Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2011, 11:08   #1
giserke
Banneling

Standaard Rechter parachutemoord laat het weer stinken in Hasselt

De ouders van de slachtoffers van Janssen smeekten om de gruwelfoto's niet openbaar te laten maken, terwijl janssen zelf zijn goesting kreeg dat niemand hem mocht portretteren.

De rechter negeerde gewoon de vraag van de ouders. Hier laat diezelfde rechter van de parachutemoord weer blijken dat hij niet bekwaam is voor die job.
De dader heeft hier weer meer rechten dan het slachtoffer.

Laatst gewijzigd door giserke : 29 september 2011 om 11:09.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2011, 14:01   #2
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Was ook mijn reactie toen ik het hoorde.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2011, 14:10   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Rechtspraak hoort publiek te zijn.
Uitzonderingen zijn voorzien, maar zijn en blijven uitzonderlijk.

Ik heb alle begrip voor de nabestaanden van de slachtoffers, maar ze pijnigen zichzelf veel te veel door daar absoluut aanwezig te willen zijn.
Sedert vader Marchal zijn er een aantal die denken dat ze geen "goede ouders" zijn, als ze niet de rest van hun leven lang een kruistocht voeren tegen de dader(s).

(en verder, of topic, nog maar eens vermelden dat het mijn gedacht is dat voor zulke extreme gevallen, de doodstraf heringevoerd èn uitgevoerd moet worden)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2011, 15:24   #4
giserke
Banneling

Standaard

Het heeft geen enkele meerwaarde voor zowel de verdediging, burgerlijke partij en aanklager die foto's te tonen.
Ik zou niet weten in welke mate die foto's tonen kunnen bijdragen in de bewijsvoering.
Een rechter met een beetje verstand in zijn kop kan zeggen dat die foto's bijgevoegd zijn bij het bewijsmateriaal, en dat de omschrijving strookt volgens die beelden. En vervolgens kan hij iedere partij de kans geven die foto's in te kijken indien ze dat willen.

Laatst gewijzigd door giserke : 29 september 2011 om 15:25.
Oud 29 september 2011, 15:28   #5
Anna List
Banneling

Standaard

ik weet niet of de mogelijkheid bestaat om die gruwelfoto's

en niet openbaar te maken
en toch onder de neus van de juryleden te drukken

die combinatie zou mijn voorkeur genieten.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2011, 15:40   #6
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Een terechtzitting is openbaar. En anders dan bij een behandeling voor een beroeps/correctionele rechter, moet de jury oordelen aan de hand van de mondelinge weergave van de bewijsstukken tijdens het proces, ipv op basis van de stukken in het dossier. Het onderzoek wordt met andere woorden geheel herhaald voor jury, Hof en publiek.
De vraag om ald dan niet gefotografeerd of getekend te worden staat hier los van. Aangezien de rechtspraak openbaar is behoudens de wettelijke uitzonderingen een terechte, doch pijnlijke beslissing. Uiteraard staat het iedereen vrij de zaal te verlaten...
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2011, 15:51   #7
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Een terechtzitting is openbaar. En anders dan bij een behandeling voor een beroeps/correctionele rechter, moet de jury oordelen aan de hand van de mondelinge weergave van de bewijsstukken tijdens het proces, ipv op basis van de stukken in het dossier. Het onderzoek wordt met andere woorden geheel herhaald voor jury, Hof en publiek.
De vraag om ald dan niet gefotografeerd of getekend te worden staat hier los van. Aangezien de rechtspraak openbaar is behoudens de wettelijke uitzonderingen een terechte, doch pijnlijke beslissing. Uiteraard staat het iedereen vrij de zaal te verlaten...
als een rechtszitting openbaar is is ze openbaar voor ALLE partijen en niet zoals nu voor de ene partij "openbaarder" dan voor de andere
Oud 29 september 2011, 15:53   #8
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
als een rechtszitting openbaar is is ze openbaar voor ALLE partijen en niet zoals nu voor de ene partij "openbaarder" dan voor de andere
Waarom zou ze nu voor de ene partij openbaarder zijn dan voor de andere?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2011, 21:13   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik weet niet of de mogelijkheid bestaat om die gruwelfoto's

en niet openbaar te maken
en toch onder de neus van de juryleden te drukken

die combinatie zou mijn voorkeur genieten.
De foto's worden niet openbaar gemaakt.
Maar ze worden getoond aan de jury, net zoals eventuele wapens edm.

Het moet al straf zijn dat een journalist een foto kan maken van de getoonde foto ...

In feite zijn de foto's het ultieme bewijs dat er verkoolde lijken aangetroffen werden ...
maar natuurlijk worden ze aangewend door het openbaar ministerie om de juryleden te bewegen tot een gerechtvaardigde straftoemeting ....

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 29 september 2011 om 21:16.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2011, 03:07   #10
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De foto's worden niet openbaar gemaakt.
Maar ze worden getoond aan de jury, net zoals eventuele wapens edm.

Het moet al straf zijn dat een journalist een foto kan maken van de getoonde foto ...

In feite zijn de foto's het ultieme bewijs dat er verkoolde lijken aangetroffen werden ...maar natuurlijk worden ze aangewend door het openbaar ministerie om de juryleden te bewegen tot een gerechtvaardigde straftoemeting ....
@De Schoofzak
Even ernstig
Meen je dat, dat er foto's bij waren van verkoolde lichamen ? Dus die kletskop heeft dan nog wetens en willens zijn slachtoffers in de fik gestoken ?
En dan mag dat manneke nog zijn eisen stellen ?
Waar gaan we naartoe ?
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2011, 12:01   #11
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Waar gaan we naartoe ?
Natuurlijk, hij is nog niet schuldig verklaard...
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2011, 12:12   #12
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het heeft geen enkele meerwaarde voor zowel de verdediging, burgerlijke partij en aanklager die foto's te tonen.
Ik zou niet weten in welke mate die foto's tonen kunnen bijdragen in de bewijsvoering.
Een rechter met een beetje verstand in zijn kop kan zeggen dat die foto's bijgevoegd zijn bij het bewijsmateriaal, en dat de omschrijving strookt volgens die beelden. En vervolgens kan hij iedere partij de kans geven die foto's in te kijken indien ze dat willen.
Wat jij daarvan denkt is dan ook compleet irrelevant, het is de rechter zijn mening die van tel is bij een rechtzaak. Als hij dat nodig acht bij die foto's dan is het zo. Hij heeft al eerder blijk gegeven dat hij zich niet laat manipuleren door anderen of de media (zoals dat gedoe rond de parachutemoord).
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2011, 12:14   #13
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
@De Schoofzak
Even ernstig
Meen je dat, dat er foto's bij waren van verkoolde lichamen ? Dus die kletskop heeft dan nog wetens en willens zijn slachtoffers in de fik gestoken ?
Waar gaan we naartoe ?
Ze waren al dood op dat moment he. De meeste mensen die nu sterven worden ook gecremeerd, ik snap niet wat je daar zo schandalig aan vindt. Hij heeft veel ergere zaken op zijn kerfstok.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2011, 12:21   #14
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Ik vind dat :
Beklaagden mogen vragen om onherkenbaar geportretteerd te worden op foto- en filmopnames.Zolang het openbaar karakter van het proces niet wordt geschonden..

Beklaagden NOOIT mogen weigeren van aanwezig te zijn op hun proces (tenzij er zwaarwichtige medische redenen zijn)
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2011, 15:54   #15
Rio
Burger

Rio's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Rechtspraak hoort publiek te zijn.
Uitzonderingen zijn voorzien, maar zijn en blijven uitzonderlijk.

Ik heb alle begrip voor de nabestaanden van de slachtoffers, maar ze pijnigen zichzelf veel te veel door daar absoluut aanwezig te willen zijn.
Sedert vader Marchal zijn er een aantal die denken dat ze geen "goede ouders" zijn, als ze niet de rest van hun leven lang een kruistocht voeren tegen de dader(s).

(en verder, of topic, nog maar eens vermelden dat het mijn gedacht is dat voor zulke extreme gevallen, de doodstraf heringevoerd èn uitgevoerd moet worden)
Als ouder zit je met veel vragen en hoop je antwoorden te krijgen tijdens het proces. Begrijpelijk dus om aanwezig te zijn ondanks de pijnlijke confrontaties.

Als ouder aanwezig zijn op het proces aangaande de moord op uw eigen kind heeft niets te maken met één of andere kruistocht voeren.
Rio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2011, 16:00   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Ik vind dat :
Beklaagden mogen vragen om onherkenbaar geportretteerd te worden op foto- en filmopnames.Zolang het openbaar karakter van het proces niet wordt geschonden..

Beklaagden NOOIT mogen weigeren van aanwezig te zijn op hun proces (tenzij er zwaarwichtige medische redenen zijn)
Waarom niet?
Oud 30 september 2011, 21:20   #17
besluitloos
Banneling

Standaard

Ik vind dat amerikaans systeem op dat punt wel goed. Van iedere dader mag bekend gemaakt worden wie hij is en wat hij gedaan heeft. lokale radiomakers lopen zo 's morgens naar de sherif zodat ze kunnen meedelen wie er gisteren/vannacht is opgepakt en wat die misdaan heeft.
Zo krijg je ook programma's als "to catch a predator". heerlijk programma, zouden ze in belgië ook moeten maken. maar zoiets mag niet want dan komen er te veel diknekken in het vizier.
besluitloos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2011, 22:12   #18
uwagan
Lokaal Raadslid

Standaard

Rechtzaak is wel in Tongeren en niet in Hasselt
Oud 1 oktober 2011, 00:11   #19
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uwagan Bekijk bericht
Rechtzaak is wel in Tongeren en niet in Hasselt
Tzijn dezelfde onbekwame pipo's.
Oud 1 oktober 2011, 11:41   #20
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Ik vind dat :

Dat ze dan maar beginnen met te zorgen dat de gerechtsdeurwaarders hun werk doen. Zo moest ik ooit langskomen bij de politie, waar men mij wist te vertellen dat ik twee weken voordien bij verstek was veroordeeld door de politierechter. De gerechtsdeurwaarder was vergeten mijn dagvaarding te brengen. "Joa, menier, da gebeurt wel mier, na zulde ga in beruup moete goan, e". Meer dan een jaar later (intussen al meer dan twee jaar na de feiten), kwam er wel een dagvaarding, maar ik zat enkele maanden in het buitenland. Uitstel gevraagd, zodat ik kon aanwezig zijn, maar na jaren gepruts, moest het ineens wel vooruit gaan. Ik heb me dan maar laten vertegenwoordigen door mijn advocaat, die een brief van mijn werkgever meehad waarin bevestigd werd dat ik voor het werk in het buitenland zat.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be