Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2011, 15:00   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard Toespraak van de formateur

Dames en Heren, Namens alle onderhandelaars wil ik de talrijke personen die ons tijdens deze lange onderhandelingen hebben bijgestaan, van harte bedanken. Ik denk aan de experts van de verschillende politieke partijen die een uitzonderlijk werk hebben geleverd. Ik denk aan de tolken en de vertalers, waarvan allen de formidabele beschikbaarheid op prijs hebben gesteld. Ik denk ten slotte aan de personeelsleden van de Kamer die ons met veel professionalisme, geduld en discretie hebben bijgestaan. Hartelijk dank aan hen allen, die dag en nacht hebben gewerkt om ons land uit de crisis te helpen!

11 oktober 2011

Dames en Heren,

Eindelijk hebben wij een akkoord !

Wij hebben een globaal institutioneel akkoord.

Een akkoord om ons land te laten evolueren en om het te stabiliseren.

Een akkoord dat tegemoetkomt aan de roep van Vlaanderen naar diepgaande veranderingen.

Een akkoord dat tegemoetkomt aan het verlangen naar stabiliteit waaraan Wallonië en Brussel krachtig uiting hebben gegeven.

De 8 politieke partijen hebben maanden onafgebroken gewerkt. Samen hebben wij een institutioneel akkoord gesloten dat wellicht zijn plaats zal krijgen in de annalen van de geschiedenis.

Dankzij dat akkoord kan ons land eindelijk komaf maken met de ernstige crisis waarmee het sinds bijna anderhalf jaar worstelt!

De vorming van een nieuwe Regering met volheid van bevoegdheid ligt eindelijk binnen handbereik en alle burgers zullen daar wel bij varen.

Een ding is duidelijk: het België van morgen zal er heel anders uitzien dan het België van vandaag.

Ons land zal ten gronde veranderen, efficiënter worden en onze bevolking beter kunnen dienen.

Het zwaartepunt wordt verplaatst van de federale Staat naar de Gewesten en Gemeenschappen.

De federale Staat wordt compacter en efficiënter. Vlaanderen, Wallonië en Brussel worden veel autonomer en meer verantwoordelijk.

De deelstaten zullen efficiënter beleid kunnen voeren dat beter aansluit bij hun eigen realiteit en vooral bij de behoeften van de burgers.

Zoals u weet zien de grote lijnen van het institutioneel akkoord er als volgt uit:

- Wij hebben het probleem BHV, dat het politieke leven reeds vele jaren verzuurt, definitief uit de wereld geholpen;
- De Gewesten en Gemeenschappen krijgen het beheer over talrijke nieuwe bevoegdheden voor een totaal bedrag van 17 miljard euro extra. Ze zullen een efficiënter beleid kunnen voeren dat dichter bij de burger staat. De Gewesten worden zo de motor van de economie en de werkgelegenheid. En de Gemeenschappen worden de spil van het gezinsbeleid en het ouderenbeleid;
- De bijzondere financieringswet (BFW), de financiële ruggengraat van België, wordt grondig gewijzigd. De Gewesten genieten een fiscale autonomie van 10,7 miljard euro extra. De effectieve fiscale autonomie van de Gewesten wordt aldus 4 keer groeter!
- De federale Staat krijgt heeft de noodzakelijke financiële speelruimte om zijn opdrachten te blijven vervullen en zij verplichtingen na te komen, in het bijzonder die in verband met de overheidsschuld.
- De onderhandelaars hebben de gigantische staatshervorming ook willen koppelen aan echte politieke vernieuwing. Die moet onze burgers meer vertrouwen geven in hun beleidsverantwoordelijken. Zo wordt bijvoorbeeld de Senaat omgevormd tot een assemblee van de deelstaten en wordt het aantal federale parlementsleden teruggeschroefd. Er komt ook een deontologische code voor de openbare mandatarissen en een Commissie voor deontologie.

Dames en Heren,

In de moeilijkste momenten van het maatschappijgebeuren wordt de kwaliteit van de verantwoordelijken in de eerste plaats afgemeten aan hun moed.

Ik wil hierbij eer betuigen aan de moed en de verantwoordelijkheidszin waarvan elkeen van de onderhandelaars hier naast mij aanwezig blijk heeft gegeven.

Mijn collega’s hebben getoond dat ze in staat zijn het belang van hun eigen partij te overstijgen. Dankzij hen kan ons land eindelijk uit de impasse geraken en worden de Gewesten en Gemeenschappen versterkt!

Ze hebben vorm gegeven aan een van de grootste institutionele hervormingen die België ooit heeft gekend.

Dames en Heren,

Bij mijn aanstelling als formateur heb ik beloofd in alle transparantie te zullen werken: de burgers hebben inderdaad het recht om te weten. Dat is dan ook de reden waarom mijn collega’s en ikzelf vandaag het volledige institutionele akkoord bekendmaken.

Dit institutioneel akkoord is slechts een eerste stap, maar wel een fundamentele stap.

Er is nog heel wat werk. Nu moet de begroting 2012 worden opgemaakt, de nodige structurele hervormingen moeten worden doorgevoerd om de toekomst van het land veilig te stellen en er moet een nieuwe Regering worden gevormd.

Er zullen dus heel moeilijke maatregelen moeten worden genomen.

Ondanks de omvang van de sanering van de begroting moeten die maatregelen sociaal rechtvaardig zijn. Ze dienen de werkgelegenheid ten goede te komen en de burgers te helpen om hun moeilijkheden te overwinnen.

Ik zal morgen en wellicht ook nog overmorgen mijn contacten met de partijvoorzitters voortzetten met het oog op de keuze van de regeringscoalitie.

Politieke akkoorden zijn onontbeerlijk, maar niet voldoende. Wij moeten ijveren voor het algemeen belang. Daarvoor zullen wij alle energie en goede wil – van de verenigingen, de bedrijven, de werkgevers, de vakbonden, de creatieve geesten, de burgers… – nodig hebben.

Met zijn allen samen zullen wij aldus zorgen voor het welzijn van de burgers.

Dank u voor uw aandacht.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2011, 20:31   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Zwijg en ga weg, leugenaar.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2011, 20:33   #3
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

"Bij mijn aanstelling als formateur heb ik beloofd in alle transparantie te zullen werken: de burgers hebben inderdaad het recht om te weten. Dat is dan ook de reden waarom mijn collega’s en ikzelf vandaag het volledige institutionele akkoord bekendmaken."

Wat heb je aan transparantie als de "onderhandelende partijen" zich reeds aan deze afspraken moeten houden?
Het zou maar netjes geweest zijn mochten de deelakkoorden telkens openbaar gemaakt geweest zijn, nu is't boeltje rond (of zo doen ze het toch uitschijnen) en nu mag iedereen het lezen...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be