Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 22 december 2002, 14:53   #1
Recitator
Schepen

Recitator's schermafbeelding

Standaard

Op het einde van het Guldensporenjaar 2002 maakt Vlaanderen Vlagt (VL² - www.vlaanderenvlagt.org) een nieuwe balans op van nationale en internationale actie om Vlaanderen op de kaart van Europa en de wereld te plaatsen. VL² is een initiatief van enkele Vlaamse vrienden die de Leeuwenvlag meer naam en faam willen geven. Dat doen ze door overal in Vlaanderen en ver daarbuiten met de Vlaamse Leeuw op sportieve en culturele manifestaties te wapperen. Ook worden vlaggen en hebbedingetjes met de Vlaamse Leeuw te koop aangeboden aan het publiek. Dit unieke project dat de Vlaamse identiteit wil promoten kent een enorm succes. Een kern van tweehonderd bereidwillige actievoerders, aangevuld met vijfhonderd gelegenheidsvlaggers, wapperen begeesterd met de Vlaamse Leeuw op sportieve en culturele evenementen. Het kleurrijke en feestelijke spektakel van tientallen Leeuwenvlaggen is voor de Vlamingen, de Europese gemeenschap van volkeren én de media niet onopgemerkt gebleven. Haast uitsluitend positieve, aanmoedigende bejegeningen zijn de vrienden van VL² deel.

In de tweede helft van 2002 werd het actieterrein uitgebreid. Waren we in 2001 en de eerste helft van 2002 vooral bekend door de aanwezigheid op wielerwedstrijden, zo verbreedde onze aanwezigheid de jongste maanden en meldden we ons present op ondermeer atletiekwedstrijden, veldlopen, volleybal, triatlon en judo. In totaal waren we op méér dan 70 acties aanwezig, waarvan 1/3 in het buitenland. Het totale aantal actiedagen bedraagt méér dan 120! Onze actieradius werd uitgebreid: tot 1250 km. van huis zijn we met de ‘zwarte klauwende blom’ aanwezig op sportieve en culturele hoogmissen. Onze actiegroep groeit als kool met vooral veel jongeren. Dat laat ons toe om op meerdere evenementen tegelijkertijd aanwezig te zijn. Ook de verspreiding van ons nationaal symbool kent een hoge vlucht. Sinds 1 juni 2002 werden méér dan 10.000 Leeuwenvlaggen aan de Vlaamse man en vrouw gebracht. Vlaanderen is duidelijk trots op zichzelf.

VL² kijkt met vertrouwen naar 2003 en meldt nu al een nieuwe, grote verrassing voor Vlaanderen op 1 januari. Wie in 2002 de luchtballon ‘Klauwaart’ van VL² heeft zien overvaren, zal nu ook vol verwachting uitkijken naar dit nieuwe duwtje in de rug voor een vanzelfsprekende, spontane Vlaamse identiteit. Op www.vlaanderenvlagt.org ontvangt u wensen van VL² voor een vredig en gelukkig 2003 en kan u mee aftellen: vanaf ’s middags (12:00) op 31 december kan u precies vernemen wat voor Vlaanderen op het programma staat op 1 januari – u feestelijk aangeboden door VL²!

De VL² - stuurgroep
Recitator is offline  
Oud 22 december 2002, 21:05   #2
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Ik kan de initiatieven van VL² alleen maar bejubbelen. Wat ze dit jaar gepresteerd hebben is inderdaad fantastisch! Voortdurend in beeld op de Tour de France, veldrijden, ook veldlopen, massaal in Zolder,... Misschien is het mogelijk om in de voetbalstadia ook de Vlaamse Leeuw te introduceren.

Ik wens je alle goeds toe! En hopelijk kent de wereld ons heel vlug. Als nieuwste onafhankelijke land: VLAANDEREN!!!

VL is offline  
Oud 22 december 2002, 21:15   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb een keertje meegedaan maar het was koud en nat en veel te lang rechtstaan voor een ruglijder als ik.

Toch wens ik Ivan Mertens en zijn ploeg heel veel succes toe!
Knuppel is offline  
Oud 23 december 2002, 14:04   #4
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik heb een keertje meegedaan maar het was koud en nat en veel te lang rechtstaan voor een ruglijder als ik.

Toch wens ik Ivan Mertens en zijn ploeg heel veel succes toe!
Ik doe regelmatig mee met de acties van Vlaanderen Vlagt! Het vergt inderdaad heel wat fysieke inzet en niet iedereen kan het aan om in weer en wind uren al "vlaggend" door te brengen! En dan heb ik het nog niet eens over de acties in het buitenland! Het is op dit ogenblik misschien de enige actiegroep in Vlaanderen waar mensen van alle strekkingen samenwerken zonder ambras te maken! Ieder heeft zijn eigen mening maar dat is geen punt! Onze acties zijn steeds positief, vreedzaam, niet tegen België maar VOOR Vlaanderen! De impact op de openbare opinie wordt steeds groter en ook de inrichters (niet allemaal!) beginnen onze aanwezigheid als een meerwaarde te zien! Wij brengen leven in de brouwerij! Hopelijk blijft Ivan het volhouden want het vergt van hem een enorme inzet! Als er in Vlaanderen één persoon de titel van "Man van de daad!" verdient is hij het wel!

Twee vlaggen, twee landen. Zo hoort het.
Meer info op www.vlaanderenvlagt.org
Oud 27 december 2002, 00:50   #5
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Wel leuk natuurlijk dat de (sport) commentatoren van de VRT regelmatig zeggen dat er ook Vlamingen zijn met minder eerzame en sportieve bedoelingen. Tiens wie zouden ze daarmee bedoelen?
solidarnosc is offline  
Oud 27 december 2002, 09:04   #6
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Wel leuk natuurlijk dat de (sport) commentatoren van de VRT regelmatig zeggen dat er ook Vlamingen zijn met minder eerzame en sportieve bedoelingen. Tiens wie zouden ze daarmee bedoelen?
"Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt"!!
(een Vlaams spreekwoord dat ook de Georgiërs kennen!)
Oud 27 december 2002, 13:27   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Had ik het niet gedacht!!!!
Dat massaal leeuwevlaggenvertoon is dus allesbehalve spontaan, maar eerder een gepushte actie!!!!
Ze stoppen dus argeloze toeschouwers een leeuwevlag in de handen, om op TV een 'spontane' uiting van zwartgeel nationalisme te suggereren.

Handig gespeeld, maar het is dus (gelukkig maar) een drogbeeld.

België leeft
Vlaanderen beeft
De leeuw sterft
Superstaaf® erft
't Gelijk dat hij steeds had
Door de vlamingen gejat
Zijn vorst blijft Albert twee
Valt dat hier effe mee
En voor wie haar niet mocht wille
Neem ik ook prinses Matille
Totdaar mijn vers van karamel
Twaalf regels volstaat nu wel
Oud 27 december 2002, 13:43   #8
Dalmatio
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Ik kan de initiatieven van VL² alleen maar bejubbelen. Wat ze dit jaar gepresteerd hebben is inderdaad fantastisch! Voortdurend in beeld op de Tour de France, veldrijden, ook veldlopen, massaal in Zolder,... Misschien is het mogelijk om in de voetbalstadia ook de Vlaamse Leeuw te introduceren.

Ik wens je alle goeds toe! En hopelijk kent de wereld ons heel vlug. Als nieuwste onafhankelijke land: VLAANDEREN!!!
ieder zijn hobby zeker!
Dalmatio is offline  
Oud 27 december 2002, 14:11   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Dat massaal leeuwevlaggenvertoon is dus allesbehalve spontaan, maar eerder een gepushte actie!!!!
Ze stoppen dus argeloze toeschouwers een leeuwevlag in de handen, om op TV een 'spontane' uiting van zwartgeel nationalisme te suggereren.
Helemaal geen probleem wat dat betreft, maar laten we dan hetzelfde argument gebruiken als het over de vlaggetjeszee gaat die opduikt wanneer le roi et la reine ergens hun opwachting maken. Er worden dan immers een paar scholen leeggemaakt, de kindertjes krijgen allemaal een driekleurig vlaggetje in de handen gestopt en mogen dan hun voorgeprogrammeerd refreintje herhalen. Ook de oude dametjes die er staan (groepsuitstap georganiseerd door het bejaardenhuis) zitten in hetzelfde vakje. Ook dat lijkt me niet zo spontaan.

Er is toch wel een verschilletje: bij die sportwedstrijden gaat het om volwassen mensen die een vlag krijgen toegestopt. Echter, wanneer het hen niet zou bevallen dan is er niemand om hen daartoe te verplichten. Er is dus wel een zekere vorm van instemming. Dat kan niet gezegd worden van de kindjes die van de juffrouw met het vlaggetje moeten zwaaien of anders...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 27 december 2002, 22:00   #10
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Iedereen doet het vrijwillig!!!! Zij weten wat ze in hun handen gestopt krijgen, en zoals Jan terecht opmerkt, Staaf, kleine kleutertjes die onnozel met driekleurtjes staan te wapperen weten dat duidelijk niet!!!

VL is offline  
Oud 27 december 2002, 22:51   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Klopt. Iedereen die meedoet met het leeuwenvlaggenproject van Ivan Mertens doet dat welbewust en uit volle overtuiging. Ik deed ook uit overtuiging mee. Wat me echter als kind in de handjes werd gestopt daar snapte ik geen fluit van. En dat was een driekleurige vlag

Een/nul Staaf!
Knuppel is offline  
Oud 27 december 2002, 23:12   #12
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Wij stoppen geen "argeloze" toeschouwers een leeuwenvlag in de handen! Wie er een wil kan er een kopen (5 € of 7,5 €, dus weinig geld!). "Vlaanderen Vlagt" heeft sedert juli reeds meer dan 10000 (tienduizend!) vlaggen verkocht en niet alleen op sportmanifestaties, maar vooral via VVB, Davidsfonds, andere Vlaamse verenigingen en ook sportclubs! Die vlaggen zien we terug op de sportmanifestaties! Soms zijn we maar met tien maar zien wel twintig vlaggen! En dat is inderdaad onze bedoeling!
Wij houden ons ver van partijpolitiek en dat is onze grote kracht en ook de grote aantrekkingskracht voor de deelnemers!
Jarenlang hoor en lees ik dat de Vlaamse Beweging zich te negatief opstelt. Als er dan een positief initiatief wordt opgestart worden wij ook afgeschoten! Toch geen schrik dat onze acties teveel succes kennen?
Oud 27 december 2002, 23:33   #13
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Ik heb niets tegen die vlaggen alleen geven ze een vertekend beeld aan de rest van de wereld en denken mensen dat we op rand van een burgeroorlog staan. Belgen zijn nooit vlaggemensen geweest en zullen dat ook nooit worden tot spijt van sommigen misschien maar het is niet anders. Krijgen jullie daarvoor trouwens geld van de overhied? De Vlaamse regering is ook niet vies van een beetje profilering op grote sportmanifestaties in Vlaanderen. Maar ja als een Vlaming wint dan weergalmt nog steeds de Brabanconne.
solidarnosc is offline  
Oud 28 december 2002, 00:58   #14
Luddo
Minister

Standaard

[quote="solidarnosc"]Ik heb niets tegen die vlaggen alleen geven ze een vertekend beeld aan de rest van de wereld en denken mensen dat we op rand van een burgeroorlog staan. Belgen zijn nooit vlaggemensen geweest en zullen dat ook nooit worden tot spijt van sommigen misschien maar het is niet anders.
Antw.: Allez, en als de Rodeduivelsgekte toeslaat????

Krijgen jullie daarvoor trouwens geld van de overhied? De Vlaamse regering is ook niet vies van een beetje profilering op grote sportmanifestaties in Vlaanderen.
Antw.: Da's een heel goeie! Was het maar waar!

Maar ja als een Vlaming wint dan weergalmt nog steeds de Brabanconne.
Antw.: Wij zijn verdraagzaam en reageren daar niet op, tenzij met onze vlaggen! En 't zijn bijna altijd de Vlamingen die winnen! Tot spijt van wie 't benijdt!

En wij zijn daar ook een beetje als hoofdsponsor van België en de Belgische sport! En de hoofdsponsor mag zijn logo toch laten zien, nietwaar! Maar dat hoeven wij niet uit te leggen! Iedereen weet dat!
Oud 28 december 2002, 10:38   #15
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat me echter als kind in de handjes werd gestopt daar snapte ik geen fluit van. En dat was een driekleurige vlag
Als kleuter de tricolore vlag niet vatten, daar heb ik nog een beetje begrip voor.
Als grote mens er zo fanatiek tegen zijn, daar ben ik gewoon verbijsterd van.
Zal ik jou nog maar eens de grote verdiensten, genoegens, voordelen, heerlijkheden en goede gaven opsommen waar rood-geel-zwart, de kleuren van ons hart de drager van zijn?
Oud 28 december 2002, 14:54   #16
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat me echter als kind in de handjes werd gestopt daar snapte ik geen fluit van. En dat was een driekleurige vlag
Als kleuter de tricolore vlag niet vatten, daar heb ik nog een beetje begrip voor.
Zal ik jou nog maar eens de grote verdiensten, genoegens, voordelen, heerlijkheden en goede gaven opsommen waar rood-geel-zwart, de kleuren van ons hart de drager van zijn?
Ik ben er niet fanatiek tegen want ik ben verdraagzaam! Als we gaan vlaggen ga ik regelmatig bij een Belgische vlag staan en we trekken al eens samen op! We vinden dat meestal allebei leuk, omwille van de tegenstelling! Dan hebben we beiden meer kans om in beeld te komen!Ook de meeste zwartgeelroodzwaaiers zijn niet zo fanatiek als je denkt!

En die goede gaven en heerlijkheden van de Belgische vlag werden er bij mij met de paplepel inge"hamerd"d! Alleen die "voordelen", daar heb ik het moeilijk mee!
Oud 29 december 2002, 08:50   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Laat dan alle tegenstand tegen de Vlaamse vlag ook varen.

U gaat trouwens voorbij aan het wezenlijk van de opmerking: kleuters die een driekleurig vlaggetje in de hand worden gestopt, weten meestal niet waarover het gaat of beseffen de politieke draagwijdte van het gebaar niet. Volwassen mensen die een Vlaamse Leeuw in handen worden gestopt op sportwedstrijden hebben wel een zekere vorm van onderscheidingsvermogen en hebben er dus geen probleem mee als ze er vervolgens mee staan te zwaaien. Daarenboven speelt bij de eerste groep de factor "dwang" en "verplichting" mee, terwijl die totaal afwezig is bij de tweede groep. Eerder schreef u trouwens dat veel mensen de Vlaamse Leeuw als een "fascistisch symbool" zijn gaan zien (een stelling waarmee ik trouwens niet akkoord ga - op ons schoolfeest hing de Vlaamse Leeuw ook uit en ik heb geen bezwaren gehoord, zelfs niet via via). Welnu, als dat zo zou zijn dan is het feit dat mensen toch met zo'n vlag willen zwaaien zeker en vast een bewuste keuze, een openlijke stellingname: "Wij zijn Vlamingen en zijn dat ongecomplexeerd."
Jan van den Berghe is offline  
Oud 29 december 2002, 08:59   #18
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Laat dan alle tegenstand tegen de Vlaamse vlag ook varen.
Tuurlijk Jan.

Zwaaien maar
Oud 29 december 2002, 10:07   #19
Luddo
Minister

Standaard

[quote="Jan van den BergheLaat dan alle tegenstand tegen de Vlaamse vlag ook varen.

U gaat trouwens voorbij aan het wezenlijk van de opmerking: kleuters die een driekleurig vlaggetje in de hand worden gestopt, weten meestal niet waarover het gaat of beseffen de politieke draagwijdte van het gebaar niet. Volwassen mensen die een Vlaamse Leeuw in handen worden gestopt op sportwedstrijden hebben wel een zekere vorm van onderscheidingsvermogen en hebben er dus geen probleem mee als ze er vervolgens mee staan te zwaaien. Daarenboven speelt bij de eerste groep de factor "dwang" en "verplichting" mee, terwijl die totaal afwezig is bij de tweede groep. [/quote]

Jan, bij acties van "Vlaanderen Vlagt" wordt niemand zomaar een actievlag "in de handen gestopt"! Zij kunnen er een kopen voor 5 €! Zij doen dat uit uit vrije wil. De kleine vlaggetjes worden bij mondjesmaat gegeven als men het vraagt, uiteraard meestal aan kinderen, en geloof me, er is veel vraag naar! Wij geven die bij voorkeur aan kinderen die vergezeld zijn van hun ouders! Wij zijn niet fanatiek en de Belgischevlaggenzwaaiers ook niet! Sommigen vragen een klein vlaggetje om in de top van hun vlag te bevestigen. De reacties van de toeschouwers op het terrein zijn positief en we hebben daar heel weinig problemen.
In de hogere regionen van sommige inrichtende federaties is er tegenkanting te bespeuren (o.a. bij de "Vlaamse" AtletiekLiga, raar maar waar!).
In Medulin (Kroatië) bij het Europees kampioenschap Veldlopen waren alle deelnemende Belgische atleten Vlamingen. Zij liepen in de Belgische kleuren. Wie denk je dat de grote kosten voor die deelneming betaald heeft? België? Of de Vlaamse Gemeenschap via de VAL? Je mag één keer raden!
Vlaanderen is de Hoofdsponsor van de Belgische sport! Mag een hoofdsponsor zijn logo niet laten zien?
Oud 29 december 2002, 10:21   #20
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
De kleine vlaggetjes worden bij mondjesmaat gegeven als men het vraagt, uiteraard meestal aan kinderen
Zelfde taktiek
Als den Belgik
Vul de kinderhand
Aanschouw 't vlaggenland

Citaat:
Zij liepen in de Belgische kleuren. Wie denk je dat de grote kosten voor die deelneming betaald heeft? België? Of de Vlaamse Gemeenschap via de VAL? Je mag één keer raden!
Vlaanderen is de Hoofdsponsor van de Belgische sport! Mag een hoofdsponsor zijn logo niet laten zien?[/b]
Daar heb je een punt.
Dus:

Zwaaien maar!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be