![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Ondanks de verhoging van de minima in de sociale zekerheid en sociale bijstand met 2 procent (bovenop de gewone indexeringen), blijven ze nog vaak onder de Europese armoedenorm. Dat meldt de christelijke vakbond."Deze verhoging, een uitloper van het ontwerp interprofessioneel akkoord dat door de regering werd overgenomen, is geen overbodige luxe, integendeel", aldus het ACV. De armoedenorm bedraagt volgens berekeningen van de Studiecommissie voor de Vergrijzing voor dit jaar voor een alleenstaande 1.013 euro per maand.
E-mail AfdMinimumuitkeringen nog vaak onder Europese armoedenorm Voor een koppel moet er volgens Europese normen 50 procent bijgeteld worden, zodat 1.520 euro nodig is per maand. Per kind (beneden de 14 jaar) moet nog 304 euro bijgeteld worden. Het ACV stelt echter vast een aantal minimumuitkeringen, ondanks de stijging van donderdag, nog "sterk onder die norm zitten". "Een werknemer met een volledige loopbaan als werknemer (45 jaar, inclusief gelijkstellingen) heeft binnenkort maar recht op een minimum van 1.066,33 euro als alleenstaande en op 1.332,5 euro als gezinspensioen. Die alleenstaande zit dan maar net boven de armoedenorm. Het overlevingspensioen voor een alleenstaande zit zelfs nog iets lager (1.049,57 euro). Het minimum gezinspensioen zit 13 procent onder de Europese armoedenorm. Een +21-jarige alleenstaande werkloze schoolverlater met wachtuitkering moet vanaf september rondkomen met 770,6 euro per maand. Dat is 23,9 procent beneden de armoedenorm. De minimumwerkloosheidsuitkering voor een alleenstaande bedraagt binnenkort 898,3 euro per maand. Dat is 11,3 procent te weinig om geen armoede te riskeren,...." Aan de vooravond van een saneringsdebat stemt dit tot stevig nadenken, besluit de vakbond." Bron: http://topconstruct.rnews.be/nl/belg...moedenorm.aspx Bron: politics.be
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Altijd. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb dat ook gedaan. Allebei onder de armoedegrens Maar werkend verder onder de armoedegrens |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Toen één van mijn kinderen destijds in haar laatste studiejaar H.O. zat wilde ze absoluut met hare chérie gaan samenwonen en het laatste jaar "zelfbedruipend" leven.
ze leefden toen dus absoluut onder de "armeodegrens" en betaalden bovendien hun studies. Ik wil maar zeggen : de "armoedegrens" is een relatief iets. de enen zullen die grens als buitengewoon hoog ervaren, vermits ze o.a. door te "werken" niet veel meer of zelfs minder verdienen. Voor anderen is die grens op zich al te laag, omdat ze momenteel met hun hoger inkomen al niet "rond" komen. Voor velen zijn de "te lage" inkomsten sowieso te hoog omdat ze illegale en legale immigranten uit de véél armere streken op deze planeet aantrekt. Zou een solidair "sociale zekerheid" met een aan de streek waar men woont aangepast bedrag, dat bovendien niet te hoog mag zijnj om de economische prikkel om te werken niet te vergallen geen oplossing zijn voor vele problemen ? Ik zou beginnen in een "sociaal europa".
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Het financiële terrorisme dat de Belgische staat gedurende zes jaar op mij bedreven heeft als lageloonwerker heb ik ze ruimschoots betaald gezet op verschillende intelligente manieren die noch detecteerbaar noch bestrafbaar waren. Dat zal de staat leren de mensen het normaal werken en leven onmogelijk te maken door belastings-terrorisme op de laagste lonen te plegen. Ik heb in die 15 wraak-jaren de beste jaren van mijn leven beleefd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik kan het weten.
Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande. Laatst gewijzigd door Lavox : 5 september 2011 om 15:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat weet jij precies? En vooral: kan je bewijzen wat je weet? (eerst moet je het kunnen formuleren ook natuurlijk) Laatst gewijzigd door eno2 : 5 september 2011 om 17:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wat is die armoede dan? Is dat dan zo ernstig?
Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande. Laatst gewijzigd door Lavox : 5 september 2011 om 17:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vind alleen gegevens van 2005 en jouw 1026€ zit er zelfs met cijfers van zes jaar geleden dus dik onder. Laatst gewijzigd door eno2 : 5 september 2011 om 17:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() Geen idee, ik zie niet in waarom 1026 niet zou volstaan voor een ouder met één kind, maar ja, dat noemt men toch blijkbaar arm. De vraag is natuurlijk, wat is arm? Ik vind dat inkomen niet bepaald 'arm'.
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb, met mijn armoede-ervaringen over een periode van 22 jaar, geen reden om de EU- armoedegrens te becritiseren, integendeel. Ze lijkt me heel precies en NAUW uitgerekend voor de basisbehoeften. Ik vond ze bewonderenswaardig nauwkeurig. Laatst gewijzigd door eno2 : 5 september 2011 om 17:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat zijn natuurlijk specifieke omstandigheden die behoorlijk verschil maken. Deze en andere.. De laatste vier jaar doppen had ik een klein overschot, zo ongeveer 50€ per maand, zelfs 25% onder de armoedegrens zittende etc etc Dat schommelde dus. Maar over 22 jaar gerekend heb ik 1.100.000 BF moeten desinvesteren/lenen alleen voor basisbehoeften Reken uit hoeveel dat per maand is en je komt ongeveer op de 25% die ik al die tijd onder de armoedegrens zat met mijn werkend/doppend inkomen Heel treffend. Als de lonen en de uitkeringen op het niveau van de armoedegrens gezeten hadden, dan had ik nu 1100000BF op mijn spaarrekening ipv 0€ Ik vind het niet normaal dat je andere mensen moet lastig vallen om je te helpen recht houden als je geen werk vindt dat voldoende oplevert om op te overleven. Laatst gewijzigd door eno2 : 5 september 2011 om 17:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Voor mijn moeder is het anders, ze verdient iets meer dan dat ze zou verdienen met doppen. Ik ga naar school (en zal waarschijnlijk nog een aantal jaren moeten gaan). Ik beschik over de dingen die ik nodig heb, en heb zelfs overschot voor extra's (want een xbox is geen basisbehoefte natuurlijk). Moest ik er niet zijn, zou het haar veel minder kosten, dus in dit geval vind ik dit niet echt onder de armoedegrens, voor iemand anders misschien wel.
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Naar schatting zitten jullie er zo 200€ per maand onder.
Alsof dat niet nuttig en welkom zou zijn... De armoedegrens is berekend op een minimale korf producten en diensten. Als je daaronder zit, mis je automatisch een en ander. Laatst gewijzigd door eno2 : 5 september 2011 om 18:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben toch tevreden, ik weet niet wat ik nog per se moet hebben.
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zie liever een klein overschot dan een klein tekort, want op basisbehoeften is zelfs elk klein tekort erg pijnlijk. Laatst gewijzigd door eno2 : 5 september 2011 om 18:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Gouverneur
|
![]() Neen, alles gaat goed, eenmaal ik afgestudeerd ben zal het voor m'n moeder ook beter gaan. Dus ja, ik zie wel.