Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2011, 22:50   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Het verloop van de eurocrisis, een prognose

In het onderstaande geef ik mijn visie op het verloop van de eurocrisis. Daaronder versta ik het disfunctioneren van het Europese financiële systeem als gevolg van wantrouwen tussen banken en landen. Eerst kijk ik naar de kwetsbaarheid van de betrokken partijen in 2007, aan de vooravond van de eurocrisis, want deze kwetsbaarheid was de voornaamste oorzaak van de crisis. Daarna kijk ik naar het verloop tot op heden en dan volgt een prognose.

1. De banken.
Veel grote banken waren verzwakt door te dure overnames, door geld te lenen van grote investeerders waarmee werd gespeculeerd, door het bezit van overgewaardeerde staatsobligaties en portefeuilles met vastgoed of daaraan gerelateerde producten.

2. De lidstaten.
Veel lidstaten waren verzwakt door te hoge staatsschuld, hoge private schulden (waaronder hypotheek) en oplopende pensioenlasten. De economische groei werd geremd door hoge prijzen van grond, vastgoed, brandstoffen en grondstoffen.

Het vertrouwen in de euro begon te slinken door het bankroet van diverse banken in Europa als gevolg van mislukte overnames, slechte investeringen en een stagnatie in de Amerikaanse en Europese vastgoedmarkten. Deze banken moesten door andere banken en/of staten worden gered. Daarna volgde een economische teruggang met een vermindering van consumptie, bijvoorbeeld de autoverkoop, een inzakkende bouwmarkt en een oplopende werkloosheid.

De lidstaten zagen de begrotingstekorten en de staatsschuld oplopen als gevolg van steun aan banken, werkloosheid, stimuleringsmaatregelen en afnemende belastinginkomsten. Steden kregen solvabiliteitsproblemen als gevolg van overheidsbezuinigingen en verliezen op investeringen in de stadsontwikkeling. De financiële crisis werd een eurocrisis. De eerste landen die omvielen waren Ierland en Griekenland.

Een prognose.
Als gevolg van de eurocrisis loopt de rente op de kapitaalmarkt op, stijgt de inflatie, kan de economie niet herstellen en dalen de prijzen van grond en vastgoed naar waarden van het jaar 2000. Zolang die daling niet is voltooid zal de economie niet herstellen. Uiteindelijk gaan honderden banken in Europa bankroet en zal een gedeelte van de spaargelden en pensioenpotjes van Europeanen verloren gaan tenzij de lidstaten geld scheppen om de verliezen aan te zuiveren.

Deze zaken zullen jaren duren, de oplossingen zullen per staat verschillen en ze zijn zo ingewikkeld dat ze niet door de EU kunnen worden afgehandeld. De EMU (eurozone) zal daarom moeten uiteenvallen.

Aan mijn analyse ontbreken wellicht enkele factoren en mijn prognose staat ter discussie.

Laatst gewijzigd door Piero : 23 oktober 2011 om 22:51.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2011, 15:08   #2
Stingray
Banneling

Standaard

Je bent vergeten dat er een nijpend gebrek is aan energie in al zijn vormen.

Verder stel ik mij de vraag of de staten nog in staat gaan zijn om haar politie-ambtenaren en het leger te betalen om haar bevolking in bedwang te houden wanneer het tot conflicten komt.

Het ziet er allemaal zeer onheilspellend uit.

Laatst gewijzigd door Stingray : 24 oktober 2011 om 15:09.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2011, 17:02   #3
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Je bent vergeten dat er een nijpend gebrek is aan energie in al zijn vormen.

Verder stel ik mij de vraag of de staten nog in staat gaan zijn om haar politie-ambtenaren en het leger te betalen om haar bevolking in bedwang te houden wanneer het tot conflicten komt.

Het ziet er allemaal zeer onheilspellend uit.
Toch niet. Bij punt 2 noemde ik de hoge prijzen van brandstoffen een factor die de groei van de economie remt. In Nederland beseft de overheid dit probleem buitengewoon goed en dat is te zien aan de belasting op brandstoffen. De burger betaalt 40% of meer belasting op olie, gas en elektriciteit. Grootverbruikers, bedrijven dus, betalen heel weinig belasting.

Het zou nu tot conflicten moeten komen als de ECB woensdag toestemming krijgt om het EFSF onbeperkt kapitaal te verschaffen als dit nodig is om banken te redden. De EFSF zou dan van zulke banken de obligaties van Griekenland en Italië e.d. kunnen kopen om hun balans te versterken en de rente van die obligaties laag te houden. Hiermee worden beleggers in aandelen van die banken gefêteerd en falende landen kunstmatig gevoederd. De leden van de EMU krijgen dan schulden van failliete landen op hun nek en de banken ontspringen de dans. Dit zal alle lidstaten voor decennia in de shit storten.

De occupy-beweging zou het bankroet van falende banken en nationalisatie daarna als eerste punt op de agenda moeten zetten. Schoon schip maken in de financiële sector is prioriteit nummer één.
Oud 25 oktober 2011, 09:49   #4
Stingray
Banneling

Standaard

Laten we eens even naar Griekenland kijken. Dit is de EU in het klein.

Als de Grieken economisch dood zijn, er geen economie meer is in dat land, is er dan feitelijk nog iemand die denkt dat die schulden nog ooit afbetaald gaan raken.
Is er iemand die gelooft dat dit geen effect gaat hebben op de handelspartners van Griekenland. En als die getroffen gaan worden, wie is dan de volgende ?

Simpel gezegd, als ik minder geld heb/krijg hetzij omdat ik minder verdien hetzij omdat ik meer belastingen of whatever moet betalen (onder de vorm van belastingen op brandstof, milieubelastingen of welke fancy term dan ook), wat denk je dan dat ik ga doen. Minder uitgeven. En als ik en mijn vele lotgenoten dat gaan doen, wat is daarvan het gevolg.

Is er eigenlijk nog iemand die gelooft dat dit een goede afloop gaat kennen ?

Dit gaat eindigen in chaos, in geweld.

Ik ga even quoten wat een Amerikaanse vriend zopas op een thread antwoordde :

"I had a doctors appointment at the local V.A. clinic yesterday and found out something very interesting that I would like to pass along.

While going through triage before seeing the doctor, I was asked at the end of the exam, three questions:
1. Did I feel stressed?
2. Did I feel threatened?
3. Did I feel like doing harm to someone?

The nurse then informed me, that if I had answered yes to any of the questions, I would have lost my concealed carry permit as it would have gone into my medical records and the VA would have reported it to Homeland Security.

Looks like they are going after the vets first. Other gun people like retired law enforcement will probably be next. Then when they go after the civilians, what argument will they have? Be forewarned and be aware.

The Obama administration has gone on record as considering veterans and gun owners potential terrorists. Whether you are a gun owner veteran or not, YOU'VE BEEN WARNED !

If you know veterans and gun owners, please pass this on to them. Be very cautious about what you say and to whom."

Dit was een oorlogsveteraan en politie-agent

Laatst gewijzigd door Stingray : 25 oktober 2011 om 09:52.
Oud 31 oktober 2011, 13:03   #5
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Het volgende in het wereldvizier zal Italie zijn. Vrijdag ging de intrest op staatsleningen naar een record. De Italiaanse economie is 6 keer zo groot als de Griekse, is de vierde in de EU en de derde in de Eurozone. Griekenland schoof het geheel al naar de afgrond, Italie duwt het erover.
En in de VS lukken zo te zien de terugbetalingen door de geredde banken aan de Federal Reserve ook niet meer. De gestage neerwaartse trend van de monetaire basis is op korte tijd omgedraaid en zit bijna weer op het niveau waarmee het begon.
En de intrestvoet op de 10 jaar leningen die door hun Operation Twist bedoeld was te dalen heeft na nauwelijks een maand reeds de neerwaartse trend doorbroken. Dus daar is ook iets aan het broeien.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2011, 14:15   #6
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Stagnatie of een nieuwe recessie?

De Nederlandse Bank heeft vandaag een rapport uitgebracht waarin duidelijk wordt gemaakt dat de financiële stabiliteit van het land in gevaar is door de hoge particuliere schulden en een stagnerende huizenmarkt met dalende verkoopprijzen. Een nieuwe recessie dreigt. De vorige recessie is echter gesmoord in stimuleringsmaatregelen van de overheid en daarom moet men zich niet verkijken op de betekenis van geringe opleving van het laatste jaar.

Citaat:
'Financiële stabiliteit in gevaar'
Laatste update: 2 november 2011 13:58 info
AMSTERDAM - De aanhoudende schuldencrisis en de zwakke ontwikkeling van de economie brengen de stabiliteit van de financiële sector in gevaar. Dat stelt De Nederlandsche Bank (DNB) in een woensdag gepresenteerd rapport.

''Het vooruitzicht voor de financiële stabiliteit in Nederland is zorgwekkend'', waarschuwt de centrale bank. DNB wijst daarbij op de escalatie van de schuldencrisis en de toegenomen kans op een nieuwe recessie. [...]

De schulden van Nederlandse huishoudens zijn ruim een kwart groter dan de omvang van de totale Nederlandse economie. Die schuldenberg, een van de grootste ter wereld, is een bedreiging voor zowel huishoudens als voor de banken, waarschuwt DNB.

Huishoudens dreigen door de slechte huizenmarkt met hoge schulden te blijven zitten. Voor banken wordt het bij problemen op de woningmarkt nog moeilijker om financiering aan te trekken.
Lees meer: http://www.nu.nl/economie/2657409/fi...in-gevaar.html
Oud 2 november 2011, 14:42   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben momenteel inderdaad aan het wachten tot de huizenmarkt ineenklapt, ik denk niet dat ik nog lang ga moeten wachten...

Dit weekend nog van mjin kameraad de bankier gehoord, 1 % rentestijging betekend 10 % prijsdaling...

Dus een beetje geduld nog en dan kunnen we eens gaan zien of er ergens iets rustig en niet te groot te koop staat.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2011, 14:44   #8
eno2
Banneling

Standaard

A ja stimulering van de economie en dergelijk positief corrigerend beleid telt niet, volgens Piero, dus zitten we volgens Piero nog in een recessie

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 november 2011 om 14:44.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 20:11   #9
Stingray
Banneling

Standaard

Voil�* ik ben in de markt voor een generator. Zal alvast ervoor zorgen dat ik niet zonder stroom zit.
Oud 19 november 2011, 23:38   #10
Silverfields
Burgemeester

Silverfields's schermafbeelding

Standaard

Vraag blijft gaat de ECB geld drukken of valt de eurozone uit elkaar?

Jon Mauldin geeft nog 3 andere mogelijkheden namelijk dat:

- de surplus landen het deficit van de zuidelijke landen blijven financieren.(lijkt mij uitgesloten)
- de deficit landen zeer zware besparingen doen. Dit leidt ongetwijfeld tot een jarenlange economische depressie(onwaarschijnlijk)
- de eurozone scheld de schuld kwijt van de deficit landen, banken worden genationaliseerd(onwaarschijnlijk)

Wat denken jullie? En hoe met België?

Velen denken dat de eurozone uit elkaar gaat vallen, uitgelekte documenten zouden dit bewijzen. Zelf denk ik dat ze gaan drukken tot er geen bomen meer zijn!

Uitgelekt document: Duitsland wil meerdere landen uit eurozone kunnen zetten
[url="http://xandernieuws.punt.nl/?id=645595&r=1&tbl_archief=&"]

Where is the ECB Printing Press?
By: John Mauldin, Millennium Wave Advisors
http://news.goldseek.com/MillenniumW...1321255140.php
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 23:38   #11
Silverfields
Burgemeester

Silverfields's schermafbeelding

Standaard

http://xandernieuws.punt.nl/?id=6455...&tbl_archief=&
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be