![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
Morgen wordt in de commissie ‘Infrastructuur’ van de Kamer het wetsvoorstel van volksvertegenwoordiger Jef Van den Bergh gestemd dat de spoorwegveiligheid moet verbeteren. Hij krijgt daarvoor de steun van een kamerbrede meerderheid. De veiligheidsinstantie (DVIS) krijgt de mogelijkheid om bij het niet naleven van de veiligheidsregels administratieve sancties op te leggen en zo de infrastructuurbeheerder of spoorwegonderneming tot corrigerend gedrag te dwingen.
De Bijzondere Commissie Spoorwegveiligheid die werd opgericht naar aanleiding van het dramatische treinongeval in Buizingen in februari 2010 kwam tot een hele reeks conclusies en aanbevelingen om de spoorwegveiligheid in ons land te verbeteren. Eén van de conclusies van die Bijzondere Commissie betrof de werking van de veiligheidsinstantie (DVIS). De DVIS, die moet toezien op de spoorwegveiligheid, bleek onvoldoende ontwikkeld om haar taak naar behoren uit te oefenen. Op initiatief van CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh ligt er in het parlement een wetsvoorstel voor, ondertekend door alle partijen, dat de DVIS nieuwe instrumenten geeft om daadwerkelijk te kunnen optreden. Jef Van den Bergh: “Nu heeft de DVIS alleen de mogelijkheid om het certificaat of de vergunning van de infrastructuurbeheerder of spoorwegonderneming in te trekken, een sanctie die vaak niet in verhouding staat tot de vastgestelde tekortkomingen en daarom ook nog nooit is gebruikt. Met ons wetsvoorstel krijgt de DVIS de mogelijkheid om bij een overtreding een administratieve sanctie op te leggen.” Tegenover iedere mogelijke inbreuk tegen de veiligheidsvoorschriften staat een specifiek boetebedrag. Daarnaast worden de overtredingen ingedeeld in graden. Overtredingen van de eerste graad, feiten en gedragingen die geen impact hebben op de veiligheid, worden bestraft met een bestuurlijke boete van 50 tot 1000 euro. Overtredingen van de tweede graad, die een impact hebben op de veiligheid van personen, worden bestraft met een boete van 100 tot 2000 euro. Voor overtredingen van de derde graad, die van die aard zijn dat ze een ongeval kunnen veroorzaken, loopt het boetebedrag op van 400 tot 8000 euro. Jef Van den Bergh: “Het wordt net zoals in het verkeer. Wanneer de spoorwegondernemingen of de infrastructuurbeheerder de regels niet naleven zullen zij hiervoor bestraft worden en dit afhankelijk van de mate waarin de overtreding het leven van hun reizigers en personeel in gevaar brengt. Ik denk bijvoorbeeld aan het belangrijke probleem van de seinvoorbijrijdingen of aan het geval vorig jaar waarbij een fantast zonder opleiding een aantal keer een volle passagierstrein bestuurde.” Meer info: Jef Van den Bergh Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|