Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2011, 11:10   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard TTB : Spoorvervoer

Spoorvervoer moet verder kunnen groeien TreinTramBus voert actie tegen besparingsplannen NMBS Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert vandaag voor de hoofdzetel van de NMBS tegen het geplande besparingsplan. Volgens het plan worden tal van treinen geschrapt. De cijfers lopen uiteen van 300 tot 600 af te schaffen treinen per dag.

Vandaag staat het besparingsplan op de agenda van de Raad van Bestuur van de NMBS. Voor TreinTramBus, zijn Waalse partner Navetteurs en de vakbonden ACOD en ACV-Transcom is dit het moment om hun ongenoegen te uiten. De organisaties betoogden vanochtend voor de hoofdzetel van de NMBS aan de Hallepoort in Brussel.

De afschaffingen kunnen voor TreinTramBus absoluut niet door de beugel. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: “Dit plan staat haaks op de maatschappelijk noodzakelijke versterking van het openbaar vervoer. Van 2005 tot 2010 groeide het aantal reizigers met 19,7%, door een drastisch besparingsplan zou die groei abrupt worden stopgezet. Niet minder, maar meer treinen zijn nodig om een antwoord te bieden op het verkeersinfarct.”

Dat geldt niet alleen voor het woonwerkverkeer. Het vrijetijdsverkeer op de weg groeit sterker dan het woonwerkverkeer. In die sector kan de trein een belangrijkere rol spelen, maar net hier heeft de NMBS zijn positie zelf verzwakt door interessante tarieven zoals “Een dag aan zee” af te schaffen.

Een van de redenen waarom de NMBS zich genoodzaakt ziet te bezuinigen is de prijs die Infrabel – verantwoordelijk voor het onderhoud van de sporen en de stations – de NMBS aanrekent voor het gebruik van de infrastructuur. “Die heffing moet zo van Europa, maar de bedragen zijn in België veel hoger dan het Europese gemiddelde”, legt Jan Vanseveren uit. “Een stop in een klein station kost in België bijvoorbeeld zes keer meer dan in Nederland. Dit maakt het inzetten van stoptreinen voor de NMBS onbetaalbaar.”

Stijn Lewyllie

Coördinator TreinTramBus

[email protected]

BTTB vzw : Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be