Het klinkt verdacht maar ik dacht dat mijn ouders in een betere wereld leefden, mijn leven en wereld heeft veel minder inhoud en waarde.
mvg. Rogier |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() De nagel op de kop. Nergens is de materiële levensstandaard hoger en de officiële werktijd korter dan hier maar wat stellen we vast? Zelfmoorden, depressies, psychosomatische kwalen, de helft van de volwassen vrouwen aan de pijnstillers en slaapmiddelen, hyperactieve kinderen, mekaar de kop inslaan voor een gemiste parkeerplaats...Als het dat is wat onze ongebreidelde consumptiedrift heeft teweeg gebracht dan is dat blijkbaar toch niet de juiste weg. Die trein lijkt inderdaad niet te stoppen maar met heel eenvoudige, persoonlijke ingrepen kunt ge al zo veel doen. De verspillingseconomie die ons door de media en de reclame in de strot geramd wordt leidt ons regelrecht naar de ondergang. Grappige noot toch: onlangs zag ik op de Spaanse teevee reclame voor gesmeerde en van beleg voorziene boterhammen, individueel in drie lagen plastiek verpakt... maar ook ontdaan van de korsten ongetwijfeld om er de van tandbederf voorziene moderne consument zijn tanden niet op te laten stukbijten!!![/list]
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Wat zijn we zwartgallig
![]() OK, er zijn grote veranderingen nodig, er zijn weinig mensen die daarvan overtuigd zijn als ik, maar ik wil wel optimist blijven. Op korte termijn moeten die drijvende milieutijdbommen van tankers gewoon verdwijnen, en onze afhankelijkheid van olie drastisch naar beneden. De mogelijkheden zijn er, laat ons er dan ook werk van maken. De reden waarom nog zulke wrakken ronddobberen, is een: de controle is laks, en twee: voor de eigenaar van de olie maakt het niet uit in wat voor staat het schip is, wanneer men echter de eigenaar van de olie aansprakelijk stelt, kan er toch wel een manier zijn, dat men veel wrakken uit de markt prijst. Ik ben niet totaal naïef, men zal daar ook wel snel achterpoortjes vinden, maar elk schip dat je zo van de zeeën kunt afhalen, vind ik al de moeite.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Vreemdeling
|
![]() Olie van de Prestige heeft nu ook de kust van Asturias, Cantabrië en Baskenland bereikt. Voor de kust van Asturias drijft een vlek met diameter 60 meter en meer dan 2000 ton olie bedreigt de Baskische kusten.
Ondertussen zijn de opruimingswerken begonnen. Watersport is voorlopig verboden en de visvangst wordt aan strenge controles onderworpen. Nu vervuilt die olie dus niet alleen de Galicische kust, maar ook die van andere regio's. En dan nog durft Aznar beweren dat er van een milieuramp geen sprake is. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |