Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 september 2011, 13:59   #1
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard evaluatie akkoord BHV versus nota De Wever

http://www.demorgen.be/static/nmc/nm...lbert_II-1.pdf

Er staan reeds heel wat ontgoochelde, maar ook enkele ronduit zure opmerkingen over het akkoord BHV. Evalueren is altijd moeilijk omdat iedereen dat met een gekleurde bril doet, dikwijls om partij technische redenen.

Wat we echter wel kunnen doen (van zodra de tekst is publiek gemaakt) is deze vergelijken met de nota van koninklijk verduidelijker BDW. Of deze of gene het eens is met die nota is een andere discussie. Feit is dat deze tekst van zijn hand was en dus een objectief gegeven is waar ook nva niet kan naastkijken. Als ik dan pagina 35 van dit document lees, en ik lees wat er in de pers vanmorgen staat over het akkoord dat nu gesloten is dan valt niet te ontkennen dat voor de zes faciliteitengemeenten dit copy-paste hetzelfde is. (de mogelijkheid dat die inwoners kiezen tussen vlaams brabantse lijst, of brusselse lijst, voor kamer en europees parlement). Senaat zou ook nog goed geweest zijn voor BDW, echter niet in het huidig akkoord gezien de senaat geen rechtstreekse verkiezing meer zal hebben.

Op dit punt alvast realiseert EDR en dit onder druk van Beke die het eerst wou behandelen, wat BDW wel neerschreef maar verder niet gedaan kreeg.
peter1962 is offline  
Oud 15 september 2011, 14:11   #2
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
http://www.demorgen.be/static/nmc/nm...lbert_II-1.pdf

Er staan reeds heel wat ontgoochelde, maar ook enkele ronduit zure opmerkingen over het akkoord BHV. Evalueren is altijd moeilijk omdat iedereen dat met een gekleurde bril doet, dikwijls om partij technische redenen.

Wat we echter wel kunnen doen (van zodra de tekst is publiek gemaakt) is deze vergelijken met de nota van koninklijk verduidelijker BDW. Of deze of gene het eens is met die nota is een andere discussie. Feit is dat deze tekst van zijn hand was en dus een objectief gegeven is waar ook nva niet kan naastkijken. Als ik dan pagina 35 van dit document lees, en ik lees wat er in de pers vanmorgen staat over het akkoord dat nu gesloten is dan valt niet te ontkennen dat voor de zes faciliteitengemeenten dit copy-paste hetzelfde is. (de mogelijkheid dat die inwoners kiezen tussen vlaams brabantse lijst, of brusselse lijst, voor kamer en europees parlement). Senaat zou ook nog goed geweest zijn voor BDW, echter niet in het huidig akkoord gezien de senaat geen rechtstreekse verkiezing meer zal hebben.

Op dit punt alvast realiseert EDR en dit onder druk van Beke die het eerst wou behandelen, wat BDW wel neerschreef maar verder niet gedaan kreeg.

Dat ene puntje stond er inderdaad in. En laat nu net dat puntje er eentje zijn waar zowat zijn volledige achterban het niet mee eens was. Dat was zowat mijn enige grote kritiek op de nota De Wever. Ik kon er dus eventueel nog mee leven als de rest van zijn nota uitgevoerd kon worden. Maar dan nog heb ik het er zeer moeilijk mee, want het blijft een fundamentele discriminatie die naar mijn mening indruist tegen onze grondwet.

Echter, naast dit punt komen er nog heel wat extra waanzinnige dingen bij en dat kan uiteraard niet door de beugel aangezien het nog maar het begin is van een hele waslijst aan extra Vlaamse toegevingen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 15 september 2011, 14:34   #3
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat ene puntje stond er inderdaad in. En laat nu net dat puntje er eentje zijn waar zowat zijn volledige achterban het niet mee eens was. Dat was zowat mijn enige grote kritiek op de nota De Wever. Ik kon er dus eventueel nog mee leven als de rest van zijn nota uitgevoerd kon worden. Maar dan nog heb ik het er zeer moeilijk mee, want het blijft een fundamentele discriminatie die naar mijn mening indruist tegen onze grondwet.

Echter, naast dit punt komen er nog heel wat extra waanzinnige dingen bij en dat kan uiteraard niet door de beugel aangezien het nog maar het begin is van een hele waslijst aan extra Vlaamse toegevingen.
Dat ene puntje is wel de essentie van de zaak hee. Splitsen, en enkel in de 6 zullen franstalige kiezers kunnen opteren om niet op de eigen vlaams brabantse lijst, maar wel op de brusselse lijst te stemmen. Kunnen. Denk je dat alle franstaligen dat zomaar gaan doen ? Stemmen op een lijst waarvan de politici zich bezighouden met hun eigen brusselse problematiek ? Dat is helemaal niet zeker. Drie verkiezingen verder, en de overgrote meerderheid zal braaf op de eigen vlaams brabantse lijsten stemmen. Het FDF regime in de 6 is de facto gebroken.

Voor de rest : alle eisen van MR-FDF zijn van tafel geveegd : geen uitbreiding van bxl, geen culturele bevoegdheden, geen onderwijsbevoegdheid, vlaamse regering benoemt burgemeesters op blijvende manier en de drie niet benoemde blijven in de gang staan.

Symbolische toegifte : bij geschil is het de volledige raad van state (nederlands en franstaligen samen) die oordelen, en niet enkel de vlaamse kamer van de raad van state. De "burgemeeste"r van Linkebeek heeft daar vandaag al wat stommiteiten over zitten vertellen. TOTAAL onbelangrijk.

Enne, ik begrijp dat je het niet eens was op dat punt met de nota de wever, maar het staat er wel in. Op dat moment zal hij ook wel beseft hebben dat een compromis altijd moeilijk is.
peter1962 is offline  
Oud 15 september 2011, 15:20   #4
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat ene puntje is wel de essentie van de zaak hee. Splitsen, en enkel in de 6 zullen franstalige kiezers kunnen opteren om niet op de eigen vlaams brabantse lijst, maar wel op de brusselse lijst te stemmen. Kunnen. Denk je dat alle franstaligen dat zomaar gaan doen ? Stemmen op een lijst waarvan de politici zich bezighouden met hun eigen brusselse problematiek ? Dat is helemaal niet zeker. Drie verkiezingen verder, en de overgrote meerderheid zal braaf op de eigen vlaams brabantse lijsten stemmen. Het FDF regime in de 6 is de facto gebroken.
Natuurlijk gaan ze dat doen en ze gaan het blijven doen.
Drie verkiezingen verder en iedereen stemt op Brusselse lijsten, omdat de 6 dan bij Brussel horen.

Citaat:
Voor de rest : alle eisen van MR-FDF zijn van tafel geveegd : geen uitbreiding van bxl, geen culturele bevoegdheden, geen onderwijsbevoegdheid,
Dat waren geen schijneisen.

Citaat:
vlaamse regering benoemt burgemeesters op blijvende manier en de drie niet benoemde blijven in de gang staan.
De 3 blijven nu in de gang staan. Voor de verkiezingen van 2012 vagen ze opnieuw hun gat aan de wet en dan worden ze wel benoemd door de Raad Van State met een franstalige voorzitter. In 2018 verwachten ze dat het probleem zich dan niet meer stelt vanwege het officieel tweetalige karakter van deze "Vlaamse" gemeenten. De keer erna zitten ze gewoon bij Brussel

Citaat:
Symbolische toegifte : bij geschil is het de volledige raad van state (nederlands en franstaligen samen) die oordelen, en niet enkel de vlaamse kamer van de raad van state. De "burgemeeste"r van Linkebeek heeft daar vandaag al wat stommiteiten over zitten vertellen. TOTAAL onbelangrijk.
Integendeel, Vlaanderen verliest zijn bevoegdheid.

Citaat:
Enne, ik begrijp dat je het niet eens was op dat punt met de nota de wever, maar het staat er wel in. Op dat moment zal hij ook wel beseft hebben dat een compromis altijd moeilijk is.

Correct, maar ik hoef het nog altijd niet leuk te vinden.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 15 september 2011, 16:42   #5
Oberon
Partijlid

Oberon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het bereikte deelakkoord is naar mijn bescheiden mening best eerbaar. Ik geloof zelf dat De Wever zou meetekenen voor dergelijk deelakkoord, mocht hij nog aan tafel gezeten hebben.
Vraag blijft wat zal er nog volgen nu de Vlamingen die pyrrusoverwining behaald hebben.

Het onderdeel "benoeming van de halstarrige burgemeesters" kan wel probleem vormen. Indien hun benoeming niet goedgekeurd wordt door de Vlaamse minister blijven ze dienstdoend, zolang de RvS geen uitspraak doet. Dat kan soms lang duren. We moeten nog zien of er daaromtrent termijnen zullen vastgelegd worden.

Laatst gewijzigd door Oberon : 15 september 2011 om 16:45.
Oberon is offline  
Oud 15 september 2011, 16:44   #6
Oberon
Partijlid

Oberon's schermafbeelding

Standaard

Het belangrijkste moet nog onderhandeld worden ... financiering en overheveling bevoegdheden.

Laatst gewijzigd door Oberon : 15 september 2011 om 16:45.
Oberon is offline  
Oud 15 september 2011, 16:49   #7
freelancer
Banneling

Standaard

Op de website van Knack: 'spiderman52 ►15 september 2011
Als NVA-kiezer kan ik zeggen dat ik gematigd tevreden ben met het akkoord, zoals het tot nu toe gekend is. De volgende keer stem ik trouwens terug NVA, want het is blijkbaar de enige partij die iets kan doen bewegen. Of ze nu aan de onderhandelinsgtafel zit of niet.'
freelancer is offline  
Oud 15 september 2011, 17:00   #8
rub1615
Schepen

Standaard

Citaat:
Als ik dan pagina 35 van dit document lees, en ik lees wat er in de pers vanmorgen staat over het akkoord dat nu gesloten is dan valt niet te ontkennen dat voor de zes faciliteitengemeenten dit copy-paste hetzelfde is.
De nota-De Wever had het over inschrijvingsrecht. Dat is iets anders dan waar nu een akkoord over bestaat. Nu zullen de zes rond Brussel immers tot beide kieskringen behoren. De bewoners zullen twee kiesbrieven toegestuurd krijgen.

Mocht het voorstel van De Wever uitgevoerd zijn zou men de mogelijkheid krijgen te stemmen in Brussel. Men zou zich dus fysiek moeten verplaatsen naar Brussel. Electoraal is er geen verschil, symbolisch is het een wereld van verschil.
rub1615 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be