Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 november 2011, 13:37   #1
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard Ceci n'est pas un tram

Niet meteenmijn favoriete journalist, die Douglas de Conick, maar in dit artikel in DM slaat hij wel spijkers met koppen.

Op dezelfde manier zitten wij hier in Gent met een levend fossiel uit de evolutie van het openbaar vervoer opgetrolleybust.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 14:51   #2
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Niet meteenmijn favoriete journalist, die Douglas de Conick, maar in dit artikel in DM slaat hij wel spijkers met koppen.

Op dezelfde manier zitten wij hier in Gent met een levend fossiel uit de evolutie van het openbaar vervoer opgetrolleybust.
Laat es wat foto's zien van zo een fossiel?
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 15:02   #3
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard



of diie...



en een iets moderne uitvoering.



Met die eerste ben ik nog naar school geweest.. 50 jaar geleen.
Rusland was toen nog niet zo ver hé. Van't van Beverenplein naar Moscou...
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!

Laatst gewijzigd door stropke : 3 november 2011 om 15:04.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 15:47   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
of diie...

en een iets moderne uitvoering.

...]
Waarom toont ge nu trams ?

Trolleybussen rijden nooit op sporen (= trackless), die kunnen namelijk (beperkt) uitwijken; en hebben rubberbanden.

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trolleybus

Een trolleybus is een door elektromotoren aangedreven bus die van stroom voorzien wordt met behulp van een tweedraads bovenleiding.

Voordelen van de trolleybus ten opzichte van de tram zijn de lagere investeringskosten en de uitwijkmogelijkheid (max. 3,5 meter). Bij een storing kan de trolleybus met behulp van een noodaggregaat verder rijden. Het voordeel ten opzichte van een gewone bus met dieselmotor is het ontbreken van uitlaatgassen. Nadelen ten opzichte van een gewone bus zijn de investeringen in de bovenleiding (ongeveer 450.000 euro per kilometer) en de beeldvervuiling door deze bovenleidingen.

Trolleybussen rijden op gelijkstroom. De rijdraad aan de trottoirzijde is nul en de rijdraad aan de 'straatzijde' is positief.
Dit is een Gentse:


"Moderne" (zie link Van Hool) uitvoeringen bestaan ook, foto´s genoeg op Wikipedia.
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Trolleybus
A trolleybus (also known as trolley bus, trolley coach, trackless trolley, trackless tram or trolley) ...]


Irisbus Cristalis trolleybus in Lyon, France
Van Hool maakt nog altijd nieuwe Trolleybussen:
2 van de 6 types 2011 zijn quasi "trolley-hybrides"

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Hool_ExquiCity

De Van Hool ExquiCity is een low floor-autobus, geproduceerd door de Belgische busfabrikant Van Hool. De bus werd in maart 2011 geïntroduceerd als eerste dubbelgelede trolley en hybride bus van Van Hool en als standaard voor de nieuwe moderne BRT-projecten (Bus Rapid Transit).

Er zijn twee basismodellen van de Exquicity, de gelede bus (ExquiCity 18) en de dubbelgelede bus (ExquiCity 24). Deze bussen zijn met drie soorten aandrijving beschikbaar:

Hybride trolleyaandrijving
Hybrideaandrijving
Brandstofcelaandrijving
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2011 om 16:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 16:19   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Fossiel ?

Bouwjaar 2011, Made in Belgium.

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2011 om 16:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 17:49   #6
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Niet meteenmijn favoriete journalist, die Douglas de Conick, maar in dit artikel in DM slaat hij wel spijkers met koppen.
Welk artikel?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 3 november 2011 om 18:09.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 18:08   #7
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 3 november 2011 om 18:09.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 19:13   #8
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Met de trams bij ons is het al niet veel beter gesteld. In Antwerpen is meer dan de helft van de trams nog steeds van het oude type PTT, voorhistorische monsters waarvan de oudsten al teruggaan tot de jaren 1959-1960 en nog steeds operationeel zijn ! Deze antiquiteiten horen thuis in het trammuseum, regelmatig vallen deze oude krellen dan ook in pan en dat leidt tot de gekende vertragingen of oncomfortabele situaties dat je moet wachten en overstappen op andere trams. Probeer maar eens met een rolstoel, gebroken been, koffer, etc. gemakkelijk op zulke oude tram te geraken. Voor deze mensen is de enige oplossing lang wachten tot er op goed geluk een eigentijdse tram komt opdagen.

Met de invoering van de Hermelijntrams einde jaren negentig - begin 2000 hoopte men tegen het midden van het gepasseerde decennium alle trams vervangen te hebben door die nieuwe. Omwille van 'besparingsredenen' is dit uiteraard niet doorgegaan, toenmalig directeur-generaal van De Lijn Ingrid Lieten stak liever al de centen in een discriminatoir 'positief aanwervingsprogramma' (lees minder bekwame jonge allcohtone chauffeurs en vrouwen ten voordele van vaak meer bekwame mannelijke 'witte' chauffeurs) dan alle oude wrakken te vervangen door degelijke voertuigen.

Over die trolleybussen (gelukkig blijven we in A'pen hiervan gespaard): die moeten uiteraard verdwijnen en vervangen worden door gewone bussen. Ik vind Gent globaal genomen een prachtig mooie stad, maar al die Oostblok-kabels ontsieren voor een stuk het stadsbeeld.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 13:12   #9
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
(...)
Op dezelfde manier zitten wij hier in Gent met een levend fossiel uit de evolutie van het openbaar vervoer opgetrolleybust.
Ik begrijp niet waarom je een trolleybus een levend fossiel noemt.
Als er iets een levend fossiel is dan is het een tram die al vele jaren geleden definitief uit het verkeer en naar het museum had moeten worden verwezen wegens veel te gevaarlijk.
Waren alle trams in een stedelijke omgeving maar trolleybussen: die kunnen tenminste remmen en uitwijken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 13:24   #10
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht


of diie...



en een iets moderne uitvoering.



Met die eerste ben ik nog naar school geweest.. 50 jaar geleen.
Rusland was toen nog niet zo ver hé. Van't van Beverenplein naar Moscou...
De PCC's zijn geleverd in de periode 1971-1974. Weinig waarschijnlijk dat jij er mee naar school ging
En dat is trouwens voor een spoorvoertuig nog niet zo oud. Bij NMBS rijden er nog stellen uit 1962, en locomotieven uit 1955. En de PCC's bij de MIVB waren geleverd in 1950-1954, en de laatste gingen er pas uit in 2010.
Ook de Antwerpse PCC's zijn ouder dan de Gentse (1961-1964) en rijden nog dagelijks rond.

Het gros van de Gentse PCC's zijn overigens gerenoveerd in 1999-2002, zodat ze nog eens 30 jaar verder kunnen.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 13:37   #11
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Met de trams bij ons is het al niet veel beter gesteld. In Antwerpen is meer dan de helft van de trams nog steeds van het oude type PTT, voorhistorische monsters waarvan de oudsten al teruggaan tot de jaren 1959-1960 en nog steeds operationeel zijn ! Deze antiquiteiten horen thuis in het trammuseum, regelmatig vallen deze oude krellen dan ook in pan en dat leidt tot de gekende vertragingen of oncomfortabele situaties dat je moet wachten en overstappen op andere trams. Probeer maar eens met een rolstoel, gebroken been, koffer, etc. gemakkelijk op zulke oude tram te geraken. Voor deze mensen is de enige oplossing lang wachten tot er op goed geluk een eigentijdse tram komt opdagen.
1) PCC's
2) 196
3) Ze zijn al verschillende malen gerenoveerd en zijn technisch gezien amper 10 jaar oud.
4) Een PCC in Panne? Dat is iets nieuws! Die hermelijnen daarintegen, dat is grote brol: amper 10 jaar oud, en al versleten.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Met de invoering van de Hermelijntrams einde jaren negentig - begin 2000 hoopte men tegen het midden van het gepasseerde decennium alle trams vervangen te hebben door die nieuwe. Omwille van 'besparingsredenen' is dit uiteraard niet doorgegaan, toenmalig directeur-generaal van De Lijn Ingrid Lieten stak liever al de centen in een discriminatoir 'positief aanwervingsprogramma' (lees minder bekwame jonge allcohtone chauffeurs en vrouwen ten voordele van vaak meer bekwame mannelijke 'witte' chauffeurs) dan alle oude wrakken te vervangen door degelijke voertuigen.
Ik zie niet in hoe dit geld kan kosten.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Over die trolleybussen (gelukkig blijven we in A'pen hiervan gespaard): die moeten uiteraard verdwijnen en vervangen worden door gewone bussen. Ik vind Gent globaal genomen een prachtig mooie stad, maar al die Oostblok-kabels ontsieren voor een stuk het stadsbeeld.
Trolleybussen zijn naast trams net de beste vervoersmiddelen in een stedelijke omgeving.
- Ze zijn geluidsstil
- Ze zijn zuinig in verbruik
- Ze stoten geen uitlaatgassen uit

Binnenkort komen deze trolleybussen in Parma, Metz en Barcelona te rijden.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 16:29   #12
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
1) PCC's
2) 196
3) Ze zijn al verschillende malen gerenoveerd en zijn technisch gezien amper 10 jaar oud.
4) Een PCC in Panne? Dat is iets nieuws! Die hermelijnen daarintegen, dat is grote brol: amper 10 jaar oud, en al versleten.

Trolleybussen zijn naast trams net de beste vervoersmiddelen in een stedelijke omgeving.
- Ze zijn geluidsstil
- Ze zijn zuinig in verbruik
- Ze stoten geen uitlaatgassen uit

Binnenkort komen deze trolleybussen in Parma, Metz en Barcelona te rijden.
Oké, PCC-cars zijn het inderdaad. Iedereen heeft recht op z'n lapsus. Maar daar draait het hier niet om. Feit is dat er heel wat schort aan het openbaar vervoer in onze Vlaamse steden, ook al lijkt u dit voor Antwerpen te willen ontkennen met uw argumentaties. Ik weet niet of u zelf af en toe het openbaar vervoer neemt, ik wel en beschouw mezelf dus als een 'ervaringsdeskundige'. Ik heb al meermaals een panne meegemaakt, telkens op een oude PCC en nooit op een nieuwere Hermelijn. Die oude gamellen zijn echt niet meer waardig om nog rond te rijden, bovendien hebben ze tijdens de piekuren een te kleine capaciteit, zelfs dubbele (gekoppelde) PCC's volstaan niet om het toenemende 'reizigerssucces' van De Lijn op te vangen. De Hermelijnen hebben dan weer met het probleem te kampen dat ze breder zijn en vaak gehinderd worden in smallere straten waar auto's zijdelings geparkeerd staan.

Ik ga uw argumenten over nieuwe trolleybussen niet tegenspreken, u kan daar geheel gelijk in hebben. Ik stel me hierbij wel de vraag of het niet beter is gewoonweg alle openbaar vervoer ondergronds te laten rijden of in afgesloten beddingen. Zo is al dat storend verkeer (en al die kabels) weg uit het straatbeeld en zal de bovengrondse verkeersstroom ook vlotter verlopen. U kent ongetwijfeld de tragedie van de (pre)metro in Antwerpen. Daar staan nu nog steeds vele ondergrondse stations ongebruikt, een mooie episode uit het grote bouwblunderboek van België. In de jaren zeventig had men het intelligente plan om een heus grootstedelijk Antwerps metronetwerk te bouwen, nu zijn het slechts enkele stations in de stad en slecht in één volledige bedding (met een aantal vertakkingen weliswaar). In plaats van tonnen geld te investeren in bovengrondse spoorlijnen naar allerhande 'buitengemeenten' (Wijnegem, Boechout, Ranst, Brasschaat, Beveren, zelfs Lier, ...) had men beter verder gebouwd op het (pre)metronetwerk en zo een soort van agglomeratie-netwerk gemaakt. Men moet niet jammeren dat dit onmogelijk is, de metronetwerken van steden als Londen, Parijs en Moskou zijn nog groter van omvang en in de USA is men bezig het uitgebreide netwerk van Washington DC ondergronds te verbinden met de metro van een agglomeratiestad als Baltimore, 60 km verder gelegen. Als er de politieke wil was, was een metronetwerk in het Antwerpse dat 1,5 miljoen inwoners bediend ook mogelijk geweest (ondergrondse lijnen tot in het Waasland, tot in de Rupelstreek, in het noorden tot aan de Nederlandse grens en in het oosten tot in de 'groene voorkempen').
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 18:12   #13
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Oké, PCC-cars zijn het inderdaad. Iedereen heeft recht op z'n lapsus. Maar daar draait het hier niet om. Feit is dat er heel wat schort aan het openbaar vervoer in onze Vlaamse steden, ook al lijkt u dit voor Antwerpen te willen ontkennen met uw argumentaties. Ik weet niet of u zelf af en toe het openbaar vervoer neemt, ik wel en beschouw mezelf dus als een 'ervaringsdeskundige'. Ik heb al meermaals een panne meegemaakt, telkens op een oude PCC en nooit op een nieuwere Hermelijn. Die oude gamellen zijn echt niet meer waardig om nog rond te rijden, bovendien hebben ze tijdens de piekuren een te kleine capaciteit, zelfs dubbele (gekoppelde) PCC's volstaan niet om het toenemende 'reizigerssucces' van De Lijn op te vangen. De Hermelijnen hebben dan weer met het probleem te kampen dat ze breder zijn en vaak gehinderd worden in smallere straten waar auto's zijdelings geparkeerd staan.
Ik neem dagelijks het openbaar vervoer, en ben er ook in mijn vrije tijd met bezig. De Antwerpse situatie is me niet zo bekend, maar in Gent zijn het vooral de hermelijnen die voor problemen zorgen:
- Het onderstel heeft last van metaalmoeheid en zou eigenlijk vervangen moeten worden door een nieuwe constuctie.
- Hermelijnen ontsporen ook meer. Wekelijks ontspoort er eens eentje, terwijl er vroeger slecht enkele malen per jaar een PCC ontspoorde.
- Hermelijnen hebben vaak problemen met de electronica waardoor ze vaak binnen blijven
- Hermelijnen hebben vaak problemen met een doorgeslagen plon.

De problemen met de Antwerpse PCC's zijn misschien te verklaren aan het feit dat ze al vele malen gerenoveerd zijn, terwijl de Gentse PCC's nog volledig authentiek zijn.

Hetzelfde zien we aan de kust. Daar werden in 1980 klak dezelfde BN-trams geleverd als in Charleroi. Die aan de kust zijn verschillende malen uiteen gehaald en omgebouwd, terwijl de exemplaren in Charleroi nog steeds authentiek zijn.
Gevolg: De BN's aan de kust zijn versleten en hebben allerlei defecten, terwijl die in Charleroi nog steeds als nieuw zijn.


De bestuurders rijden over het algemeen liever met een PCC dan met een hermelijn:
+ PCC's zijn veel sneller
+ PCC's hebben voetbediening (Hermelijnen: handbediening)
- PCC's hebben geen veiligheidskot. Vooral voor asociale bestuurders is dit de doorslag om toch een hermelijn te nemen. (In Antwerpen zit de bestuurder inmiddels wel 'opgesloten' in een veiligheidskot)
+/- PCC's hadden tot voor kort een niet zo ergonomische zetel


De capaciteitsproblemen is inderdaad wat anders. Zowel in Gent als in Antwerpen heeft men er last van, en in beide steden pakt men het op een andere manier aan ... zonder succes:
- Gent heeft overdag een '6-frequentie, en tijdens de spits '5.
- Antwerpen heeft slechts een '10 frequentie (en tijdens de spits '7). Een verhoging is ook aangenamer voor de reizigers (minder wachttijd). Nadeel: extra voertuigen moeten aangeschaft worden.

- Antwerpen probeert haar lijnen uniform te bedienen.
- In Gent kan je op elke lijn om het even wat tegen komen. Men kan de capaciteitsproblemen in Gent aanpakken door bijvoorbeeld alle PCC's op de lijn 21/22 (Gentbrugge/Melle - Kouter) te steken, en op de drukkere lijnen enkel hermelijnen te laten rijden. Nu ziet men vaak een hermelijn op de bundel 21/22 (waar dat niet nodig is), en een stampend volle PCC op lijn 1.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik ga uw argumenten over nieuwe trolleybussen niet tegenspreken, u kan daar geheel gelijk in hebben. Ik stel me hierbij wel de vraag of het niet beter is gewoonweg alle openbaar vervoer ondergronds te laten rijden of in afgesloten beddingen. Zo is al dat storend verkeer (en al die kabels) weg uit het straatbeeld en zal de bovengrondse verkeersstroom ook vlotter verlopen. U kent ongetwijfeld de tragedie van de (pre)metro in Antwerpen. Daar staan nu nog steeds vele ondergrondse stations ongebruikt, een mooie episode uit het grote bouwblunderboek van België. In de jaren zeventig had men het intelligente plan om een heus grootstedelijk Antwerps metronetwerk te bouwen, nu zijn het slechts enkele stations in de stad en slecht in één volledige bedding (met een aantal vertakkingen weliswaar). In plaats van tonnen geld te investeren in bovengrondse spoorlijnen naar allerhande 'buitengemeenten' (Wijnegem, Boechout, Ranst, Brasschaat, Beveren, zelfs Lier, ...) had men beter verder gebouwd op het (pre)metronetwerk en zo een soort van agglomeratie-netwerk gemaakt. Men moet niet jammeren dat dit onmogelijk is, de metronetwerken van steden als Londen, Parijs en Moskou zijn nog groter van omvang en in de USA is men bezig het uitgebreide netwerk van Washington DC ondergronds te verbinden met de metro van een agglomeratiestad als Baltimore, 60 km verder gelegen. Als er de politieke wil was, was een metronetwerk in het Antwerpse dat 1,5 miljoen inwoners bediend ook mogelijk geweest (ondergrondse lijnen tot in het Waasland, tot in de Rupelstreek, in het noorden tot aan de Nederlandse grens en in het oosten tot in de 'groene voorkempen').
Daar zegt u het ook: politieke wil. Als ik de toestand in Charleroi zie, is deze nog bedroevender. De ongebruikte tak in Antwerpen zal wellicht binnen enkele jaren alsnog in dienst genomen worden. In Charleroi ... tjah

Bovengrondse trams, daar is niets mis mee als deze op een eigen bedding rijden. Op die manier worden ze niet gehinderd door andere voertuigen, of door mensen die in de weg lopen ("die tram stopt wel" : jaarlijkse verschillende doden aan de kust door deze nonchalante mentaliteit).

Gent hinkt op dat vlak enorm achterop, omdat vooral in het oude centrum (smalle straten) men moeilijk aparte beddingen kan aanleggen. Waarom niet het voetgangersgebied uitbreiden zodat de tram ook daar vlot door kan, en zodat het vuile autoverkeer uit het oude centrum geband wordt.
Zodra de tram uit het centrum is, kan deze snel via (bovengrondse) beddingen zich naar de randgemeenten begeven.
Ik pleit er ook voor om de snelheid op aparte beddingen trouwens te verhogen naar 70 km/h waar dat kan. (Voorbeeld in Antwerpen: Bredabaan in Merksem). Op die manier wordt de reiziger nog sneller vervoert.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 18:33   #14
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht

Bovengrondse trams, daar is niets mis mee als deze op een eigen bedding rijden. Op die manier worden ze niet gehinderd door andere voertuigen, of door mensen die in de weg lopen ([I]"die tram stopt wel"[/i] : jaarlijkse verschillende doden aan de kust door deze nonchalante mentaliteit).

Gent hinkt op dat vlak enorm achterop, omdat vooral in het oude centrum (smalle straten) men moeilijk aparte beddingen kan aanleggen. Waarom niet het voetgangersgebied uitbreiden zodat de tram ook daar vlot door kan, en zodat het vuile autoverkeer uit het oude centrum geband wordt.
Zodra de tram uit het centrum is, kan deze snel via (bovengrondse) beddingen zich naar de randgemeenten begeven.
Ik pleit er ook voor om de snelheid op aparte beddingen trouwens te verhogen naar 70 km/h waar dat kan. (Voorbeeld in Antwerpen: Bredabaan in Merksem). Op die manier wordt de reiziger nog sneller vervoert.
U geeft blijkbaar alle schuld van de ongevallen aan de reizigers of de voetgangers. Ik kan hier enkel maar voor Antwerpen spreken, maar hier zie je ook heel wat roekeloze chauffeurs rondrijden. Of bestuurders die uit frustratie van zolang stil te staan, buiten het drukke centrum extra gas geven, maar zo andere weggebruikers in gevaar brengen. In onze stad zijn er tal van vernieuwingen geweest van het openbaar vervoer, vele staan er nog op til of zijn aan de gang, toch laat men het na overal veilige oversteekplaatsen of kruisingsplaatsen voor voetgangers te voorzien. In principe moeten ook zwakke weggebruikers voorrang verlenen voor trams, maar het is niet altijd even evident. Enkele van die dodelijke ongevallen die jij vernoemt, worden ook mede veroorzaakt door de onoplettendheid en de 'sportieve' rijstijl van sommige bestuurders.

Ik ken de Bredebaan redelijk goed, een verhoging van de snelheid daar tot 70 km/h in de bedding zou ik onverantwoord vinden (zie daar af en toe scholieren ook onoplettend de baan oversteken, alsmede andere voertuigen). 50 km/ h is daar mijns inziens snel genoeg. Bussen en trams razen al te vaak met te hoge snelheid in hun beddingen zonder er rekening mee te houden dat er ook plaatsen zijn waar dwarsend verkeer noodzakelijk is.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 22:50   #15
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
U geeft blijkbaar alle schuld van de ongevallen aan de reizigers of de voetgangers. Ik kan hier enkel maar voor Antwerpen spreken, maar hier zie je ook heel wat roekeloze chauffeurs rondrijden. Of bestuurders die uit frustratie van zolang stil te staan, buiten het drukke centrum extra gas geven, maar zo andere weggebruikers in gevaar brengen. In onze stad zijn er tal van vernieuwingen geweest van het openbaar vervoer, vele staan er nog op til of zijn aan de gang, toch laat men het na overal veilige oversteekplaatsen of kruisingsplaatsen voor voetgangers te voorzien. In principe moeten ook zwakke weggebruikers voorrang verlenen voor trams, maar het is niet altijd even evident. Enkele van die dodelijke ongevallen die jij vernoemt, worden ook mede veroorzaakt door de onoplettendheid en de 'sportieve' rijstijl van sommige bestuurders.

Ik ken de Bredebaan redelijk goed, een verhoging van de snelheid daar tot 70 km/h in de bedding zou ik onverantwoord vinden (zie daar af en toe scholieren ook onoplettend de baan oversteken, alsmede andere voertuigen). 50 km/ h is daar mijns inziens snel genoeg. Bussen en trams razen al te vaak met te hoge snelheid in hun beddingen zonder er rekening mee te houden dat er ook plaatsen zijn waar dwarsend verkeer noodzakelijk is.
Als een zwakke weggebruiker aangereden wordt door een tram, dan is dat in 99% van de gevallen te wijten aan die zwakke weggebruiker zelf.


Ik vind dat men ook terug boetes moet gaan uitdelen voor het oversteken van de tramweg, zoals dat vroeger het geval was.


Als men op de Bredabaan hekjes plaatst zodat men niet kan oversteken tussen de haltes in, dan kan men die snelheden wel halen zonder voetgangers - die daar zelf niet horen te lopen - in gevaar te brengen.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 22:53   #16
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
De PCC's zijn geleverd in de periode 1971-1974. Weinig waarschijnlijk dat jij er mee naar school ging
Idd maar die bedoel ik niet. Ik heb het over die gele vierkante modellen (foto kruisje) die er niet opstaat. Lukte niet die te plaatsen.
Even opnieuw proberen.


Die bedoel ik.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 23:02   #17
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard



Nog eentje. Hier moest ik altijd overstappen op de Koormarkt.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 23:11   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Als een zwakke weggebruiker aangereden wordt door een tram, dan is dat in 99% van de gevallen te wijten aan die zwakke weggebruiker zelf.
Toch raar hé, bij het autoverkeer geeft "men" meestal de autorijders alle schuld.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 november 2011 om 23:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 01:06   #19
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht


Nog eentje. Hier moest ik altijd overstappen op de Koormarkt.
Die drieassers zijn zalig. Gent was de laatste stad in de lage landen die nog zulk verouderd materiaal rijden had. In de zomermaanden reed men vaak met open deuren.
Ze bleven rijden tot 1971-1974.




Laatst gewijzigd door bgf324 : 7 november 2011 om 01:09.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 02:12   #20
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Als een zwakke weggebruiker aangereden wordt door een tram, dan is dat in 99% van de gevallen te wijten aan die zwakke weggebruiker zelf.


Ik vind dat men ook terug boetes moet gaan uitdelen voor het oversteken van de tramweg, zoals dat vroeger het geval was.


Als men op de Bredabaan hekjes plaatst zodat men niet kan oversteken tussen de haltes in, dan kan men die snelheden wel halen zonder voetgangers - die daar zelf niet horen te lopen - in gevaar te brengen.
Zoals reeds werd aangehaald, als een voetganger overreden wordt door een automobilist dan is het de auto zijn schuld, maar als het een tram betreft is het wel de schuld van de zwakke weggebruiker?

Soms rest de mensen geen andere keuze dan over te steken op onveilige plaatsen, omdat er niets voorzien wordt om over te steken of men moet een halve kilometer rondlopen. Meer specifiek: De Bredabaan is van oudsher een winkelstraat, het is nogal belachelijk dat voetgangers een kilometer of langer moeten omlopen, gewoon om eventjes de straat over te steken om van de ene naar de andere winkel te gaan ! Zulke drukke straten met veel voetgangers zou men beter ondertunnelen en dus het openbaar vervoer daar als 'metro' laten rijden.

U vindt het verder ook geen probleem dat bus- en tramchauffeurs als cowboys rijden en geen rekening houden met het andere verkeer en de zwakke weggebruikers? Helaas lijkt deze houding ook bij de top van de Lijn te heersen, want in vele gevallen worden de verkeersovertredingen (vooral snelheid) gemaakt door Lijnchauffeurs gewoon door De Lijn betaalt aan de instanties, voor de rest zand erover. Ik ken geen enkele andere werkgever die de snelheidsovertredingen van hun chauffeurs met de mantel der liefde bedekt (tenzij bij De Politie, die vergeten ook dat ze enkel maar mogen racen als hun sirenes loeien). Vele chauffeurs op bussen van De Lijn lijken overigens 'vergeten' te zijn dat zij enkel voorrang hebben op auto's aan een halte in de bebouwde kom als ze eerst duidelijk knipperen met de linkerpinker, dat ze in tegenstelling tot trams geen onvoorwaardelijke voorrang van rechts hebben en dat in een bocht op hun eigen rijstrook moeten blijven. Ik ken veel goede chauffeurs, maar helaas ook wat cowboys die alles aan hun laars lappen. Die laatsten mogen dringend eens op verkeerscursus gaan.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be