![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
|
![]() Niet meteenmijn favoriete journalist, die Douglas de Conick, maar in dit artikel in DM slaat hij wel spijkers met koppen.
Op dezelfde manier zitten wij hier in Gent met een levend fossiel uit de evolutie van het openbaar vervoer opgetrolleybust.
__________________
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
|
![]() of diie... en een iets moderne uitvoering. ![]() Met die eerste ben ik nog naar school geweest.. 50 jaar geleen. ![]() Rusland was toen nog niet zo ver hé. Van't van Beverenplein naar Moscou... ![]() ![]()
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 3 november 2011 om 15:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Waarom toont ge nu trams ?
![]() Trolleybussen rijden nooit op sporen (= trackless), die kunnen namelijk (beperkt) uitwijken; en hebben rubberbanden. Citaat:
![]() "Moderne" (zie link Van Hool) uitvoeringen bestaan ook, foto´s genoeg op Wikipedia. Citaat:
2 van de 6 types 2011 zijn quasi "trolley-hybrides" Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2011 om 16:15. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Fossiel ?
![]() Bouwjaar 2011, Made in Belgium.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2011 om 16:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Welk artikel?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 3 november 2011 om 18:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() .
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 3 november 2011 om 18:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Met de trams bij ons is het al niet veel beter gesteld. In Antwerpen is meer dan de helft van de trams nog steeds van het oude type PTT, voorhistorische monsters waarvan de oudsten al teruggaan tot de jaren 1959-1960 en nog steeds operationeel zijn ! Deze antiquiteiten horen thuis in het trammuseum, regelmatig vallen deze oude krellen dan ook in pan en dat leidt tot de gekende vertragingen of oncomfortabele situaties dat je moet wachten en overstappen op andere trams. Probeer maar eens met een rolstoel, gebroken been, koffer, etc. gemakkelijk op zulke oude tram te geraken. Voor deze mensen is de enige oplossing lang wachten tot er op goed geluk een eigentijdse tram komt opdagen.
Met de invoering van de Hermelijntrams einde jaren negentig - begin 2000 hoopte men tegen het midden van het gepasseerde decennium alle trams vervangen te hebben door die nieuwe. Omwille van 'besparingsredenen' is dit uiteraard niet doorgegaan, toenmalig directeur-generaal van De Lijn Ingrid Lieten stak liever al de centen in een discriminatoir 'positief aanwervingsprogramma' (lees minder bekwame jonge allcohtone chauffeurs en vrouwen ten voordele van vaak meer bekwame mannelijke 'witte' chauffeurs) dan alle oude wrakken te vervangen door degelijke voertuigen. Over die trolleybussen (gelukkig blijven we in A'pen hiervan gespaard): die moeten uiteraard verdwijnen en vervangen worden door gewone bussen. Ik vind Gent globaal genomen een prachtig mooie stad, maar al die Oostblok-kabels ontsieren voor een stuk het stadsbeeld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Als er iets een levend fossiel is dan is het een tram die al vele jaren geleden definitief uit het verkeer en naar het museum had moeten worden verwezen wegens veel te gevaarlijk. Waren alle trams in een stedelijke omgeving maar trolleybussen: die kunnen tenminste remmen en uitwijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
|
![]() Citaat:
![]() En dat is trouwens voor een spoorvoertuig nog niet zo oud. Bij NMBS rijden er nog stellen uit 1962, en locomotieven uit 1955. En de PCC's bij de MIVB waren geleverd in 1950-1954, en de laatste gingen er pas uit in 2010. Ook de Antwerpse PCC's zijn ouder dan de Gentse (1961-1964) en rijden nog dagelijks rond. Het gros van de Gentse PCC's zijn overigens gerenoveerd in 1999-2002, zodat ze nog eens 30 jaar verder kunnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
|
![]() Citaat:
2) 196 3) Ze zijn al verschillende malen gerenoveerd en zijn technisch gezien amper 10 jaar oud. 4) Een PCC in Panne? Dat is iets nieuws! Die hermelijnen daarintegen, dat is grote brol: amper 10 jaar oud, en al versleten. Citaat:
Citaat:
- Ze zijn geluidsstil - Ze zijn zuinig in verbruik - Ze stoten geen uitlaatgassen uit Binnenkort komen deze trolleybussen in Parma, Metz en Barcelona te rijden. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Citaat:
Ik ga uw argumenten over nieuwe trolleybussen niet tegenspreken, u kan daar geheel gelijk in hebben. Ik stel me hierbij wel de vraag of het niet beter is gewoonweg alle openbaar vervoer ondergronds te laten rijden of in afgesloten beddingen. Zo is al dat storend verkeer (en al die kabels) weg uit het straatbeeld en zal de bovengrondse verkeersstroom ook vlotter verlopen. U kent ongetwijfeld de tragedie van de (pre)metro in Antwerpen. Daar staan nu nog steeds vele ondergrondse stations ongebruikt, een mooie episode uit het grote bouwblunderboek van België. In de jaren zeventig had men het intelligente plan om een heus grootstedelijk Antwerps metronetwerk te bouwen, nu zijn het slechts enkele stations in de stad en slecht in één volledige bedding (met een aantal vertakkingen weliswaar). In plaats van tonnen geld te investeren in bovengrondse spoorlijnen naar allerhande 'buitengemeenten' (Wijnegem, Boechout, Ranst, Brasschaat, Beveren, zelfs Lier, ...) had men beter verder gebouwd op het (pre)metronetwerk en zo een soort van agglomeratie-netwerk gemaakt. Men moet niet jammeren dat dit onmogelijk is, de metronetwerken van steden als Londen, Parijs en Moskou zijn nog groter van omvang en in de USA is men bezig het uitgebreide netwerk van Washington DC ondergronds te verbinden met de metro van een agglomeratiestad als Baltimore, 60 km verder gelegen. Als er de politieke wil was, was een metronetwerk in het Antwerpse dat 1,5 miljoen inwoners bediend ook mogelijk geweest (ondergrondse lijnen tot in het Waasland, tot in de Rupelstreek, in het noorden tot aan de Nederlandse grens en in het oosten tot in de 'groene voorkempen'). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
|
![]() Citaat:
- Het onderstel heeft last van metaalmoeheid en zou eigenlijk vervangen moeten worden door een nieuwe constuctie. - Hermelijnen ontsporen ook meer. Wekelijks ontspoort er eens eentje, terwijl er vroeger slecht enkele malen per jaar een PCC ontspoorde. - Hermelijnen hebben vaak problemen met de electronica waardoor ze vaak binnen blijven - Hermelijnen hebben vaak problemen met een doorgeslagen plon. De problemen met de Antwerpse PCC's zijn misschien te verklaren aan het feit dat ze al vele malen gerenoveerd zijn, terwijl de Gentse PCC's nog volledig authentiek zijn. Hetzelfde zien we aan de kust. Daar werden in 1980 klak dezelfde BN-trams geleverd als in Charleroi. Die aan de kust zijn verschillende malen uiteen gehaald en omgebouwd, terwijl de exemplaren in Charleroi nog steeds authentiek zijn. Gevolg: De BN's aan de kust zijn versleten en hebben allerlei defecten, terwijl die in Charleroi nog steeds als nieuw zijn. De bestuurders rijden over het algemeen liever met een PCC dan met een hermelijn: + PCC's zijn veel sneller + PCC's hebben voetbediening (Hermelijnen: handbediening) - PCC's hebben geen veiligheidskot. Vooral voor asociale bestuurders is dit de doorslag om toch een hermelijn te nemen. (In Antwerpen zit de bestuurder inmiddels wel 'opgesloten' in een veiligheidskot) +/- PCC's hadden tot voor kort een niet zo ergonomische zetel De capaciteitsproblemen is inderdaad wat anders. Zowel in Gent als in Antwerpen heeft men er last van, en in beide steden pakt men het op een andere manier aan ... zonder succes: - Gent heeft overdag een '6-frequentie, en tijdens de spits '5. - Antwerpen heeft slechts een '10 frequentie (en tijdens de spits '7). Een verhoging is ook aangenamer voor de reizigers (minder wachttijd). Nadeel: extra voertuigen moeten aangeschaft worden. - Antwerpen probeert haar lijnen uniform te bedienen. - In Gent kan je op elke lijn om het even wat tegen komen. Men kan de capaciteitsproblemen in Gent aanpakken door bijvoorbeeld alle PCC's op de lijn 21/22 (Gentbrugge/Melle - Kouter) te steken, en op de drukkere lijnen enkel hermelijnen te laten rijden. Nu ziet men vaak een hermelijn op de bundel 21/22 (waar dat niet nodig is), en een stampend volle PCC op lijn 1. Citaat:
![]() Bovengrondse trams, daar is niets mis mee als deze op een eigen bedding rijden. Op die manier worden ze niet gehinderd door andere voertuigen, of door mensen die in de weg lopen ("die tram stopt wel" : jaarlijkse verschillende doden aan de kust door deze nonchalante mentaliteit). Gent hinkt op dat vlak enorm achterop, omdat vooral in het oude centrum (smalle straten) men moeilijk aparte beddingen kan aanleggen. Waarom niet het voetgangersgebied uitbreiden zodat de tram ook daar vlot door kan, en zodat het vuile autoverkeer uit het oude centrum geband wordt. Zodra de tram uit het centrum is, kan deze snel via (bovengrondse) beddingen zich naar de randgemeenten begeven. Ik pleit er ook voor om de snelheid op aparte beddingen trouwens te verhogen naar 70 km/h waar dat kan. (Voorbeeld in Antwerpen: Bredabaan in Merksem). Op die manier wordt de reiziger nog sneller vervoert. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Citaat:
Ik ken de Bredebaan redelijk goed, een verhoging van de snelheid daar tot 70 km/h in de bedding zou ik onverantwoord vinden (zie daar af en toe scholieren ook onoplettend de baan oversteken, alsmede andere voertuigen). 50 km/ h is daar mijns inziens snel genoeg. Bussen en trams razen al te vaak met te hoge snelheid in hun beddingen zonder er rekening mee te houden dat er ook plaatsen zijn waar dwarsend verkeer noodzakelijk is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
|
![]() Citaat:
Ik vind dat men ook terug boetes moet gaan uitdelen voor het oversteken van de tramweg, zoals dat vroeger het geval was. ![]() Als men op de Bredabaan hekjes plaatst zodat men niet kan oversteken tussen de haltes in, dan kan men die snelheden wel halen zonder voetgangers - die daar zelf niet horen te lopen - in gevaar te brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
|
![]() Citaat:
Even opnieuw proberen. Die bedoel ik.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
|
![]() ![]() Nog eentje. Hier moest ik altijd overstappen op de Koormarkt.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 november 2011 om 23:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
|
![]() Citaat:
Ze bleven rijden tot 1971-1974. ![]() ![]() Laatst gewijzigd door bgf324 : 7 november 2011 om 01:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Citaat:
Soms rest de mensen geen andere keuze dan over te steken op onveilige plaatsen, omdat er niets voorzien wordt om over te steken of men moet een halve kilometer rondlopen. Meer specifiek: De Bredabaan is van oudsher een winkelstraat, het is nogal belachelijk dat voetgangers een kilometer of langer moeten omlopen, gewoon om eventjes de straat over te steken om van de ene naar de andere winkel te gaan ! Zulke drukke straten met veel voetgangers zou men beter ondertunnelen en dus het openbaar vervoer daar als 'metro' laten rijden. U vindt het verder ook geen probleem dat bus- en tramchauffeurs als cowboys rijden en geen rekening houden met het andere verkeer en de zwakke weggebruikers? Helaas lijkt deze houding ook bij de top van de Lijn te heersen, want in vele gevallen worden de verkeersovertredingen (vooral snelheid) gemaakt door Lijnchauffeurs gewoon door De Lijn betaalt aan de instanties, voor de rest zand erover. Ik ken geen enkele andere werkgever die de snelheidsovertredingen van hun chauffeurs met de mantel der liefde bedekt (tenzij bij De Politie, die vergeten ook dat ze enkel maar mogen racen als hun sirenes loeien). Vele chauffeurs op bussen van De Lijn lijken overigens 'vergeten' te zijn dat zij enkel voorrang hebben op auto's aan een halte in de bebouwde kom als ze eerst duidelijk knipperen met de linkerpinker, dat ze in tegenstelling tot trams geen onvoorwaardelijke voorrang van rechts hebben en dat in een bocht op hun eigen rijstrook moeten blijven. Ik ken veel goede chauffeurs, maar helaas ook wat cowboys die alles aan hun laars lappen. Die laatsten mogen dringend eens op verkeerscursus gaan. |
|
![]() |
![]() |