Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2010, 15:12   #1
eno2
Banneling

Standaard De school is een gevang

De school is een gevang.

En om dat gevang vol te krijgen en vol te houden, hebben we de leerplicht uitgevonden, weliswaar zeer laat in de cultuurgeschiedenis, maar toch...

Opvallend daarbij is, dat in een tijd waar er zoveel gevangenissen te weinig zijn en men gevangenenen exporteert of gewoon vrij laat rondlopen, men kinderen en jongeren opsluit onder condities van dwangarbeid en machtsmisbruik (om over het zo modieuze sexuele misbruik maar te zwijgen).

Men zou natuurlijk kunnen argumenteren, dat van jongsaf wennen aan gevangenissen juist biezonder vormend is, omdat de maatschappij zelf helemaal institutioneel ingericht is als één grote gevangenis, inclusief met een allescontrolerend panopticum, zij het dan digitaal en electronisch.

Een dergelijke opvoeding helpt natuurlijk sterk, als je dan toch naar de fabriek moet. Het helpt, dat je al aan de gevangenis gewend bent, als je toch je hele verdere leven aan de ketting van werk en carrière moet. De kettingdragerij valt dan allicht iets minder zwaar uit.

Natuurlijk worden de kinderen er zenuwachtig van, en ontstond er dan ook een ADHD epidemie.
Maar ook pilletjes slikken is pedagogische voorbereiding op de stress van het gevang van later...

Kortom, ja, de school is een gevang, maar het is een zeer nuttig gevang.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 juni 2010 om 15:23.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 15:27   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Nu gaat ge een hoop gezeik te lezen krijgen dat ge het allemaal "zo niet moet bezien"...

En inderdaad, ik heb ooit eens foto's gezien van iemand die vast heeft gezeten en het leek gewoon een school(/internaat). Wellicht zorg die typische sfeer die in beiden terug te vinden voor veel rust...

Laatst gewijzigd door Bhairav : 12 juni 2010 om 15:27.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 15:46   #3
Tavek
Banneling

Standaard

Ga dan niet.

En kom niet klagen dat ge helemaal aan de onderkant van de maatschappij bengelt zonder enige vorm van scholing.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 15:48   #4
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ga dan niet.

En kom niet klagen dat ge helemaal aan de onderkant van de maatschappij bengelt zonder enige vorm van scholing.
Dat ze de scholen dan plezanter maken. Blijkbaar bestaat daar nog geen referentiekader voor.
Oud 12 juni 2010, 15:50   #5
eno2
Banneling

Standaard

Je hebt natuurlijk ook altijd mensen die verslaafd raken aan hun (luxe-)gevang.
Een mens past zich zowel aan de beste als aan de slechtste omstandigheden aan, gedwongen of gehersenspoeld en misleid.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 juni 2010 om 15:53.
Oud 12 juni 2010, 15:52   #6
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je hebt natuurlijk ook altijd mensen die verslaafd raken aan hun gevang.
Een mens past zich aan de ergste omstandigheden aan, noodgedwongen en gehersenspoeld.
Dat geeft een bepaald soort mensen rust en structuur...
Ik hou helemaal niet van dat soort mensen
Oud 12 juni 2010, 15:53   #7
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De school is een gevang.

En om dat gevang vol te krijgen en vol te houden, hebben we de leerplicht uitgevonden, weliswaar zeer laat in de cultuurgeschiedenis, maar toch...

Opvallend daarbij is, dat in een tijd waar er zoveel gevangenissen te weinig zijn en men gevangenenen exporteert of gewoon vrij laat rondlopen, men kinderen en jongeren opsluit onder condities van dwangarbeid en machtsmisbruik (om over het zo modieuze sexuele misbruik maar te zwijgen).

Men zou natuurlijk kunnen argumenteren, dat van jongsaf wennen aan gevangenissen juist biezonder vormend is, omdat de maatschappij zelf helemaal institutioneel ingericht is als één grote gevangenis, inclusief met een allescontrolerend panopticum, zij het dan digitaal en electronisch.

Een dergelijke opvoeding helpt natuurlijk sterk, als je dan toch naar de fabriek moet. Het helpt, dat je al aan de gevangenis gewend bent, als je toch je hele verdere leven aan de ketting van werk en carrière moet. De kettingdragerij valt dan allicht iets minder zwaar uit.

Natuurlijk worden de kinderen er zenuwachtig van, en ontstond er dan ook een ADHD epidemie.
Maar ook pilletjes slikken is pedagogische voorbereiding op de stress van het gevang van later...

Kortom, ja, de school is een gevang, maar het is een zeer nuttig gevang.
Oh ja, dat waren we effe vergeten: tis dat de mensen het vroeger zo goed hadden en in gunstige arbeidsomstandigheden konden werken toen er nog geen leerplicht bestond ! Wees blij dat je hier relatief goedkope scholing kan genieten en dat je niet, zoals vele van onze bedovergrootouders, op je zesde naar de fabriek wordt gestuurd of het veld op. Was dat dan veel beter ?

Past mijns inziens in het rijtje van totaal overbodige posts.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 15:55   #8
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Oh ja, dat waren we effe vergeten: tis dat de mensen het vroeger zo goed hadden en in gunstige arbeidsomstandigheden konden werken toen er nog geen leerplicht bestond ! Wees blij dat je hier relatief goedkope scholing kan genieten en dat je niet, zoals vele van onze bedovergrootouders, op je zesde naar de fabriek wordt gestuurd of het veld op. Was dat dan veel beter ?

Plus al de overbodige boeken die daarover geschreven zijn door overbodige historici niet vergeten!

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 juni 2010 om 15:58.
Oud 12 juni 2010, 15:55   #9
Bhairav

Standaard

Citaat:

Leuk geprobeerd, maar alles is nu moderner en mensen denken niet zo stroef meer als toen, en dus is uw vergelijking niet relevant.
Oud 12 juni 2010, 15:56   #10
eno2
Banneling

Standaard

Zoals gewoonlijk antwoord ik niet op persoonlijke aanvallen, anders dan met een driehoekje.
Oud 12 juni 2010, 15:57   #11
Bhairav

Standaard

Citaat:
Zoals gewoonlijk antwoord ik niet op persoonlijke aanvallen, anders dan met een driehoekje.
Tegen wie hebt ge het nu?
Oud 12 juni 2010, 15:58   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Tegen wie hebt ge het nu?
Niet jou.
Oud 12 juni 2010, 16:04   #13
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Ik zal een constructieve vraag posten: wat is dan jouw alternatief voor ons bestaande school-gevang ? Ik ben benieuwd, uiteraard verwacht ik een realistisch voorstel, niet één of ander utopia.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 16:07   #14
Bhairav

Standaard

Citaat:
Ik zal een constructieve vraag posten: wat is dan jouw alternatief voor ons bestaande school-gevang ? Ik ben benieuwd, uiteraard verwacht ik een realistisch voorstel, niet één of ander utopia.
Ik pleit voor een verval van dit systeem en dus meer vrijheid in de plaats. We leven tenslotte maar één keer. Uiteraard is leren een natuurlijk proces, dus laten we ons ophouden met onze kinderen vanalles door hun strot te rammen (door een of andere instelling).
Oud 12 juni 2010, 16:17   #15
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik pleit voor een verval van dit systeem en dus meer vrijheid in de plaats. We leven tenslotte maar één keer. Uiteraard is leren een natuurlijk proces, dus laten we ons ophouden met onze kinderen vanalles door hun strot te rammen (door een of andere instelling).
Jep laten we terug 1000 jaar in de tijd gaan leven, zonder educatie zodat we ons niet moeten bezighouden met onze technologische evolutie

Dingen als hoogstaande fysica en wiskunde leer je echt door gewoon je leven te leiden alsof je maar één keer leeft en dan ook geen tijd en moeite te willen steken in educatie
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 16:20   #16
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Jep laten we terug 1000 jaar in de tijd gaan leven, zonder educatie zodat we ons niet moeten bezighouden met onze technologische evolutie

Dingen als hoogstaande fysica en wiskunde leer je echt door gewoon je leven te leiden alsof je maar één keer leeft en dan ook geen tijd en moeite te willen steken in educatie
Het gaat over de manier waarop.
Oud 12 juni 2010, 16:21   #17
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het gaat over de manier waarop.
In de jongste jaren van een mensenleven moet je kinderen net discipline leren
Oud 12 juni 2010, 16:22   #18
Bhairav

Standaard

Citaat:
In de jongste jaren van een mensenleven moet je kinderen net discipline leren
Ik vind van niet.
Oud 12 juni 2010, 16:23   #19
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vind van niet.
En zo ontstaan mensen die niet meer luisteren naar hun baas, die niet meer willen op tijd komen op hun werk maar wanneer ze uitgeslapen zijn, ...
Oud 12 juni 2010, 16:25   #20
Bhairav

Standaard

Citaat:
En zo ontstaan mensen die niet meer luisteren naar hun baas, die niet meer willen op tijd komen op hun werk maar wanneer ze uitgeslapen zijn, ...
Zolang gij maar lekker gehaast zijt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be