![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Beste,
kan iemand mij haarfijn uitleggen wat het nu is van de taalgemeenschappen in België? Met deze vraag bedoel ik niet dat ik ertegen of ervoor ben, vraag me gewoon af of ze daadwerkelijk nut hebben. Naar ik begrijp is het toch zo dat de gewesten Vlaanderen en Wallonië samenvallen met de taalgrens. En aangezien deze gewesten eentalig Nederlands of Frans zijn, is het dus logisch dat zij ook "taal- en culturele issues" behandelen op hun eigen grondgebied. Het enige probleem lijkt me dan Brussel dat tweetalig is (los van de Duitstalige gemeenschap). Heb ik het juist dat we in feite die drie aparte taalgemeenschappen enkel nodig hebben omdat Brussel tweetalig is? Zou het dan niet veel eenvoudiger zijn om de taalgemeenschappen af te schaffen en gewoon aan te nemen dat 1. Vlaamse gewest eentalig Vlaams 2. Waalse gewest eentalig Frans en 3. Brussels gewest tweetalig is? Als we echt aanvaarden dat Brussel tweetalig is, dan moeten openbare diensten gewoon tweetalig zijn (een Franstalige kan geholpen worden in het Frans, een Nederlandstalige in het Nederlands). Scholen zouden dan ook gewoon tweetalig moeten zijn in Brussel (in lijn met de officiële taal in dit gebied), zodat de kinderen die hier opgroeien perfect tweetalig worden en zo verdere taalproblemen in de toekomst vermijden. Bovendien kan dit alleen maar hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Tweetalig onderwijs blijkt trouwens goed te werken (blijkt uit studies in Nederland waar er tweetalig (NL-ENG) onderwijs bestaat). Waar zijn die gemeenschappen dus voor nodig? Graag wat uitleg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() Die gemeenschappen zijn nodig omdat anders heel wat mensen hun inkomen kwijt zijn, het is ook een leuke manier om stemmen te winnen en de aandacht af te leiden van echte problemen.
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Gemeenschappen en gewesten zijn zo nutteloos als die "onderhandelingen" tussen nationalisten en particraten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Overgang naar onafhankelijkheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Doet de BUB ook mee?
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Nee, ik denk het niet, maar ik weet niet alles, hè.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Jammer ![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De gemeenschappen kunnen idd best afgeschaft worden. Het zijn de gewesten die tellen. Bijgevolg zal Vlaanderen een nieuwe hoofdstad moeten kiezen, een èchte deze keer: een stad die zich op het eigen territorium bevindt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het nut? Wel in Brussel subsidieren ze bvb lessen Arabisch in Vlaamse gemeenschapscentra. Enkel voor vrouwen wel te verstaan. Voorbereiding op islamisering na hun huwelijk met een ware gelovige �* la Philippe MOUREAUX uiteraard...
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
@Topicstarter: er is nog de Duitstalige gemeenschap, die geenszins cultureel onder het Waalse gewest zou kunnen vallen dat eentalig Frans zou zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Zeno heeft in deze gelijk. Dat die flaminganten Brussel en bij uitbreiding Brabant eens met rust laten. Die kolonisatoren hebben hier niets te zoeken !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() weerwoord?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() Uw hoofdstad is Rijsel, de grootste stad van Vlaanderen !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kun jij eigenlijk iéts zinnig zeggen?
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Dat is strikt genomen juist: volgens Wiki telt Rijsel 226.014 inwoners: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijsel en Gent 243.366. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gent Maar dat komt omdat er in Frankrijk nog geen fusies zijn geweest i.t.t. België. Wiki: "De stad zelf telt 226.000 inwoners, maar vormt samen met steden als Roubaix, Villeneuve-d'Ascq en Tourcoing één van de vier grootste agglomeraties van Frankrijk met ruim 1 miljoen inwoners." Dat is zeker de hoofdagglomeratie van Vlaanderen !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We kunnen misschien in andere termen rekenen (Eurodistrict) en dan is Lille zelfs groter dan - hou je adem in - Brussel, dé moederstad zelve zeg! Maak dat mee!
![]() |
![]() |