![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
Fileleed en vervuiling door bedrijfswagens op kosten van belastingbetalerFormateur Di Rupo heeft een unieke kans om tot 4 miljard euro te besparen op de fiscale steun voor bedrijfswagens. “We staan met z’n allen in de file en verliezen een levensjaar door de luchtvervuiling. Toch heeft de overheid een fiscale gunstregeling voor wagengebruik. Er rijden in België honderdduizenden bedrijfswagens nutteloze kilometers op kosten van de belastingbetaler”, zegt Mathias Bienstman van de Bond Beter Leefmilieu. Om dat probleem te verhelpen, stellen de Belgische milieufederaties een hervorming van de fiscaliteit voor bedrijfswagens voor.
De OESO en de EU roepen op om de fiscaliteit te vergroenen, in de eerste plaats door belastingsvrijstellingen en subsidies die (onbedoeld) milieuschade veroorzaken, te schrappen. De voordelige fiscaliteit voor bedrijfswagens is een voorbeeld van zo een milieuschadelijke fiscale regeling. De steun aan bedrijfswagens kost de overheid tot 4 miljard euro, volgens een studie van Copenhagen Economics voor de Europese Commissie. Bedrijfswagens rijden 9200 km extra Tweederde van de verplaatsingen van Belgische bedrijfswagens zijn voor privé redenen, zoals woon-werkverkeer. De steun aan bedrijfswagens kost de overheid niet alleen miljarden, ze zorgt er ook voor dat er meer wagens op de weg komen. Bedrijfswagens doen het aantal gereden kilometers sterk toenemen. Volgens een studie, uitgevoerd in 2009 door verschillende universiteiten, leidt een bedrijfswagen gemiddeld jaarlijks tot 9200 extra gereden kilometers in vergelijking met particuliere wagens van mensen met hetzelfde profiel. Het feit dat heel wat bedrijfswagens een gratis tankkaart krijgen of een peulschil bijdragen aan de tankkosten, is daar niet vreemd aan. Het gebruik van bedrijfswagens niet langer fiscaal bevoordelen zou de files doen verkorten, de luchtkwaliteit in België verbeteren en de groeiende uitstoot van CO2 van het wegverkeer tegen gaan. Fileprobleem verkleinen Joeri Thijs van Greenpeace: “Bouw de fiscale gunstregeling af zodat er minder bedrijfswagens overbodige kilometers op de wegen rijden. Dit komt niet alleen het klimaat ten goede, maar biedt ook een structurele oplossing voor de fileproblemen zoals op de Brusselse ring. Daar is tijdens de spits ongeveer één wagen op twee een bedrijfswagen. Een hervorming van de fiscaliteit heeft heel wat voordelen: minder auto's in de spits en dus minder files, minder uitstoot van vervuilende stoffen en minder overheidsuitgaven.” Volgens Bond Beter Leefmilieu en de andere Belgische milieufederaties moet de fiscale bevoordeling van bedrijfswagens weggewerkt worden. Hoe, wordt toegelicht in de fiche in bijlage. Meer info Bekijk de fiscale fiche bedrijfswagens op de website van BBL en in bijlage. Contact Mathias Bienstman Beleidsmedewerker klimaat en mobiliteit Bond Beter Leefmilieu Joeri Thijs Campagneverantwoordelijke klimaat & transport Greenpeace België Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.375
|
Citaat:
Ondertussen stond in de krant dat de NMBS treinen gaat afschaffen en vooral in Herentals. Aangezien de huidige situatie in Herentals en Turnhout reeds rampzalig is, zal het resultaat zijn dat de mensen nog meer de auto gaan nemen. Echter hoor ik hierover geen oplossing van BBL en Greenpeace. |
|
|
|
|