Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2011, 19:57   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Drie jaar zware dwangarbeid voor beledigen islam op Facebook

De Egyptenaar Ayman Youssef Mansour is veroordeeld voor het opzettelijk beledigen van de islam. Dat is het enige dat wordt prijsgegeven. Maar w�*t heeft hij dan geschreven?

Een oude grap is dat de belediging niet voor de rechtbank mag worden voorgelezen omdat dat ook een belediging van de islam is en degene die het voorleest is strafbaar. Dus zou het voldoende zijn als twee getuigen tegen de rechter zeggen dat de beklaagde schuldig is. (Dit probleem is overigens op vrolijke wijze bespot in de scene van de steniging in The life of Brian)

Hoe luidt die Egyptische wet op beledigen van de islam eigenlijk, en mag men andere religies naar hartenlust beledigen?

Ik neem aan dat in Egypte niet gepubliceerd mag worden wat Ayman Mansour heeft geschreven. Maar als iemand het weet, wil die het dan hieronder melden? En bovendien blijkt dat Ayman in 2007 hiervoor al veroordeeld is en dat hij vorig jaar is vrijgelaten. Waarom is hij dan opnieuw beschuldigd en veroordeeld?

Citaat:
Cel voor islamkritiek op Facebook

De Egyptische revolutie betekende niet dat iedereen opeens alle vrijheid mag nemen. Dat werd zaterdag maar weer duidelijk toen een rechtbank een man tot 3 jaar gevangenisstraf met zware dwangarbeid veroordeelde wegens het beledigen van de islam op Facebook.

De rechtbank in de megademocratische hoofdstad Caïro achtte Ayman Youssef Mansour schuldig aan het ‘opzettelijk beledigen van de waardigheid van de islamitische religie en het aanvallen (van de islam) met beledigingen en spot op Facebook’, aldus Egyptisch persbureau MENA.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/b...ek-op-facebook
http://www.privacynieuws.nl/nieuwsov...vattingen.html
http://ejbron.wordpress.com/2011/10/...gen/#more-6920
http://www.nu.nl/internet/2648177/dr...-facebook.html
http://www.depers.nl/buitenland/6049...-Facebook.html

Heel wat landen kennen een ernstige beperking van de vrijheid van meningsuiting in de vorm van een verbod van godslastering. In islamitische landen geldt volgens wikipedia het volgende:

Citaat:
Blasfemie (tajdîf), godslastering in de islam is tweeledig: het stellen van een andere godheid naast God, zowel mondeling als schriftelijk. In de Koran zijn verwijzingen naar godslastering of hetgeen als zodanig ervaren wordt. In soera De Spin 17 merkt Abraham (Ibrahim) op dat zijn mensen andere goden dan God aanbidden; dit wordt gezien als godslastering. Ook in aya 61 van dezelfde soera wordt verwezen naar godslastering, ongelovigen die moeten toegeven dat God Hij is die de hemelen en de aarde schiep. In soera De Kantelen 180 wordt opgeroepen hen die afwijken van het rechte Pad (en daarmee godslastering plegen) met rust te laten; God zal hen vergelden. Later na de openbaring van Koran werd godslastering uitgebreid. Iedere belediging tegen de islam, met name de Koran, werd gezien als een belediging jegens God.[20]

Er bestaan verschillende interpretaties van het islamitisch recht (shari'a) of er een hadd op godslastering staat. In een enkele interpretatie betekent die hadd de doodstraf.[21][22][23] Deze straf is daadwerkelijk voltrokken in onder meer Pakistan, Iran en Afghanistan.[2] Volgens de hanafitische rechtsschool bestaat er geen wereldse straf op blasfemie. Ook de hanbalitische rechtsschool kent geen hadd op blasfemie[23]. Wikipedia
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2011, 20:03   #2
Quorn
Banneling

Standaard

(P)ieslam ies fredeu
Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2011, 20:15   #3
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorn Bekijk bericht
(P)ieslam ies fredeu
fredeu: For REvoleto Desirably Universal
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2011, 20:44   #4
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Artikel 98(f) PC, 2006

Volgens onderstaande informatie is het een merkwaardige toepassing van de wet. Want de veroordeling rust op een wet tegen religieus extremisme.
Citaat:
Judge Sherif Kamel, head of the Azbakiya Court of First Instance, said Ayman Youssef Mansour created the page “Al-Monadel Mard” on Facebook and used it to express opinions that threaten national unity. Mansour’s opinions were seen by the court as derogatory to Islam.

This is the second court ruling against online content considered by a court to be in "contempt of religion" according to article 98(f) of the Penal Code, amended in 2006.

The article stipulates that: “Whoever exploits religion in order to promote extremist ideologies by word of mouth, in writing or in any other manner, with a view to stirring up sedition, disparaging or holding in contempt any divine religion or its adherents, or endangering national unity, shall be punished with imprisonment for between six months and five years or a fine of at least LE500.”

Egypt's first case of online “contempt of religion" concerned the blogger Abdel Kareem Amer, arrested in 2006 on charges of insulting Islam and then-President Hosni Mubarak on his blog. He was sentenced to four years in prison and expelled from university.
http://www.almasryalyoum.com/en/node/507503
Oud 22 oktober 2011, 20:51   #5
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Dit maakt het al wat duidelijker ...

Citaat:
The MENA state news agency said Saturday a the misdemeanor court found Ayman Mansour had intentionally mocked Islam and used "outrageous and scurrilous" language in describing the religion's holy book, the Quran, and its prophet and believers.

The court said freedom of belief doesn't excuse contempt that may offend believers and "subject the regime and the country's security to serious dangers."
http://www.huffingtonpost.com/2011/1...n_1026370.html

Zo kan je dus een wet tégen extremisme gebruiken om extremisten te beschermen. Het is mij duidelijk wie in Egypte de dienst uitmaken.
Oud 22 oktober 2011, 21:17   #6
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Een oude grap is dat de belediging niet voor de rechtbank mag worden voorgelezen omdat dat ook een belediging van de islam is en degene die het voorleest is strafbaar. Dus zou het voldoende zijn als twee getuigen tegen de rechter zeggen dat de beklaagde schuldig is.
Euh ....

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2011, 21:36   #7
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Nou ja, die rechters hebben duidelijk geen kaas gegeten van de sierah van de Profeet Mohammed, vrede zij met hem.
Oud 22 oktober 2011, 21:42   #8
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
The court said freedom of belief doesn't excuse contempt that may offend believers and "subject the regime and the country's security to serious dangers."
De Kopten daarentegen mogen in Egypte wel afgeslacht worden.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2011, 22:15   #9

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
fredeu: For REvoleto Desirably Universal
Kwestie van ook wat gezegd te hebben over het "thema", het "probleem" ... en 't liefst iets dat een beetje geleerd klinkt en de anderen niet verstaan .......
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 01:46   #10
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Dit is jouw kans Piero om te leren wat politiek inhoudt.
Politiek is het beperken én bepalen van de vrijheid.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 09:39   #11
Quorn
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Nou ja, die rechters hebben duidelijk geen kaas gegeten van de sierah van de Profeet Mohammed, vrede zij met hem.
Rechtsspraak gebaseerd op sprookjes door een rechter die "Kamel" heet ...
Oud 23 oktober 2011, 09:57   #12
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
De Kopten daarentegen mogen in Egypte wel afgeslacht worden.
Die doen ook aan blasfemie waarschijnlijk: die denken namelijk dat Jezus ook God is, in plaats van een klein flutprofeetje.

En ja, met de moslimbroederschap aan de macht kunnen we ons ginder vanalles voorstellen; Ik ben blij dat ik al geweest ben en de prachtige schatten deels heb kunnen bekijken, nu ze er nog staan! Hopelijk laten ze de rest nog onder de grond zitten tot de islamitische ideologie zichzelf heeft gekannibaliseerd.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 12:50   #13
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees :
"Er bestaan verschillende interpretaties van het islamitisch recht (shari'a) of er een hadd op godslastering staat."
Dat kan best zo zijn; ik weet niet wat de Maliki school er over zegt. Maar ga eens onder Marokkanen vragen naar hun mening over doodstraf voor blasfemie en je zal er heel veel tegen komen die dat juist vinden.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 12:52   #14
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Ik lees :
"Er bestaan verschillende interpretaties van het islamitisch recht (shari'a) of er een hadd op godslastering staat."
Dat kan best zo zijn; ik weet niet wat de Maliki school er over zegt. Maar ga eens onder Marokkanen vragen naar hun mening over doodstraf voor blasfemie en je zal er heel veel tegen komen die dat juist vinden.
Dikke zever. Ik zal wel beter weten hoe mijn volk erover denkt.

@Piero: Bemoei u met uw eigen politiek! Als de rechtbank elders zo een uitspraak doet, dan is dat uw zaak niet!
Oud 23 oktober 2011, 13:38   #15
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

@Piero: Bemoei u met uw eigen politiek! Als de rechtbank elders zo een uitspraak doet, dan is dat uw zaak niet!
En hoe denkt uw volk dan wel? Mij staat bij dat ze die fatwa over Salman Rusdie best wel juist vonden. Jij niet dan?
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 14:52   #16
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deed de rechter een politieke uitspraak? Hiervoor zei je iets anders:

Citaat:
Maar overigens, ben jij een Egyptenaar?
Oud 24 oktober 2011, 04:09   #17
Dexter
Vreemdeling

Dexter's schermafbeelding

Standaard

Enkele eeuwen geleden werd je in Europa levend verbrand als je de kerk beledigde. Gelukkig zijn we hier mentaal veel vooruitgekomen dus.

Ik concludeer hieruit dat een deel van de moslimwereld nog een mentale achterstand heeft.

Mentale retardatie is een andere term.

Of gewoon simpelweg achterlijk.
Dexter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2011, 13:36   #18
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans kreeg eind 2006 de Lommelaar Paul Kenis een effectieve celstraf van 8 maanden en een boete van 3300 euro wegens majesteitsschennis. Hij stuurde in de periode mei 2005-juli 2006 enkele tientallen mails naar de premier, ministers en anderen met beledigingen aan het adres van Koning Albert.
bron, wikipedia

En dit dan? Dat is toch even bemachelijk zeker.
Oud 24 oktober 2011, 17:57   #19
Quorn
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dexter Bekijk bericht
Enkele eeuwen geleden werd je in Europa levend verbrand als je de kerk beledigde. Gelukkig zijn we hier mentaal veel vooruitgekomen dus.

Ik concludeer hieruit dat een deel van de moslimwereld nog een mentale achterstand heeft.

Mentale retardatie is een andere term.

Of gewoon simpelweg achterlijk.
Water is nat ?
Oud 24 oktober 2011, 17:58   #20
Quorn
Banneling

Standaard

Citaat:

"Mijn volk" ?
Dacht dat je Belgische was?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be