Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2011, 13:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Vlaamse Regering : elektrische sneltram tussen Hasselt en Maastricht

Spartacus: principiële keuze voor elektrische sneltram tussen Hasselt en Maastricht De Vlaamse Regering heeft op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits gekozen voor een elektrische sneltram tussen Hasselt en Maastricht. Deze tramlijn zou op termijn 6,8 miljoen reizigers per jaar kunnen aantrekken. Omwille van het meer duurzame karakter en de promotie door de Vlaamse Regering van elektrische aandrijving voor voertuigen, zal de mogelijkheid om de introductie van een sneltram zonder bovenleiding opengelaten worden. De regering geeft De Lijn de opdracht om samenwerkingsovereenkomsten met Nederland en de Vlaamse steden en gemeenten uit te werken.

Sneltramlijn 1
Geactualiseerd reizigerspotentieel
De Lijn wist aanvankelijk niet hoeveel potentiële reizigers er zouden zijn van en naar Nederland. Een juiste potentieelinschatting was noodzakelijk. Tijdens de zomer van 2011 werd het totale potentieel, met de grensoverschrijdende verplaatsingen herberekend. Simulaties van het potentieel voor de lijn Hasselt-Maastricht geven 6.800.000 reizigers aan op jaarbasis. Als het reizigerspotentieel vergeleken wordt met het totaal aantal reizigers van de kusttram (12.799.993 in 2010), die dubbel zo lang is en een hogere frequentie aanbiedt, kan de sneltramlijn 1 de vergelijking doorstaan met één van de succesvolste tramverbindingen van De Lijn.

Geactualiseerde kostprijs
De geactualiseerde kostprijs bedraagt voor de infrastructuur 122,2 miljoen euro, die via PPS zal worden gerealiseerd. Deze kostprijs is inclusief de volgende extra investeringen: een aanpassing van een aantal bruggen op spoorlijn 20, een volledige en duurzame elektrificatie van de lijn, een nieuw door Europa opgelegd spoorbeveiligingssysteem en extra milderende maatregelen voor mens en milieu. De keuze voor elektrificatie houdt aanvankelijk een hogere investeringskost in, maar betaalt zich op termijn volledig terug, omdat de exploitatie goedkoper is.

Via het klassieke investeringsbudget van De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer wordt respectievelijk 23,5 miljoen euro en 14,7 miljoen euro voorzien, zoals voor de afschaffing van overwegen, de herinrichting van een gevaarlijk punt aan de Grenslandhallen in Hasselt met de aanleg van een tramtunnel en grondverwervingen.

Naast de infrastructuur zijn er 12 elektrische sneltrams en een stelplaats te Hasselt voor de sneltrams voorzien. De 12 elektrische sneltrams vertegenwoordigen een totale aankoopwaarde van 48 miljoen euro, die verworven zullen worden via aankoop of huur. De bouw van de stelplaats wordt geraamd op 23 miljoen euro en zou via PPS worden gerealiseerd.

Licht op groen voor onderhandelingen met Nederland en Vlaamse steden
De Vlaamse Regering vraagt aan De Lijn om de nodige ontwerp samenwerkingsovereenkomsten met Nederland uit te werken en de overeenkomsten met de Vlaamse steden en gemeenten af te ronden. Als deze openstaande zaken uitgeklaard zijn, is het dossier voor Spartacuslijn 1 volledig.

Sneltramlijn 2 en 3
Het dossier van de sneltram Hasselt – Genk – Maasmechelen bevindt zich in een fase van trajectafweging (plan-MER fase) en wordt verdergezet.

Voor de verbinding Hasselt – Neerpelt – Lommel werd op vraag van Federaal minister Vervotte en Vlaams minister Crevits een vergelijkende studie uitgevoerd. Gezien uit de studie is gebleken dat een treinverbinding een betere optie is, vraagt de Vlaamse Regering aan Vlaams minister Crevits om gesprekken op te starten met de Federale minister van Overheidsbedrijven zodat de realisatie van de verbinding Hasselt – Neerpelt – Lommel opgenomen wordt in het meerjareninvesteringsprogramma van de NMBS-groep. De PlanMER procedure voor de verbinding Hasselt – Neerpelt – Lommel zal worden verdergezet met zowel de optie Lightrail (sneltram) als Lighttrain (trein) zodat een eventuele realisatie door De Lijn van deze verbinding uit het Spartacusplan mogelijk blijft.

Minister Hilde Crevits: “Om meer mensen aan te trekken om het openbaar vervoer te gebruiken is in Limburg nood aan snelle verbindingen in het Maasland en naar Nederland. Uit de recente potentieelberekeningen is gebleken dat een grensoverschrijdende tramlijn van Hasselt naar Maastricht jaarlijks tot 6,8 miljoen reizigers kan aantrekken. In het kader van de duurzame mobiliteit is er ook gekozen voor een elektrische sneltram. De Lijn heeft nu de opdracht om de samenwerkingsakkoorden met Nederland en de Vlaamse steden en gemeenten op te maken.”
Persinfo:

Cybelle-Royce Buyck
Woordvoerder van Vlaams minister Hilde Crevits
[email protected]


Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 16:33   #2
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
Spartacus: principiële keuze voor elektrische sneltram tussen Hasselt en Maastricht De Vlaamse Regering heeft op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits gekozen voor een elektrische sneltram tussen Hasselt en Maastricht. Deze tramlijn zou op termijn 6,8 miljoen reizigers per jaar kunnen aantrekken. Omwille van het meer duurzame karakter en de promotie door de Vlaamse Regering van elektrische aandrijving voor voertuigen, zal de mogelijkheid om de introductie van een sneltram zonder bovenleiding opengelaten worden. De regering geeft De Lijn de opdracht om samenwerkingsovereenkomsten met Nederland en de Vlaamse steden en gemeenten uit te werken.

Sneltramlijn 1
Geactualiseerd reizigerspotentieel
De Lijn wist aanvankelijk niet hoeveel potentiële reizigers er zouden zijn van en naar Nederland. Een juiste potentieelinschatting was noodzakelijk. Tijdens de zomer van 2011 werd het totale potentieel, met de grensoverschrijdende verplaatsingen herberekend. Simulaties van het potentieel voor de lijn Hasselt-Maastricht geven 6.800.000 reizigers aan op jaarbasis. Als het reizigerspotentieel vergeleken wordt met het totaal aantal reizigers van de kusttram (12.799.993 in 2010), die dubbel zo lang is en een hogere frequentie aanbiedt, kan de sneltramlijn 1 de vergelijking doorstaan met één van de succesvolste tramverbindingen van De Lijn.

Geactualiseerde kostprijs
De geactualiseerde kostprijs bedraagt voor de infrastructuur 122,2 miljoen euro, die via PPS zal worden gerealiseerd. Deze kostprijs is inclusief de volgende extra investeringen: een aanpassing van een aantal bruggen op spoorlijn 20, een volledige en duurzame elektrificatie van de lijn, een nieuw door Europa opgelegd spoorbeveiligingssysteem en extra milderende maatregelen voor mens en milieu. De keuze voor elektrificatie houdt aanvankelijk een hogere investeringskost in, maar betaalt zich op termijn volledig terug, omdat de exploitatie goedkoper is.

Via het klassieke investeringsbudget van De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer wordt respectievelijk 23,5 miljoen euro en 14,7 miljoen euro voorzien, zoals voor de afschaffing van overwegen, de herinrichting van een gevaarlijk punt aan de Grenslandhallen in Hasselt met de aanleg van een tramtunnel en grondverwervingen.

Naast de infrastructuur zijn er 12 elektrische sneltrams en een stelplaats te Hasselt voor de sneltrams voorzien. De 12 elektrische sneltrams vertegenwoordigen een totale aankoopwaarde van 48 miljoen euro, die verworven zullen worden via aankoop of huur. De bouw van de stelplaats wordt geraamd op 23 miljoen euro en zou via PPS worden gerealiseerd.

Licht op groen voor onderhandelingen met Nederland en Vlaamse steden
De Vlaamse Regering vraagt aan De Lijn om de nodige ontwerp samenwerkingsovereenkomsten met Nederland uit te werken en de overeenkomsten met de Vlaamse steden en gemeenten af te ronden. Als deze openstaande zaken uitgeklaard zijn, is het dossier voor Spartacuslijn 1 volledig.

Sneltramlijn 2 en 3
Het dossier van de sneltram Hasselt – Genk – Maasmechelen bevindt zich in een fase van trajectafweging (plan-MER fase) en wordt verdergezet.

Voor de verbinding Hasselt – Neerpelt – Lommel werd op vraag van Federaal minister Vervotte en Vlaams minister Crevits een vergelijkende studie uitgevoerd. Gezien uit de studie is gebleken dat een treinverbinding een betere optie is, vraagt de Vlaamse Regering aan Vlaams minister Crevits om gesprekken op te starten met de Federale minister van Overheidsbedrijven zodat de realisatie van de verbinding Hasselt – Neerpelt – Lommel opgenomen wordt in het meerjareninvesteringsprogramma van de NMBS-groep. De PlanMER procedure voor de verbinding Hasselt – Neerpelt – Lommel zal worden verdergezet met zowel de optie Lightrail (sneltram) als Lighttrain (trein) zodat een eventuele realisatie door De Lijn van deze verbinding uit het Spartacusplan mogelijk blijft.

Minister Hilde Crevits: “Om meer mensen aan te trekken om het openbaar vervoer te gebruiken is in Limburg nood aan snelle verbindingen in het Maasland en naar Nederland. Uit de recente potentieelberekeningen is gebleken dat een grensoverschrijdende tramlijn van Hasselt naar Maastricht jaarlijks tot 6,8 miljoen reizigers kan aantrekken. In het kader van de duurzame mobiliteit is er ook gekozen voor een elektrische sneltram. De Lijn heeft nu de opdracht om de samenwerkingsakkoorden met Nederland en de Vlaamse steden en gemeenten op te maken.”
Persinfo:

Cybelle-Royce Buyck
Woordvoerder van Vlaams minister Hilde Crevits
[email protected]


Bron: politics.be
Geen paniek. Twintig jaar geleden zijn ze begonnen met de planning van vijf kilometer tram tussen Hoboken en Hemiksem. Er ligt nog altijd niks.

En in Antwerpen hebben ze zo weinig trams en chauffeurs dat de mensen op een gewone zondagmiddag als sardienen op mekaar geperst staan.

De eerste twintig jaar horen we van dat Spartacus-plan niets meer
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 16:39   #3
Zapatista
Parlementslid
 
Zapatista's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Locatie: De wereld
Berichten: 1.603
Standaard

Mijn vader is van Hasselt en toen hij nog een kleine pagadder was werd er al gesproken van een sneltram tussen Hasselt en Maastricht.
__________________
Spiegels en geslachtsgemeenschap zijn verfoeilijk omdat ze het tal der mensen vermenigvuldigen.
Zapatista is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be