Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2011, 23:21   #1
Kristoffer
Vreemdeling

Standaard Nut van de Gemeenschappen?

Beste,

kan iemand mij haarfijn uitleggen wat het nu is van de taalgemeenschappen in België? Met deze vraag bedoel ik niet dat ik ertegen of ervoor ben, vraag me gewoon af of ze daadwerkelijk nut hebben.

Naar ik begrijp is het toch zo dat de gewesten Vlaanderen en Wallonië samenvallen met de taalgrens. En aangezien deze gewesten eentalig Nederlands of Frans zijn, is het dus logisch dat zij ook "taal- en culturele issues" behandelen op hun eigen grondgebied. Het enige probleem lijkt me dan Brussel dat tweetalig is (los van de Duitstalige gemeenschap).

Heb ik het juist dat we in feite die drie aparte taalgemeenschappen enkel nodig hebben omdat Brussel tweetalig is? Zou het dan niet veel eenvoudiger zijn om de taalgemeenschappen af te schaffen en gewoon aan te nemen dat 1. Vlaamse gewest eentalig Vlaams 2. Waalse gewest eentalig Frans en 3. Brussels gewest tweetalig is?

Als we echt aanvaarden dat Brussel tweetalig is, dan moeten openbare diensten gewoon tweetalig zijn (een Franstalige kan geholpen worden in het Frans, een Nederlandstalige in het Nederlands). Scholen zouden dan ook gewoon tweetalig moeten zijn in Brussel (in lijn met de officiële taal in dit gebied), zodat de kinderen die hier opgroeien perfect tweetalig worden en zo verdere taalproblemen in de toekomst vermijden. Bovendien kan dit alleen maar hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Tweetalig onderwijs blijkt trouwens goed te werken (blijkt uit studies in Nederland waar er tweetalig (NL-ENG) onderwijs bestaat).

Waar zijn die gemeenschappen dus voor nodig? Graag wat uitleg.
Kristoffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2011, 23:44   #2
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Die gemeenschappen zijn nodig omdat anders heel wat mensen hun inkomen kwijt zijn, het is ook een leuke manier om stemmen te winnen en de aandacht af te leiden van echte problemen.
Oud 11 september 2011, 09:29   #3
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Gemeenschappen en gewesten zijn zo nutteloos als die "onderhandelingen" tussen nationalisten en particraten.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 11:01   #4
eno2
Banneling

Standaard

Overgang naar onafhankelijkheid.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 11:55   #5
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Gemeenschappen en gewesten zijn zo nutteloos als die "onderhandelingen" tussen nationalisten en particraten.
Doet de BUB ook mee?

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 15:30   #6
De Brabander
Minister-President

Standaard

Nee, ik denk het niet, maar ik weet niet alles, hè.
Oud 11 september 2011, 15:31   #7
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, ik denk het niet, maar ik weet niet alles, hè.
Je zei nochtans van wel.
Jammer

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 21:14   #8
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De gemeenschappen kunnen idd best afgeschaft worden. Het zijn de gewesten die tellen. Bijgevolg zal Vlaanderen een nieuwe hoofdstad moeten kiezen, een èchte deze keer: een stad die zich op het eigen territorium bevindt.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 21:18   #9
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristoffer Bekijk bericht
Beste,

kan iemand mij haarfijn uitleggen wat het nu is van de taalgemeenschappen in België? Met deze vraag bedoel ik niet dat ik ertegen of ervoor ben, vraag me gewoon af of ze daadwerkelijk nut hebben.

Naar ik begrijp is het toch zo dat de gewesten Vlaanderen en Wallonië samenvallen met de taalgrens. En aangezien deze gewesten eentalig Nederlands of Frans zijn, is het dus logisch dat zij ook "taal- en culturele issues" behandelen op hun eigen grondgebied. Het enige probleem lijkt me dan Brussel dat tweetalig is (los van de Duitstalige gemeenschap).

Heb ik het juist dat we in feite die drie aparte taalgemeenschappen enkel nodig hebben omdat Brussel tweetalig is? Zou het dan niet veel eenvoudiger zijn om de taalgemeenschappen af te schaffen en gewoon aan te nemen dat 1. Vlaamse gewest eentalig Vlaams 2. Waalse gewest eentalig Frans en 3. Brussels gewest tweetalig is?

Als we echt aanvaarden dat Brussel tweetalig is, dan moeten openbare diensten gewoon tweetalig zijn (een Franstalige kan geholpen worden in het Frans, een Nederlandstalige in het Nederlands). Scholen zouden dan ook gewoon tweetalig moeten zijn in Brussel (in lijn met de officiële taal in dit gebied), zodat de kinderen die hier opgroeien perfect tweetalig worden en zo verdere taalproblemen in de toekomst vermijden. Bovendien kan dit alleen maar hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Tweetalig onderwijs blijkt trouwens goed te werken (blijkt uit studies in Nederland waar er tweetalig (NL-ENG) onderwijs bestaat).

Waar zijn die gemeenschappen dus voor nodig? Graag wat uitleg.
Je hebt er drie nodig omdat er in Belgie ook nog Duitstaligen zijn.

Het nut?
Wel in Brussel subsidieren ze bvb lessen Arabisch in Vlaamse gemeenschapscentra.
Enkel voor vrouwen wel te verstaan.
Voorbereiding op islamisering na hun huwelijk met een ware gelovige �* la Philippe MOUREAUX uiteraard...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 23:10   #10
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
De gemeenschappen kunnen idd best afgeschaft worden. Het zijn de gewesten die tellen. Bijgevolg zal Vlaanderen een nieuwe hoofdstad moeten kiezen, een èchte deze keer: een stad die zich op het eigen territorium bevindt.
Brussel dus. Die stad heeft gewoon een grondige reinigingsbeurt nodig, die oa de bevolking ervan halveert (remigratiepolitiek) en het dus leefbaarder maakt. Een volk dat z'n hoofdstad opgeeft is het niet waard enige onafhankelijkheid / zelfstandigheid te bezitten, en kan maar beter verdwijnen.

@Topicstarter: er is nog de Duitstalige gemeenschap, die geenszins cultureel onder het Waalse gewest zou kunnen vallen dat eentalig Frans zou zijn.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 10:55   #11
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Brussel dus. Die stad heeft gewoon een grondige reinigingsbeurt nodig, die oa de bevolking ervan halveert (remigratiepolitiek) en het dus leefbaarder maakt.
Tuurlijk. Geloof jij ook nog in Sinterklaas?

Citaat:
Een volk dat z'n hoofdstad opgeeft is het niet waard enige onafhankelijkheid / zelfstandigheid te bezitten, en kan maar beter verdwijnen.
Brussel is niet de hoofdstad van Vlaanderen, enkel op papier. Aanvaard de REALITEIT nu toch eens. Met dromers zijn we niks, de tijd is gekomen voor realpolitik.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 11:27   #12
De Brabander
Minister-President

Standaard

Zeno heeft in deze gelijk. Dat die flaminganten Brussel en bij uitbreiding Brabant eens met rust laten. Die kolonisatoren hebben hier niets te zoeken !
Oud 12 september 2011, 11:29   #13
eno2
Banneling

Standaard

weerwoord?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 11:30   #14
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
En wat met de Duitstaligen?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 11:31   #15
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Die gemeenschappen zijn nodig omdat anders heel wat mensen hun inkomen kwijt zijn, het is ook een leuke manier om stemmen te winnen en de aandacht af te leiden van echte problemen.
Het enige juiste antwoord.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 11:32   #16
De Brabander
Minister-President

Standaard

Uw hoofdstad is Rijsel, de grootste stad van Vlaanderen !
Oud 12 september 2011, 11:34   #17
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben al blij dat je niet Parijs hebt gezegd, dat had ik ook nog verwacht van je...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 11:39   #18
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gent heeft zo'n 20.000 inwoners meer.

Kun jij eigenlijk iéts zinnig zeggen?
Oud 12 september 2011, 11:54   #19
De Brabander
Minister-President

Standaard

Dat is strikt genomen juist: volgens Wiki telt Rijsel 226.014 inwoners: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijsel en Gent 243.366. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gent Maar dat komt omdat er in Frankrijk nog geen fusies zijn geweest i.t.t. België. Wiki: "De stad zelf telt 226.000 inwoners, maar vormt samen met steden als Roubaix, Villeneuve-d'Ascq en Tourcoing één van de vier grootste agglomeraties van Frankrijk met ruim 1 miljoen inwoners." Dat is zeker de hoofdagglomeratie van Vlaanderen !
Oud 12 september 2011, 11:58   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is strikt genomen juist: volgens Wiki telt Rijsel 226.014 inwoners: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijsel en Gent 243.366. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gent Maar dat komt omdat er in Frankrijk nog geen fusies zijn geweest i.t.t. België. Wiki: "De stad zelf telt 226.000 inwoners, maar vormt samen met steden als Roubaix, Villeneuve-d'Ascq en Tourcoing één van de vier grootste agglomeraties van Frankrijk met ruim 1 miljoen inwoners." Dat is zeker de hoofdagglomeratie van Vlaanderen !
Ik wil ook wel Vilvoorde bij Brussel en Mortsel bij Antwerpen rekenen, maar ergens is er een grens, nietwaar?

We kunnen misschien in andere termen rekenen (Eurodistrict) en dan is Lille zelfs groter dan - hou je adem in - Brussel, dé moederstad zelve zeg! Maak dat mee!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be