Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 20 september 2011, 23:16   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard Belgische gevolgen van een Euro-implosie

Een draad over Griekenland en de eurocrisis, maar ik zet het toch in dit subforum omdat ik van mening ben dat wat met de euro gebeurt rechtstreekse gevolgen zal hebben voor de komende regering en staatshervorming (niet in het minst omwille van de zever over die vermeende 22 miljard die bespaard zouden moeten worden). Ik wil er zelfs een paar voorspellingen aan koppelen wat betreft de uitkomst van deze politieke crisis.

http://www.guardian.co.uk/commentisf...-and-quit-euro

Eigenlijk weet iedereen met enig verstand dat Griekenland zijn schulden* nooit gaat kunnen betalen. De huidige 'steun' van EU, ECB en IMF komt neer op extra schulden, wat de crisis dus eigenlijk alleen maar erger maakt.

Griekenland kan uit de euro stappen en de schulden verbeurd verklaren (verschillende processen zijn daarvoor al aangespannen tegen de regering en die mogelijkheid zou naar verluid zelfs in de Griekse grondwet staan, waarmee die grondwet al meteen een van de meest vooruitstrevende van Europa kan genoemd worden). Goed nieuws voor het Griekse volk, slecht nieuws voor de machtige banksector. En over welke banken gaat het precies? Banken van over heel Europa uiteraard, maar vooral een aantal van de hele grote banken van Frankrijk. Société Générale, waar al een hoop geruchten over een faillisement over de ronde doen (Lehman achterna), maar ook PNB Paribas, sinds enkele jaren de trotse eigenaar van Fortis, dus van onze eigenste Belgische Société Générale (en daarmee eigenlijk van België zelf). Als het in Parijs regent, druppelt het in Bruxelles. Als in Parijs de financiële orkaan uitbreekt...

Hoe het trouwens met Dexia zit wil niemand geweten hebben, maar de afgelopen maanden zijn er wel al een aantal mensen gaan lopen die niet van de minste waren...

Als klap op de vuurpijl wil ik er nog op wijzen dat de financiële sector zodanig verweven zit dat als pakweg PNB Paribas of SocGen valt, er een hele hoop banken mee gaan vallen. Dexia, KBC, noem maar op.

Ik denk dat er wel mensen zullen zijn die stilaan inzien wat de consequenties kunnen zijn voor de lopende regeringsonderhandelingen en de volgende staatshervormingen. We zullen dan geen 22 miljard moeten zoeken maar eerder 220 miljard...

De huidige politieke crisis in Belgique en de Europese financiële crisis vallen samen... en dat is niet toevallig, aangezien de crisis in Belgique in essentie niet draait om Walen versus Vlamingen maar om de heersende Belgische macht die zich concentreerde rond de Société Générale... een bank. Hoe dieper beide crisissen raken, hoe meer zal blijken dat ze naadloos in elkaar overvloeien.

Voor wie denkt dat 'de walen buiten sjotten' iets gaat oplossen (het zal hier geen vijf posts duren eer er weer ene komt zeiken over de transfers naar de luie Walekoppen): nee dus. Die Walekoppen hebben er namelijk niks mee te maken. Het probleem situeert zich immers elders. Namelijk in 50 jaar wanbeleid en laksheid tegenover de banksector. De enige staatshervorming die in een Europees rampscenario nog zal uitgevoerd worden is die die gedicteerd wordt door de banken. Door de Société Générale de Belgique. Door de zelfde economische klasse die sinds 1830 de wet dicteert (ja, door PS, MR, CVP, PVV en BSP dus, voor wie alleen maar in partijtermen kan denken).

* Eigenlijk zou Griekenland gewoon de middenvinger moeten opsteken naar de banken, die al decennialang een zeer frauduleuze biljoenenhandel in derivaten aan de gang houden en ook de Griekse bevolking er mee hebben opgelicht
Pelgrim is offline  
Oud 20 september 2011, 23:22   #2
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er ook toch nog eens op wijzen dat Belgique zelf als staat opgericht werd door het financieel grootkapitaal, dat in 1830 de door Willem opgerichte Algemene Maatschappij overnam (stal zeg maar) en dat omvormde tot het economische machtscentrum van de nieuwe staat.
Een staat van, voor en door bankiers zeg maar.
Pelgrim is offline  
Oud 20 september 2011, 23:30   #3
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een vraag waar ik nog mee zit is de precieze strategie van de politieke elite in dit land. Gaat men de communautaire crisis gebruiken als bliksemafleider om een megatransfer naar de banken te regelen (zoals enkele weken geleden gebeurd is)? Of gaat men het vroeg of laat accute karakter van de eurocrisis gebruiken als excuus om toch maar raprap een barslechte staatshervorming er door te draaien?
Pelgrim is offline  
Oud 20 september 2011, 23:37   #4
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Er ook toch nog eens op wijzen dat Belgique zelf als staat opgericht werd door het financieel grootkapitaal, dat in 1830 de door Willem opgerichte Algemene Maatschappij overnam (stal zeg maar) en dat omvormde tot het economische machtscentrum van de nieuwe staat.
Pelgrim, volgens mij moet dat de NV Nederlandse Handelsmaatschappij zijn:

Citaat:
De N.V. Nederlandsche Handel-Maatschappij werd op initiatief van koning Willem I in Den Haag opgericht op dinsdag 9 maart 1824. Als feitelijke datum van oprichting kan worden genomen de 29ste maart 1824, de dag waarop het Koninklijk Besluit tot oprichting werd vastgesteld. De doelstelling was (Art. 59) "bevordering van handel, scheepvaart, scheepsbouw, visserij, landbouw en (het fabriekswezen)", in voortzetting van wat tijdens de Franse overheersing van 1795 tot 1813 was ingezet. Het hogere doel was volgens de koning dat de NHM zou fungeren als een "grote hefboom, strekkende tot opbeuring en aanmoediging van de nationale welvaart". In de praktijk kwam het neer op expansie van bestaande handel door het inwinnen van gegevens en het zoeken naar nieuwe afzetgebieden, en financiering van industrie en scheepvaart. Door de verbondenheid met de Nederlandse regering speelde de NHM een belangrijke rol in het ontwikkelen van de handel tussen de Nederlanden en Nederlands-Indië.

De NHM wordt soms wel de opvolger genoemd van de Vereenigde Oostindische Compagnie, daar ze eveneens in particuliere handen was, aandeelhouders had en de invloed van de Oranjes op het bedrijf voelbaar was. De oprichting van de NHM kan wellicht worden gezien als een poging om de VOC nieuw leven in te blazen door de (tijdens de Franse tijd in het slop geraakte) handel met Nederlands-Indië weer een nieuwe impuls te geven.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederla...l-Maatschappij

Notabene: Er wordt beweerd dat ABN Amro de juridische nazaat is van de NHM.
Ernst Niessen is offline  
Oud 20 september 2011, 23:40   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De SocGen de Belgique komt blijkbaar voort uit de "Algemeene Nederlandsche Maatschappij ter Begunstiging van de Volksvlijt", dat is een andere instelling.

De Belgische SocGen is naderhand eerst overgegaan in de Generale Bank, nadien in Fortis, vandaag in handen van BNP Paribas.
Pelgrim is offline  
Oud 20 september 2011, 23:45   #6
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een vraag waar ik nog mee zit is de precieze strategie van de politieke elite in dit land. Gaat men de communautaire crisis gebruiken als bliksemafleider om een megatransfer naar de banken te regelen (zoals enkele weken geleden gebeurd is)? Of gaat men het vroeg of laat accute karakter van de eurocrisis gebruiken als excuus om toch maar raprap een barslechte staatshervorming er door te draaien?
Ik ben tegen de Euro en nog meer tegen Europa.
Mijn partner werkt helaas bij Dexia en dus zit ik eigenlijk tegen mijn eigen belangen te tateren, maar toch ben ik er radicaal tegen.
Ik ken wel niet genoeg van economie om te weten wat eventueel een alternatief kan zijn voor Europa en vooral, voor de banken.
Stel dat Europa desintegreert en de banken vallen (ben ik al fucked dus want wij zijn quasi zeker ons huis kwijt met een partner die in een bank werkt en mezelf die in een bedrijf werkt dat zeker meegesleurd zou worden in de val, maar ik denk aan het algemeen belang), hoe moet het dan?
Kan hier in dit topic ook daarover eens één en ander worden beschouwd, voorgesteld of geduid?
Dan zou ik, als leek op dat vlak, van harte appreciëren!
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 20 september 2011, 23:45   #7
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de onderhandelende, traditionele partijen niet door de eurocommissaris van financiën gemaand worden haast te maken met een op een solide begroting gericht beleid, dan zal het franco-Belgische establishment wel erop aandringen met deze mogelijkheid als argument.
Ernst Niessen is offline  
Oud 20 september 2011, 23:59   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Mijn partner werkt helaas bij Dexia en dus zit ik eigenlijk tegen mijn eigen belangen te tateren, maar toch ben ik er radicaal tegen.
Ik ken wel niet genoeg van economie om te weten wat eventueel een alternatief kan zijn voor Europa en vooral, voor de banken.
Stel dat Europa desintegreert en de banken vallen (ben ik al fucked dus want wij zijn quasi zeker ons huis kwijt met een partner die in een bank werkt en mezelf die in een bedrijf werkt dat zeker meegesleurd zou worden in de val, maar ik denk aan het algemeen belang), hoe moet het dan?
Kan hier in dit topic ook daarover eens één en ander worden beschouwd, voorgesteld of geduid?
Om een gedacht te kunnen vormen over wat mogelijke alternatieven zijn raad ik je aan eerst een en ander te bestuderen over wat geld precies is en hoe het vandaag de dag ontstaat. Je moet er geen universitair diploma voor hebben ("economen" en "economisten" praten dikwijls toch maar gewoon hun sponsors na). Wel een beetje rekenkundig inzicht. Er zijn verschillende kritieken op het huidig financieel stelsel vanuit verschillende ideologische kaders. Libertairen zullen andere voorstellen hebben dan communisten, uiteraard, hou er dus rekening mee dat 'neutraal' niet bestaat.

Wat je alvast kan doen indien je het Engels genoeg beheerst is de documentaires "Money Masters" en "Money as Debt" bekijken die je op youtube integraal kan vinden (ik heb nog geen Nederlandstalige alternatieven gevonden, wat wel een serieus gebrek is). Van daaruit zal je wel zelf je weg verder vinden.

Wat uw private situatie betreft, in de huidige situatie betekent een implosie van de euro met grote waarschijnlijkheid dat jij in serieuze problemen komt, samen met nog miljoenen andere mensen. Je hoeft daar zelfs niets voor te doen, want dat zal sowieso gebeuren, het systeem zelf is namelijk fundamenteel onhoudbaar. Als het een troost mag zijn, in theorie hoeft het faillisement van een bank geen echt probleem te zijn want ons geld is fiudiciair geld, wat wil zeggen dat elke euro die door de crisis verdwijnt in principe weer tevoorschijn getoverd kan worden door een simpel besluit van de regering. Het geld dat op uw rekening staat bestaat immers alleen uit digitale eenen en nullen. Daar ben je waarschijnlijk nu niet vet mee, dat komt dan ook omdat het huidige stelsel gewoon pure bankroof is, gepleegd door de banken.
Pelgrim is offline  
Oud 21 september 2011, 00:01   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Als de onderhandelende, traditionele partijen niet door de eurocommissaris van financiën gemaand worden haast te maken met een op een solide begroting gericht beleid, dan zal het franco-Belgische establishment wel erop aandringen met deze mogelijkheid als argument.
Wellicht. Het probleem is echter dat noch de eurocommissaris noch het franco-Belgische establishment in het belang van de bevolking handelen. Ik snap dan ook totaal niet dat zoveel separatisten zo euforisch zijn wanneer de Eurocraten de Belgische politici op de vingers tikken. Dat is gewoon kanker proberen te bestrijden met aids.
Pelgrim is offline  
Oud 21 september 2011, 00:08   #10
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om een gedacht te kunnen vormen over wat mogelijke alternatieven zijn raad ik je aan eerst een en ander te bestuderen over wat geld precies is en hoe het vandaag de dag ontstaat. Je moet er geen universitair diploma voor hebben ("economen" en "economisten" praten dikwijls toch maar gewoon hun sponsors na). Wel een beetje rekenkundig inzicht. Er zijn verschillende kritieken op het huidig financieel stelsel vanuit verschillende ideologische kaders. Libertairen zullen andere voorstellen hebben dan communisten, uiteraard, hou er dus rekening mee dat 'neutraal' niet bestaat.

Wat je alvast kan doen indien je het Engels genoeg beheerst is de documentaires "Money Masters" en "Money as Debt" bekijken die je op youtube integraal kan vinden (ik heb nog geen Nederlandstalige alternatieven gevonden, wat wel een serieus gebrek is). Van daaruit zal je wel zelf je weg verder vinden.

Wat uw private situatie betreft, in de huidige situatie betekent een implosie van de euro met grote waarschijnlijkheid dat jij in serieuze problemen komt, samen met nog miljoenen andere mensen. Je hoeft daar zelfs niets voor te doen, want dat zal sowieso gebeuren, het systeem zelf is namelijk fundamenteel onhoudbaar. Als het een troost mag zijn, in theorie hoeft het faillisement van een bank geen echt probleem te zijn want ons geld is fiudiciair geld, wat wil zeggen dat elke euro die door de crisis verdwijnt in principe weer tevoorschijn getoverd kan worden door een simpel besluit van de regering. Het geld dat op uw rekening staat bestaat immers alleen uit digitale eenen en nullen. Daar ben je waarschijnlijk nu niet vet mee, dat komt dan ook omdat het huidige stelsel gewoon pure bankroof is, gepleegd door de banken.
Mijn situatie kan me eerlijk gezegd niet veel schelen.
Ik ben in het systeem gerold, na jaren van afzetten daarvoor.
Rugzaktoerist ieder moment dat ik kon, dromen van wereldreizen, antiglobalist, anti-wereldbank, leuteren aan de toog over onze mutantenmaatschappij, enfin.
Kom je een vrouw tegen die naar je lacht en zit ik half verdoofd in dezelfde shit als al die andere mutanten, maar diep van binnen weet ik wel nog altijd hoe fout dit allemaal zit. Mijn rugzak staat nog altijd op zolder, volledig klaar om afstand te nemen van deze klotemaatschappij, al lacht mijn wederhelft me daar vierkant mee uit.

Bedankt voor je tip.
Die documentaires bekijk ik eerstdaags.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 21 september 2011, 06:19   #11
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat je alvast kan doen indien je het Engels genoeg beheerst is de documentaires "Money Masters" en "Money as Debt" bekijken die je op youtube integraal kan vinden (ik heb nog geen Nederlandstalige alternatieven gevonden, wat wel een serieus gebrek is).
Money as debt bestaat wel met nederlandse ondertitels:
http://www.youtube.com/watch?v=HXsyFbgQi1g
gertc is offline  
Oud 21 september 2011, 07:07   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat we meer dan 10 jaar geleden al wisten is nu gewoon aan het uitkomen...

De Grieken, Spanjaarden, Ieren , Italianen, ... konden toen nog niet mee, en kunnen nu nog altijd niet mee, waarom duidelijk ze werden nooit bestraft, en banken leenden graag want dat bracht geld op, ... maar toen ging het ineens fout...

Er is maar een oplossing die goed is, en dat is gooi ze eruit, en gaat heel den boel failliet ja spijtig maar dat is dan maar zo , op de een of andere manier moeten we toch uit die crisis geraken, ...

En wat betreft onze eigen regeringsvorm, besparen, besparen, besparen, en blijf vooral uit de beurs van de normale bedrijven, en van de werkende klasse. Want anders stort uw consumptie ook nog eens in mekaar en dan kunnen we met z'n allen onder een brug gaan wonen.
Herr Flick is offline  
Oud 21 september 2011, 07:36   #13
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De SocGen de Belgique komt blijkbaar voort uit de "Algemeene Nederlandsche Maatschappij ter Begunstiging van de Volksvlijt", dat is een andere instelling.

De Belgische SocGen is naderhand eerst overgegaan in de Generale Bank, nadien in Fortis, vandaag in handen van BNP Paribas.
De Generale Maatschappij was een holding, die ook wel eens de nv België werd genoemd omdat ze participaties had in zowat alle grote bedrijven in alle takken van de industrie. O.a. inderdaad de Generale Bank.
Na de raid van De Benedetti, en de overname van de Generale Maatschappij door Suez, is de holding ontmanteld, en de participaties verkocht of verzelfstandigd om de overnameprijs te betalen.
Zeggen dat de Generale Maatschappij is overgegaan in de Generale Bank is dus een beetje kort door de bocht.
gertc is offline  
Oud 21 september 2011, 07:39   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Benedetti, dat waren nog eens tijden, ... dat zat den Berre ook met zenuwen...

De hollanders wilden uiteindelijk te hulp schieten, ... maar mochten niet wegens dat zijn hollanders en dus nederlandstalig en dat kon niet...

Dus waren ze maar wat blij dat Suez dat zaakje oploste, zo hebben ze trouwens half den belziek aan de Fransen verkocht...

T zelfde trukske heeft m dan nog eens overgedaan toen de KLM , Sabena wou overnemen, ... dan nog liever aan de Zwitsers, ...

We kennen allemaal het resultaat...
Herr Flick is offline  
Oud 21 september 2011, 07:54   #15
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

De openingsposter bezweert ons om niet te komen zeveren over onze jaarlijkse megatransferten van een regio dat zijn zaakjes op orde houdt naar een regio die daar vierkant zijn kl*ten aan veegt.
Diegenen die een grondwettelijke uitstap (zoals de openingsposter aanhaalt) van Wallonië voorstaan zijn de stouten.
Diegenen die identiek hetzelfde met Griekenland willen doen zijn dan weer de goeden.

Mag ik even lachen ja?
Oud 21 september 2011, 07:54   #16
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Ik ben niet tegen Europa en tegen de Euro, integendeel zelf. Ik denk dat een sterk Europa met een sterke Euro wel degelijk goed kan zijn voor de Europeanen, maar dan niet op de huidige manier.

Zo is er wel een economische unie nagestreefd maar geen sociale. en die economische unie is dan nog verkeerd aangepakt geweest, door het te snel toelaten van alle landen, ongeacht de toenmalige economische situatie. Beter had geweest om 2 of zelfs 3 euro's te maken om die langzaam naar elkaar toe te laten groeien. België zou trouwens niet in de kopploeg gezeten hebben.

Ook de politieke unie is te weinig uitgebouwd, te weinig democratisch, te weinig controle, teveel vetorechten. Geef dat parlement meer krachtslag en betrek de gewone Europese burger meer bij het beslissingsproces.

maar in naam van dat Europa is er ook veel te veel ingezet op liberalisering, zonder dat gekeken is naar het algemeen belang. Er is veel te weinig gekeken of er wel genoeg concurrentie mogelijk was en wat de gevolgen zouden kunnen zijn.

De controle over de banken zijn ze volledig kwijt geraakt, niet alleen hier in Europa maar ook in Amerika. ook hier geldde het motto: "de privé zal zich wel zelfreguleren". niet dus, de verstrengelingen tussen zakenbanken en spaarbanken blijkt nu nefast voor de gewone man.

Ja, een sterk Europa met een sterke Euro, ik ben ervoor, maar niet voor het huidige systeem. Dat wilt niet zeggen dat we alles moeten buitensmijten, maar drastische veranderingen zijn wel nodig.
Oud 21 september 2011, 08:42   #17
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
De Franse banken staan er slecht voor
citaat volkskrant:
De Franse banken hebben veel Italiaans schuldpapier en moesten door de Italiaanse afwaardering inleveren op de beurs.

Verder zou de Bank of China de valutahandel met drie grote Franse banken gestaakt hebben vanwege de eurocrisis. De Bank of China, in handen van de Chinese overheid, is een van de toonaangevende spelers op de Chinese valutamarkt. De handelsstop zou Société Générale, Crédit Agricole en BNP Paribas betreffen. Banken in Azië en andere regio's hebben hun blootstelling aan Europese banken in de afgelopen maanden verminderd, omdat ze geen risico willen lopen door een eventueel bankroet van Griekenland of een ander zwak euroland.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/...e-banken.dhtml

Laatst gewijzigd door Roderik : 21 september 2011 om 08:44.
Roderik is offline  
Oud 21 september 2011, 09:38   #18
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Bron ?
Stingray is offline  
Oud 21 september 2011, 09:49   #19
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Ik ben niet tegen Europa en tegen de Euro, integendeel zelf. Ik denk dat een sterk Europa met een sterke Euro wel degelijk goed kan zijn voor de Europeanen, maar dan niet op de huidige manier.

Zo is er wel een economische unie nagestreefd maar geen sociale. en die economische unie is dan nog verkeerd aangepakt geweest, door het te snel toelaten van alle landen, ongeacht de toenmalige economische situatie. Beter had geweest om 2 of zelfs 3 euro's te maken om die langzaam naar elkaar toe te laten groeien. België zou trouwens niet in de kopploeg gezeten hebben.

Ook de politieke unie is te weinig uitgebouwd, te weinig democratisch, te weinig controle, teveel vetorechten. Geef dat parlement meer krachtslag en betrek de gewone Europese burger meer bij het beslissingsproces.

maar in naam van dat Europa is er ook veel te veel ingezet op liberalisering, zonder dat gekeken is naar het algemeen belang. Er is veel te weinig gekeken of er wel genoeg concurrentie mogelijk was en wat de gevolgen zouden kunnen zijn.

De controle over de banken zijn ze volledig kwijt geraakt, niet alleen hier in Europa maar ook in Amerika. ook hier geldde het motto: "de privé zal zich wel zelfreguleren". niet dus, de verstrengelingen tussen zakenbanken en spaarbanken blijkt nu nefast voor de gewone man.

Ja, een sterk Europa met een sterke Euro, ik ben ervoor, maar niet voor het huidige systeem. Dat wilt niet zeggen dat we alles moeten buitensmijten, maar drastische veranderingen zijn wel nodig.
Kan je een beetje verduidelijken welke richting die drastische veranderingen zijn die je voorstaat ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 21 september 2011, 09:56   #20
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Kan je een beetje verduidelijken welke richting die drastische veranderingen zijn die je voorstaat ?
splitsing van de EU in meerdere zones met elk een eigen Euro en beleid, maar met strikte samenwerkingen en solidariteit tussen de verschillende zones.

terugdraaien van liberaliseringen van energie en openbaar vervoer.

meer macht aan het parlement, systeem van directe democratie voor belangrijke beslissingen.

meer controle op de banken, scheiding tussen gewone banken en zakenbanken.

werk maken van een eengemaakt Europa op sociaal gebied binnen de verschillende zones.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be