Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2011, 13:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Vlaamse Regering : zet in op fietskoeriers

Er is een groeipotentieel voor fietskoeriers in de Vlaamse centrumsteden. Dat blijkt uit een onderzoek dat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft laten uitvoeren. Fietskoeriers zijn goed als slimme en duurzame oplossing voor stedelijke distributie en ze zijn uitermate geschikt voor het vervoer van kleine, lichte documenten en pakketten in de stad.Om het bestaan en de troeven van de fietskoeriers meer bekendheid te geven en de sector te professionaliseren, begint minister Crevits een samenwerkingstraject met de bedrijfswereld. Om het goede voorbeeld te geven gaat de minister na hoe fietskoeriers binnen de eigen Vlaamse diensten kunnen worden ingezet. Er zal ook worden samengewerkt met de VVSG om het gebruik van fietskoeriers binnen de steden en gemeenten te promoten.

Fietskoeriers halen zendingen op en leveren die per fiets af. Meestal gaat het om pakketjes, documenten en brieven. Ze zijn actief in dichtbevolkte stedelijke gebieden. In het buitenland duiken ze al vaker op in het stadsbeeld. In Londen, Parijs of Amsterdam. Uit Nederlands onderzoek blijkt dat een meer algemene inzet van fietskoeriers het aantal bestelwagenkilometers met één miljoen kan verminderen en er 10.000 jobs bij zouden kunnen komen.

Er is nog maar weinig studiewerk rond fietskoeriers verricht. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits gaf daarom de opdracht aan het Steunpunt Goederenstromen van de Universiteit van Antwerpen om de rol van de fietskoeriers in Vlaanderen te bestuderen. Dat past in de acties van Flanders Logistics rond stedelijke distributie. Op het ogenblik van het onderzoek waren er veertien fietskoerierdiensten actief, vooral eenpersoonsfirma’s. Hun ervaringen werden aangevuld met ervaringen uit het buitenland. Dat mondt uit in een marktonderzoek, een kostensimulatie en concrete beleidsaanbevelingen.

Fietskoeriers bieden ecologische en maatschappelijke voordelen
Fietskoeriers zijn een duurzame logistieke oplossing omdat ze de stad doorkruisen zonder schadelijke stoffen uit te stoten. In tegenstelling tot de vaak halflege bestelwagens staan fietskoeriers niet in de file, zorgen ze niet voor extra uitlaatgassen, hebben ze geen parkeerproblemen en nemen ze veel minder plaats in. Ze zijn operationeel in steden, net daar waar verkeersopstoppingen het hardste spelen. Vandaag zijn in Vlaanderen fietskoeriers actief in o.a. Gent en Antwerpen. Hun bijkomende commerciële sterkte is dat ze geen hinder ondervinden van toenemende stedelijke beperkingen zoals venstertijden of zones die niet toegankelijk zijn voor gemotoriseerd vervoer.

Fietskoeriers zijn competitieve duurzame logistieke spelers. Bij toenemende files en stijgende brandstofkosten zullen ze nog aan belang winnen. Zij zullen ook in de toekomst snelle, betrouwbare en duurzame diensten kunnen blijven bieden, daar waar de traditionele bestelwagen het moeilijker krijgt in het alsmaar drukker wordende stadsverkeer.

Groei mogelijk
Fietskoeriers zijn bijzonder competitief in het transport van kleine, lichte pakketjes en documenten die snel in de stad moeten worden geleverd. Het gaat om administratieve documenten van advocaten, notarissen en overheden, pakketten voor de reclamesector, de medische sector enz. De dertien Vlaamse centrumsteden Aalst, Antwerpen, Brugge, Genk, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout komen als markt duidelijk in aanmerking voor fietskoeriers. Gezien het aantal spelers nog beperkt is en de markt groot, liggen er nog kansen voor het grijpen. De fietskoeriers geven zelf aan dat bedrijven hen nog te weinig kennen. Een groter bewustzijn bij potentiële klanten lijkt echt nodig.

Traditionele fiets of cargofiets
Naast de traditionele fietskoeriers met rugzak of fietstas zijn ook de zogenaamde cargofietskoeriers actief in Vlaanderen. Zij gebruiken fietsen met geïntegreerde afsluitbare laadruimte en zijn geschikt om in samenwerking met logistieke organisaties (inter)nationale zendingen binnen de stad te verzorgen. Zowel het first- als last mile transport kan zo per fiets gebeuren. Verdere professionalisering van de fietskoeriers is mogelijk door het sluiten van samenwerkingsverbanden met logistieke spelers die grotere volumes kleine en tijdkritische pakketten in en uit de stad vervoeren. Door de samenwerking ontstaat een win-win situatie omdat de fietsers snel en milieuvriendelijk een deel van de logistiek van de grotere spelers overnemen en het de logistieke operatoren toelaat om hun groen en duurzaam imago te onderstrepen. Bovendien daalt de kostprijs per afgeleverd pakketje voor de fietskoerier significant bij hogere stabiele volumes.

Vlaanderen bereid om initiatieven te nemen
Het Witboek transport van de Europese commissie stelt dat tegen 2050 voertuigen op fossiele brandstoffen geen plaats meer zullen hebben in steden. De inzet van fietskoeriers passen in deze visie. Fietskoeriers zijn een deel van de oplossing om stedelijke distributie op een duurzame manier te laten verlopen. Vlaams minister Crevits wil helpen om de fietskoeriers meer bekendheid te geven.

Om het bestaan en de troeven van de fietskoeriers bij een aantal doelsectoren (bvb advocaten, notarissen, lokale overheden, de reclamesector, de medische sector…) in de kijker te zetten, wordt vanuit Flanders Logistics een informatie*campagne opgezet.

De bedrijfswereld is een belangrijke partner. Met Unizo wordt een samenwerkingstraject opgestart om de fietskoeriers te professionaliseren en de nodige bekendheid te geven bij een aantal specifieke doelsectoren. Het samenwerkingsverband kan volgende elementen inhouden: ICT- en administratieve ondersteuning, het voorzien van een centraal aanspreekpunt, bekendmaking en communicatie via websites (vb. via website van de Federatie voor Vrije en Intellectuele Beroepen, nieuwsbrieven, magazines en andere publicaties; ondersteuning bij de uitwerking van een visie, missie en strategie voor de sectororganisatie fietskoeriers).

De Vlaamse overheid onderzoekt welke documentenstromen binnen de eigen diensten in handen van de fietskoeriers kunnen worden gegeven om zo het goede voorbeeld te geven. Op dit moment worden de leveringsadressen en volumes in kaart gebracht om dan te bekijken welke documenten, pakjes met de fiets kunnen worden geleverd.

Ook de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG) gelooft in het potentieel van de fietskoeriers. Ze zal dan ook de nodige initiatieven nemen via haar eigen communicatiekanalen om de voordelen onder de aandacht te brengen en het gebruik van de fietskoeriers binnen de steden en gemeenten te promoten.

Vlaams minister Hilde Crevits : “De resultaten van het onderzoek helpen ons flink vooruit. Er is een groeipotentieel voor fietskoeriers in Vlaanderen. Ze bieden tal van voordelen omdat ze zich gemakkelijk, snel en op een milieuvriendelijke manier verplaatsen. Nu zijn ook de pijnpunten blootgelegd. De fietskoeriers genieten te weinig bekendheid. Een meer professionele aanpak kan hen enkel versterken. Wat steun in de rug is welkom. De Vlaamse overheid onderzoekt hoe ze zelf het goede voorbeeld kan geven. De Vlaamse Vereniging voor Steden en gemeenten zal dat ook doen. Samen met de bedrijfswereld willen we de fietskoeriers begeleiden om hun activiteiten te professionaliseren en bekend te maken. Gezien het toenemende verkeer en de keuze om heel wat stadscentra autoluw te maken, is er zeker en vast groeipotentieel. Nog te vaak wordt er bij distributie gedacht aan leveringen van kleine pakjes met de bestelwagen. De fietskoerier kan een duurzaam alternatief zijn.”

Meer informatie op: www.flanderslogistics.be/fietskoeriers

In bijlage ook een foto met twee fietskoeriers.


Persinfo:
Katrien Rosseel
Persadviseur Vlaams minister Hilde Crevits
[email protected]

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be