Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2011, 13:07   #1
karo
Banneling

Standaard Integratie ook iets voor bedrijven.

Het kan en komt iedereen ten goede, lees even mee.

Citaat:
Afgelopen maand kwamen twee reklamebureaus uit Molenbeek uitgebreid in het nieuws. De Mortierbrigade trekt weg en hoopt een rustiger haven in Schaarbeek te vinden. BBDO Belgium (dat deel uitmaakt van een groot internationaal communicatiebureau) blijft vooralsnog wel in de Scheldestraat gevestigd, ondanks de fel aangeklaagde straatcriminaliteit.

Foyer juicht die beslissing uiteraard toe. Wie opteert om zich in moeilijke wijken in te planten, verdient dank en waardering. Anderzijds moet men ook beseffen dat het zeker in de beginperiode niet van een leien dakje zal lopen en dat er een reeks contacten en engagementen op te nemen zijn met de onmiddellijke buurt.
Louter naar het gemeentebestuur of de politie kijken, volstaat niet. Onze ervaring op Foyer leert dat zo’n investering in het lokale sociale weefsel na enige tijd heel goed kan meevallen.

Vandaar de integratiecentrum Foyer aan BBDO de hand reikte en mee naar oplossingen tracht te zoeken.
Het schitterende pand waarin BBDO is gevestigd (op Molenbeeks grondgebied, maar geografisch gezien aansluitend bij Laken) is wellicht één van de mooiste gebouwen van de hele regio. Het werd ook prachtig gerenoveerd.
Anderzijds staat het als het ware op een eiland, omringd door vele sociale woningen in een verpauperde buurt. Er gaapt dus een enorme kloof tussen rijk en arm.

In een constructief gesprek haalde de BBDO-directie aan dat ongewenste bezoekers niet zozeer uit de buurt komen, maar vaak ‘profs’ zijn. Toch stelde Foyer voor om prikkeldraden weg te halen en zich opener op te stellen naar de buurt toe.
Er wordt momenteel ondermeer bekeken hoe het bedrijf de parking tijdens het weekend kan openstellen voor lokale jongeren en er onder begeleiding basketinitiatie kan laten plaatsvinden. Op termijn vacatures ook nadrukkelijk openstellen voor buurtbewoners zou integratie eveneens ten goede komen.
Bron http://www.foyer.be/spip.php?page=ar...d_rubrique=177
karo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 13:11   #2
karo
Banneling

Standaard

Bedrijven hebben zeer zeker een maatschapelijke opdracht, ze kunnen perfect in de buurt investeren en vacature's openstellen voor de buurtbewoners. Het is een win win gevolg voor iedereen in de nabije omgeving.
Oud 27 augustus 2011, 13:20   #3
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karo Bekijk bericht
Bedrijven hebben zeer zeker een maatschapelijke opdracht, ze kunnen perfect in de buurt investeren en vacature's openstellen voor de buurtbewoners. Het is een win win gevolg voor iedereen in de nabije omgeving.
Eigen buurtvolk eerst dus, en het bevoordelen van mensen naar afkomst.

Ben benieuwd wat het CGKR daarvan vindt.
Oud 27 augustus 2011, 13:21   #4
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Eigen buurtvolk eerst dus, en het bevoordelen van mensen naar afkomst.

Ben benieuwd wat het CGKR daarvan vindt.
Je maakt er een karikatuur van Macchia, zeg me liever wat jij daar over denkt?
Oud 27 augustus 2011, 13:23   #5
karo
Banneling

Standaard

Het zal zeker deze buurt en de mensen die er wonen vooruithelpen. Dat is nu net wat zij nodig hebben.
Oud 27 augustus 2011, 13:28   #6
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Je maakt er een karikatuur van Macchia, zeg me liever wat jij daar over denkt?
Ik zeg je net wat ik daarover denk: "Eigen buurtvolk eerst dus, en het bevoordelen van mensen naar afkomst."
Oud 27 augustus 2011, 13:31   #7
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zeg je net wat ik daarover denk: "Eigen buurtvolk eerst dus, en het bevoordelen van mensen naar afkomst."
Het is toch logisch dat mensen die in deze buurt wonen in hun buurt kunnen werken en daar de mogelijkheid toe krijgen? Dat is overal zo, bovendien zal men dan ook minder verplaatsingen per auto nodig hebben wat ook weer positieve gevolgen heeft. Men zou zulke dingen net meer moeten aanmoedigen.

Ook is het geen discriminatie want hier gaat het niet om BBB.
Oud 27 augustus 2011, 13:56   #8
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Het is toch logisch dat mensen die in deze buurt wonen in hun buurt kunnen werken en daar de mogelijkheid toe krijgen? Dat is overal zo, bovendien zal men dan ook minder verplaatsingen per auto nodig hebben wat ook weer positieve gevolgen heeft. Men zou zulke dingen net meer moeten aanmoedigen.

Ook is het geen discriminatie want hier gaat het niet om BBB.
Aha, als het niet over BBB gaat, maar over anderen (het gaat in het artikel over Molenbeek, dus men kan wel raden dat het hier multiculturele verrijkers betreft), dan is het geen discriminatie.

Interessant.
Oud 27 augustus 2011, 14:00   #9
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Aha, als het niet over BBB gaat, maar over anderen (het gaat in het artikel over Molenbeek, dus men kan wel raden dat het hier multiculturele verrijkers betreft), dan is het geen discriminatie.

Interessant.

Macchia, uw redenering houd geen steek, afstand en werk worden altijd in overweging genomen. Daarbij begrijp ik niet echt waarom je deze buurten niet vooruit zou helpen, is het niet belangrijk voor zowel deze bedrijven als de mensen die er wonen? Ik denk van wel, ze kunnen elkaar perfect aanvullen.
Oud 27 augustus 2011, 14:20   #10
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Macchia, uw redenering houd geen steek, afstand en werk worden altijd in overweging genomen. Daarbij begrijp ik niet echt waarom je deze buurten niet vooruit zou helpen, is het niet belangrijk voor zowel deze bedrijven als de mensen die er wonen? Ik denk van wel, ze kunnen elkaar perfect aanvullen.
Sorry maar ik deel uw mening niet.
Een bedrijf mag en moet kiezen voor de meest geschikte kandidaat voor een functie, overwegingen dat je om de lieve vrede te bewaren moet investeren in de buurt door de voorkeur te geven aan buurtbewoners is te gek om los te
lopen;
Bovendien klopt het niet, want die overlast, dat is dan door profs die niet van de buurt zijn? Want zou het dan helpen buurtbewoners tewerk te stellen?
En waarom zou je een discriminerend beleid moeten opzetten om een leefbare omgeving te scheppen voor werknemers en bedrijf?
Geef werk aan wie daarvoor de beste kandidaat is, ongeacht wie die persoon is of waar die woont!

Dan, volgend punt, in iedere ( kansarme) wijk lopen jongerencoachen, straathoekwerkers, pleinanimatoren,en overal is wel ene pleintje waar je kunt basketten...dus de parking openstellen is echt niet nodig en een verkeerd signaal want daarmee trek je s'avonds juist overlast aan!

Je kunt veel beter investeren in bijvoorbeeld het aanbieden van stageplaatsen aan scholen in de wijk, zodat jongeren een beeld krijgen van het bedrijf,een eenmalige barbeque organiseren met lokaal verenigingsleven om een netwerk op te zetten zodat je mekaar kunt aanspreken over de problemen en nagaan wie nu precies voor de overlast zorgt om vervolgens gezamelijk aan tafel te gaan met wie daar iets aan moet doen, haal bij die ontmoeting de media en laat het weten wanneer gemeentebesturen ,politie en organisaties te weinig ondernemen om duidelijk te maken naar de wijk dat die overlast niet kan, dat probleem moet worden aangepakt, die halfzachte wollige bedenksels vanuit de vergaderzaal zijn gebakken lucht, niet het bedrijf moet iets doen maar wel wie verantwoordelijk is om iets aan overlast in kansarme wijken te doen!
Fout voorstel dus!

Laatst gewijzigd door alice : 27 augustus 2011 om 14:22.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 14:28   #11
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Sorry maar ik deel uw mening niet.
Een bedrijf mag en moet kiezen voor de meest geschikte kandidaat voor een functie, overwegingen dat je om de lieve vrede te bewaren moet investeren in de buurt door de voorkeur te geven aan buurtbewoners is te gek om los te
lopen;
Bovendien klopt het niet, want die overlast, dat is dan door profs die niet van de buurt zijn? Want zou het dan helpen buurtbewoners tewerk te stellen?
En waarom zou je een discriminerend beleid moeten opzetten om een leefbare omgeving te scheppen voor werknemers en bedrijf?
Geef werk aan wie daarvoor de beste kandidaat is, ongeacht wie die persoon is of waar die woont!

Dan, volgend punt, in iedere ( kansarme) wijk lopen jongerencoachen, straathoekwerkers, pleinanimatoren,en overal is wel ene pleintje waar je kunt basketten...dus de parking openstellen is echt niet nodig en een verkeerd signaal want daarmee trek je s'avonds juist overlast aan!

Je kunt veel beter investeren in bijvoorbeeld het aanbieden van stageplaatsen aan scholen in de wijk, zodat jongeren een beeld krijgen van het bedrijf,een eenmalige barbeque organiseren met lokaal verenigingsleven om een netwerk op te zetten zodat je mekaar kunt aanspreken over de problemen en nagaan wie nu precies voor de overlast zorgt om vervolgens gezamelijk aan tafel te gaan met wie daar iets aan moet doen, haal bij die ontmoeting de media en laat het weten wanneer gemeentebesturen ,politie en organisaties te weinig ondernemen om duidelijk te maken naar de wijk dat die overlast niet kan, dat probleem moet worden aangepakt, die halfzachte wollige bedenksels vanuit de vergaderzaal zijn gebakken lucht, niet het bedrijf moet iets doen maar wel wie verantwoordelijk is om iets aan overlast in kansarme wijken te doen!
Fout voorstel dus!

Dat laatste onderlijnde stukje ben ik het mee eens, ik denk dat wel nog iets verder en blijf bij mijn mening. Het openstellen van de parking hoort daar ook bij, daarnaast ga je met stageplaatsen hetzelfde doen als met een open vacature dus er is in weze geen verschil. Iemand uit de buurt die zich daar aanbied en de juiste studies heeft kan perfect de job uitoefenen. Dat heeft niets met discriminatie te maken, het is een logisch gevolg. Vraag en aanbod koppelen aan de omgeving is in mijn ogen vooruitgang, zowel voor de buurt als voor het fileprobleem. Men zou dit net meer moeten toepassen, het kan zelfs een voorbeeld zijn voor heel ons landje.
Oud 27 augustus 2011, 14:36   #12
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat laatste onderlijnde stukje ben ik het mee eens, ik denk dat wel nog iets verder en blijf bij mijn mening. Het openstellen van de parking hoort daar ook bij, daarnaast ga je met stageplaatsen hetzelfde doen als met een open vacature dus er is in weze geen verschil. Iemand uit de buurt die zich daar aanbied en de juiste studies heeft kan perfect de job uitoefenen. Dat heeft niets met discriminatie te maken, het is een logisch gevolg. Vraag en aanbod koppelen aan de omgeving is in mijn ogen vooruitgang, zowel voor de buurt als voor het fileprobleem. Men zou dit net meer moeten toepassen, het kan zelfs een voorbeeld zijn voor heel ons landje.
een stageplaats is me dunkt wel iets helemaal anders als iemand een vaste job aanbieden. Blijkbaar kent U het verschil (nog) niet?
de parking openstellen om spelletjes te spelen tijdens het weekend? Hoe geraak ik het beste op de parking als we er niet binnenmogen? Als er elders ook al basketvoorzieningen zijn, waarom zou een bedrijf zijn privé plaatsen moeten ter beschikking stellen voor straatvandaaltjes (want daar gaat het toch om?)
Iemand uit de buurt die zich aanbiedt doet gewoon mee met de rest van de kandidaten. Indien hij/zij de beste kandidaat is, zal hij/zij wel aangeworven worden zeker? Misschien is het feit dat hij "in de buurt" woont wel een pluspunt voor snelle oproepmogelijkheden of zo. Naar school gaan en goede resultaten behalen kan natuurlijk ook altijd helpen.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 14:37   #13
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
beetje laat hé. Al ooit eens gedacht dat vooral de buurtbewoners de inplanting van een bedrijf als positief zouden kunnen ervaren en in plaats van de werknemers lastig te vallen of de auto's te beschadigen, ervoor kunnen zorgen dat het buurtimago wordt opgekrikt? Of moeten ze daar ook nog eens via soepsidies voor betaald worden denk je?
Oud 27 augustus 2011, 14:39   #14
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
een stageplaats is me dunkt wel iets helemaal anders als iemand een vaste job aanbieden. Blijkbaar kent U het verschil (nog) niet?
de parking openstellen om spelletjes te spelen tijdens het weekend? Hoe geraak ik het beste op de parking als we er niet binnenmogen? Als er elders ook al basketvoorzieningen zijn, waarom zou een bedrijf zijn privé plaatsen moeten ter beschikking stellen voor straatvandaaltjes (want daar gaat het toch om?)
Iemand uit de buurt die zich aanbiedt doet gewoon mee met de rest van de kandidaten. Indien hij/zij de beste kandidaat is, zal hij/zij wel aangeworven worden zeker? Misschien is het feit dat hij "in de buurt" woont wel een pluspunt voor snelle oproepmogelijkheden of zo. Naar school gaan en goede resultaten behalen kan natuurlijk ook altijd helpen.

Kan je buiten het afbreken van dit alles ook maar 1 reden geven waarom dit negatief zou zijn? Wetende dat het zeker en vast positieve gevolgen kan en zal hebben, tot zelfs een voorbeeld voor de rest van ons landje?
Oud 27 augustus 2011, 14:42   #15
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
beetje laat hé. Al ooit eens gedacht dat vooral de buurtbewoners de inplanting van een bedrijf als positief zouden kunnen ervaren en in plaats van de werknemers lastig te vallen of de auto's te beschadigen, ervoor kunnen zorgen dat het buurtimago wordt opgekrikt? Of moeten ze daar ook nog eens via soepsidies voor betaald worden denk je?
Ik denk dat dit bedrijf al veel verder zit dan uw denken en dat jij te laat bent, zij kijken vooruit en blijven niet bij de pakken zitten. De overheid houd zich niet bezig met deze buurten 'behalve ze afbreken en omschrijven als tuig', wat jij nu ook doet. Ik bewonder dit bedrijf en hun denkwijze, ik leer daaruit en denk nog iets verder. Het kan nog beter denk ik. Het is een mes dat aan 2 kanten snijd en de 2 kanten moeten daarom samen werken.
Oud 27 augustus 2011, 14:48   #16
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan je buiten het afbreken van dit alles ook maar 1 reden geven waarom dit negatief zou zijn? Wetende dat het zeker en vast positieve gevolgen kan en zal hebben, tot zelfs een voorbeeld voor de rest van ons landje?
waarover heeft U het? stageplaatsen? straataanwervingen? basketbalpalen?
Oud 27 augustus 2011, 14:49   #17
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dit bedrijf al veel verder zit dan uw denken en dat jij te laat bent, zij kijken vooruit en blijven niet bij de pakken zitten. De overheid houd zich niet bezig met deze buurten 'behalve ze afbreken en omschrijven als tuig', wat jij nu ook doet. Ik bewonder dit bedrijf en hun denkwijze, ik leer daaruit en denk nog iets verder. Het kan nog beter denk ik. Het is een mes dat aan 2 kanten snijd en de 2 kanten moeten daarom samen werken.
enig idee waarom dat andere bedrijf vertrokken is? omdat de buurtbewoners zo'n hoogstaande vriendelijke cultuur hadden? wat denk je?
Oud 27 augustus 2011, 14:50   #18
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
waarover heeft U het? stageplaatsen? straataanwervingen? basketbalpalen?
Citaat:
Iemand uit de buurt die zich daar aanbied en de juiste studies heeft kan perfect de job uitoefenen. Dat heeft niets met discriminatie te maken, het is een logisch gevolg. Vraag en aanbod koppelen aan de omgeving is in mijn ogen vooruitgang, zowel voor de buurt als voor het fileprobleem. Men zou dit net meer moeten toepassen, het kan zelfs een voorbeeld zijn voor heel ons landje.
Oud 27 augustus 2011, 14:52   #19
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
enig idee waarom dat andere bedrijf vertrokken is? omdat de buurtbewoners zo'n hoogstaande vriendelijke cultuur hadden? wat denk je?
Je ontwijkt steeds het punt Cynara.
Oud 27 augustus 2011, 14:55   #20
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Je ontwijkt steeds het punt Cynara.
welk punt? positieve discriminatie van buurjongetjes die anders de auto's vandaliseren?
wat is het? ben je gaan solliciteren en niet aangeworven of zo?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 27 augustus 2011 om 14:56.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be