Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2011, 09:24   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Banken wereldwijd in gevaar

Wie dacht dat de crisis met al de maatregelen van regeringen en banken wel bezworen zou worden had het mis.

Citaat:
IMF: Banken wereldwijd terug in gevarenzone
Donderdag 22 september 2011 07:45 Volgens het Internationaal Monetair Fonds (IMF) zijn de banken wereldwijd terug zijn in de gevarenzone. Het IMF signaleert stagnerende economische groei, gebrek aan politieke daadkracht en het onvermogen van banken hun balansposities te herstellen. Dat waren ook de oorzaken van de bankencrisis in 2008.
Dat schrijft de Volkskrant donderdag.

Het IMF wijt de nieuwe bankencrisis vooral aan het falen van de politiek. Daardoor is een vertrouwenscrisis ontstaan op de markten die de situatie verder heeft verergerd. Viñals sprak van een vicieuze cirkel van het wegvallen van vertrouwen, oplopende rentes en toenemende problemen van overheden en banken om orde op zaken te stellen.
Ook de Europese toezichthouder European Systemic Risk Board stelde woensdag dat het bankensysteem de financiële stabiliteit in de Europese Unie als geheel en de reële economie in Europa en daarbuiten bedreigt.
http://www.beurs.nl/nieuws/zakelijk-...in-gevarenzone

Gisteren werd bericht dat Franse banken voor 750 miljard Euro obligaties hebben van zuidelijke EU landen en dat ze daarmee grote risico's lopen. Het gerucht ging dat Siemens zijn geld van Franse banken terug haalde. Dat bericht was ongegrond. http://www.beurs.nl/opinie/markettal...-franse-banken. De DAX en de BEL staan nu 3% lager en de AEX staat vandaag alvast weer 2,75% lager met grote verliezen voor de bankaandelen.

De burgers/werknemers/gepensioneerden staan erbij en kijken er naar. Wat kunnen zij doen, behalve de broekriem aanhalen? Nog wat goud verkopen en de opbrengst met nog wat spaargeld naar de bank brengen, kan dat helpen?
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 09:41   #2
Stingray
Banneling

Standaard

Het zat in de kaarten dat zoiets er zat aan te komen.

Geld pompen in vanalles en nog wat op kap van de belastingbetaler, die meteen ook de consument is van de producten die geproduceerd worden...Die belasting betaler is ook niet dom, geld dat hij aan de overheden moet geven, kan hij niet meer uitgeven.Gevolg minder economische groei. Het kan niet blijven duren hé. Het is misschien wat simplistisch voorgesteld, maar daar komt het wel op neer.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 09:58   #3
freelancer
Banneling

Standaard

Tja, er waren mensen die dachten dat de grootste crisis van de laatste eeuwen na 2 jaar zou opgelost zijn...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 10:25   #4
Stingray
Banneling

Standaard

Het is eigenlijk heel simpel : de crisis van 2008 is verschoven van de banken naar de mensen en tast nu de feitelijke economie aan. Men had gehoopt dat de mensen nog steeds meer geld zouden uitgeven dan ze bezitten, maar dat is niet gebeurd dus.
In 2008 hoorde ik van diverse Amerikaanse vrienden al dat de tendens daar was om vooral geen schulden meer te maken...tja, dan kan er maar 1 gevolg zijn, minder geld uitgeven.
Oud 22 september 2011, 10:30   #5
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het is eigenlijk heel simpel : de crisis van 2008 is verschoven van de banken naar de mensen en tast nu de feitelijke economie aan. Men had gehoopt dat de mensen nog steeds meer geld zouden uitgeven dan ze bezitten, maar dat is niet gebeurd dus.
In 2008 hoorde ik van diverse Amerikaanse vrienden al dat de tendens daar was om vooral geen schulden meer te maken...tja, dan kan er maar 1 gevolg zijn, minder geld uitgeven.
Neenee echt je eigen geld beginnen uitgeven

Dat is pas crisis

persoonlijke crisis
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 10:31   #6
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Banken wereldwijd in gevaar
Deeeezja Vuuuuuuuuuu
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 16:11   #7
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Beurzen omlaag

AEX -4%
DAX -4,6%
BEL -5%
DOW -2,8%

De FED heeft weer een kunstje geflikt. Ze kopen langlopende leningen op voor 400 milj. dollar en sluiten nieuwe leningen tegen lagere rente. Tja. Als ik dat probeer bij mijn bank dan wordt ik uitgelachen of de straat op geschopt. Nou ja, de beurzen in de VS waren er niet blij mee want het verlaagt het rendement op het staatspapier weer. Als de FED dit tot strategie maakt dan leeft de Amerikaanse overheid straks van gratis geld.

ING -8,5%
AEGON -7%
Oud 22 september 2011, 18:52   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Today’s pointless exercise in quantitative easing was too much for the stock market to swallow, and it puked. There is nothing in particular that the Fed proposed that should have terrified the market. If equity investors had worried about inflation or dollar depreciation in consequences of the bond-buying program, we should have seen the gold price rise, rather than fall. Rather, the market has had enough of Obama and Bernanke, whose names deserve to be fused after the fashion of Pushme-Pullyou.
http://blog.atimes.net/?p=1948
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 20:47   #9
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
de grootste crisis van de laatste eeuwen
Juist. En er zijn er nog niet veel die het door hebben. Mensen die ik al jaren waarschuw, die eindelijk beginnen te twijfelen, hun euro's kwijt willen, maar echt geloven?

Het wordt inderdaad een ommekeer, en misschien zelfs ten goede, maar niet voor de Westerse welvaart - al is dat misschien goed voor de Westerse mens.
Oud 22 september 2011, 20:57   #10
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
AEX -4%
DAX -4,6%
BEL -5%
DOW -2,8%

De FED heeft weer een kunstje geflikt. Ze kopen langlopende leningen op voor 400 milj. dollar en sluiten nieuwe leningen tegen lagere rente. Tja. Als ik dat probeer bij mijn bank dan wordt ik uitgelachen of de straat op geschopt. Nou ja, de beurzen in de VS waren er niet blij mee want het verlaagt het rendement op het staatspapier weer. Als de FED dit tot strategie maakt dan leeft de Amerikaanse overheid straks van gratis geld.

ING -8,5%
AEGON -7%
Leningen kopen? Inderdaad iets waar geen gewoon mens ooit op zou komen. Ik neem aan dat ze die van banken kopen: ze kopen dus nog af te lossen tegoeden van de bank af, die deze dan niet meer van de leningnemer krijgt. De aflossingen gaan nu naar de FED. En die betaalt de koop met goedkopere leningen. Van wie krijgt ze die? Toch niet van diezelfde banken, of zijn die gek?

Dat het rendement op obligaties daalt, lijkt me nog logisch. Ik zou denken omdat de staat onbetrouwbaarder wordt, dus een aantal mensen wil van dat staatspapier af. Maar dat de beurs daalt? Die zou toch teleurgestelde obligatie-dumpers moeten aantrekken?

Er komt anders wel wat stroomversnelling in die dingen. Het was zo saai al die jaren dat de euro en de dollar in elkaar moesten klappen. Is eigenlijk nog steeds het geval. De beurs, hm, dat die in 2008 gecrasht was, is me toen niet eens opgevallen, en zo zal het wel de meeste mensen vergaan.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 22 september 2011 om 20:59.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2011, 20:58   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Handen op wie de titel had gelezen als "blanken wereldwijd in gevaar"...

Oud 22 september 2011, 21:35   #12
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Leningen kopen? Inderdaad iets waar geen gewoon mens ooit op zou komen. Ik neem aan dat ze die van banken kopen: ze kopen dus nog af te lossen tegoeden van de bank af, die deze dan niet meer van de leningnemer krijgt.
Het gaat om langlopende staatsleningen.

Citaat:
Opkopen

De Fed kondigde ook aan voor 400 miljard dollar aan langlopende leningen op te gaan kopen, terwijl de centrale bank tegelijkertijd voor een vergelijkbaar bedrag kortlopende leningen zal verkopen.

Dat plan, door Bernanke bestempelt als 'Operation Twist', wordt gezien als slecht nieuws voor Amerikaanse banken. De ingreep van de Fed is bedoeld om de langetermijnrente omlaag te brengen, terwijl de financiële sector juist voor langere termijn geld uitleent. Het plan van de Fed betekent derhalve dat de winstmarges van de banken onder druk komt te staan. Woensdag werden ze al hard geraakt door het besluit van Moody's om de kredietbeoordelingen van Bank of America (min 4,8 procent) en Wells Fargo (min 2,9 procent) te verlagen. Citigroup, Morgan Stanley en JPMorgan Chase verloren tussen 5,5 en 9 procent.
http://www.beurs.nl/nieuws/buitenlan...t-in-een-maand

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/09/21/...ende-leningen/
Oud 22 september 2011, 23:01   #13
Silverfields
Burgemeester

Silverfields's schermafbeelding

Standaard

Zou het kunnen dat beurzen reageren op een nakend bankroet van Griekenland? Ik geloof niet dat Griekenland te redden valt, net zoals Italië en Spanje niet meer te redden vallen!

Citaat:
Nouriel Roubini: “Het wordt tijd dat Griekenland failliet gaat en de eurozone verlaat”
http://moneytalk.knack.be/economie/g...107433826.htm#
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2011, 00:57   #14
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
Ik geloof niet dat Griekenland te redden valt.
Has the FED lost control of 30 year? We think so!
Capital3X
21 sep 2011
(...) The 10 Y US Treasury will show us the reasons for our skepticism on FED ability to control long term and medium term yield. The crisis of 2008 was a mere consequence of rising yield in 10Y/20Y/30Y as US banks, leveraged to the hilt went bankrupt. The FED then decided to take control of the US Treasury yield and unfortunately has not been able to reign in the medium/long term yield. This is scary and once the initial euphoria of QE dies down (As and when it happens in Oct or Nov), we are sure that there is a watershed moment coming for bond markets world over and the focus of that will not be Greece defaulting but US bond markets.
Volgens deze bron zal Griekenland in faling gaan, en daarna Amerika. De auteurs zijn zeker van hun stuk: 'we are sure'. Wel, als dan momenteel de kapitaalvlucht richting dollarzone gaat (als veilig beoordeeld blijkbaar), wat als kapitaal niet meer kan vluchten in die richting?
Oud 23 september 2011, 08:13   #15
Silverfields
Burgemeester

Silverfields's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens deze bron zal Griekenland in faling gaan, en daarna Amerika. De auteurs zijn zeker van hun stuk: 'we are sure'. Wel, als dan momenteel de kapitaalvlucht richting dollarzone gaat (als veilig beoordeeld blijkbaar), wat als kapitaal niet meer kan vluchten in die richting?
Griekenland spreekt van begeleid faillissement
Moody's verlaagt rating Griekse banken:

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-...07437-3140.art
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2011, 09:41   #16
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Geld pompen in vanalles en nog wat op kap van de belastingbetaler, die meteen ook de consument is van de producten die geproduceerd worden...Die belasting betaler is ook niet dom, geld dat hij aan de overheden moet geven, kan hij niet meer uitgeven.Gevolg minder economische groei. Het kan niet blijven duren hé. Het is misschien wat simplistisch voorgesteld, maar daar komt het wel op neer.
Maar wat heeft dit met de bankencrisis te maken?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2011, 10:56   #17
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er zit nog een rimpeltje in uw betoog. De overheid die uw centjes inpikt laat het geld rollen. U daarentegen zit op uw spaarcentjes en hoopt dat die zich op wonderbare wijze zullen vermenigvuldigen. U moet ook geld gaan pompen in van alles, dan komt van alles vanzelf weer goed.

Laatst gewijzigd door Piero : 23 september 2011 om 10:56.
Oud 24 september 2011, 02:29   #18
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Has the FED lost control of 30 year? We think so!
Capital3X
21 sep 2011
(...) The 10 Y US Treasury will show us the reasons for our skepticism on FED ability to control long term and medium term yield. The crisis of 2008 was a mere consequence of rising yield in 10Y/20Y/30Y as US banks, leveraged to the hilt went bankrupt. The FED then decided to take control of the US Treasury yield and unfortunately has not been able to reign in the medium/long term yield. This is scary and once the initial euphoria of QE dies down (As and when it happens in Oct or Nov), we are sure that there is a watershed moment coming for bond markets world over and the focus of that will not be Greece defaulting but US bond markets.
Volgens deze bron zal Griekenland in faling gaan, en daarna Amerika. De auteurs zijn zeker van hun stuk: 'we are sure'.
No Hiding Spots Except Despised US Dollar
19 sep 2011
About the only winners are the US dollar, US treasuries, the Yen, and German Bonds. (...) If you have not done so already done so, please consider the possibility there will be no hiding spots except for US dollars and short-term US treasuries (yielding nothing) in a renewed strong downturn.
(in onderstaande figuur ziet u hoe de Amerikaanse dollar momenteel als vluchthaven, als "veilige haven" dienstdoet)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  2011-09-22-dxy.png‎
Bekeken: 104
Grootte:  10,0 KB
ID: 82932  

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 24 september 2011 om 02:32.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2011, 22:37   #19
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Er zit nog een rimpeltje in uw betoog. De overheid die uw centjes inpikt laat het geld rollen. U daarentegen zit op uw spaarcentjes en hoopt dat die zich op wonderbare wijze zullen vermenigvuldigen. U moet ook geld gaan pompen in van alles, dan komt van alles vanzelf weer goed.
Je vergeet wel een paar dingen : door de crisis van 2008 is de inflatie toegenoemn in reële termen, de mensen verdienen dus minder en er zijn er een heel aantal die onderhevig zijn geweest aan besparingsmaatregelen. Alles bij mekaar zullen ze misschien niet meer sparen, maar minder uitgeven en het is correct dat hun spaargeld minder waard is. Evenwel weerhoudt dat blijkbaar een hoop mensen er niet van om te sparen uit voorzorg.
Trouwens de overheid doet in veel gevallen niet aan investeringen maar aan zuivere consumptie, die dus op termijn niets bijbrengt en de situatie alleen maar slechter maakt. Was Keynes zijn theorie al niet achterhaald ?

Ik vind het persoonlijk redelijk grappig dat men er meestal de mooiste redeneringen erop na houdt, maar meestal door de praktijk ongelijk krijgt. Dat is nu weer het geval.

Laatst gewijzigd door Stingray : 24 september 2011 om 22:43.
Oud 24 september 2011, 23:59   #20
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vergeet wel een paar dingen : door de crisis van 2008 is de inflatie toegenoemn in reële termen, de mensen verdienen dus minder en er zijn er een heel aantal die onderhevig zijn geweest aan besparingsmaatregelen. Alles bij mekaar zullen ze misschien niet meer sparen, maar minder uitgeven en het is correct dat hun spaargeld minder waard is. Evenwel weerhoudt dat blijkbaar een hoop mensen er niet van om te sparen uit voorzorg.
Trouwens de overheid doet in veel gevallen niet aan investeringen maar aan zuivere consumptie, die dus op termijn niets bijbrengt en de situatie alleen maar slechter maakt. Was Keynes zijn theorie al niet achterhaald ?

Ik vind het persoonlijk redelijk grappig dat men er meestal de mooiste redeneringen erop na houdt, maar meestal door de praktijk ongelijk krijgt. Dat is nu weer het geval.
Dit is me wat te ingewikkeld en ik geloof niet dat mijn spaargeld nu al minder waard is. Ik kan er nog hetzelfde voor kopen als drie jaar geleden. Wel weet ik dat de overheid op mijn naam steeds grotere schulden maakt. Ik zal daarvoor een keer moeten betalen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be