Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2011, 17:28   #1
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard Cursus Frans voor Kortrijkse verpleegsterkes.

Wat in tweetalig (!!) Brussel blijkbaar niet k�*n, is geen enkel probleem in het ééntalige Kortrijk:

Citaat:
“Un pistolet is geen broodje, maar een beddenpan” do 12/05/2011 - 15:22
In het Kortrijkse AZ Groeninge heeft het personeel een cursus medisch Frans kunnen volgen. Het ziekenhuis organiseerde die lessenreeks, omdat het de laatste tijd overspoeld wordt door Franstalige patiënten.

“Er zijn veel patiënten die uit Moeskroen en Doornik komen”, aldus Lies Pottel, een wetenschappelijk medewerker van het ziekenhuis die de cursus gevolgd heeft. “En dan is het natuurlijk belangrijk om Frans te kunnen, want dikwijls kunnen die patiënten niet goed of geen Nederlands.”
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...12_AZGroeninge

Dit lijkt me toch de wereld op zijn kop. Wie heeft die cursus betaald? Vlaanderen?

Dat Nederlandstalige patienten in Brussel gewoonweg de dood worden ingestuurd (ik ken toevallig een persoon die zo overleden is, ligt in proces) is blijkbaar geen enkele reden om de Brusselse franstalige verpleegkundigen een cursus Nederlands verplicht te laten volgen om de taalwetten te volgen?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 17:30   #2
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Al eens geweest in Kortrijk? Je zou er nog van verschieten hoeveel Kortrijkzanen daar graag een woordje Frans praten.
Oud 12 mei 2011, 17:35   #3
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Al eens geweest in Kortrijk? Je zou er nog van verschieten hoeveel Kortrijkzanen daar graag een woordje Frans praten.
ze mogen van mij zelfs chinees praten, maar ik wil weten wie die cursus betaald heeft.
Oud 12 mei 2011, 17:38   #4
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Wat in tweetalig (!!) Brussel blijkbaar niet k�*n, is geen enkel probleem in het ééntalige Kortrijk:

Dit lijkt me toch de wereld op zijn kop. Wie heeft die cursus betaald? Vlaanderen?

Dat Nederlandstalige patienten in Brussel gewoonweg de dood worden ingestuurd (ik ken toevallig een persoon die zo overleden is, ligt in proces) is blijkbaar geen enkele reden om de Brusselse franstalige verpleegkundigen een cursus Nederlands verplicht te laten volgen om de taalwetten te volgen?
Ik heb ooit (al vele jaren geleden) in een TV-reportage gezien dat er aan het universitair ziekenhuis van Rijsel (Lille) cursussen Nederlands gegeven werden, om de Nederlandstalige patiënten beter te helpen.

Overal ter wereld zal men dat wel doen indien het nodig is, alleen in Brussel niet. Gewoon één van de Brussels-francofone uitwassen. Er loopt daar jammer genoeg nog een meerderheid van "Nolsen" rond.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 17:38   #5
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Wat ik me afvraag is waarom dat ziekenhuis nu plots overspoeld wordt door Franstalige patiënten. Is dat een actieve keuze van de patiënten of worden Moeskroen en Doornik tot dezelfde 'ziekenhuisregio' gerekend? Indien het eerste van toepassing is, waarom zou men dan kiezen voor een Vlaams ziekenhuis in de wetenschap dat men geen of onvoldoende Nederlands spreekt?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 17:45   #6
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is sinds enkele jaren wel heel serieus verminderd, hoor!

Vroeger waren veel Kortrijkenaars parvenus en sprak men Frans om zgz chique te zijn,( en dan nog hoofdzakelijk in het openbaar)later ging men over op het ABN en werd het Frans veel minder .Er zijn wel nog families waar Frans de voertaal is, maar de kinderen liepen/lopen wel allemaal in het Nederlands naar school en de meesten spreken nu buiten de familiekring Nederlands.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 17:54   #7
Vlaanderen Boven

Standaard

Is dat echt waar wat hier nu verteld wordt over hun fransdolheid? Wat een kutstad.

Plots ben ik heel trots dat mijn wortels in de stad van Rodenbach liggen en niet in Kortrijk.
Oud 12 mei 2011, 17:57   #8
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Wat ik me afvraag is waarom dat ziekenhuis nu plots overspoeld wordt door Franstalige patiënten. Is dat een actieve keuze van de patiënten of worden Moeskroen en Doornik tot dezelfde 'ziekenhuisregio' gerekend? Indien het eerste van toepassing is, waarom zou men dan kiezen voor een Vlaams ziekenhuis in de wetenschap dat men geen of onvoldoende Nederlands spreekt?
omdat ze denken dat ze met hun Frans overal terechtkunnen natuurlijk.
Oud 12 mei 2011, 17:58   #9
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Is sinds enkele jaren wel heel serieus verminderd, hoor!

Vroeger waren veel Kortrijkenaars parvenus en sprak men Frans om zgz chique te zijn,( en dan nog hoofdzakelijk in het openbaar)later ging men over op het ABN en werd het Frans veel minder .Er zijn wel nog families waar Frans de voertaal is, maar de kinderen liepen/lopen wel allemaal in het Nederlands naar school en de meesten spreken nu buiten de familiekring Nederlands.
'k Zou het niet weten. Misschien heb ik te veel naar De Rodenburg gekeken . Nee nee, ik merk toch dat er in Kortrijk een bepaalde bevolkingsgroep is die graag Frans spreekt. Al is het jaren geleden dat ik nog echt in Kortrijk ben geweest. Heb er wel enkele jaren op kot gezeten en ja je hebt daar toch veel parvenus.
Oud 12 mei 2011, 18:04   #10
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
omdat ze denken dat ze met hun Frans overal terechtkunnen natuurlijk.
Ik snap niet goed hoe ze dat verenigen met hun karikatuur van Vlaanderen als zijnde vol extremistische ultranationalisten die weigeren een woord Frans te spreken.
Oud 12 mei 2011, 18:07   #11
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik snap niet goed hoe ze dat verenigen met hun karikatuur van Vlaanderen als zijnde vol extremistische ultranationalisten die weigeren een woord Frans te spreken.
wie heeft gezegd dat die franskiljons consequent zijn?
Ze hebben toch ook geen probleem om die extremistische neo fascistische centjes te graaien en schooien?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 12 mei 2011 om 18:09.
Oud 12 mei 2011, 18:11   #12
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Over de dienstverlening in de Brusselse ziekenhuizen ben ik niet te spreken. Moest ik een ongeluk hebben en ik kom in een Brussels ziekenhuis terecht ik zou me er niet op mijn gemak voelen omwille van de communicatieproblemen.
Oud 12 mei 2011, 18:23   #13
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik heb ooit (al vele jaren geleden) in een TV-reportage gezien dat er aan het universitair ziekenhuis van Rijsel (Lille) cursussen Nederlands gegeven werden, om de Nederlandstalige patiënten beter te helpen.

Overal ter wereld zal men dat wel doen indien het nodig is, alleen in Brussel niet. Gewoon één van de Brussels-francofone uitwassen. Er loopt daar jammer genoeg nog een meerderheid van "Nolsen" rond.
Is ook logisch. men denkt steeds meer in grootstedelijke invloedssferen en dan in Kortrijk een voorstad van Lille.
Oud 12 mei 2011, 18:34   #14
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit duurt nu al mijn hele leven, om van mijn voorgaande incarnaties te zwijgen, en nu heb ik er genoeg van. Natuurlijk mogen ze iets doen voor hun patiënten, maar het komt altijd van één kant, en wij moeten over iedere wet vijfmaal onderhandelen: eerst om hem op de agenda te plaatsen, dan om hem met grote toegevingen af te kopen, dan om hem te laten handhaven, wat niet gebeurt, dan om de niet-naleving tegen te gaan, waarvoor we tegenwerking krijgen, en ten slotte om de volgende reeks maatregelen die zullen worden geboycot met zware toegevingen en onder druk van chantage nog maar eens af te kopen.

Ik stem alleen nog maar voor een onafhankelijk Vlaanderen. Heeft niets met nationalisme te maken, maar met gelijkheid en rechtvaardigheid, en efficiëntie. Hoe kun je akkoorden blijven sluiten met een tegenpartij die van tevoren van plan is, zich er niet aan te houden en alleen maar uit is op bloedzuigen en gebiedsroof? Degenen die dát systeem willen handhaven, die België willen handhaven, dát zijn pas nationalisten, want andere argumenten dan nationalistische kan ik voor België niet verzinnen.
Oud 12 mei 2011, 19:02   #15
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In die streek is het communautair gezeik veel en veel minder groot en de banden tussen Moeskroen en Kortrijk veel sterker. Moeskroen was nog niet zo lang geleden deel van West-Vlaanderen en die banden bestaan nog steeds. Het is logisch dat mensen uit Moeskroen naar de dichtsbijzijnde centrumstad gaan. Een andere reden is dat ziekenhuizen steeds commerciëler worden en vaak een actief beleid voeren om klanten te werven, veelal zelfs van buiten België.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 19:05   #16
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht

Pfff. De Brusselse ziekenhuizen hebben twee maanden geleden een Europese prijs gekregen omwille van hun taalopleidingen dat als voorbeeld werd aangehaald.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 19:06   #17
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja ik ben daar al geweest, zeer veel zelfs en heel regelmatig. En dat soort mensen bestaat idd nog, maar is serieus aan het uitsterven (ze worden vooral veel uitgelachen door de anderen, omdat hun frans avec des cheveux is)
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 21:35   #18
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom dat dan, ook last van linquistisch superioriteitscomplex ?

Laatst gewijzigd door stropke : 12 mei 2011 om 21:37.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 21:42   #19
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Pfff. De Brusselse ziekenhuizen hebben twee maanden geleden een Europese prijs gekregen omwille van hun taalopleidingen dat als voorbeeld werd aangehaald.
Kunt u daar eens een linkje van geven want een google op termen als "prijs taallessen brusselse ziekenhuizen" bjv. geeft me niks daarover.

Er worden sinds een vijftal jaar wel Nederlandse taallessen georganizeerd voor Brussels spoed-en-mug personeel, maar dan wel door de Vlaamse gemeenschap. De opkomst is niet overdonderend denk ik.

En ja de Brusselse ziekenhuizen beroepen zich op hun talrijke tweetalige verplegers, maar dat is dan Frans + Spaans of Frans + Engels enz....

Best vragen om naar het AZ van Jette gevoerd te worden als je een ongeluk hebt in Brussel. Spreek het wel uit als "Zjet" anders verstaan ze't misschien niet.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 22:40   #20
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Dit kan tevens een rol spelen:
http://kw.rnews.be/nl/regio/wvl/nieu...4722872713.htm

Citaat:
Mensen uit het Kortrijkse die medische zorgen nodig, kunnen daarvoor net zo goed in de universitaire ziekenhuizen van Rijsel terecht als in het Kortrijkse AZ Groeninge. En Fransen uit de streek van Rijsel kunnen zonder bijkomende administratieve rompslomp ook in Kortrijk worden geholpen. Dat is de essentie van een nieuwe overeenkomst tussen Rijsel en Kortrijk.

Maar de samenwerking gaat nog verder: de dokters en universiteiten van Rijsel, Leuven en Kortrijk zullen ook informatie uitwisselen.
Kadert volgens mij binnen dit project:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...talleerd.dhtml

Citaat:
In Kortrijk is vanmorgen het startschot gegeven voor het Eurodistrict 'Eurometropool Rijsel-Doornik-Kortrijk'. Dat gebeurde in aanwezigheid van alle partners, de burgemeesters van de betrokken steden en een aantal andere prominenten, zoals Waals minister-president Rudy Demotte en Pierre Mauroy, voorzitter van Lille Metropole. Het Eurodistrict wil onder meer een efficiënte grensoverschrijdende samenwerking bevorderen en ondersteunen. Een belangrijke taak bestaat erin de juridische en praktische problemen weg te werken die mensen ervaren als ze over de grens willen werken, ondernemen, uitkeringen moeten ontvangen, enzovoort.

Laatst gewijzigd door captain jack : 12 mei 2011 om 22:43.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be