Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2011, 17:14   #1
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard Wanneer lynchen de Grieken de/hun politiekers?

Dit lijkt me een serieuze vraag. Voor wie onderstaand artikel leest, zal het nogmaals heel duidelijk worden hoe ernstig het wel gesteld is. En de overheid drijft hen nog steeds dieper in de armoede.
Als de politiekers daar publiekelijk gelynched worden kan ik ze alleen maar gelijk geven.

Citaat:
Grieks drama: niemand komt nog buiten door geldgebrek

Kan een land als Griekenland failliet gaan? Zo ja, dan dringt zich een andere vraag op: komen de werknemers/burgers dan ook op straat te staan? Dat laatste is nu al aan het gebeuren. De Griekse middenklasse koestert iedere cent, niemand gaat nog uit. "Daar is geen geld meer voor", klinkt het bij de wanhopige bevolking.

Het lijkt wel een nachtmerrie waaruit we niet kunnen ontwaken. Misschien is het wel een goede zaak dat we onze kabeltelevisie moesten uitschakelen. Ik volg het nieuws nu enkel nog via internet
Dmitris Andreou

Vastgoedmakelaar Dmitris Andreou verkocht voor het laatst iets in juni. Zijn vrouw verdient de kost met het voorbereiden van examens Engels voor studenten aan de hoge school. Zij verdient intussen geen cent meer. De spaarcenten van het gezin zijn al geplunderd. "Soms kunnen we enkel kopen wat noodzakelijk is en soms hebben we zelfs daar geen geld meer voor. We moeten iedere cent tellen zodat we kunnen kiezen tussen brood, melk en boter", zegt Mary.

Het gezin uit de Griekse middenklasse geeft een ander beeld van de bevolking die we anders enkel met geweld zien demonstreren telkens de Griekse regering met een voorstel van de Europese Unie instemt. En net bij deze mensen schuilt het grootste gevaar voor de toekomst van Griekenland, stelt Paul Mason, economisch expert van de BBC, in The Telegraph. De middenklasse trekt zich terug uit het sociale en politieke leven van het land.

Doodstraf
"We zouden de politici graag geëxecuteerd zien worden", zegt Maria zonder glimlach. "De meeste mensen zeggen dit: de politici verdienen de doodstraf. Het is nochtans een mooie kans voor hen om helden te worden, om op te staan en de bevolking te verdedigen. Maar dat doen ze niet."

"Ik kan 's avonds niet meer naar het nieuws op televisie kijken", zegt Dmitris. "Met de constante onzekerheid zou het onze gemoedstoestand op een laag pitje zetten. Het lijkt wel een nachtmerrie waaruit we niet kunnen ontwaken. Misschien is het wel een goede zaak dat we onze kabeltelevisie moesten uitschakelen. Ik volg het nieuws nu enkel nog via internet."

Zelfmoord en racisme
In heel Europa zijn landen maatregelen aan het nemen om niet te worden zoals Griekenland. Ierland en Portugal hebben flink bespaard en ook op Italië en Spanje rust heel wat druk. Maar voor de 11 miljoen Grieken lijkt niets nog te helpen. De belastingsverhoging is een drama voor de middenklasse. Gezinnen als de familie Andreou zagen hun inkomen de voorbije twee jaren gehalveerd worden. En net omdat deze laag van de bevolking zijn levensstijl moest opgeven, is de Griekse situatie zo vluchtig.

Het voorbije jaar is het aantal zelfmoorden in Griekenland met 40 procent gestegen. Sinds 2007 is het aantal diefstallen en inbraken bijna verdubbeld. De haat tegenover migranten is gigantisch geworden. Voor de deuren van liefdadigheidsinstellingen staan doorgaan mensen uit Irak, Somalië of Nepal aan te schuiven. Nu moeten de Grieken zelf aansluiten door de enorme werkloosheid.

De voorbije maanden waren heel chaotisch voor de Griekse bevolking. Het leidde tot een nieuw pakket maatregelen van de Europese Unie. De familie Andreou mag zich opmaken voor nog een extra belasting. Volgens een Griekse journalist is de situatie als een slapende vulkaan. De mensen hebben zich teruggetrokken en kijken machteloos toe. Maar woede is groot en kan weldra tot uitbarsting komen. De rellen van juni zullen daarnaast niets lijken, aldus Antonis Papayiannidis.

Wanhopig
Als Griekenland de komende weken geen derde keer gereanimeerd kan worden, zal het drama zich uitbreiden. Niet alleen de Griekse banken zullen tenonder gaan, ook enkele Franse banken zullen worden meegesleurd. En dan is er de vraag of Griekenland met de euro kan blijven betalen.

Het zijn deze onheilsberichten die Dmitris Andreou niet meer kan aanhoren. Zijn gezin heeft geen spaargeld meer over en gaat hoe dan ook nog jaren ellende tegemoet. Zijn twee dochters Phaedra (16) en Ira (12) zullen waarschijnlijk nooit kunnen studeren, want daar is geen geld meer voor. Zelfs nu in het secundaire onderwijs gaan de zaken slecht. De meisjes moeten het zonder boeken doen en hebben in de plaats daarvan CD's gekregen.

"Het voelt aan alsof we in een land leven dat net uit een oorlog is gekomen", zegt Mary. "Er is geen optimisme, we weten niet wat er nu gaat gebeuren. We proberen alleen maar te overleven."

Wat in Griekenland gebeurt, heeft geen voorgaande sinds de jaren 30. De hele middenklasse van een ontwikkeld land trekt zich terug uit het sociale en politieke leven. De relschoppers in Athene waren de voorbije maanden vaak mensen uit deze sociale groep: bankbedienden, binnenhuisarchitecten, muzikanten,... allemaal weerstaan ze het traangas waarmee de politie de betogers op afstand houdt. Het kan hen niet meer schelen, de Griekse bevolking heeft de hoop opgegeven. (gb)
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 19:04   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Dit lijkt me een serieuze vraag. Voor wie onderstaand artikel leest, zal het nogmaals heel duidelijk worden hoe ernstig het wel gesteld is. En de overheid drijft hen nog steeds dieper in de armoede.
Als de politiekers daar publiekelijk gelynched worden kan ik ze alleen maar gelijk geven.
Een beetje raar om eerst jaren boven uw stand te leven, uw belastingen niet te betalen, op de poef en geld te lenen met emmerkes, en dan als het zo niet meer kan blijven duren en het spel op de klippen loopt, nog eens mensen gaan te lynchen ook ?

Maar de kans zit erin dat onze beurt ook nog komt, hoor. Dat hebben we voornamelijk aan papa mama te danken die hun welvaart op onze kop hebben bekomen en ons met die zotte schulden hebben opgezadeld.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 september 2011 om 19:06.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 19:22   #3
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit lijkt me een serieuze vraag.
Zo serieus dat deze draad K&K waard is

Of bp voor haatpost of aansporing tot geweld
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 19:31   #4
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een beetje raar om eerst jaren boven uw stand te leven, uw belastingen niet te betalen, op de poef en geld te lenen met emmerkes, en dan als het zo niet meer kan blijven duren en het spel op de klippen loopt, nog eens mensen gaan te lynchen ook ?

Maar de kans zit erin dat onze beurt ook nog komt, hoor. Dat hebben we voornamelijk aan papa mama te danken die hun welvaart op onze kop hebben bekomen en ons met die zotte schulden hebben opgezadeld.
Heel de wereld leeft op poef. Hoeveel moet onze staat jaarlijks bijpassen aan onze wel renderende overheidsbedrijven B-Post en NMBS ?

Je weet goed genoeg dat de bevolking er niet verantwoordelijk is dat de overheid geen belastingen int en schulden maakt. De overheid moet maar een beter systeem invoeren waarbij ontduiking onmogelijk is.

Ik bedoel maar dat het een wereldwijd probleem is waar politiekers zich

Laatst gewijzigd door kameleon : 25 september 2011 om 19:31.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 20:28   #5
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik vind dat niet een beetje raar. Ze zullen daar wel serieus boven hun stand hebben geleefd (het feit dat bijna iedereen een zwembad heeft illustreerd dat al), maar deze situaties zullen zowiezo tot uitwassen leiden. Daar ben ik zeker van.

Dat onze beurt ook nog komt, daar ben ik ook wel zeker van. Maar of dat net zo erg gaat zijn als in Griekenland, dat weet ik zo nog niet.

Citaat:
Zo serieus dat deze draad K&K waard is

Of bp voor haatpost of aansporing tot geweld
Dat uitgerekend jij iets over serieuze draden denkt te moeten zeggen vind ik frappant.

Ik spoor helemaal niemand aan tot geweld. Ik zeg enkel dat het begrijpelijk zou zijn, gezien de omstandigheden.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2011, 00:06   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Oproepen tot geweld mag. Een hoop yankee-kontneukers hier doen het al jaar en dag.

Enfin, tegenwoordig heet dat Kinetic Military Action. Ik roep bij deze ook nog eens op tot Kinetic Military Action.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2011, 00:11   #7
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat uitgerekend jij iets over serieuze draden denkt te moeten zeggen vind ik frappant.
.
Zoals altijd bij zulke uitspraken kijk ik direct even naar de staat van verdienste van de uitspreker.

Er zitten rare vogels in je tuin. Dat reken ik dan nog als een verdienste.
Oud 26 september 2011, 00:13   #8
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wanneer lynchen de Grieken de/hun politiekers?
Nu
Direct
Allen daarheen!

:onfire :
Oud 26 september 2011, 02:52   #9
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Oproepen tot geweld mag. Een hoop yankee-kontneukers hier doen het al jaar en dag.

Enfin, tegenwoordig heet dat Kinetic Military Action. Ik roep bij deze ook nog eens op tot Kinetic Military Action.
Tegen jou?
Oud 26 september 2011, 09:27   #10
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt mij geen serieuze vraag. Nergens blijkt in het artikel dat de brave Griekse burgers politici willen lynchen. Demonstraties verlopen voornamelijk ordelijk en fatsoenlijk.

De overheid is door de Grieken aangesteld en dan moeten de Grieken zichzelf ook maar lynchen. Het land stelde allang economisch niet veel voor en politici zijn door binnen- en buitenlandse adviseurs deskundig misleid. Ze hebben geld geleend voor infrastructurele werken, de scheepvaartverbindingen, energievoorzieningen en defensie. Op zich geen slecht doeleinden. Het is helaas niet altijd oordeelkundig gedaan en uitgevoerd. Er zijn wel een aantal mooie zuivelfabrieken gebouwd.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2011, 10:23   #11
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het lijkt mij geen serieuze vraag. Nergens blijkt in het artikel dat de brave Griekse burgers politici willen lynchen. Demonstraties verlopen voornamelijk ordelijk en fatsoenlijk.

De overheid is door de Grieken aangesteld en dan moeten de Grieken zichzelf ook maar lynchen. Het land stelde allang economisch niet veel voor en politici zijn door binnen- en buitenlandse adviseurs deskundig misleid. Ze hebben geld geleend voor infrastructurele werken, de scheepvaartverbindingen, energievoorzieningen en defensie. Op zich geen slecht doeleinden. Het is helaas niet altijd oordeelkundig gedaan en uitgevoerd. Er zijn wel een aantal mooie zuivelfabrieken gebouwd.
Zuivel, bah, dat is voor kalveren en geiten.

Maar ja, de Griekse (geiten-)Yoghurt is nu eenmaal wereldberoemd...

Ordelijk en fatsoenlijk is erover.

Politici zijn al aangevallen en verwond.

Overigens ben ik van mening, dat dit drAAdje mag gesloten worden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 september 2011 om 10:24.
Oud 26 september 2011, 10:48   #12
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

On topic : is er nog meer bewijs dat Grieken aartslui zijn nodig ?
Oud 26 september 2011, 10:59   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Daar heb je wel een punt, een zichzelf respecterend volk had al lang de gehele regering, de topbankiers en alle IMF-agenten tegen de muur gezet.

De vraag is of de Duitsers het wel zouden gedaan hebben, en van de "Hardwerkende Vlaming" verwacht ik al helemaal niks.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2011, 12:10   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Ik zou niet zeggen dat ze aartslui zijn. Wel krimineel corrupt. Dat gaat nog, zolang je met een dorpsmentaliteit en een dorpseconomie zit. Maar als je wil meespelen met de grote jonges en met veel nullen op de cheques diezelfde mentaliteit erop nahoudt, dan loopt het slecht af. Zoals nu.

Een beetje zoals tricheren als je met oma kaart speelt, niet erg is, maar als je gaat tricheren als je poker speelt voor grote sommen, dan loopt het verkeerd af.
Oud 26 september 2011, 12:10   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Daar heb je wel een punt, een zichzelf respecterend volk had al lang de gehele regering, de topbankiers en alle IMF-agenten tegen de muur gezet.
Waarom ? Omdat ze op die hun kosten zo corrupt hebben kunnen boven hun stand leven ?
Oud 26 september 2011, 12:17   #16
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom ? Omdat ze op die hun kosten zo corrupt hebben kunnen boven hun stand leven ?
Oud 26 september 2011, 12:18   #17
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou niet zeggen dat ze aartslui zijn. Wel krimineel corrupt. Dat gaat nog, zolang je met een dorpsmentaliteit en een dorpseconomie zit. Maar als je wil meespelen met de grote jonges en met veel nullen op de cheques diezelfde mentaliteit erop nahoudt, dan loopt het slecht af. Zoals nu.

Een beetje zoals tricheren als je met oma kaart speelt, niet erg is, maar als je gaat tricheren als je poker speelt voor grote sommen, dan loopt het verkeerd af.
Ze hebben nochtans altijd veel geld van de EU corrupt aangewend of afgewend, en zo zijn ze nog steeds bezig, alleen in de vegrotende trap...
Oud 26 september 2011, 17:45   #18
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:

Te kort door de bocht.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2011, 18:30   #19
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men mag van een regering verwachten dat ze ervoor zorgt dat dit niet gebeurd.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2011, 19:14   #20
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Men mag van een regering verwachten dat ze ervoor zorgt dat dit niet gebeurd.
Men mag van het domme volk verwachten dat het domme mannen kiest om hen te regeren. Volgens de Griek Plato moeten wijze mannen het arme domme volk leiden met steun van het leger. En dat gaat alsnog gebeuren.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be