![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ik sta een beetje versteld dat er nog geen draadje over aangemaakt is want dit was groot nieuws gisteren. Amper twee jaar na het 5 Miljard $ monsterverlies van rogue trader Jerome Kerviel bij Soc Gen Bank, werd gisteren bekendgemaakt dat in UBS Londen een trader 2 Miljard dollar verpatst heeft. Opnieuw een monsterverlies bij een bank, op de slechtste moment.
Citaat:
Onderzoek is nog aan de gang, maar de trader is inmiddels aangehouden door de politie. Indien de som juist is, komt trader Kweku Adoboli (31 jaar) daarmee op de zevende plaatst in de top van rogue traders.. http://news.officialwire.com/nl/main...ews&rid=217823 De verliezen kwamen pas aan het licht nadat de trader zichzelf heeft aangegeven bij het management, wat dan weer duidt op gebrekkige risico management systemen. http://www.bbc.co.uk/news/business-14943084 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het vervolg daarvan zal waarschijnlijk zijn dat nog eens duizenden extra medewerkers de laan uit gestuurd zullen worden om de eerder aangekondigde besparingen (die al zoveel werkgelegenheid kostten te kunnen doen......
Inderdaad.....Wie kontroleert eigenlijk die traders? Bovendien...wie een aanzienlijk vermogen te plaatsen heeft zal nu wel nadenken alvorens dat via UBS te doen...Op een dag kan de bank die verloren miljardjes hier,daar en ginder ook niet meer dekken....en ik weet niet of de Zwitserse regering erg happig zou zijn.... Trouwens,blijkbaar is het verlies ontstaan door gespeculeer op munten......maatschappelijk kompleet onnuttig en,zoals nu blijkt,extreem gevaarlijk dus ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 16 september 2011 om 19:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Hopelijk is die trader aangesloten bij een vakbond... Dan krijgt hij misschien nog een ontslagpremie...
Laatst gewijzigd door freelancer : 16 september 2011 om 21:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De private bankwereld is goed bezig het vertrouwen in het bankwezen serieus schade toe te brengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben ook wat verbaasd dat media er niet zoveel aandacht aan schenkt. Kerviel was toen wereldnieuws, dit is precies een gewone gebeurtenis ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Blijkt dat het gebeurd is met ETF's, meer details zijn nog niet bekend. Adoboli zou hoofd geweest zijn van de ETF handel binnen de meer duistere ''Delta One'' desk (creatie van derivaten zoals ETF's).
Wat wel graaf is: de fraude zou al twee jaar bezig zijn... ![]() ![]() bron: FT: http://www.ft.com/cms/s/0/505359e2-e...#axzz1Y9jKxeTr Goed artikel uit Forbes ook, pas uit: Citaat:
Uit de FT: Citaat:
De bank zal nu wellicht opgesplitst worden in twee onderscheiden businesses. Allemaal vanwege het gepruts van 1 gewoon ventje die ergens een gaatje gevonden heeft. Ongelooflijk toch allemaal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In de zwitserse frank.... Verleden week heeft de SNB, zwitserse centrale bank, haar munt aan de euro gekoppeld. Daardoor verloor de CHF (die te zwaar gestegen was vanwege de EUR perikelen met griekenland) in 1 klap 10 %. Dat is een monsterbeweging en er is geen uitweg mogelijk. Het verlies gebeurt in 1 klap. Muntenhandel is altijd al bijzonder gevaarlijk geweest. En zeggen dat iedereen nu munt trader kan zijn thuis, met al die duistere broker Forex platformkes.... In het geval van Adoboli heeft hij de striktere controle en revaluatie die in FX gebruikt wordt kunnen ontwijken via een ETF... . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "directeur ETF en Delta 1 trading"
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De aanklacht komt van UBS zelf: de bank beschuldigt de in Ghana geboren trader van fraude.
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb me eens afgevraagd wat er in de wereld zou veranderen mocht heel het Londons financieel centrum een week lang staken (100.000 man). Het antwoord is wellicht. Niets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn eigen (groot-)bank biedt me aan een deel van mijn spaarcentjes te investeren in fondsen die erop rekenen dat de Noorse-,Zwitserse of Australische munten in deze of gene richting zullen gaan
![]() Quatch,pure Quatch,op deze manier worden mijn centjes op geen enkele manier NUTTIG belegd. Dit is ook "de financiele sector"......gokken en schuiven met andermans geld om.....niks...te bereiken...Nu al is het beslag van de bankencrisis(mede veroorzaakt door jarenlang pseudo-bankieren) vergelijkbaar met extra belastingen.De overheid krijgt kritiek op belastingen,de banksector komt er er,in mijn ogen,nog steeds te gemakkelijk mee weg... Iemand die ondertussen een bedrijf wil opstarten om dingen te maken,en uiteindelijk mensen tewerk te stellen,en bij een bank een opening zou willen krijgen van een paar tienduizend euro per jaar wordt dan wel geanalyseerd tot op het bot ... Zullen we verwonderd zijn dat geleidelijk aan Chinese investeerders bedrijven met lage winsten maar briljante ideeen zullen "helpen" in ruil voor de patenten en methodes? Hoe maatschappelijk aanvaardbaar is het eigenlijk dat er per student een paar honderduizend euro in diens opleiding geinvesteerd wordt door de gemeenschap,en dat deze dan gaat werken in die quatch-firmas als financiele instellingen,advokatuur,consultancy,etc......? Is het eigenlijk verwonderlijk dat er regelmatig van dergelijke zaken als in de threadstart opduiken? Laatst gewijzigd door kelt : 17 september 2011 om 06:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als trouwe kijker van kanaal-Z bemerk ik de schijnheiligheid van deze sectoren steeds duidelijker op TV Tot kort geleden nog schreeuwden ze het uit dat Regeringen moesten besparen,coute que coute...opdat ze de uitstaande leningen zouden kunnen betalen en nieuwe aangaan tegen "redelijke" rentes.. Alweer enkel weken wordt steeds sterker gesuggereerd dat regeringen meer zullen moeten uitgeven omdat overheidsbesparingen "de economie blokkeren',en "bijgevolg" niet alleen de aandelenmarkt maar ook delen van het geldverkeer aan het uitmageren zijn Nu vraag ik je ...wat is het nut van "de financiele vrije markt" als ze niet op eigen benen kunnen staan en alle rekeningen,uiteindelijk,op onze belastingsbrieven laten zetten? ![]() Wat is het toch dat politici hun begrotingsbeleid,en de meeste van hun onderlinge conferenties, enkel en uitsluitend op de financiele sector moeten afstemmen en niet naar hun kiezers? Laatst gewijzigd door kelt : 17 september 2011 om 06:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Uit een onderzoek in Duitsland bleek dat 1/3 van de jobs nooit op de markt komen doordat ze door ons kent ons worden ingevuld. Nog uit dat onderzoek bleek dat dat in de financiële sector opliep tot 50 %. Bekwaamheid lijkt niet zo belangrijk. Het draait allemaal om (misplaatst) vertrouwen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kerviel en deze Adoboli kunnen bij hun vrijlating in elk geval rekenen op een topjob in de banksector, waarschijnlijk in een beveiligings-, audit- of anti-fraudeafdeling.
Ze gaan meer verdienen dan voor ze even "in den bak" draaiden. Ze zullen het uiteraard wel even volledig moeten terug afgeven om hun schulden af te betalen. Hoe dan ook, de mannen hun broodje is gebakken - zeg maar. Als ik een bank was, zou ik zo'n jongens meteen willen aanwerven.
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie moet werken in een systeem van kwartaalwinsten en dito premies,die wordt zo,de een al (veel) meer dan de ander...uiteindelijk is zelfs het gezond verstand,de moraliteit en het verantwoordelijkheidsgevoel verdwenen... Gelukkig ziet het ernaar uit dat de toplui van Union Bank of Switzerland dat min of meer toegeven en voorzien in de komende maanden op te stappen.... Het is een systeem,het was er al bij de crisis van 2000 (de dotcombubble),de crisis van 2008 (de immo-crisis),en het zal er,vrees ik,nog altijd zijn bij de aanstaande crisis(goud-bubble? valuta-bubble? Euro-crash? Dollar-afrekening? wie zal het zeggen) Geen enkele van die "crisissen" waren feitelijk omtrent echt belangrijke zaken voor de bevolking,het was de ineenstorting van wat er "bovenop" lag,(er wordt nog altijd duchtig geprogrammeerd voor het net,huizen worden nog altijd in ontieglijke hoeveelheden gebouwd.....)en toch mag die bevolking ervoor opdraaien, met have en goed ,voor het feit dat een reusachtige parasitaire zwam "bovenop" de ECHTE economie ligt .....veel en veel verwoestender dan een "zware" staat ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 17 september 2011 om 10:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |