Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2011, 08:55   #1
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard Hoeveel alimentatie betaal jij en wat vind je een menselijk bedrag?

Ik zit me hier suf te piekeren over het bedrag dat ik moet vragen, lig er 's nachts van wakker. Een beetje advies zou dus meer dan welkom zijn.

Even de situatie schetsen: Mijn dochter is net 20 jaar en start deze maand in Gent met hogere studies en gaat op kot.
De vader heeft nooit alimentatie betaald en zal nu dus voor het eerst verplicht worden zijn steentje bij te dragen.
Volgens mijn advocaat kan ik ongeveer 300 euro per maand eisen. Wat wil hij betalen? 75 euro per maand. Hij zegt dat hij niet meer kan missen omdat hij een auto moet afbetalen.
Ik weet dus niet goed wat ik zal vragen. Heb zitten denken aan 150 euro, of 200 euro,.....

Wat betalen jullie en wat vinden jullie een menselijk en betaalbaar bedrag?
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 09:00   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Ik zit me hier suf te piekeren over het bedrag dat ik moet vragen, lig er 's nachts van wakker. Een beetje advies zou dus meer dan welkom zijn.

Even de situatie schetsen: Mijn dochter is net 20 jaar en start deze maand in Gent met hogere studies en gaat op kot.
De vader heeft nooit alimentatie betaald en zal nu dus voor het eerst verplicht worden zijn steentje bij te dragen.
Volgens mijn advocaat kan ik ongeveer 300 euro per maand eisen. Wat wil hij betalen? 75 euro per maand. Hij zegt dat hij niet meer kan missen omdat hij een auto moet afbetalen.
Ik weet dus niet goed wat ik zal vragen. Heb zitten denken aan 150 euro, of 200 euro,.....

Volgens mij heel simpel.
Als die vader het afbetalen van zijn auto belangrijker vindt dan de studie van zijn dochter verdient hij niet beter dan dat je eist wat je toekomt.

Is dat volgens jou advocaat 300 euro, dan ga je ervoor.

Succes!

Laatst gewijzigd door BigF : 9 september 2011 om 09:01.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 09:02   #3
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Volgens mij heel simpel.
Als die vader het afbetalen van zijn auto belangrijker vindt dan de studie van zijn dochter verdient hij niet beter dan dat je eist wat je toekomt.

Succes!
²

Seksen is leuk, maar als er kindjes van komen moeten die kindjes de beste zorgen krijgen in deze wereld.

Het niet kunnen leggen van prioriteiten (auto boven dochter) is een ziekte in deze tijd.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 09:02   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Volgens mij heel simpel.

Succes!
dat was ook mijn eerste gedacht. allé, wat ben je nu met 75 euro???
Oud 9 september 2011, 09:04   #5
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De helft van de kostprijs dat is nogal evident. Als die vent niet wil betalen voor zijn dochter, moest hij daar maar aan gedacht hebben toen hij er eentje heeft gemaakt.

Ik veronderstel

kot: 300 euro/maand
kotleven: 350/maand
kledij etc etc: 100/maand

dit lijkt me trouwens aan de lage kant. Goed mogelijk dat de kostprijs van eens studerend kind nog ietwat hoger ligt. Ik heb er echter nog geen ervaring mee, maar ik denk dat ik zoiets moet gekost hebben aan mijn ouders.

Dus een bedrag van 375 a 400 euro lijkt me het absolute minimum, tenzij je dochter natuurlijk een beurs heeft, dan trek je dat bedrag ervan hé.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 9 september 2011 om 09:05.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 09:12   #6
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De helft van de kostprijs dat is nogal evident. Als die vent niet wil betalen voor zijn dochter, moest hij daar maar aan gedacht hebben toen hij er eentje heeft gemaakt.

Ik veronderstel

kot: 300 euro/maand
kotleven: 350/maand
kledij etc etc: 100/maand

dit lijkt me trouwens aan de lage kant. Goed mogelijk dat de kostprijs van eens studerend kind nog ietwat hoger ligt. Ik heb er echter nog geen ervaring mee, maar ik denk dat ik zoiets moet gekost hebben aan mijn ouders.

Dus een bedrag van 375 a 400 euro lijkt me het absolute minimum, tenzij je dochter natuurlijk een beurs heeft, dan trek je dat bedrag ervan hé.
Die bedragen mag je bijna halveren lijkt me, er zijn genoeg koten te vinden voor 200 euro en met 50 euro per week heb je voldoende als student.

100 euro/maand aan kledij etc is overdreven, ik spendeer zelfs nog niet zoveel met mijn hele gezin.
Dan kan je er evengoed nog 150 a 200 euro bijdoen voor sauna, solarium. pedicure en massages.

Als ze meer wil, moet ze er maar voor werken.

Een totale kost van 500 euro lijkt me billijk, de helft daarvan is 250.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 09:13   #7
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Pluimen zeg ik u! Pluimen! Wat kan u het schelen dat hij niet met z'n karreke kan rondtoeren.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 09:18   #8
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

300 euro per maand lijkt me netjes en redelijk.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 09:21   #9
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Kotstudent is ongeveer 600-700 per maand, totaalsom. Ja 300 tot 350 is dus een normaal bedrag.

Ik zou niet voor minder gaan, want hij heeft ook zo zijn verantwoordelijkheden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 09:22   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Pluimen zeg ik u! Pluimen! Wat kan u het schelen dat hij niet met z'n karreke kan rondtoeren.
dochter > kar
Oud 9 september 2011, 09:28   #11
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Die bedragen mag je bijna halveren lijkt me, er zijn genoeg koten te vinden voor 200 euro en met 50 euro per week heb je voldoende als student.

100 euro/maand aan kledij etc is overdreven, ik spendeer zelfs nog niet zoveel met mijn hele gezin.
Dan kan je er evengoed nog 150 a 200 euro bijdoen voor sauna, solarium. pedicure en massages.

Als ze meer wil, moet ze er maar voor werken.

Een totale kost van 500 euro lijkt me billijk, de helft daarvan is 250.
Een kot van 200 euro? Sorry, maar ik zou mijn dochter niet op een krot steken en voor 200 euro heb je enkel nog krotten. 300 euro is tegenwoordig zeker niet overdreven voor een kot.

En met 50 euro per week toekomen? Ja dat lukt, als je altijd zelf je potje kookt en je nooit, maar dan ook nooit uitgaat. Sorry, maar dat ga ik mijn dochter ook nooit aandoen.

100 euro per maand aan kledij is inderdaad wat overdreven.

Soit, met 600 euro per maand moet je al niet zotdoen om een kotstudent te onderhouden. Daar ben ik van overtuigd.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 09:53   #12
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Ik vraag me altijd af waarom het betalen van alimentatie steeds wordt afgemeten aan de kosten die de aliminatie-plichtige nog heeft.

- ik kan niet meer betalen, want ik moet mijn villa afbetalen
- ik kan niet meer betalen want ik moet mijn auto afbetalen
- ..... want ons verlof is duur uitgevallen
- ..... ik ga part time werken

zou er al ooit een rechter geweest zijn die stelde dat kinderen maar een boterham minder moeten eten omdat papa zijn villa eerst moet worden afbetaald? en mama moet dan maar bezuinigen op de poetsvrouw en zelf poetsen/strijken/koken ipv dienstencheques te gebruiken.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 9 september 2011 om 09:54.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 09:55   #13
debbie
Minister

Standaard

Bedankt voor alle reacties. Mijn dochter heeft een kot gevonden voor 270 euro (een heel klein zolderkamertje). Goedkoper was niet te vinden, ofwel was het echt een vreselijke plek, nog kleiner dan een washok
Ik zit echt een beetje met de handen in mijn haar. Hij doet vreselijk moeilijk, valt me lastig, dreigt en beledigt. Hij kan de alimentatie echter ook van de belastingen aftrekken las ik. Hij betaalt zich nu blauw aan belastingen. Hij geeft gewoon helemaal niets om zijn kinderen, is enorm egocentrisch.
Het enige wat ik wil is dat mijn dochter kan studeren. Voor mij hoeft hij dan ook geen cent meer te betalen dan strikt nodig is. Ik krijg een studiebeurs, dus dat scheelt ook al. Ik zit me hier suf te piekeren, te rekenen en te tellen. Ik heb nu nog geen idee hoeveel geld mijn dochter per week zal nodig hebben voor eten, drankjes, bus en tram, om eens iets te gaan drinken met studiegenoten. Het kan toch ook de bedoeling niet zijn dat ze daar op kot zit en nooit eens met anderen wat kan gaan drinken? Zo bouw je ook geen sociale contacten op en heb je niets aan je studentenleven.
Ik zelf ben momenteel werkloos en studeer opnieuw maatschappelijk werk. Ik zit in mijn laatste jaar en hoop over een jaar werk te vinden. Dan zal alles stukken gemakkelijker worden maar nu is het allemaal erg zwaar voor me omdat ik niet goed weet hoe rond komen. Ik vind het echt triestig dat haar vader het belang niet inziet van de studies van zijn dochter. Voor zijn part kan ze evengoed gewoon in een fabriek gaan werken.
Oud 9 september 2011, 09:59   #14
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Uw dochter zou ook wat kunnen gaan werken, he.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 10:03   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Bedankt voor alle reacties. Mijn dochter heeft een kot gevonden voor 270 euro (een heel klein zolderkamertje). Goedkoper was niet te vinden, ofwel was het echt een vreselijke plek, nog kleiner dan een washok
Ik zit echt een beetje met de handen in mijn haar. Hij doet vreselijk moeilijk, valt me lastig, dreigt en beledigt. Hij kan de alimentatie echter ook van de belastingen aftrekken las ik. Hij betaalt zich nu blauw aan belastingen. Hij geeft gewoon helemaal niets om zijn kinderen, is enorm egocentrisch.
Het enige wat ik wil is dat mijn dochter kan studeren. Voor mij hoeft hij dan ook geen cent meer te betalen dan strikt nodig is. Ik krijg een studiebeurs, dus dat scheelt ook al. Ik zit me hier suf te piekeren, te rekenen en te tellen. Ik heb nu nog geen idee hoeveel geld mijn dochter per week zal nodig hebben voor eten, drankjes, bus en tram, om eens iets te gaan drinken met studiegenoten. Het kan toch ook de bedoeling niet zijn dat ze daar op kot zit en nooit eens met anderen wat kan gaan drinken? Zo bouw je ook geen sociale contacten op en heb je niets aan je studentenleven.
Ik zelf ben momenteel werkloos en studeer opnieuw maatschappelijk werk. Ik zit in mijn laatste jaar en hoop over een jaar werk te vinden. Dan zal alles stukken gemakkelijker worden maar nu is het allemaal erg zwaar voor me omdat ik niet goed weet hoe rond komen. Ik vind het echt triestig dat haar vader het belang niet inziet van de studies van zijn dochter. Voor zijn part kan ze evengoed gewoon in een fabriek gaan werken.
spreek een hoger bedrag af ... betaal hem een deel terug ... taxvoordeel ... winwin.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 10:07   #16
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
spreek een hoger bedrag af ... betaal hem een deel terug ... taxvoordeel ... winwin.
Dat is nog een idee. Indien communicatie met hem nog mogelijk is, ik vrees ervoor.
Oud 9 september 2011, 10:09   #17
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Uw dochter zou ook wat kunnen gaan werken, he.
Ja, dat is zo. Deze zomer kon ze helaas maar 6 dagen aan de slag. Over het algemeen geeft men voorrang aan de kinderen van het personeel om een vakantiejob te doen. Volgende zomer zal het ook moeilijk worden want in de zomervakantie moet ze zes weken stage doen.
Oud 9 september 2011, 10:20   #18
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
"De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind." (B.W. Art. 230 § 1)
Als hij niet wilt gaat ge ermee naar het OCMW en de vrederechter. De eerste zal uw dochter een bedrag op haar rekening storten en zal dan via de tweede het geld kunnen terugvorderen bij de vader. Loonsbeslag.

Kut voor hem....
Oud 9 september 2011, 10:25   #19
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Het motiveert me wel om kinderloos te blijven
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 10:26   #20
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja mag volgens mij wel rekening houden me wat hij kan betalen: sommigen stellen hier dat 300 euro nog veel te weinig is maar het hangt ook af van wat hij verdient. Voor een persoon met een bescheiden loon kan 300 euro inderdaad veel geld zijn. Anderzijds: dat hij tot nu toe nooit een cent alimentatie betaalde (weet niet hoeland je gescheiden bent), is weinig fraai.

Je mag volgens mij wel een compromis maken maar 75 euro moet je niet aanvaarden. Zo'n voorstel getuigt van weinig respect voor zijn dochter.
De vraag die ik me verder zou stellen is: wat verdient hij netto per maand en wat kan hij werkelijk betalen.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be