Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2012, 15:52   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Er zouden soorten van gevangenissen moeten zijn

Dank zij dat gevang in Holland, en dank zij de nieuwe gevangenissen die ze moeten bijbouwen, weten we ondertussen dat zo'n spellement ontieglijk duur is.

Is dat wel altijd nodig ?

Mijn gedacht:
- al wie een gevangenisstraf moet uitzitten, en die zou eventueel ontsnappen, maar dan geen gevaar betekent voor de maatschappij, zou in een heel goedkoop (studenten)kot gestoken kunnen worden, waar de enige bewaking er in bestaat dat de aanwezigheid gecontroleerd zou worden.
Zon detentiehuizen zouden in elke middelgrote stad voorzien kunnen worden.
Geen probleem dat de gevangene gaat werken overdag, maar 's avonds tijdig binnen moet zijn.
De fret kan geleverd worden door de ocmw: geplette patattekes en kipkap, gelijk onze bejaarden.

Houdt hij/zij zich niet aan de voorwaarden: bijkomend strafke natuurlijk

Geen probleem dat iemand veroordeeld zou worden tot vb. tien weekends, in plaats van één maand voltijds.

- de gevangenen die wel degelijk gevaarlijk zijn, blijven dan voorbehouden gasten in de klassieke gevangenissen.

Allez, dat moet toch goedkoper kunnen.

Vogeltje gij zijt gevangen, in een kooitje zult gij hangen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 12 januari 2012 om 15:53.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 18:38   #2
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Stel u eens stilaan de vraag hoe het komt dat er zoveel criminaliteit is onder de bevolking. Wat zin het heeft om altijd en enkel pleisters op de wonden te leggen? Mensen die de "wet" breken worden opgesloten en komen er vaker slechter uit dan ze erin gingen. Meer nog, het heeft geen positief effect niet op hun persoonlijk maar maatschappelijk nog minder.

Er moeten in feite ook niet meer gevangenissen komen of soorten ervan maar een maatschappij waar de noodzaak tot die criminaliteit weggenomen wordt.
Dat heet de oorzaak aanpakken ipv het symptoom.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:05   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Stel u eens stilaan de vraag hoe het komt dat er zoveel criminaliteit is onder de bevolking. Wat zin het heeft om altijd en enkel pleisters op de wonden te leggen? Mensen die de "wet" breken worden opgesloten en komen er vaker slechter uit dan ze erin gingen. Meer nog, het heeft geen positief effect niet op hun persoonlijk maar maatschappelijk nog minder.

Er moeten in feite ook niet meer gevangenissen komen of soorten ervan maar een maatschappij waar de noodzaak tot die criminaliteit weggenomen wordt.
Er is helemaal geen noodzaak tot criminaliteit.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:20   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Er is helemaal geen noodzaak tot criminaliteit.
En toch is er wel degelijk heel veel criminaliteit zelfs, hoe leg je het bestaan daar dan van uit?
Oud 12 januari 2012, 21:21   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En toch is er wel degelijk heel veel criminaliteit zelfs, hoe leg je het bestaan daar dan van uit?
Domheid, krankzinnigheid/sociopatie, geen normbesef, verkeerde waarden om te functioneren binnen deze maatschappij, luiheid.

Verkeerd opgestelde wetten, misbruikte wetten met als gevolg een compleet van de pot gerukte regelgeving in een pathetische poging om met de overbevolkte klotezooi om te kunnen gaan

Is dat geen goed begin om op zijn minst een deel van de criminaliteit uit te leggen?

Laatst gewijzigd door maddox : 12 januari 2012 om 21:23.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 21:24   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De belangrijkste zin van een gevangenis, is dat er geen valabel alternatief is.

De meeste echte kleine criminaliteit kan best met een boete en, indien het organiseerbaar is tegen een aanvaardbare kostprijs, alternatieve werkstraffen.

Maar al wat zwaarder is: geen andere mogelijkheid dan in den bak steken.

Bovendien zitten er nog veel te weinig in den bak.
Voorbeeld bijna alle geweldscriminaliteit.
Ik ben ook voor het Amerikaanse systeem: de eerste keer een straf, niet te zwaar; de tweede keer wel zwaar; de derde keer kan je niet onder de 15 jaar gevang geraken.
Ben je al eens veroordeeld om een madammeke hare sacoche af te pakken, en daarna nog eens om een buschauffeur op zijn gezicht te timmeren, dan weet ge het: steelt ge nog eens iets, al is het maar een fles goedkope wijn in den Aldi: 15 jaar !! Ge weet het op voorhand; ge zijt verwittigd.

Zachte heelmeesters ....

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 12 januari 2012, 21:47   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Domheid, krankzinnigheid/sociopatie, geen normbesef, verkeerde waarden om te functioneren binnen deze maatschappij, luiheid.

Verkeerd opgestelde wetten, misbruikte wetten met als gevolg een compleet van de pot gerukte regelgeving in een pathetische poging om met de overbevolkte klotezooi om te kunnen gaan

Is dat geen goed begin om op zijn minst een deel van de criminaliteit uit te leggen?
Als ik u zo bezig hoor dan ik de indruk dat de crimineel in het algemeen een redelijk gestoord man is.

En dat allemaal omdat ze niet als geestdode poppen in een rijtje meelopen in uw maatschappij?

Je vergist je daar dapper in heb ik de indruk. De meeste inbrekers die ik ken hebben een hoge arbeidsethiek/discipline. De meeste drugkwekers/handelaars die ik ken zijn enorm inventief.

Vergis u maar niet, misdaad betaald beter, maar de uren zijn veel slechter.
Oud 12 januari 2012, 23:18   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat de duivelszak nooit gevuld is ?
Of gaat ge beweren dat er geen rijke criminelen zijn ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 23:39   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Als ik u zo bezig hoor dan ik de indruk dat de crimineel in het algemeen een redelijk gestoord man is.

En dat allemaal omdat ze niet als geestdode poppen in een rijtje meelopen in uw maatschappij?

Je vergist je daar dapper in heb ik de indruk. De meeste inbrekers die ik ken hebben een hoge arbeidsethiek/discipline. De meeste drugkwekers/handelaars die ik ken zijn enorm inventief.

Dan kunnen we stellen dat de opgepakten/veroordeelden te dom, te onwetend of te krankzinnig waren.

Dat zou de overvloed van migranten in de cellen wel kunnen verklaren.

Neen, een crimineel hoeft niet gestoord te zijn. Kreatief denken met de weinig breinwatt erachter, da's blijkbaar ook een misdaad.

Laatst gewijzigd door maddox : 12 januari 2012 om 23:40.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 23:53   #10
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Vakantiekamp als gevangenis: http://www.youtube.com/watch?v=Uj3SMiDvjdg
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 23:53   #11
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik lees aandachtig uw redenering en ze verdient aandacht , maar de overheid kan ook niet voor iedereen een sociale ville mat zwembad en een Mercedes reserveren . er zijn al veel te veel sociale vormen van subsides die onbetaalbaar worden , anderzijds moeten die vangnetten betaald worden en dat leid tot torenhoge belastingen waardoor de werkmotivatie fel slinkt . Stel dat je echt veel beter perspectief hebt en goed kan verdienen door te werken en te ondernemen met minder papieren rompslomp dange je een veel actiever bevolking krijgen die gemotiveert is en bijgevolg niet in de criminaliteit terecht komt .
Nu zijn werkende mensen en veel kleine zelfstandigen zo in moeilijkheden , en die willen allemaal hun status , leefkwaliteit en gezin financieeel dragen . door de complexiteit en regelgeving is men bijna genootzaakt te kiezen tussen zinken en de wet overtreden . en dan is het voor velen een kleine stap om verder te gaan en maakt men onomkeerbare fouten . Dat is ook de oorzaak aanpakken
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 23:56   #12
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:

Mijn maag draait een beetje om , ik heb plots het zuur bij het lezen van uw bericht
Oud 13 januari 2012, 00:21   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dan kunnen we stellen dat de opgepakten/veroordeelden te dom, te onwetend of te krankzinnig waren.

...
Niet noodzakelijk, je mag niet vergeten dat de meeste mensen die opgepakt worden verraden worden door iemand anders die het in zijn broek doet van de politie. Als het van de politie zelf zou afhangen zou er nog wel plaats genoeg zijn in de gevangenissen.

Maar, uiteraard zijn er zoals bij elke bevolkingsgroep dommeriken tot ronduit gekken bij.
Oud 13 januari 2012, 00:24   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Mijn maag draait een beetje om , ik heb plots het zuur bij het lezen van uw bericht
Dat is rap, je kunt tegen niet veel tegen precies.

Ik veronderstel dan dat als ik wat stoten moest beginnen vertellen je het gewoon in je broek zou doen.
Oud 13 januari 2012, 10:29   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het kan me geen ene kloot schelen of een crimineel redelijk gestoord is of niet.

Volgens mij hoort een pedofiel een flinke tijd buiten de maatschappij gehouden te worden, tot enige zekerheid is omtrent recidivegevaar.
Volgens mij hoort een inbreker een flinke tijd ferm gestraft te worden.
Volgens mij hoort iemand die gewelddadig is, een zeer behoorlijk signaal te krijgen van de maatschappij: in het gevang
Oplichters, (ook oplichters van de solidariteit van de sociale zekerheid ...) ... idem dito ...

Ge moet daar allemaal niet zo over zeveren.

Oud 13 januari 2012, 12:59   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het kan me geen ene kloot schelen of een crimineel redelijk gestoord is of niet.

Volgens mij hoort een pedofiel een flinke tijd buiten de maatschappij gehouden te worden, tot enige zekerheid is omtrent recidivegevaar.
Volgens mij hoort een inbreker een flinke tijd ferm gestraft te worden.
Volgens mij hoort iemand die gewelddadig is, een zeer behoorlijk signaal te krijgen van de maatschappij: in het gevang
Oplichters, (ook oplichters van de solidariteit van de sociale zekerheid ...) ... idem dito ...

Ge moet daar allemaal niet zo over zeveren.
Dan sluiten we best het forum, want je kan er soms zelf ook een stukje van.

Kijk naar deze post ten andere, pedofielen opsluiten tot er zekerheid is wat betreft recidive.
Pedofielen dus levenslang opsluiten want over recidive is er nooit zekerheid.

Over inbrekers, je kan ze niet harder straffen dan de maximum straf, dat gebeurt regelmatig dus je zou dik tevreden moeten zijn. Maar voor u is het weer niet goed zeker? Laat me raden, levenslang zeker?

Over gewelddadig, de maximum voor slagen en verwondingen is zes maand. Twee zatlappen die vechten in het café, zonder twijfel wil je ook hier levenslang zeker?

Iemand die dopt en van armoede moet gaan bijwerken in het zwart, fraude van de sociale zekerheid, best levenslang zeker?
Oud 13 januari 2012, 13:12   #17
Klarekijk
Banneling

Standaard

Gevangenissen van diverse soorten leid enkel tot een ding . waar je terecht komt hangt af van . hoeveel geld heb je, en hoeveel scrupules heeft je advocaat .
Oud 13 januari 2012, 18:25   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan sluiten we best het forum, want je kan er soms zelf ook een stukje van.

Kijk naar deze post ten andere, pedofielen opsluiten tot er zekerheid is wat betreft recidive.
Pedofielen dus levenslang opsluiten want over recidive is er nooit zekerheid.

Over inbrekers, je kan ze niet harder straffen dan de maximum straf, dat gebeurt regelmatig dus je zou dik tevreden moeten zijn. Maar voor u is het weer niet goed zeker? Laat me raden, levenslang zeker?

Over gewelddadig, de maximum voor slagen en verwondingen is zes maand. Twee zatlappen die vechten in het café, zonder twijfel wil je ook hier levenslang zeker?

Iemand die dopt en van armoede moet gaan bijwerken in het zwart, fraude van de sociale zekerheid, best levenslang zeker?
Dikke zever allemaal, en bovendien nog geen halve, maar wel hele leugens.

Eén voorbeeld, na één seconde goegelen :

Citaat:
Art. 399. Indien de slagen of verwondingen een ziekte of ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid ten gevolge hebben, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van twee maanden tot twee jaar en met geldboete van vijftig frank tot tweehonderd frank.
De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en met geldboete van honderd frank tot vijfhonderd frank, indien hij met voorbedachten rade heeft gehandeld.
Dikke zever: twee zatlappen die op de vuist gaan zonder erge gevolgen, vb. als ze schade aanrichten in het café dat dit vergoed wordt of de cafébaas het als een spijtig schadegeval beschouwd, .... daar komt amper politie bij te pas, laat staan het gerecht.
Dat is allemaal amper criminaliteit.

Maar 'k zal jullie een voorbeeld geven uit een hele andere hoek:
wat doet de maatschappij met een dergelijk heerschap: toch gene minister van mobiliteit maken ?

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...rijverbod.aspx

Draait het of keert het: als ge die man niet "echt gaat nijpen", dan gaat hij het blijven doen, met bestendig risico op vluchtmisdrijf. En ieder van zijn slachtoffers moet maar zien hoe hij, op kosten van alle gewone verzekerden, aan zijn centen geraakt voor materiële en medische kosten ...

Ge moet er nog wat meer eieren onder leggen.

Oud 13 januari 2012, 21:16   #19
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dikke zever allemaal, en bovendien nog geen halve, maar wel hele leugens.

Eén voorbeeld, na één seconde goegelen :

Dikke zever: twee zatlappen die op de vuist gaan zonder erge gevolgen, vb. als ze schade aanrichten in het café dat dit vergoed wordt of de cafébaas het als een spijtig schadegeval beschouwd, .... daar komt amper politie bij te pas, laat staan het gerecht.
Dat is allemaal amper criminaliteit.

Maar 'k zal jullie een voorbeeld geven uit een hele andere hoek:
wat doet de maatschappij met een dergelijk heerschap: toch gene minister van mobiliteit maken ?

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...rijverbod.aspx

Draait het of keert het: als ge die man niet "echt gaat nijpen", dan gaat hij het blijven doen, met bestendig risico op vluchtmisdrijf. En ieder van zijn slachtoffers moet maar zien hoe hij, op kosten van alle gewone verzekerden, aan zijn centen geraakt voor materiële en medische kosten ...

Ge moet er nog wat meer eieren onder leggen.
Citaat:
Art. 399. Indien de slagen of verwondingen een ziekte of ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid ten gevolge hebben, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van twee maanden tot twee jaar en met geldboete van vijftig frank tot tweehonderd frank.
De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en met geldboete van honderd frank tot vijfhonderd frank, indien hij met voorbedachten rade heeft gehandeld.
Als je over leugens begint, bekijk dan de uwe eens, want ik had het over slagen en verwondingen. Jij sleurt er dan direct zaken bij zoals iemand gehandicapt slaan, wat een andere kwalificatie is dan de mijne en dus uiteraard strenger bestraft wordt.

Haal er anders ineens nog bendevorming bij, waar nog 5 jaar extra op staat, of misschien een veroordeling in staat van wettelijke herhaling zodat de minimum en maximum van de straf nog eens verdubbelt om te "bewijzen" dat ik "lieg."

Witzentapper.
Oud 13 januari 2012, 21:20   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Gevangenissen van diverse soorten leid enkel tot een ding . waar je terecht komt hangt af van . hoeveel geld heb je, en hoeveel scrupules heeft je advocaat .
Niettemin bestaan gevangenissen in verschillende soorten. Alleen hangt het niet af van uw geld maar van uw strafmaat.

Zo heb je bijvoorbeeld Merksplas en Wortel, voor de kort gestraften tot 5 jaar. Leuven Centraal is dan weer een gevangenis voor de lang gestraften, langer dan 5 jaar dus.
En de huizen van bewaring, zoals de Begijnenstraat, voor de mensen in voorarrest.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be